تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819919391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرملين و کارت سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ دي ۱۳۹۳ (۰:۲۱ق.ظ)
شرق: کرملين و کارت سوريه
به گزارش خبرگزاري موج، «کرملين و کارت سوريه»عنوان سرمقاله روزنامه شرق است که در آن مي خوانيد؛
درباره اجلاس مسکو و حضور بشار اسد و معترضان در آن، بايد چند مساله را همزمان مورد توجه قرار داد: نخست شرايط بين المللي است. وضعيت روس ها در موضوع اوکراين و تحريم هاي غرب عليه مسکو، رکود اقتصاد جهاني و کاهش بهاي نفت که بر بسياري از کشورها از جمله روسيه تاثير مستقيم داشته به سقوط ارزش «روبل»، واحد پول اين کشور انجاميده تا تحولات اخير منطقه اي و اجتماعي که براي از ميان برداشتن افراطي گري تکفيري داعش شکل گرفته، همه و همه در تغيير مواضع گذشته طرف هاي مختلف درگير در موضوع سوريه موثر بوده است. معارضان سوري، همه طرفدار جريان افراطي نيستند و در شوراي مخالفان اسد، معارضان قديمي يا چهره هايي که مدت ها خارج از اين کشور، روند سياسي مخالفت با دولت اسد را دنبال مي کردند، ديده مي شوند.
زماني که «القاعده» وارد ماجراي سوريه شد، قدرت مخالفان را در صحنه ميداني در اختيار گرفت و «استانبول نشينان» يا مخالفاني که روند فشارهاي سياسي بر دولت سوريه، از طريق دولت هايي چون عربستان سعودي، قطر، ترکيه و آمريکا دنبال مي کردند، در موضع ضعف قرار گرفتند. اين شرايط در کنار وضعيت خاص روسيه امروز، دو تحليل عمده را شکل داده است. نخست اينکه روس ها نيز شرايط منطقه اي خود را درک کرده اند و با توجه به وخامت اوضاع براي کرملين در ماجراي اوکراين، نگران ازدست رفتن فرصت نقش آفريني در صحنه جهاني هستند.
تحليل دوم اين است که روس ها با توجه به تحريم ها و سقوط بهاي نفت، از نقش آفريني در زمينه چالش سوريه براي برقراري توازن ميان نقاط ضعف و قوت خود بهره خواهند گرفت. هر کدام از اين تحليل ها نزديک به واقعيت باشد، يک نکته مشخص است؛ روس ها «نقش کليدي» در سوريه دارند و اين مساله اي است که آمريکايي ها و ساير مخالفان اسد به خوبي از آن آگاهند.
«ميخاييل بوگدانف»، نماينده ويژه رييس جمهور روسيه در امور سوريه بعد از سلسله ملاقات هايي که در منطقه، اروپا و طرف آمريکايي انجام داد به حضور آمريکا در اين اجلاس، چراغ سبز نشان داد. اظهارات مقامات آمريکايي نشان داد آنها هم علاقه مند به تغيير رويکرد هستند چرا که اولا بشار اسد در اثر فشار نظامي و سياسي سقوط نکرده و ثانيا زمينگيرکردن داعش به اولويت آمريکايي ها بدل شده است. گفته مي شود روس ها مشورت هايي هم با جمهوري اسلامي ايران داشته اند. نکته مهم اين است که معارضان سوري، موجوديت يکپارچه اي ندارند و در درون آن تندترين افراد سکولار که خواستار برپايي دولت دموکراتيک همسو با غرب هستند تا اخوان و اسلامگراياني که «النصره» را تشکيل دادند به چشم مي خورند.
چهره هايي چون «قدري جميل» از مخالفاني که مدتي در دولت سوريه نقش داشت تا «معاذ الخطيب» که زماني رييس شوراي مخالفان بود، مشکلي با مذاکره «سوري – سوري» ندارند. تصور نگارنده اين است آنهايي که مواضع تندتري دارند در وزن کشي اخير به دنبال گرفتن امتياز بيشتر هستند چون احساس آنها هم اين است که غربي ها به تدريج واقعيت صحنه سوريه را درک کرده اند.اما يک پروژه سياسي که همه طرف ها در آن امکان مشارکت و سهمي در آينده سوريه داشته باشند، راه حل ميانه است. يادمان نرود درون دولت سوريه هم جرياناتي هستند که معتقدند به هيچ روي نبايد به مخالفان استانبول نشين امتياز داد اما روس ها با مشارکت معتدلان هر دو طرف، به دنبال شکل دادن توافقي مرضي الطرفين هستند.

نويسنده: محمد ايراني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن