تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817360265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولين و آخرين تجربه بشر در ماه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ دي ۱۳۹۳ (۱۱:۱۹ق.ظ)
اولين و آخرين تجربه بشر در ماه گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، تلاش‌هاي علمي آپولو 17 نقطه‌ي اوج برنامه‌ي گسترده اي است که از سال 1963 ميلادي و پس از موفقيت برنامه‌ي عطارد شروع شد. پس از جنگ جهاني دوم ايالات متحده‌ي آمريکا و اتحاد جماهير شوروي در گير مسابقه‌اي تسليحاتي شديدي براي دستيابي به فناوري‌هاي برتر نظامي شده بودند که نتيجه‌ي آن توسعه‌ي تکنولوژي موشک‌هاي دوربُرد براي هدف قرار دادن خاک يکديگر بود، پس از موفقيت در اين زمينه گام بعدي ترک زمين و رفتن به فضا بود، قرار دادن اسلحه‌اي پيشرفته در آخرين مدار زمين يعني در نزديکي ماه بزرگترين آرزوي هر دو ابر قدرت بود. فضا به جولانگاهي براي به رخ کشيدن تکنولوژي‌هاي موشکي برتر هر دو کشور تبديل شده بود و آن‌ها سرمايه‌ي زيادي را براي مورد آزمايش قرار دادن انسان در فضا صرف مي‌کردند. در‌ واقع تکنولوژي موشک‌هاي شيميايي در آن زمان به حداکثر پيشرفت خود رسيد و پس از آن تاکنون تغيير زيادي را در خود نديده است.
اتحاد جماهير شوروي در سال 1961 ميلادي و تنها چند سال پس از قرار دادن اولين ماهواره در مدار موفق شد «يوري گاگارين» را به فضا بفرستد، و به اين ترتيب افتخار اولين انساني که به فضا رفت را به نام خود ثبت کردند. اما ايالات متحده به شدت در تعقيب رقيب بود و آن‌ها نمي‌خواستند افتخار ديگري را به روس‌ها بدهند. توسعه‌ سفرهاي فضايي بدون خواست سياستمداران مقدور نخواهد بود، تنش ميان ايالات متحده و شوروي، آمريکايي‌ها را به فکر ساخت موشک و سفينه‌هايي انداخت که از همتايان روسي خود سريع‌تر حرکت کرده و فضاي دورتري را به تصرف در بياورند. بحران‌هاي جغرافيايي آن زمان از جمله بحران موشکي کوبا و استقرار سيستم موشکي آمريکا در خاک ترکيه نشان دهنده‌ي شدت تنش بين ابرقدرت‌هاي آن زمان و آمادگي آن‌ها براي نابودي يکديگر بوده است. همانطور که برنامه‌هاي فضايي قديمي کنار گذاشته مي شد آخرين دستاوردهاي پيچيده‌ علمي و نيروي صنعتي گسترده‌ي نظامي به سمت مسابقه‌ي فضايي کشيده مي شد؛ رقابت فضايي، چيزي که چند سال پيش دولت «آيزنهاور» در مورد آن هشدار داده بود. آيزنهاور برخلاف دکترين پيچيده‌ي خود که به افزايش قدرت نظامي اصرار داشت جزو حمايت کنندگان برنامه‌هاي فضايي به شمار نمي‌آيد و سعي داشت موفقيت شوروي در قرار دادن ماهواره‌ي اسپاتيک «همسفر» در مدار زمين را کم اهميت جلوه دهد.
فضاي ملتهب جنگ سرد سياستمداران را مجبور کرد تا هزينه‌هاي گزافي را صرف حمايت از زير ساخت‌هاي تکنولوژيکي خود بکنند، بخش عمده‌اي از اين سرمايه‌ها براي جلوگيري از افزايش تنش به سفرهاي فضايي اختصاص داده شد که علاوه بر نشان دادن قدرت و تکنولوژي برتر پيامي صلح آميز نيز براي جهانيان به همراه داشت. در سال 1966 مسابقه‌ي فضايي به اوج خود رسيد و ناسا بزرگترين بودجه‌ي تاريخ خود را دريافت کرد؛ 5.933 ميليارد دلار يعني 4.5 درصد از کل بودجه‌ي فدرال ايالات متحده که امروزه چيزي در حدود 43 ميليارد دلار مي‌شود. اين سرمايه‌گذاري‌هاي عظيم باعث شد ايالات متحده به دستاوردهاي خيره کننده‌اي در صنعت هوا-فضا دست پيدا کند. پروژه‌ي «جميني» آخرين ماموريت خود را با موفقيت به پايان برده بود و «آپولو» آمده بود تا با استفاده از تجربيات گذشته مرزهاي فضا را پشت سر بگذارد، اما به مرور پشتيباني‌هاي سياسي و اجتماعي از پروژه‌هاي فضايي کمرنگ مي‌شد. با اين حال ناسا طبق برنامه‌ريزي پيش رفت و پس از فرود موفقيت آميز آپولو 11 در سال 1969 پنج آپولوي ديگر را به سمت ماه پرتاب کرد.
فقط يک سال پس از فرود آپولو 11 بر سطح ماه ناسا اولويت‌ها را تغيير داد. برنامه‌ي آن‌ها براي احداث ايستگاه فضايي احيا شد، در سال 1970 آن‌ها اعلام کردند که پروژه‌ي آپولو 20 به نفع ايجاد سرمايه‌ي جديد براي ايستگاه فضايي «اسکاي‌لب» کنسل خواهد شد (اسکاي لب نخستين ايستگاه پژوهشي ناسا در فضا بود که بين سال‌هاي 1973-1979 در مدار زمين قرار داشت). در همان سال آژانس فضايي آخرين ماموريت‌هاي آپولو را 15 ، 16 و 17 اعلام کرد. فشار زيادي براي کنسل کردن ماموريت‌هاي پرهزينه‌ي فضايي به آژانس وارد مي شد، کاخ سفيد قصد داشت ماموريت‌هاي بعد از آپولو 15 را کاملاً لغو کند اما در نهايت ناسا موفق شد دو ماموريت باقيمانده را نيز با موفقيت انجام دهد. هريسون اسميت که براي سفر با آپولو 18 آموزش داده شده بود با فشار جامعه‌ي دانشمندان براي فرستادن يکي از آن‌ها به ماه، به ماموريت آپولو 17 انتقال داده شد تا سرانجام در 14 دسامبر سال 1972 «يوجين سرنان» آخرين انساني باشد که بر سطح ماه قدم مي‌زند.
42 سال پيش در 26 شهريور سال 1351 انسان به وسيله‌ي فضاپيماي آپولو 17 براي آخرين بار سطح ماه را لمس کرد، در اين روز نه تنها آخرين سفر انسان به ماه رقم خورد بلکه آخرين خروج انسان از مدار زمين نيز به حساب مي‌آيد.
آپولو 17 اولين سفينه‌اي بود که دانشمندي را به فضا مي‌برد، نقشه‌برداري از سطح و نمونه‌گيري از مواد و ويژگي‌هاي سطحي ماه از جمله اهداف علمي اين سفر بودند. به اين منظور دکتر زمين شناس «هريسون اسميت» همراه فرمانده «يوجين سرنان» و «رونالد اوانز» خدمه‌ي آپولو 17 را تشکيل مي‌دادند. دکتر اسميت پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه هاروارد در سال 1964 آموزش‌هاي فضانوردي خود را آغاز کرد، اما يوجين سرنان فضانورد کهنه کاري بود که اولين بار در سال 1966 با فضاپيماي Gemini IX-A حضور در فضا را تجربه کرده بود و پس از آن نيز در سال 1969 با آپولو 10 تا 150 کيلومتري سطح ماه نزديک شده بود.
باتوجه به اهميتي که اين ماموريت از نظر زمين‌شناسي داشت تصميم گرفته شد که ماه‌نشين در منطقه‌ي دهانه‌ي تائوروس ماه فرود بيايد، جايي که احتمال رسيدن به اطلاعات زمين شناسي تاريخي بيشتري وجود داشت.
اين سفينه با موفقيت بر سطح ماه فرود آمد و براي اولين بار پاي بشر به ماه رسيد. در اين سفر نمونه هاي تحقيقاتي زيادي جمع آوري شد.
اما تا به امروز 42 سال از آن زمان مي‌گذرد و هيچ‌کس پا به سطح ماه نگذاشته است. بودجه‌اي که دولت فدرال تا سال 1966 براي ناسا در نظر گرفته بود براي عموم مردم قابل دفاع نبود، آمريکا پس از تجربه‌ بحران بزرگ نفتي در سال 1973 از لحاظ مالي محتاط شده بود، اولويت‌هاي سياستمداران تغيير کرده بود. سرمايه‌گذاري در فضا همچنان انجام مي‌گرفت اما محدوديت‌هاي مالي ناسا را مجبور مي‌کرد تحقيقات و پروژه‌هاي خود را محدود کند؛ پروژه‌هايي مانند برنامه‌ي ايستگاه فضايي اسکاي‌لب در سال 1973 و پروژه‌ي شاتل فضايي همراه با چند نمونه از برنامه‌هاي رباتيک و ماهواره‌‌اي.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن