تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804028556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جبران کاهش درآمدهاي نفتي با صنعت پتروشيمي؛ ممکن يا غيرممکن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ دي ۱۳۹۳ (۸:۰ق.ظ)
جبران کاهش درآمدهاي نفتي با صنعت پتروشيمي؛ ممکن يا غيرممکن گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در چند ماه اخير سال 2014 ميلادي، نفت طي تاريخ پر فراز و نشيب با شوک ديگري مواجه شد؛ طوري که از حدود ۱۰۷ دلار در اواخر خرداد امسال به حدود ۵۷ دلار در اواخر آذر ماه رسيد. مهمترين خبر حوزه انرژي در جهان سقوط قيمت جهاني نفت بود. اين موضوع براي صادرکنندگان نفت يک خبر ناخوشايند به حساب مي آيد و مي تواند تبعات فراواني را براي اقتصاد اين کشورها از جمله ايران به همراه داشته باشد.
در اين ميان نگاه برخي کارشناسان به صنعت پتروشيمي ايران است. از ديد آنها صنعت پتروشيمي در چنين شرايطي بازار بهتري بدست خواهد آورد و به نوعي مي تواند جبران بخشي از زيان هاي کاهش قيمت نفت باشد. آنها معتقدند با کاهش قيمت نفت، قيمت جهاني مشتقات نفتي و محصولات پتروشيمي نيز اگرچه کاهش خواهد يافت، ولي؛ مصرف و صادرات اين محصولات افزايش مي‌يابد. بنگاه‌هاي فعال در اين صنعت نياز کمتري به نقدينگي خواهند داشت و سود واحدهاي توليدي با افزايش روبه‌رو خواهد شد.
طبق اظهارات مقامات وزارت نفت، در شرايط فعلي درآمد حاصل از محصولات پتروشيمي را مي توان سالانه حدود 12 ميليارد دلار تخمين زد. ايران تا پيش از اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي به طور متوسط سالانه 2 تا 2.5 ميليارد دلار انواع محصولات پتروشيمي را فقط به کشورهاي مختلف اتحاديه اروپا صادر مي‌کرد. با افزايش تحريم‌ها و توقف صادرات پتروشيمي ايران به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، محصولات پتروشيميايي به کشورهاي آسيايي، آفريقايي و حتي کشورهاي منطقه آمريکاي جنوبي صادر شد. همچنين طبق اعلام شرکت ملي صنايع پتروشيمي، ايران تا پيش از افزايش تحريم‌ها سالانه 500 هزار تن متانول به اروپا صادر مي‌کرد که هم اکنون بخش عمده اين محصولات پتروشيمي در بازارهاي هند و چين عرضه مي‌شود.
عباس شعري مقدم، مدير عامل شرکت پتروشيمي ايران، در مورد تاثير کاهش قيمت نفت بر درآمدهاي صادراتي محصولات پتروشيمي معتقد است از ابتداي سال جاري تاکنون (آذر 93) بيش از 6 ميليارد دلار انواع محصول پتروشيمي توسط ايران به بازارهاي جهاني صادر شده است که تا پايان سال‌جاري درآمدهاي ايران از محل صادرات محصولات پتروشيمي و پليمري به حدود 12 ميليارد دلار افزايش مي يابد.
معاون وزير نفت، معتقد است که تحقق اهداف صادرات محصولات پتروشيمي در گرو تامين کامل گاز مجتمع‌هاي پتروشيمي؛ به ويژه در فصل زمستان است.
وي با تاکيد بر اينکه اگر گاز مورد نياز صنايع پتروشيمي زمستان سال‌جاري به طور کامل تامين شود، اهداف صادرات پتروشيمي هم محقق مي‌شود، اظهار داشت: با اين وجود، کاهش گازرساني در کاهش درآمدهاي ارزي صادرات محصولات پتروشيمي تاثير گذار است.
وي معتقد است که کاهش قيمت نفت بر محصولاتي که از گاز طبيعي به عنوان خوراک استفاده مي‌کنند، تاثير قابل توجهي ندارد، اما؛ در آن دسته از پتروشيمي‌ها که از سوخت مايع و نفت به عنوان خوراک استفاده مي‌کنند، کاهش قيمت جهاني نفت تاثير گذار است و مي تواند به کاهش درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات محصولات منجر شود.
با اين حال در اين مورد هم نمي توان پيش بيني هاي دقيقي ارائه داد. عربستان و قطر با گرايش به سياست هاي ايالات متحده و با داشتن ذخاير گازي قابل توجه مي توانند اهرم هاي فشار ايران در ميان مدت و بلند مدت تلقي شوند.
طبق برآوردها، ميزان ذخاير گاز نامتعارف عربستان بيش از 600 تريليون فوت مكعب ارزيابي مي شود. قطر نيز پس از عربستان سعودي بزرگترين رقيب سنتي صنعت پتروشيمي ايران در منطقه خاورميانه است که در نظر دارد صادرات محصولات پتروشيمي خود را تا هفت سال آينده به ٢٣ ميليون تن در سال افزايش دهد.
همه اين مسائل برآوردهاي صادرات محصولات پتروشيمي ايران را که نفت جزء خوراک آنها محسوب نمي شود، مي تواند حداقل در ميان مدت و بلند مدت تحت تاثير قرار دهند.
اما اين پايان کار نيست؛ اظهاراتي که مدير عامل شرکت پتروشيمي ايران در آبان ماه 93 در گفتگو با يک رسانه دولتي داشته است نيز متغير تعيين کننده و قابل توجهي ديگري است که ارزيابي ها را در خصوص درآمدهاي ارزي حاصل از فروش محصولات پتروشيمي با سختي دو چندان مواجه مي کند.
عباس شعري مقدم معتقد بوده تفاهم هاي صورت گرفته ميان ايران و کشورهاي 1+5 در زمينه هسته اي تاثير چنداني در رفع مشکلات حاصل از تحريم هاي بين المللي در صنعت پتروشيمي نداشته است، در زمينه صادرات اصل بر انتقال پول محصولات فروخته شده که متاسفانه گلوگاه انتقال پول در دست کشورهاي تحريم کننده است.
به نظر مي رسد علي رغم فروش نفت خام ايران، آن انتظار ابتدايي از «ديپلماسي انرژي» هنوز برآورده نشده و تا کنون شاهد تاثيرات چشم گير نبوده ايم. اجلاس کشورهاي صادر کننده نفت و گاز در سال 2014 بدون نتيجه مشخص و خلاف خواسته هاي ايران پايان يافته است.
نفوذ آمريکا بر تصميم شرکايش در اين نشست ها عامل مهمي است که نشان مي دهد اين کشور تلاش دارد ضمن تداوم مذاکرات هسته اي همچنان از اهرم هاي فشار انرژي استفاده کند.
اگرچه نمي توان راه حل نهايي تمامي مسائل فوق را «توافق هسته اي» دانست، اما؛ بايد گفت مشکلات پيش روي اقتصاد ايران جدي تر از آن است که قبلا تصور مي شد. ساختار نادرست اقتصادي، دولتي بودن، تک محصولي بودن و غيره در چنين شرايطي (بحران قيمت نفت) بيش از گذشته به عنوان مشکلات اصلي اقتصاد، خود را به مسوولين نشان مي دهند. شرايطي که چند سال قبل، با بدست آمدن درآمدهاي بالا و بي سابقه نفتي، آنچنان که بايد درک نمي شد!

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن