تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804910104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساختار آموزش رانندگی غیر استاندارد است |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ساختار آموزش رانندگی غیر استاندارد است
مربیان براساس تجربیات شخصی خود، به هنرجو آموزش می‌دهند و هنرجوی مبتدی که از چندوچون آموزش بی‌خبر است به‌درستی نمی‌داند که چه توقعی باید از مربی خود داشته باشد و هرآنچه مربی بگوید، می‌پذیرد.
کد خبر: ۴۶۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰ - 03 January 2015


بر اساس آمار پزشکی‌قانونی سال گذشته حدود 18هزار ایرانی جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست داده‌اند. تصادفات رانندگی سالانه میلیاردها تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زند. علاوه بر اینکه تعداد قربانیان حوادث رانندگی ایران، کشور ما را در رتبه‌های نخست در این زمینه قرار می‌دهد.


به گزارش آرمان، تصادفات رانندگی سالانه صدهاهزار نفر را دچار معلولیت و مصدومیت می‌کند. سه عامل جاده‌های ناایمن، خودروهای غیراستاندارد و رانندگی خطرناک به‌عنوان دلایل اصلی نرخ بالای حوادث جاده‌ای در ایران شناخته می‌شود. در بحث عوامل انسانی علاوه بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش مداوم باید در دستور کار قرار بگیرد، به نظر می‌رسد فیلترهای راننده‌شدن یعنی صدور گواهینامه رانندگی باید سخت‌تر شود. این درحالی است که همچنان برای ایرانیان یکی از آسان‌ترین کارها گرفتن گواهینامه رانندگی است.
 
براساس آمارها، راننده، اصلی‌ترین و مهم‌ترین علت در ایجاد سوانح رانندگی محسوب می‌شود. بنابراین،  برای کاهش نقش راننده در بروز تصادفات، ضروری است که روش‌های رایج آموزش رانندگی مورد بررسی جدی و حتی تجدیدنظر قرار گیرد. با شروع طرح آموزش و آزمایش رانندگی در آموزشگاه‌ها از سال 84 بازار آموزشگاه‌ها حسابی پررونق شد چراكه، بر اساس طرح جدید، هنرجویان ملزم به گذراندن 20ساعت آموزش شهری و پنج جلسه كلاس فنی و آیین‌نامه هستند. این آموزش‌ها هزینه‌ای حدود سه هزار و 500تومان برای هر ساعت آموزش در پی دارد که مبلغی در حدود 100 هزار تومان است. در حال حاضر 205 آموزشگاه رانندگی در تهران وجود دارد و سالانه 1200 نفر برای اخذ گواهینامه به آنها مراجعه می‌کنند. با درنظر گرفتن میانگین 1200 نفر مراجعه كننده به هریك از آموزشگاه‌ها در طول سال، گردش مالی سالانه آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی مبلغی بیش از 100 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. محمد رویانیان درمورد آمار صدور گواهینامه در سال 88 به ایرنا گفته بود: روزانه بیش از 10 هزار گواهینامه اعم از جدید، تعویضی، تمدیدی و موتور در كشور صادر می‌شود.  در ابتدای سال جاری نیز رئیس مركز صدور گواهینامه نیروی انتظامی از افزایش 40 درصدی صدور گواهینامه خبر داد و گفت: بیش از سه میلیون انواع گواهینامه در سال گذشته صادر شده است.  شرایط اخذ گواهینامه داشتن سن 18 سال تمام، طی دوره آموزش نظری وعملی وقبولی درآزمون آئین نامه وعملی شهر با وسایل نقلیه مربوطه است.


 ساختار آموزش رانندگی استاندارد نیست 


به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی مربیان آموزشگاه‌های رانندگی، مربیان براساس تجربیات شخصی خود، به هنرجو آموزش می‌دهند و هنرجوی مبتدی که از چندوچون آموزش بی‌خبر است به‌درستی نمی‌داند که چه توقعی باید از مربی خود داشته باشد و هرآنچه مربی بگوید، می‌پذیرد. حسین وحدانی می‌گوید:  به جرات می‌توان گفت که ساختار آموزش رانندگی در ایران استاندارد نیست و باید در این ساختار تجدیدنظر شود او با اشاره به نادرست بودن نحوه آموزش رانندگی در ایران می‌افزاید: آزمون رانندگی نباید سلیقه‌ای صورت گیرد این درحالی است که این روزها سلیقه فرد ممتحن در آزمون دخالت مستقیم دارد. این سلیقه‌ای برخورد کردن در آزمون رانندگی باعث شده که مربیان ناراضی باشند، چرا که برخورد سلیقه‌ای ارزیابی کار مربی را منفی می‌کند و هنرجو پس از گذراندن دوره آموزش، در آزمون شهری رد می‌شود و این مساله نارضایتی هنرجو و مربی را درپی خواهد داشت. 


 زمان آموزش کم است


چند روز پیش اعلام شد در شهر اصفهان افراد پس از گذراندن۱۰جلسه‌آموزش رانندگی، گواهینامه به دست به مانور در خیابان‌های شهرمی پردازند که این امر باعث شده است آمار تصادفات دراین استان سربه فلک گذارد. نظر بسیاری از کارشناسان و متخصصان راهنمایی و رانندگی برآن است که اگر فقط زمان آموزش رانندگی در ایران را بتوان همچون کشورهای اروپایی به بیش از ۱۰۰ ساعت ارتقا داد و راننده‌ای متبحر و ماهر را تحویل جامعه داد به‌طور قطع از ۸۰ درصد بروز تصادفات جلوگیری می‌شود. در کشوری مانند ژاپن از هفت سالگی فرهنگ ترافیک به کودک تعلیم داده می‌شود و در کشوری همچون بلژیک بیش از ۱۲۰ ساعت رانندگی آموزش داده می‌شود. همچنین در کشورهای عربی بیش از ۸۰ ساعت آموزش رانندگی درنظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که در منطقه خاورمیانه و اروپایی تنها در ایران است که مدت زمان آموزش رانندگی فقط ۲۰ ساعت است و رانندگان آن به راحتی پس از ده روز در تمام معابر و خیابان‌های اصلی شهر حق تردد دارند و فرد در این ۱۰ جلسه دوساعته فقط نکات اصلی و کلی را یاد می‌گیرد البته تجربه هم نشان ‌داده که بیش از ۵۰ درصد افرادی که به تازگی گواهینامه می‌گیرند، قادر نیستند به تنهایی رانندگی کنند. 


مهر نوشت؛ کارشناس رسمی دادگستری اصفهان فیض‌ا... ظهیری، درمورد افزایش تعداد ساعات آموزش رانندگی در ایران گفت: اگر دوره آموزش رانندگی در ایران هم به بیش از یکصد ساعت افزایش یابد هزینه کلاس با توجه به تورم فعلی باید به ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یابد که درحال حاضر پرداخت ۱۰۰هزار تومان هم برای برخی از هنرجویان دشوار است.


 افزایش ساعات آموزش منطقی نیست


با وجود این، یکی از اعضای کمیسیون حمل‌ونقل مجلس در مورد آموزش رانندگی در ایران به آرمان می‌گوید: افزایش تعداد ساعت‌های آموزشی و سخت‌گیری در پروسه دریافت گواهینامه نمی‌تواند کمکی به کاهش تصادفات  کند زیرا، از این طریق راه‌های غیرقانونی رانندگی رایج می‌شود. علیرضا خسروی می‌افزاید: در کشورهای دیگر آموزش‌ها بیشتر است اما در آنجا روش آموزشی با اینجا تفاوت دارد و در اکثر کشورهای پیشرفته با روش‌های مشابه‌سازی این آموزش‌ها صورت می‌گیرد یعنی، ماکتی از وسیله نقلیه وجود دارد که فرد با آن تمرین می‌کند درحالی که، در ایران از همان اولین لحظه فرد پشت ماشین واقعی می‌نشیند که احتمال خطر را بیشتر کرده و کیفیت آموزش را پایین می‌آورد. او در ادامه می‌گوید: بهتر است این سخت‌گیری‌ها به بعد از دریافت گواهینامه و ممنوعیت و محدودیت برای افراد متخلف اختصاص یابد تا اینکه روند دریافت گواهینامه سخت شود.


 افزایش ساعت‌های آموزش شاید در آینده


معاون عملیات پلیس راهور ناجا درباره تعداد ساعت عادی آموزش رانندگی در ایران به آرمان می‌گوید: شاید تعداد این ساعات در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر باشد اما این قانون ده سال است که درحال اجراست و می‌تواند تجدیدنظرهایی در آن ایجاد شود. علیرضا جهانگیری می‌افزاید: تا قبل از سال 84 افراد به صورت خودآموز و از اطرافیان خود آموزش می‌دیدند اما، بعد از این سال الزام برای شرکت در کلاس‌ها برای گرفتن گواهینامه ایجاد شد اما هنوز این آموزش‌ها کامل نیست و می‌تواند هم بیشتر شده و هم به روزباشد. او درمورد نحوه کار مربیان آموزشگاهها و نظارت بر آنها می‌گوید: مربیان در همه این آموزشگاه‌ها و شهرک آزمایش واحدهای نظارتی دارند و در جدول رسیدگی به تخلفات مربیان در هیات دولت این تخلفات ثبت و رسیدگی می‌شود. او در ادامه می‌افزاید: لازم است مردم نیز با پلیس دراین مورد همکاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف در آموزشگاه‌ها و مربیان مراتب را از طریق شماره 197 به پلیس راهنمایی رانندگی اعلام کنند تا با این قضیه برخورد قانونی لازم صورت گیرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن