تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820246925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکيل شبکه خواهري بين زنان جهان اسلام ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ دي ۱۳۹۳ (۱۶:۴۰ب.ظ)
عضو هيات علمي مرکز تحقيقات زن و خانواده: تشکيل شبکه خواهري بين زنان جهان اسلام ضروري است عضو هيات علمي مرکز تحقيقات زن و خانواده گفت: نيازمند تشکيل شبکه خواهري بين زنان جهان اسلام هستيم.
به گزارش خبرگزاري موج از قم به نقل از روابط عمومي حوزه علميه خواهران، عضو هيات علمي مرکز تحقيقات زن و خانواده در ديدار هياتي از بانوان فرهيخته و فعال فرهنگي، اجتماعي و سياسي از کشورهاي تونس، سنگال، فرانسه و الجزاير از مرکز تحقيقات زن و خانواده، افزود: زن و مردم در رسيدن به کمال با هم برابر هستند، اما؛ تفاوت هاي زن و مرد در کارکردها و نقش ها، برآمده از تکوين است و همه چيز در تناسب بين تکوين و تشريع، قابل عرضه و دفاع است.
وي ادامه داد: ما در باب گزاره هاي قطعي مثل برابري زن و مرد در انسانيت ابتدا با روش هاي علمي و دقيق به استخراج آن ها از متون ديني اقدام مي کنيم، اين گزاره ها در مرحله بعد نظام سازي و بعد دانش سازي انجام مي شود.
زهرا امين مجد اظهار کرد: اين دانش ها مثل الهيات جنسيتي اسلامي قادر هستند نسبت به ديدگاه اسلام راجع به زنان و خانواده قضاوت و داوري داشته باشند و حتي نسبت به شبهات از منظر جنسيت و دين پاسخ گو باشند.
وي با اشاره به وجود گرايش هايي در گفتمان فمينيستي با گذار از موج چهارم گفت: آن ها به دنبال بدلي براي جايگزيني هستند و به دليل ستم جدي در سراسر تاريخ و نيز سراسر جهان و پاسخ گو نبودن بحث هاي فمينيستي، برچسب فمينيست را يک برچسب پايين و نازل مي بينند و تلاش مي کنند براي به وجود آوردن فرصتي براي زنان که عادلانه زيست کنند، مشکلات آن ها به حداقل برسد.
اين استاد دانشگاه افزود: فعاليت خانم هايي مثل نانسي ليدموس و وندي شليت اين اميد را به ما مي دهد که زنان آزاده اي هستند که حتي خارج از پارادايم (الگو واره) انديشه اسلامي در تلاش اند که تحول جديدي که اتفاقا در سطح عملياتي بسيار شبيه انديشه اسلامي است، صورت دهند.
وي خاطرنشان کرد: به همان اندازه که براي ما مهم است گزاره هايي نظير "النساء حبائل الشياطين" را که مي گويد زنان ريسمان شياطين هستند به دين نسبت ندهيم و آن را ناروا بدانيم، براي مان مهم است که تمام تلاشي را که اسلام براي رساندن زن به سعادت مادي؛ يعني بهبود معيشت آنان و نيز سعادت اخروي مي کند، ترسيم کنيم و در اختيار زندگي عيني زنان جهان قرار بدهيم.
امين مجد اظهار داشت: ما معتقديم هيچ نقص جبلّي و ذاتي در زنان براي دستيابي به کمال وجود ندارد و همه برنامه ريزي هايي که در آن قرائت صحيح و روا نسبت به زنان وجود دارد به جهت تامين منافع حقيقي و حداکثري مادي و رشد و تعالي معنوي آن ها مثل فعاليت هاي علمي و خدمت به بشر و تمرکز به امر آخرت صورت گرفته است.
وي همچنين در پاسخ به سؤال يک بانوي خبرنگار تونسي مبني بر تاسيس شعبه اي از مرکز تحقيقات زن و خانواده در تونس و همکاري در عرصه هاي مختلف تصريح کرد: ما شديدا نيازمند تشکيل يک شبکه جهاني خواهري با محوريت اهداف متعالي اسلام هستيم و حتي اگر فعلا به لحاظ ستادي امکانش وجود نداشته نباشد، با اتکا به نخبگان اين عرصه از اين مساله استقبال مي کنيم و اميدواريم شرايط آن را در مرکز فراهم آوريم.
اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اين مساله که قانون اساسي ايران يک قانون مردانه است و حضور زنان در مجلس هم يک حضور کمرنگ و نيز در پاسخ به اين سؤال که چرا زن در جمهوري اسلامي نمي تواند رئيس جمهوري شود، گفت: ما همواره بايد بين تفکر اسلام و پياده سازي آن تفاوت قائل شويم، بايد تاکيد کنم که قانون اساسي ما به هيچ وجه جنسيتي نيست.
امين مجد اضافه کرد: اما اگر هنوز به آن ميزان مطلوب در حضور زنان در اجتماعي مثل مجلس نرسيده ايم، به سابقه اجتماعي زنان کشورمان برمي گردد و الا هيچ منع قانوني براي اين که زن ايراني در کرسي هاي سياسي قرار بگيرد، نداريم.
وي گفت: در باره رياست جمهوري هم قرائت مسلط (و البته صحيح) در قانون اساسي انتخاب مردان است که آن هم به دليل الزامات اجتماعي مثل پرتحرکي رئيس جمهوري قابل دفاع است، اما؛ اگر زماني زني شايسته تر از مردان براي تصدي اين کرسي باشد، منعي به لحاظ ظرفيت هاي قانوني نداريم، ضمن اين که رياست جمهوري در ايران يک سمت اجرايي است و در اغلب جاهايي که بحث از تصميم سازي است، زنان حضور جدي دارند.
اين استاد دانشگاه افزود: اين را هم بايد مدنظر داشت که نظارت مجلس شوراي اسلامي بر کار رئيس جمهور ي کافي است که بگوييم يک نماينده زن در ايران در جايگاه سياسي و اجتماعي بالايي قرار دارد که حتي مي تواند رئيس جمهوري را به چالش بکشد.
وي توجه به بازي نظام سرمايه داري جهاني را ضروري دانست و گفت: نبايد سنجه ها و معيارهاي ما در اين حد باشد که اگر زنان حد نصاب بالايي از مجلس کشوري را تشکيل دادند؛ يعني وضعيت زنان آن کشور بهبود يافته است.
امين مجد ادامه داد: ما بر اساس گزاره هاي ديني معتقديم وضعيت زنان زماني به سامان مي رسد که همه آن ها از همه مواهب مادي حلال مثل بهداشت، سلامت، خانواده، امنيت و نيز زمينه براي سعادت در همه ابعادش بهره مند باشند.
وي در ادامه اين جلسه يکي از بانوان فعال در انجمن هاي فرهنگي اجتماعي سنگال به ارائه گزارشي از تلاش هاي صورت گرفته براي برابري حقوق زنان در سنگال پرداخت.
اين استاد دانشگاه گفت: تفکر و مفهوم برابري مهم است، اما؛ ما نيازي به برابري زن و مرد به معناي فمينيستي آن نداريم؛ لزومي ندارد زن با مرد برابر باشد، مرد به عنوان يک نيروي محافظ از نظر مالي و فيزيکي براي ما مهم است؛ ما مي خواهيم حقوق زنان در کشورمان شناخته شود و زنان آگاه باشند.
وي افزود: شبکه هايي در سنگال وجود دارد و نياز داريم که اين شبکه ها با هم مرتبط باشند و با ايران به عنوان يک مرجع در ارتباط باشيم؛ مي توانيم ارتباط اينترنتي داشته باشيم، تقاضاي حضور فعال مبلغان و کارشناسان ايراني در سنگال را نيز داريم.
امين مجد ضمن تاييد اين سخنان ابراز داشت: ما از اين سطح تفکر بسيار عالي و صحيح در بين زنان مسلمان ديگر کشورها خوشحاليم و از ارتباط شبکه اي استقبال مي کنيم و اميدواريم بتوانيم به زودي زيرساخت هاي لازم براي اين ارتباطات را فراهم کنيم.
اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اين سؤال که آيا سيستم حضور زنان در مجلس و يا مناصب و احزاب سياسي ديگر در ايران درصدي است يا خير و آيا اين را قبول داريد، گفت: در قانون ايران هيچ محدوديتي براي حضور حداکثري زنان وجود ندارد.
امين مجد در پاسخ به سؤالي مبني بر اين که آيا روز جهاني زن در 8 مارس در ايران برگزار مي شود، گفت: گفتمان غالب با کمال آزادي در ايران در بحث روز زن، تولد حضرت زهرا (س) است، ايشان به دليل دارا بودن ويژگي هاي برتر انساني و به دليل فعال بودن در مسائل اجتماعي آن روز يک اسوه قابل الگوسازي و معاصرسازي هستند.
وي گفت: ايشان به مسائل هر دو سرا توجه داشتند، فردي با زاويه ديد بسيار وسيع بودند و براي بازگرداندن همه ويژگي هاي انساني براي همه انسان ها در سراسر تاريخ تلاش کردند، ما ايشان را يک الگوي انساني و زنانه همه جانبه مي دانيم و مراسم روز زن در ايران در روز ميلاد ايشان برگزار مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن