تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819444516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 30 درصدي واردات دارو به کشور طي سال جاري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۳۶ب.ظ)
ديناروند خبر داد: کاهش 30 درصدي واردات دارو به کشور طي سال جاري معاون وزير و رييس سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از کاهش 30 درصدي واردات دارو به کشور در سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج کرمانشاه؛ دکتر رسول ديناروند براي گشايش دو آزمايشگاه معاونت غذا و داور و نيز بازديد از کارخانه توليد داروي باختر بيوشيمي به کرمانشاه سفر کرده بود، اظهار کرد: توليد دارو در کشور از نظر کمي در مرز 96 درصد است ولي از نظر ارزش بازار حدود 64 درصد را داروهاي توليد داخل و 36 درصد ديگر را داروهاي وارداتي تشکيل مي دهند.
وي افزود: واردات دارو در کشور از نظر ارزبري داراي کاهش بوده است به طوري که در سال 91 ميزان ارز اختصاصي براي واردات دارو به کشور 12 ميليارد و500 ميليون ريال بوده و در سال 92 اين رقم به 13 ميليارد ريال رسيده است اما در سال جاري اين رقم با کاهش 30 درصدي مواجه بوده است که دليل عمده آن هم توانمندي توليد دارو و تامين نيازهاي دارويي در داخل کشور بوده است.
رييس سازمان غذا و داروي کشور با مهم ارزيابي کردن استان کرمانشاه به دليل دسترسي اين استان به بخش هاي عرب و کرد نشين کشورعراق، گفت: اين استان مي تواند هم در حوزه گردشگري سلامت و هم در زمينه صدور دارو و تجهيزات پزشکي به عراق نقش موثري داشته باشد.
دکتر ديناروند گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي براي سال 94 برنامه صدور500 ميليون دلار اقلام دارويي و تجهيزات پزشکي به کشور عراق را دارد که در صورت تحقق اين رقم، افزون بر10 برابر رقم صادرات امسال خواهد بود.
وي افزود: دولت عراق نيز در اين زمينه همکاري بسيار خوبي با وزارت بهداشت و درمان جمهوري اسلامي دارد اما يکي از مبادي اصلي صدور دارو و تجهيزات پزشکي به کشور عراق، استان کرمانشاه مي باشد.
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ابراز اميدواري کرد که در اين سفر تفاهمنامه اي سه جانبه ميان معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکي و استانداري کرمانشاه براي تقويت حوزه هاي بهداشتي و غذا و داور امضا شود.
​دکتر ديناورند در پاسخ به سوال وجود داروهاي قاچاق و فاقد مجوز در استان کرمانشاه که عمدتا در عطاري هاي شهر به فروش مي رسند، گفت: معضل قاچاق دارو در کشور جديست اما در استان هاي مرزي جدي تر است و نوع قاچاق هم در مرزهاي شرقي، جنوبي و غربي نيز با هم متفاوت مي باشد.
وي افزود: عمده داروهاي قاچاقي که وارد استان هاي غربي کشور مي شود از کشورهايي است که سيستم نظارتي ندارند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز براي مقابله با قاچاق دارو، سه گزينه را در دستور کار قرار داده است.
تفکيک کالاها و داورهاي اصيل از نوع تقلبي با ايجاد برچسب رهگيري و اصالت که با استفاده از نرم افزاري که قابليت نصب بر روي تلفن هاي همراه را دارد، نخستين راهکار وزارت بهداشت است که ديناروند به آن اشاره کرد.
وي افزود: شهروندان مي توانند با وارد کردن کد هر کالا در نرم افزاري که روي تلفن همراه شان دارند، به اصالت يا تقلبي بودن داروها پي ببرند.
وي همچنين برخورد شديد با متخلفان را راهکار ديگر وزارتخانه اعلام کرد و افزود: خوشبختانه قانون جديد مبارزه با قاچاق و نيز آين نامه هاي اين قانون بسيار محکم تر از قبل هستند و به ما ظرفيت برخورد شديد با قاچاقچيان را مي دهد و اميدواريم دستگاه هاي ديگر هم در اين راستا به کمک ما بيايند.
وي راهکار سوم را افزايش آگاهي هاي عمومي و آموزش به مردم عنوان کرد و گفت: مردم بايد بدانند که هر داروي قاچاق و بدون مجوز، تقلبي و براي سلامت آنان مضر است.
ديناروند گفت: در کشوري مانند ايران که ظرفيت توليد دارو و نيز واردات دارو از مبادي رسمي و قانوني وجود دارد، قاچاق دارو هرگز توجيه پذير نيست.
معاون غذا و داوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در پاسخ به سووالي در مورد وضع توليد داروهاي گياهي در کشور، گفت: متاسفانه اکنون داروهاي گياهي سهم قابل قبولي در سبد دارويي کشور ندارند به طوري که ظرفيت توليد اين نوع داروها در کشور تنها پنج درصد مي باشد.
وي ابراز اميدواري کرد: با توجه به تنوع و گستردگي پوشش گياهي و گياهان دارويي در کشور و نيز حمايت هاي وزارتخانه از توليدکنندگان، اين سهم در سال آينده به 15 درصد افزايش يابد.
وي گفت: تاکنون حدود يک هزار فقره پروانه ساخت داروهاي گياهي از سوي وزارت بهداشت و درمان صادر شده است.
گفتني است در سفر معاون وزير بهداشت به استان کرمانشاه دو آزمايشگاه بافت شناسي و نيز تعمير تجهيزات و دستگاه هاي سرمايه اي پزشکي در محل معاونت غذا و داروي شهر کرمانشاه به بهره برداري رسيد.
براي ساخت اين دو واحد آزمايشگاهي که در غرب کشور براي نخستين بار است به بهره برداري مي رسند، در مجموع سه ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
از کرمانشاه بعنوان قطب درماني غرب ايران و يکي از استان هايي که مي تواند در حوزه توريسم درماني با توجه به هم مرزي اش با کشور عراق نقشي بارز داشته باشد، ياد مي شود و به گفته مسوولان، قرار است بزودي يک درمانگاه تحت مديريت دانشگاه علوم پزشکي استان کرمانشاه در شهر "کلار" اقليم کردستان عراق گشايش يابد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن