تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805525907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه‌های برون‌رفت از افزایش نرخ سود بانکی و اقتصاد تورمی


واضح آرشیو وب فارسی:افتانا: در چهارمین همایش دو روزه سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید صبح دوشنبه هشتم دی‌ماه، چالش‌های پیرامون شبکه بانکی، نرخ سود، آخرین آمار از متغیرهای کلان بانکی و بنگاه‌داری بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.




راه‌های برون‌رفت از افزایش نرخ سود بانکی و اقتصاد تورمی


 


 

در چهارمین همایش دو روزه سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید صبح دوشنبه هشتم دی‌ماه، چالش‌های پیرامون شبکه بانکی، نرخ سود، آخرین آمار از متغیرهای کلان بانکی و بنگاه‌داری بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در مراسم افتتاحیه این همایش که به همت روزنامه دنیای اقتصاد در موسسه عالی بانکداری برگزار شد، جمعی از فعالان و مدیران عرصه بانکداری و مسئولان کشور این حوزه از جمله رییس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی همچنین مشاور اقتصادی رئیس جمهور و کارشناسان بانکی و اقتصادی ضمن بررسی چالش‌های پیرامون شبکه بانکی، نرخ سود، آخرین آمار از متغیرهای کلان بانکی و بنگاه‌داری بانک‌ها سخنانی را ایراد کردند.

دکتر ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی، در این همایش در ابتدای سخنان خود از برخی اظهارات در مورد اشتباه بودن آمارهای بانک مرکزی و یا ربط دادن رقمی مؤثر در رشد پایه پولی به بحث برداشت ۴٫۱ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی انتقاد کرد.

وی گفت: در حالی در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ به دلیل خرید ۴٫۱ میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی خالص دارایی‌های خارجی آن افزایش یافته و بر رشد پایه پولی اثرگذار بوده است که برخی عنوان می‌کنند این همان رقم برداشت شده از صندوق توسعه ملی است.

سیف ادامه داد: بانک مرکزی مانند سایر مواردی که ارز خرید می‌کند در پایان سال گذشته نیز ۴٫۱ میلیارد دلار ارز را خریداری کرده و طبق ضوابط موجود ۲۶ درصد آن را به صندوق توسعه ملی و دو درصد دیگر را هم در بخش دیگر، ۱۴ درصد را برای شرکت ملی نفت و مابقی را به حساب خزانه واریز کرده، بنابراین هیچ تفاوتی بین خرید این رقم با بقیه خریدها وجود نداشته و هیچ رده پایی در کار نیست.

رئیس کل بانک مرکزی دلیل خرید این حجم از دلار در پایان سال را توضیح داد و گفت: به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد و امکان واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی وجود نداشت در آن زمان شرکت مربوطه تعهد کرد تا با دستور بانک مرکزی این پول را پرداخت کند؛ بنابراین جزیی از منابع و دارایی‌های خارجی بانک مرکزی قرار گرفت که در رشد پایه پولی بی‌تأثیر نبود.

وی با اشاره به تغییرات رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۲ توضیح داد: میزان رشد نقدینگی در سال گذشته حدود ۲۹٫۱ درصد و ضریب فزاینده پول ۹٫۶ درصد و همچنین درصد افزایش پایه پولی ۱۷٫۸ درصد بوده است که در مقایسه با رشد ۱٫۹ درصدی ضریب فزاینده پول و ۲۶٫۷ درصدی پایه پول در سال ۱۳۹۱ دستاوردی مثبت است.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارات مبنی بر ادعایی بودن آمار رشد اقتصادی پاسخ داد و گفت: با اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی عده‌ای آن را به تمسخر گرفته و ادعایی می‌دانند در حالی که این آمار و ارقام بسیار
سیف: بانک مرکزی حتی در بدترین شرایط هم آمار اشتباه نداده است، بلکه زمان‌هایی پیش آمده که در نهایت بانک مرکزی ارائه آمار خود را متوقف کرده است.


دقیق بوده و جزو سرمایه‌های این مملکت است.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی حتی در بدترین شرایط هم آمار اشتباه نداده است، این درحالی است که من با ورود به این بانک بررسی کرده‌ام که آیا چنین ادعایی صحیح است یا خیر که این گونه نبود بلکه زمان‌هایی پیش آمده که در نهایت بانک مرکزی ارائه آمار خود را متوقف کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با این وجود بانک مرکزی به دقت بازار را زیر نظر داشته و معتقد است که تعادل به زودی بازمی گردد.

در این همایش مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور، در بحثی تحت عنوان پارادوکس میان سود بانکی و تورم به تشریح دلایل آن و ارائه راهکارهایی برای کاهش نرخ سود بانکی و حل مشکلات نظام بانکی پرداخت.

وی در بررسی چرایی افزایش نرخ سود بانکی علی رقم کاهش تورم به مروری بر رویدادهای دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ که زمینه را برای افزایش نرخ‌های بانکی فراهم کرده است پرداخت و گفت که دهه ۸۰ به لحاظ حجم بالای درآمدهای نفتی قابل توجه بوده و بیشترین درآمد نفتی تاریخ کشور در سال ۱۳۹۰ به دست آمده است. افزایش نسبت واردات به تولید ناخالص داخلی هم نشان می‌دهد که وابستگی تولید به واردات ۲ برابر شده از طرفی رشد ۵۰۰ درصد نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در همین فاصله نشان می‌دهد که افزایش نقدینگی در مقیاس کامل‌تر نامتناسب با حجم واقعی فعالیت‌های اقتصادی افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین حجم بالای نقدینگی منشأ بی‌ثباتی در اقتصاد است و افزایش قیمت مسکن و میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان ناشی از همین شرایط است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که نرخ سود بانک‌ها نیاز به کاهش دارد به تشریح شرایطی که سود بانک‌ها به صورت دستوری کاهش پیدا کند پرداخت و خاطرنشان کرد: هر چند با توجه به معایبی که نرخ سود بالا دارد، کاهش نرخ سود بانکی ضروری است؛ اما کاهش دستوری نرخ سود بانکی و بدون توجه به سازوکار نامناسبی که توضیح داده شد نه تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه به افزایش فساد مالی در پرداخت تسهیلات و احتمال خروج سرمایه از بانک‌ها و هجوم به بازارهای موازی مانند بازارهای غیر متشکل پولی و بازار ارز منجر می‌شود. به منظور کاهش نرخ سود بانکی و حل مشکلات نظام بانکی راه حل‌هایی چون بازپرداخت بدهی دولت به بانک‌ها،‌ ایجاد بازار بدهی و ایجاد بازار متشکل برای سود بین بانکی، برخورد قاطع بانک مرکزی با بانک‌ها و مؤسسات فاقد مجوز، تثبیت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و رعایت انضباط در عملکرد توسط بانک‌ها قابل توصیه است.

در ادامه این همایش اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، درباره آخرین تغییرات آماری ثبت شده در شبکه بانکی مطالبی ارائه کرد و از سایه سنگین مؤسسات اعتباری بر شبکه بانکی سخن گفت و افزود: با وجود این‌که آمار دقیقی از مؤسسات پولی و اعتباری غیرمجاز وجود نداشته و حتی تعداد صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز به‌طور دقیقی روشن نیست، اما همین کافی است که بگوییم ۶ موسسه مالی غیرمجاز حدود ۹۴ هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در اختیار دارند که با وجود این‌که ۱۵٫۱ درصد از کل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می‌گیرد اما به تنهایی در بازار پولی نقش مخربی دارد.

کمیجانی با اشاره به این که بانک‌ها ۲۰۶ هزار میلیارد تومان در هشت ماه اول سال تسهیلات پرداخته‌اند، تاکید کرد: سهم سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن از تسهیلات دریافتی به حدود ۷۹.۹ درصد
رییس اتاق بازرگانی تهران: ریشه اصلی ما نظام بانک و بانکداری است که مشکلاتی دارد یکی از مشکلات نظام بانکی معوقه‌ها، ناهماهنگی نرخ سود و تورم، عدم کفایت سرمایه و تنگناهای اعتباری است.


رسیده که نسبت به دوره‌های قبل با رشد همراه است.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه نسبت به بار سنگین بانک‌ها در مقابل تأمین مالی و اقتصاد انتقاد کرد و افزود: برخلاف اغلب کشورهای دنیا که عمده منابع از طریق بازار سرمایه تأمین می‌شود در کشور ما بخش اعظم مسئولیت تأمین مالی اقتصاد برعهده شبکه بانکی است و در سال گذشته بالغ بر ۸۸ درصد تأمین مالی اقتصاد ایران از طریق بازار پول انجام شده است.

یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تهران، دیگر سخنران و نماینده بخش خصوصی در این همایش بود و با اشاره به روابط چالش برانگیز بخش خصوصی و نظام بانکی، راه‌حل را در اقتدار کامل بانک مرکزی عنوان و تاکید کرد که شکل و شمایل معوقات بانکی جدا از رقم آن‌ها، بحث‌برانگیز است چراکه برخی بانک‌ها به شرکت‌های خود وام داده‌اند اما آن را در فهرست معوقه‌های خود آورده‌اند.

وی گفت که نمی‌توان فکر کرد بخش خصوصی زندگی خود را بدون توجه به نظام بانکی ادامه دهد. واقعیت این است که در حوزه اقتصاد، بانک محوریم اگرچه باید به دنبال راه‌هایی برای کم کردن فشار در سیستم بانکی بود اما شرایط امروز به گونه‌ای است که بانک‌ها در آن محوریت دارند.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ریشه اصلی ما نظام بانک و بانکداری است که مشکلاتی دارد یکی از مشکلات نظام بانکی معوقه‌ها، ناهماهنگی نرخ سود و تورم، عدم کفایت سرمایه و تنگناهای اعتباری است.

آل اسحاق افزود: یکی از مشکلات بانک‌ها تلاطم در تورم است که در تصمیمات بخش خصوصی ایجاد مشکل می‌کند. همچنین در سیاست‌ها و دارایی‌ها بانک هم تلاطم وجود دارد. مجموعه مشکلات نظام بانکی به تنگناهای اعتباری برمی گردد. امکان تسهیلات دهی بانک‌ها با تلاش اقتصادی همراه نیست که این مساله به رشد مؤسسات مجاز و غیر مجاز دامن می زند. واقعیت این است که آنچه بانک‌ها دارند با مسوولیت و ظرفیت آن‌ها هم‌خوان نیست.


در ادامه دکتر سید کامل تقوی نژاد، مدیر عامل بانک سپه، به تشریح عوامل مهم و چرایی ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری به تفکیک بانک‌های غیردولتی و دولتی و همچنین تبعات ناشی از آن بر اقتصاد کشور و لزوم برنامه‌ریزی برای خروج بانک‌ها از حیطه بنگاه‌داری پرداخت.
پرویز عقیلی کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه، نیز در همایش سیاست‌های پولی، بانکداری و تولید، راه خروج کشور از رکود را تکیه بر سیاست‌های استقراضی راه خروج کشور از رکود را تکیه بر سیاست‌های استقراضی برای رونق به تولید کشور عنوان کرد.

پس از ارائه سخنان توسط این مسئولان و کارشناسان یک پنل تخصصی با موضوع بانکداری الکترونیکی با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد که مطالب مطرح شده در آن مورد استقبال مدعوین قرار گرفت. در این پنل مهندس عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت سامانه‌های مقیاس بزرگ توسن، دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت توسن تکنو، مهندس کریمی، مدیر فناوری اطلاعات بانک تجارت و مهندس گودرزی، مدیر فناوری اطلاعات بانک صادرات با اجرای دکتر علیرضا صالحی موضوع بانکداری الکترونیکی را بررسی کردند.

روز دوم همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نیز به برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، آینده املاک تجاری در تهران، چشم‌انداز بازارهای طلا و ارز، سناریوهای تجارت خارجی پس از توافق هسته‌ای، چگونگی تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از اعتبارات اسنادی داخلی، تأمین مالی از مسیر غیربانکی و همچنین پیشنهادها اجرایی برای بهبود دسترسی بنگاه‌های ایرانی به سرمایه در گردش اختصاص دارد.

 


تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: افتانا]
[مشاهده در: www.aftana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن