تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804802138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میانجی‌گری یا تهدید ریاض در بهبود روابط دوحه_قاهره؟!/ اضطرار قطر برای ریاست دوره‌ای شورای همکاری


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
میانجی‌گری یا تهدید ریاض در بهبود روابط دوحه_قاهره؟!/ اضطرار قطر برای ریاست دوره‌ای شورای همکاری
ریاض، قطر را اینگونه تهدید کرد که اگر سیاست خود را تغییر ندهد به همراه دیگر اعضای شورای همکاری و بحرین و امارات از شرکت در این پست امتناع می‌کنند و لذا ریاست جمهوری دوره‌ای شورا به قطر واگذار نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه چرخش سیاست قطر در قبال مصر، شواهد حاکی از آن است که یکی از دلایل آن واسطه‌گری‌های عربستان سعودی بوده، بر همین مبنا نکاتی چند را باید مد نظر قرار داد.
 
پیش از این برخی اخبار حکایت از این داشت که در پی میانجی‌گیری پادشاه عربستان در راستای بهبود روابط قاهره و دوحه، رئیس جمهور مصر با فرستاده ویژه امیر قطر دیدار کرده است.






 
 قرار است دیداری میان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و تمیم بن حمد، امیر قطر تا قبل از پایان امسال برگزار شود اما منابع وابسته به مصر اعلام کردند که این نشست در ژانویه برگزار خواد شد.
 
نزدیکی بیش از پیش روابط مصر و قطر به یکدیگر چنان است که این دو کشور بعد از وقفه‌ای تقریبا یک سال و نیمه، مجددا روابط با یکدیگر را از سر گرفته‌اند، اینکه آیا این نزدیکی تاثیری بر وضعیت گروه‌هایی چون اخوان المسلمین و حماس داشته که پیش از این از حمایت‌های این دولت بهره‌مند بوده‌اند، سوالی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته است؟

 پیش از این سیاست‌های قطر در دوحه در جهت حمایت از اخوان المسلمین بوده که گروه حاکمیتی پیشین مصر بوده‌اند اما با ریاست جمهوری السیسی برخورد‌های قهرآمیزی با این گروه در مصر صورت‌ گرفته است.

یک منبع مصری اعلام کرده است که وزارت خارجه مصر از اقدامات قطر برای تسهیل روابط خود با مصر استقبال کرده و قطر در دعوتی رسمی قرار است در نشست کشورهای اهدا کننده برای حمایت از اقتصاد مصر حضور پیدا کند، هفته گذشته دو کشور در جهت بهبود روابط با یکدیگر به اقداماتی از جمله اینکه مصر رئیس سازمان امنیت خود را برکنار کرد و قطر نیز شبکه الجزیره مصر را بست، دست زده‌اند.
 
در همین زمینه "احمد کاظم زاده "کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگارن مطرح کرد:
 اینکه چرا قطر در مورد مصر تغییر سیاست داشته، به نحوی که قبلا از اخوان المسلمین حمایت می‌کرده اما اکنون در سیاست خود تجدید نظر کرده است باید به چند عامل توجه کرد.


وی افزود: سیاست‌ اخوانی کردن منطقه در نهایت شکست خورده و به بن بست رسید و در واقع این مهمترین عامل در تغییر رویکرد قطر بود، قطری‌ها با میل و سیاست از پروژه اخوانی کردن خاورمیانه که بعد از خیزش‌‌های مردمی حمایت کرده  و این کشور  به همراه ترکیه در اجرای آن سیاست پیشگام بوده است، بنابراین آنها از این سیاست عقب نکشیدند بلکه قطری‌ها با فشارهایی که از سوی عربستان و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مثل بحرین و امارات وارد شدند در این امر تردید کردند .
  

تهدید قطر به از دست دادن ریاست شورای همکاری خلیج فارس


 این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: قطر در شرایطی ناچار به همراهی با رویکرد این سه کشور شد و علت آن با توجه به تغییر ریاست نشست‌های دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس و انتقال ریاست این شورا از کویت به قطر منتقل عنوان می‌شود.







کاظم زاده تاکید کرد: عربستان از این مساله استفاده کرده و قطر را اینگونه تهدید کرد که اگر سیاست خود را تغییر ندهد ریاض به همراه دیگر اعضای شورای همکاری و بحرین و امارات از شرکت در این پست امتناع می‌کنند و لذا ریاست جمهوری دوره‌ای شورا به قطر واگذار نخواهد شد.
 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه قطر بعد از شکست پرو‍ژه اخوانی سازی در حاشیه قرار گرفته و نتوانسته مثل سابق ایده‌های خود را در منطقه پیگیری کند و ضرورت به دست گرفتن ریاست شورا را احساس می‌کند لذا با برخی از خواست‌های عربستان همراهی کرده  تا بتوانند این ریاست دوره‌ای را بر عهده گیرد.
 
این کارشناس سیاست خارجی گفت: معلوم نیست که این امر به چه اندازه محقق شده است و در مجموع این کشور نه با میل و رغبت بلکه با اعمال فشار و زور عربستان به سمت آشتی با سه دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس گام برداشته و در مسیر عادی‌سازی روابط با مصر حرکت کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر به درستی معلوم نیست که آیا قطر همچنان مسیر همکاری را ادامه خواهد داد  یا در پی فرصتی برای بازگشت به سیاست‌های یکجانبه خود در منطقه است و آیا خواهد توانست به تعهدات خود به عربستان، امارات و بحرین پایبند بماند؟

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن