تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805133404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق منطقی با مذاکره کنندگان غیر منطقی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توافق منطقی با مذاکره کنندگان غیر منطقی
اگر حرف منطقى‌اى وسط بیاید، حرفى نداریم؛ ما حرف‌هاى منطقى را قبول میکنیم، قرارهاى عادلانه و عاقلانه را قبول میکنیم امّا...
  دیدبان: حدود یک ماه هم از سوم آذر 93 گذشت؛ در حالی که دنیا منتظر اعلام توافقی جدید بود، باز هم خبری جز تمدید توافق یک سال قبل – یعنی برنامه اقدام مشترک موسوم به توافق ژنو – منتشر نشد. رهبر انقلاب در اولین سخنرانی خود پس از تمدید مذاکرات و تمدید توافق ژنو، نکات مهمی را در خصوص آینده مذاکرات هسته ای و توافق احتمالی آینده بیان کردند. حال که یک ماه از این سخنان گذشته و تب و تاب تمدید مذاکرات هسته‌ای در جامعه فروکش کرده است، فرصت مناسبی است تا در فضایی فارغ از هیاهوی مخالفان و موافقان این تمدید، به موشکافی بیشتر این رخداد و تحیلیل سخنرانی بسیار مهم رهبر انقلاب بپردازیم. سخنانی که رهبر انقلاب در جمع بسیجیان و به مناسبت سالگرد تاسیس بسیج مستضعفین ایراد کردند. رهبر انقلاب در این سخنرانی به صراحت تاکید کردند که اگر حرف منطقی در مذاکرات مطرح شود، ایران خواهد پذیرفت؛ در نظر ایشان جمهوری اسلامی ایران قرارهای عادلانه و عاقلانه را قبول می کند؛ نوشتار حاضر به بررسی معیارها و مولفه های یک توافق عاقلانه و عادلانه است:

مخاطبان بسیجی! رهبر انقلاب سخنان خود در خصوص پذیرش توافق معقول را در جمع بسیجیان و جوانان دلسوز آینده کشور بیان کردند؛ این امر نشان می دهد که ایشان می خواستند بر این امر تاکید کنند که جمهوری اسلامی ایران در برابر خواسته منطقی طرف مذاکره کننده منعطف خواهد بود ولی اگر حرف زوری به میان بیاید، گزینه ایستادگی را مذاکره کنندگان ما برخواهند گزید؛ چنانکه دلیل تمدید مذاکرات در سوم آذر نیز ایستادگی مذاکره کنندگان کشورمان در برابر خواسته های غیر منطقی و زورگویانه طرف مقابل بوده است. ایشان با این بیان خواستند به جوانان بسیجی این گرا را بدهند که در صورتی که توافقی حاصل شد نباید این تصور ایجاد شود که جمهوری اسلامی مجبور به پذیرش توافق شده و زیر بار فشار و یک توافق تحمیلی را پذیرفته است؛ این انعطاف نظام است که در برابر توافقی که منطقی و عادلانه بداند، آن را مورد قبول قرار می دهد. این سخنان در حالی در این جمع بیان شد که دشمنان در صدد القای دوگانگی میان جریان حزب الله، دولت و تیم مذاکره کننده هستند تا از این میانه برای خود طرفی ببندند؛ انتخاب رهبر انقلاب جهت ایراد این سخنان از این حیث هوشمندانه به نظر می رسد.

عدم مخالفت با تمدید؛ عدم مخالفت با اصل مذاکرات رهبر انقلاب در جمع بسیجیان تاکید کردند که «بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم، همچنان‌که و به همان دلیل که با اصل مذاکرات مخالف نبودم، با اصل مذاکرات هم مخالفت نکردیم؛ دلیلش را هم براى مردم بیان کردیم؛ بنده در سخنرانى دلایل آن را هم گفتم؛ حالا هم با تمدید مذاکرات مخالفت نمیکنیم.» باز هم می بینیم که ایشان در این جمع به صراحت عدم مخالفت خود با تمدید را بیان می کنند؛ به نظر می رسد رهبر انقلاب همچنان نتایج حاصل از مذاکرات را نه « فتح الفتوح » می دانند و نه « هیچ»؛ و گرنه قطعا به گونه دیگری سخن می گفتند؛ در نگاه رهبر انقلاب عزت جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی اولویت دارد و هیچ اهمیتی به منافع احزاب و جریان ها نمی دهند؛ به همین دلیل است که طریق انصاف را با در نظر گرفتن منافع ملی در پیش گرفته اند.

مذاکره کنندگان منطقی در برابر مذاکره کنندگان غیر منطقی در نگاه رهبر انقلاب دو نوع نگاه منطقی و غیر منطقی بر مذاکره کنندگان حاکم است؛ در ابتدا ذکر این نکته لازم است که همین که طرف غربی حاضر به پذیرش حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در مسئله صلح آمیز هسته ای نیست و مدام سنگ اندازی می کند، خود به تنهایی گویای غیرمنطقی بودن و زورگو بودن نگاه طرف غربی در مذاکرات است؛ پس اینکه رهبر انقلاب مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی را منطقی و طرف مقابل را غیر منطقی توصیف می کنند نه بخاطر اینکه تیم مذاکره کننده ما ایرانی است و چون از ماست منطقی است؛ خیر؛ رفتار دو طرف این امر را اثبات می کند و از همین روست که بسیاری از کشورها و مردمان مستقل دنیا بر حق ایران اذعان دارند و به همین خاطر است که طرف غربی تا کنون نتوانسته اجماعی جهانی علیه ایران به وجود آورد- اجتماع کشورهای عدم تعهد در چند سال قبل در تهران موید این موضوع است-. با این حال بد نیست نگاهی به توصیفات رهبر انقلاب به طرفین مذاکره بیندازیم:

الف: مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی - هیئت مذاکره کننده‌ى ما حقّاً و انصافاً پرتلاش و جدّى هستند؛ - ایستادگى میکنند. - با منطق حرف میزنند. - زیر بار حرف زور نمیروند. - دارند کار میکنند؛ این را هم همه توجّه داشته باشند. حالا جزئیّات و آنچه را در این گفتگوها میگذرد، غالباً مردم مطّلع نیستند؛ نه، با جدّیت، با منطق، با دلسوزى دارند کار میکنند و منطقى هم عمل میکنند. - هیئت ما با منطق و محکم، در مقابل آنها قرار دارند.

ب: مذاکره کنندگان غربی: - طرف مقابل و عمدتاً آمریکا که هر روز یک حرفى میزنند؛ در مجلس خصوصى و در نامه پراکنى یک‌جور حرف میزنند؛ در محضر عموم و در اظهارات عمومى‌شان یک‌جور دیگر حرف میزنند؛ - امروز یک حرفى را میزنند، فردا آن حرف را پس میگیرند. - خطّ مستقیم و صراط مستقیم وقتى نبود، این است دیگر؛ براى مشکلات داخلى خودشان میخواهند از اینجا و از مذاکرات استفاده کنند؛ - ایران یک‌تنه است، آنها یک لشکرند؛ چند کشورند که پشت سرِ هر کدام از آنها یک لشکر دیپلمات و روابط عمومى و عکّاس و تحلیلگر و مانند اینها هست - از همه بداخلاق‌تر آمریکایى‌ها هستند. - از همه موذى‌تر انگلیس‌ها هستند.

ضرر اصلی عدم توافق متوجه ما نیست رهبر انقلاب آینده توافق را به سود ایران می دانند. به دو دلیل: اولا: اگر توافق منطقی شود که ایران می پذیرد و این به سود جمهوری اسلامی خواهد بود. دوما: اگر توافقی هم صورت نگیرد ما در برابر زیاده خواهی طرف مقابل کوتاه نیامده ایم و آنکه بیشتر از دیگران ضرر خواهد کرد طرف مقابل است نه جمهوری اسلامی: «حالا مذاکرات را تمدید کردند، همه بدانند - هم آن کسانى که طرف مذاکره‌اند، هم این کسانى که در داخل نگران این مسئله‌اند و نگاهشان به این مذاکرات است - که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، آن که بیش از همه ضرر میکند ما نیستیم، آمریکایى‌ها هستند.» و چون ملت ایران دلیل ایستادگی مذاکره کنندگان کشورمان در برابر طرف غربی را می داند و از قصد واقعی طرف مقابل آگاه است به هیچ وجه احساس شکست نخواهد کرد: « ما با ملّت خودمان روراست هستیم. حقیقت مطلب را با ملّت در میان میگذاریم، به ملّتمان میگوییم، تا حالا هم فهمیده‌اند، با دلایل متعدّد هم میشود این را قطعى و مدلّل کرد که قصد واقعى استکبار و غرب در مقابل ایران، جلوگیرى از رشد و اقتدار ملّت ایران است؛ قصد واقعى این است که از عزّت روز افزون ملّت ایران جلوگیرى کنند؛ مسئله‌ى هسته‌اى یک بهانه است، بهانه‌هاى دیگرى هم در کنار این هست. مسئله‌ى اصلى این است که استعدادهاى ملّت ایران بتدریج بُروز و ظهور پیدا کرده است، دارد پیشرفت میکند در همه‌ى ابعاد؛ ابعاد سیاسى، ابعاد علمى، ابعاد گوناگون اجتماعى، و دارد اقتدار پیدا میکند، اینها از این ناراضى‌اند، از این ناراحتند، جلوى این را میخواهند بگیرند؛ تحریم و فشار هم به همین نیّت است، تحریم و فشار اقتصادى به خاطر همین است که بلکه بتوانند از تلاشهاى رو به گسترش ملّت ایران جلوگیرى کنند؛ لذا تحریم میکنند، فشار مى‌آورند».

توافق معقول؟! «اینها مستکبرند، این‌جورى حرف میزنند، ما هم آبمان با مستکبرین به یک جو نمیرود. خب، اگر حرف منطقى‌اى وسط بیاید، حرفى نداریم؛ ما حرفهاى منطقى را قبول میکنیم، قرارهاى عادلانه و عاقلانه را قبول میکنیم امّا آنجایى که پاى زورگویى و زیاده‌طلبى باشد، نه؛ جمهورى اسلامى از صدر تا ذیل، هم مردمش، هم مسئولینش قبول نخواهند کرد؛ این را بدانند.» رهبر انقلاب با این حال تاکید می کنند که اگر همین مستکبرین نیز حرف منطقی ای به میان بیاورند جمهوری اسلامی ایران آن را خواهد پذیرفت؛ این نشان از انعطاف نظام و مذاکره کنندگان ماست؛ جمهوری اسلامی علیرغم اینکه طرف مقابل را زورگو و مستکبر می داند اما با این حال چون نظام خیرخواهی است، آماده شنیدن پیشنهادات و طرح های معقول طرف غربی است و اگر پیشنهاد عاقلانه و عادلانه ای مطرح شود، جمهوری اسلامی ایران آن را خواهد پذیرفت. البته این پیشنهاد بدون شک الزاماتی دارد که آن را معقول می سازد:

* پاى زورگویى و زیاده‌طلبى وسط نباشد! رهبر انقلاب بارها در این سخنرانی و سخنرانی های پیشین خود تاکید کردند که نظام اسلامی زیر بار حرف زور نمی رود، نه نظام، نه مسئولین، نه مردم و نه مذاکره کنندگان کشورمان. بدون شک یکی از اصلی ترین جلوه های این عدم زورگویی پذیرش حقوق مسلم جمهوری اسلامی ایران در بحث فناوری صلح آمیز هسته ای و موضوع غنی سازی است. جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست تعهداتی بیش از سایر کشورها به آژانس و یا کشورهای غربی بدهد؛ دلیلی هم برای این امر وجود ندارد؛ مشاهدات آژانس هم بارها تاکید کرده که ایران به تعهدات خود عمل کرده – ولی چون نمی توانند شجاعانه حرف بزنند معمولا پشت الفاظ مبهم پنهان می شوند-. جمهوری اسلامی ایران تنها حق خود را می خواهد و چیزی بیش از آن را هم از طرف غربی نیاز ندارد. مطرح کردن بحث های توان موشکی و نظامی ایران یک زیاده خواهی آشکار است که پاسخ خود را در مذاکرات و خارج از مذاکرات دریافت کرده است.

* حفظ و رعایت خطوط قرمز طبیعتا توافقی برای جمهوری اسلامی ایران معقول و عادلانه است که خطوط قرمز ترسیمی از سوی نظام در آن لحاظ شده باشد. اینگونه نیست که ایران دلبسته توافق باشد؛ به عکس این طرف غربی است که به یک پیروزی در مذاکرات نیاز دارد. از این رو مذاکره کنندگان کشورمان تا به حال اصرار به رعایت خطوط قرمز اعلامی داشته اند و بر آن ایستادگی هم کرده اند. هر خط قرمزی که از سوی نظام به مذاکره کنندگان اعلام شود بدون شک باید رعایت شود؛ ترسیم خطوط قرمز نیز بر عهده مسئولین کلان نظام است که منافع ملی را در اولولیت قرار خواهند داد. رعایت خطوط قرمزی که تا کنون تبیین شده است از سوی مذاکره کنندگان ما نیز بارها مورد تاکید قرار گرفته است و ملت نیز مطمئن است که « بچه های انقلاب » بر منافع ملت و این خطوط قرمز پافشاری می کنند. غنی سازی، مسئله فوردو، آب سنگین اراک، مقدار سوی مورد نیاز برای توان هسته ای کشورمان و مسئله تحقیق و پژوهش از جمله خطوط قرمزی است که تاکنون از سوی نظام ترسیم شده و مذاکره کنندگان ما نیز تلاش برای حفظ آن داشته اند.

* امریکا حسن نیت نشان دهد رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند اگر طرف امریکایی حسن نیت خود را نشان دهد و دست از شرارت بردارد جمهوری اسلامی می تواند با او به توافق برسد. ایشان در سال 1391 و در  جمع مردم تبریز به این امر اشاره کرده و با اشاره به زیاده خواهی های طرف امریکایی عنوان کردند: «ما بعکس آنها، منطقی هستیم. مسئولین ما منطقی اند، ملت ما منطقی اند. حرف منطقی و کار منطقی را ما قبول داریم. آمریکائیها نشان بدهند که زور نمیگویند، نشان بدهند که شرارت نمیکنند، نشان بدهند که در حرف و عملشان غیر منطقی حرف نمیزنند و عمل نمیکنند، نشان بدهند که به حقوق ملت ایران احترام میگذارند، نشان بدهند که در منطقه آتش‌افروزی نمیکنند، نشان بدهند که در مسائل ملت ایران دخالت نمیکنند؛ آنچنان که در فتنه‌ی ۸۸ دخالت کردند، از فتنه‌گران پشتیبانی کردند، شبکه‌های اجتماعی را در خدمت فتنه‌گران قرار دادند - یک شبکه‌ی اجتماعی آن روزها میخواست برای تعمیرات تعطیل کند، گفتند تعطیل نکن؛ برای اینکه بتوانند روی فتنه و آتش فتنه اثر بگذارند! - این کارها را نکنند، خواهند دید جمهوری اسلامی یک نظام خیرخواه است؛ مردم، مردم منطقی ای هستند. راه تعامل با جمهوری اسلامی فقط این چیزی است که گفتیم و لاغیر؛ از این راه میتوانند با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند. آمریکائیها باید حسن نیت خودشان را اثبات کنند؛ نشان بدهند که درصدد زورگوئی نیستند. اگر چنانچه این را نشان دادند، آن وقت خواهند دید که ملت ایران پاسخ خواهد داد. شرارت نباشد، دخالت نباشد، زورگوئی نباشد، شناختن حقوق ملت ایران باشد، آن وقت جواب مناسب از طرف ایران داده خواهد شد. (بیانات در 28 / 11/ 91 ) * حفظ منافع ملی؛ برداشته شدن کامل تحریم ها منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باید در هر توافقی حفظ شود؛ آزاد سازی اموال بلوکه شده جمهوری اسلامی در خارج از کشور و رفع تمامی تحریم ها از جمله معیارها برای حصول به یک توافق معقول و عادلانه است. طرف غربی نمی تواند انتظار داشته باشد با عدم رفع تمام تحریم ها جمهوری اسلامی را وادار به توافق کند. حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران از بدیهیات یک توافق عادلانه و عاقلانه است.

نیاز به توافق، نیاز طرف امریکایی نباید مذاکره کنندگان کشورمان تصور کنند که جمهوری اسلامی به توافق بیش از طرف غربی نیاز دارد. به تعبیر رهبر انقلاب «اینها (امریکایی‌ها) با ملّت خودشان هم میانه‌ى خوبى ندارند، ملّتشان هم اینها را قبول ندارند، آنها مشکل دارند، آنها احتیاج دارند به یک موفّقیّت، به یک پیروزى بزرگ. ما نه، ما احتیاجى نداریم.» این سخن به این دلیل نیست که تحریم بر روی ما اثر نمی‌گذارد؛ که به تاکید رهبر انقلاب تحریم اثر خود را دارد اما جمهوری اسلامی برای غلبه بر مشکلات راه حل دارد و آن اقتصاد مقاومتی است. راه حل: اقتصاد مقاومتی دولت نباید از یاد ببرد که نباید همه تخم مرغ های خود را در سبد رفع تحریم بگذارد؛ بلکه باید برای هر اتفاقی برنامه داشته باشد و با توجه به زیاده خواهی طرف غربی، باید روی احتمال تداوم تحریم ها نیز برنامه داشته باشد. سیاست های اقتصاد مقاومتی بهترین راه برای مقابله با تحریم و بی اثر کردن آن است؛ در این صورت طرف غربی به دنبال طرف ایرانی خواهد افتاد تا به هر قیمتی به توافق برسند؛ البته به این شرط که ببیند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اقتصاد مقاومتی، اثر تحریم ها را به پایین ترین سطوح رسانده است و به راحتی کشور اداره می شود؛ رهبر انقلاب نیز به اهمیت اقتصاد مقاومتی به عنوان راه حل موضوع تحریم اشاره کرده و فرمودند:

«یکى از افراد هیئت مذاکره‌کننده چندى پیش حرف خوبى زد، گفت اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمى‌آید، دنیا به آخر نمیرسد؛ خب، نشود. حرف درستى است. ما آن‌چنان که حالا آنها خیال کردند، ضرر نمیکنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه حل همین اقتصاد مقاومتى است که ضربه‌هاى دشمن را اوّل کم اثر میکند، کاهش میدهد که این مالِ کوتاه‌مدّت است، در میان‌مدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج میدهد. اقتصاد مقاومتى این‌جورى است. آن‌کسانى که صاحب‌نظر در زمینه‌ى اقتصادند، بعد از آنکه ما اقتصاد مقاومتى را اعلام کردیم، قضاوتشان این بود. ما راه حل داریم، آنها راه حل ندارند.»   پی نوشت: مذاکره کننده کشورمان که رهبر انقلاب به سخنان وی اشاره کردند، سید عباس عراقچی بود؛ معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه گفت: در مسیری که در مذاکرات هسته ای با ۱+۵ در پیش داریم اگر به نتیجه برسیم منافع ملت را تامین خواهیم کرد و اگر نرسیم هیچ فاجعه ای رخ نداده است و دنیا به آخر نمی رسد.




تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن