تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819190979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد شکوفایی عروس خط‌وط اسلامی؛ نیازمند بکارگیری ذوق هنری


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
شکوفایی عروس خط‌وط اسلامی؛ نیازمند بکارگیری ذوق هنری
از آن جا که آموزش‌های هنر خوشنویسی بسیار شبیه به هم هستند، اغلب آثار هنرمندان نیز تکراری می‌شود که با توجه به این همه زیبایی در خط نستعلیق؛ به عنوان عروس خط‌وط اسلامی، خطاطان باید از ذوق و سلیقه خود در شکوفایی آن استفاده کنند.

خبرگزاری فارس: شکوفایی عروس خط‌وط اسلامی؛ نیازمند بکارگیری ذوق هنری



  به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، طی چند سال اخیر با توجه به رویکرد جدید هنرمندان همدان به برپایی نمایشگاه‌های مختلف هنری که عموماً با هدف نمایش خلاقیت و آثار خود به دیگران و از همه مهمتر فراهم کردن شرایط لازم برای بهرمندی از طرح بیمه هنرمندان رخ داده است شاهدیم به طور مستمر هر هفته نمایشگاه‌های متعددی توسط این قشر در سالن‌های نمایشگاهی مجتمع‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر است که با استقبال کم و بیش مناسبی نیز از طرف مخاطبان خود همراه می‌شود.
اما در لابلای این نمایشگاه‌ها هستند هنرمندان برجسته‌ای که با وجود داشتن سابقه و کارنامه درخشان خود در سکوت و آرامشی خاص اقدام به برگزاری نمایشگاهی کرده که با استقبال چشمگیر و بی‌سابقه‌ای نیز  از طرف علاقمندان به خود مواجه می‌شوند.
از این رو هفته گذشته گالری استاد محمود زنگنه مجتمع فرهنگی سینمایی شهیدآوینی همدان شاهد برگزاری نمایشگاه خوشنویسی بود که توسط استادحسین رهسپار از هنرمندان و اساتید برجسته خوشنویسی کشور دایر شده و توانست بسیاری از علاقمندان، اساتید و پیشکسوتان قدیمی همدان را پس از مدت‌ها به این مکان هدایت کند.
 استاد حسین رهسپار متولد 1331 در همدان بوده که دوران کودکی و تحصیلات خود را در این شهر سپری کرده و به گفته خود در دوران نوجوانی به هنر خوشنویسی علاقمند شده و برای فراگرفتن این هنر خدمت استاد دانشور از اساتید برجسته همدان می‌رسد، سپس به استخدام آموزش و پرورش درآمده و پس از آن با عزیمت به تهران به مدت 30 سال در این شغل خدمت کرد.
این استاد برجسته خوشنویسی در گفت‌وگو با فارس در خصوص شروع فعالیت هنری خود اظهار داشت: در آن زمان اساتید برجسته‌ای در همدان در زمینه خوشنویسی فعالیت داشته و هنرجو می‌پذیرفتند و بنده هم با توجه به شناختم از استاد دانشور، به خدمت ایشان رسیده و از محضر وی کسب تعلیم می‌کردم.
سبک دانشور سبکی خاص و منحصر به فرد
وی با تاکید بر اینکه استاد دانشور در خوشنویسی دارای سبک بسیار منحصر به فرد و خاصی است، افزود: خوشحالم که  این سبک خاص مورد توجه بنده قرار گرفته به طوری که پس از فوت ایشان نیز این انگیزه در من بیشتر شده و در طی این سال‌ها همیشه سعی کرده‌ام پیرو و راهرو استاد خود باشم.
رهسپار ادامه داد: به سبب اینکه آموزش‌های امروزی بسیار شبیه به هم هستند می‌بینیم که آثار هنرمندان ما نیز اغلب تکراری و متشابه می‌شوند لذا با توجه به این همه زیبایی در خط نستعلیق؛به عنوان عروس خط‌های جهان، حیف است خطاطان ما از ذوق و سلیقه خود در شکوفایی بیشتر آن استفاده نکنند گرچه کسانی هم هستند که هنوز در این راه قدم برمی‌دارند.
وی که علاوه بر برپایی چهار نمایشگاه انفرادی در شهر تهران، شرکت در نمایشگاه‌های متعدد گروهی دیگری را نیز تجربه کرده، ادامه داد: تاکنون آثار بنده در سه دوره از نمایشگاه‌های بین‌المللی فجر مورد ارزیابی و پذیرش قرار گرفته که پس از نمایش، برخی از آنها در کتب منتشر شده نمایشگاه نیز به چاپ رسیده‌اند.
این هنرمند خوشنویسی افزود: خوشبختانه توفیقی دست داد تا پس از 30 سال مجدداً به زادگاه خود مراجعه کنم که بعد از هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان همدان اقدام به برپایی نمایشگاه کردم.
خط امروزی بسیار متشابه و نزدیک به هم است
وی هدف خود را از برگزاری این نمایشگاه را علاوه بر تعلق و تعصب خود به مرحوم دانشور و نمایش آثاری به سبک خط ایشان؛ حضور علاقمندان هنر خوشنویسی از این آثار و آشنایی بیشتر آنان با سبک‌های خوشنویسی این استاد مرحوم دانست و افزود: گذشته از این‌ها در این مدت توفیقی دست داد تا بار دیگر دوستان و هنرمندان قدیمی و حتی جدید خوشنویس همدان را ملاقات و از تجربیات و رهنمودهای این عزیزان بهره‌مند شوم.
رهسپار ادامه داد: خوشحالم که تعداد زیادی از عزیزان را ملاقات کرده و با راهنمایی، نقد و حتی بیان اشکالات از طرف آنان می‌توانم از رهنمودها در ادامه راه خوشنویسی خود استفاده کنم.
وی گفت: در گذشته بزرگانی همچون میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزارضا کلهر، میرعماد حسنی و... را داریم که ضمن پیروی از اصول و قواعد خوشنویسی به سلیقه و ذوق خود خط می‌نوشتند پس می‌بینیم که خط‌های هنرمندان قدیم به سبب داشتن سلیقه‌های مختلف از هم متفاوت بوده و کاملاً قابل شناسایی و تمایز بودند در حالی که خط هنرمندان امروزی بسیار متشابه و نزدیک به هم و گاهی فاقد ذوق و سلیقه شخصی است.
هنر خوشنویسی برپایه سلیقه و استعداد فرد است
وی با تاکید بر اینکه همه رشته‌های هنری از جمله هنر قدسی خوشنویسی برپایه سلیقه و استعداد فرد است گفت: اگر بخواهیم در خلق آثار هنری فقط از قواعد و اصول استفاده کنیم نه تنها احساسات وجودی انسان محدود شده بلکه در آینده‌ای نزدیک خواهیم دید که از هنر تنها سطحی بی‌روح و بی‌محتوا برجای خواهد ماند.
این استاد خوشنویسی با تاکید بر اینکه در تولید آثار هنری باید حضور آشکار سلیقه‌ها را داشته باشیم تا جاودان و ماندگار شود افزود: باید هنرمندان ما به خصوص جوانان علاقمند علاوه بر رعایت قوانین و اصول موجود با نزدیک کردن هنرها به هم سلایق و ذوق خود را نیز در خلق آثار دخالت دهند زیرا هنر در واقع  تفاوت در سلیقه و علایق هنرمندان در کنار استفاده از قواعد و اصول اولیه بوده که موجب زیبائی و جاودانگی هنر می‌شود در غیر اینصورت در حوزه هنر دچار رکود و شکست خواهیم شد.
وی در مورد شرایط خوشنویسی امروز همدان اظهار داشت: با توجه به اینکه در گذشته قانونی وضع شد که درجات ممتاز به بالاتر به عنوان مدرک تحصیلی منظور می‌شد جوانان بسیاری به آموختن این هنر روی آورده و در این حوزه ازدحامی حاصل شد اما به تدریج که متوجه شدند شاید این قانون شامل حال همه آنها نشود کم کم کنار رفتند.
رهسپار ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به اینکه خط و خوشنویسی فرایندی زودبازده نبوده و شاید  فردی 40 سال بنویسد اما به مقصود نرسد می‌بینیم که جوانان ما امروزه چندان تمایلی به این حوزه از خود نشان نمی‌دهند.
خوشنویسی در حال سپری کردن دوران بازگشت به خود است
وی ادامه داد: مثل دوران صفویه که شعر ما دوران بازگشت به خود را تجربه کرد خوشنویسی ما نیز در حال حاضر در حال سپری کردن دوران بازگشت به خود است.
این دبیر بازنشسته ادبیات فارسی گفت: با توجه به آموزش‌های یکنواخت و متشابه انجمن خوشنویسان جوانان ما از اینکه با مرکب سیاه بروی کاغذ سفید بنویسند خسته شده و می‌بینیم که در بسیاری از آثار رکورد، خشکی و بی روحی وجود داشته و کمتر تلفیق رنگ، طرح و نوشته در آنها  به چشم می‌خورد پس وظیفه اساتید و بزرگان خوشنویسی است که با تشویق جوانان و هنرجویان به استفاده از جنبه‌های دیگر خط لزوم استفاده از سلیقه و ذوق آنها را شکوفا کنند.
وی ادامه داد: این مهم در سبک استاد دانشور به وفور وجود داشت به همین دلیل بنده نیز همین راه را ادامه داده و به عقیده دوستان صاحب‌نظر قابلیت این موضوع در کارهایم دیده می‌شود به طوری که در نستعلیق، رنگ را نیز به کار گرفتم تا بیننده بتواند از دیدن ترکیب خط سنتی با طرح و رنگ لذت ببرد.
 
گزارش از : مرتضی بیات
انتهای پیام/3140/

93/10/13 - 11:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن