تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802892867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درسی تاریخی از یک قرن پیش در آمریکا ؛ تداوم الیگارشی کاخ سفید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
درسی تاریخی از یک قرن پیش در آمریکا ؛ تداوم الیگارشی کاخ سفید
علیرغم آنچه در ظاهر نشان داده می شود بسیاری از سرمایه داران آمریکایی از ابزار " کمک های بشردوستانه و خیریه های غیرانتفاعی " برای گسترش دامنه سلطه گری های اقتصادی خود استفاده می کنند .



به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ ؛ این پایگاه تحلیلی در مقاله ای به قلم " ملیسا ملتون " نوشت : هنگامی که آمریکایی ها شاهد هستند که تمامی محصولات فروشگاه ها تنها از 10 شرکت خاص عرضه می شود و یااظهاراتی نظیر این را می شنوند که " اریک هولدر " دادستان کل آمریکا می گوید : کمیته قضایی سنا معتقد است که برخی از بانک ها آنقدر بزرگ و وسیع هستند که نمی توان آنها را بخاطر تخلفاتشان محاکمه کرد و یا تحقیقاتی مانند آنچه دانشگاه پرینستون انجام داده و نشان می دهد که ایالات متحده یک کشور دموکراتیک نیست بلکه دارای حکومتی الیگارشی است ، می بینند سخت است آنها را باور کنند . 

حتی دولت فدرال و منبعی که اسکناس های پول را برای ما ( مردم آمریکا ) چاپ می کند نیز آن را پذیرفته است . اما آیا وضعیت بدتر از این خواهد شد و ما اکنون تنها در بخشی از یک دوره طولانی بحران هستیم ؛ دوره ای که بیش از یک قرن است که گریبانگیر آمریکا شده است ؟ 


در ادامه این مقاله آمده است : بعنوان مثال در فصل چهارم کتاب " آمریکا و قدرت جهان " بحث می شود که چگونه به روشی تدریجی و کاملا طبیعی این اعتقاد در میان ملت ایجاد می شود که اقلیت ثروتمند در ایالات متحده طرح های توطئه آمیز خود را برای نابودی و فشار بر اکثریت معمولی و فقیر اجرا می کنند . این سیاست در نهایت منجر به عقب گرد واشنگتن در عرصه داخلی و بین المللی می گردد ، همانگونه که پیشتر نیز تجربه چنین اتفاقی در آمریکا وجود داشته است . 


علیرغم آنچه در ظاهر نشان داده می شود بسیاری از سرمایه داران آمریکایی از ابزار " کمک های بشردوستانه و خیریه های غیرانتفاعی " برای گسترش دامنه سلطه گری های اقتصادی خود استفاده می کنند . از سال های گذشته برخی اقدامات سطحی و اولیه برای مبارزه با اختلاف طبقاتی عمیق میان اقشار مختلف آمریکا انجام گرفت اما هیچیک نتوانسته موفق به مهار شکاف قدرت در این کشور شود . 


در عوض قوانین مالیاتی جدید به گونه ای وضع شده اند که با ایجاد محدودیت هایی ویژه برای دستیابی به ثروت مانع دور شدن جامعه از " حکومت الیگارشی " شده و این اجازه را به نخبگان اقتصادی وسرمایه داران می دهد که با حفظ موقعیت خود به جذب نیروها و نمایندگی های بیشتر در داخل و خارج از کشور بپردازند . 


وضعیت " معاف از مالیات " بسیاری از شرکت ها ، موسسات و بنیادها مانند بنیاد راکفلر ، اندیشکده کارنگی برای صلح بین المللی و بنیاد فورد این اجازه را به صاحبان ثروتمند آن می دهد که 1 / اقبال خود را برای نهایت بهره وری از معافیت از مالیت امتحان کنند 2/ به گونه ای وانمود کنند که بخوبی در حال انجام وظایف خود بوده و افکار عمومی از تلاش ها و القائیات آنها تغذیه می شود 3 / نشان دهند که با وجود چنین معافیت هایی آنها قادرند سیاست های رسمی و عمومی را جهت دهی نموده و بر آن تاثیر بگذارند . 


گلوبال ریسرچ همچنین نوشت : در نشست های " کمیته ریس " که در سال1953 آغاز بکار کرد تلاش می شود که نقش سیاست " معافیت از مالیات " بسیاری از بنیادهایی که اقدامات ظالمانه و توطئه گرانه را در زندگی عمومی مردم اجرا می کنند را در تقویت نقشه آنها برای سلطه یک دولت بر کل دنیا به اثبات برساند . 


بسیاری از بازارهای طلا ، نقره ، نفت ، فولاد و سایر کالاها با دستکاری مقامات ارشد بانکی ایالات متحده تغییر پیدا میکند . در راستای سیاست های وال ساکنین وال استریت و و با کمک قدرت های نوظهور فدرال این سرمایه داران قادر شده اند که بخش های اعظمی از زندگی عموم مردم ، از جمله افزایش بی سابقه هزینه های خرید را بدست بگیرند . تعدادی از صاحبان قدیمی این ثروت های بی حساب و سنگین جان دی راکفلر ، جی چی مورگان ، اندرو کارنگی و اچ هریمن هستند و در روزگار کنونی از جمله آنها می توان از بیل گیتس ، وارن بافت ، کارلوس اسلیم ، برداران کخ ، مایکل بلومبرگ و استیو جابز ( که چند وقت پیش درگذشت ) نام برد . 


ثروت حقیقی هنوز هم در سرمایه گذاری های کلان ، بانکداری و کنترل بر تجارت های عظیم وجود دارد با این تفاوت که در حال حاضر نقش و حضور آنها در عصر کامپیوتر ، اینترنت ، ارتباطات از راه دور و دستگاه های الکترونیکی با تحولاتی همراه بوده است . در آمریکا که جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می شود گروه های مرموز و بانفوذ مانند " بیلدربرگ " بر روند تسخیر این ثروت ها تاثیرات فراوانی می گذارند . 


آمریکا در افسانه ها همچنان مهد آزادی و دموکراسی در میان سایر کشورهای دنیاست اما در واقعیت حکومتی الیگارشی است که از دیرباز شکل گرفته و به احتمال فراوان تا سال های آینده نیز به همین شکل باقی خواهد بود . گاهی باید اجازه داد تا برخی در مردابی خودساخته غرق شوند ؛ همانند شرایطی که برای ایالات متحده وجود دارد . 


برخی از نویسندگان آمریکایی موفق شده اند کتاب های خود را در توضیح چرایی بروز وضعیت حکومتی حال حاضر این کشور و واقعیت پشت پرده آن به انتشار برسانند که از جمله آنها می توان به " رویایی آمریکایی ها  نوشته جیمز آدام اشاره کرد . وی در این کتاب آورده است : چگونه زمام قدرت از دست ما ( آمریکا ) ربوده شد و بدست تعداد معدودی از سرمایه داران بین المللی افتاد ؟ آیا این وضعیت ادامه داشته و هرگز امیدی به بهبود شرایط حکومتی در دولت واشنگتن نخواهیم بود ؟ 


نویسنده در انتها خاطرنشان کرد : در حقیقت آمریکایی ها تنها در خواب و رویا می توانند ببینند که دولت آنها حامی واقعی دموکراسی و آزادی است وگرنه آنچه در عرصه عمل از سوی سیاستمداران کاخ سفید ، کنگره و سنا دیده می شود مجموعه حکومتی است که بنای آن بر اساس کنترل و تسلط مطلق سرمایه داران و ثروتمندان بزرگ نهادینه شده است . 






انتهای پیام /






تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن