تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817822611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسیدن به خودکفایی شدنی است/ نیروهای مسلح اقتدار ما هستند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


رییس جمهوری در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی؛
رسیدن به خودکفایی شدنی است/ نیروهای مسلح اقتدار ما هستند
دولت در انتظار شنیدن حرف‌های کارشناسی از سوی کشاورزان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و از سوی وزارتی است که نام زیبا و مقدس جهاد را با خودش همراه دارد.



  به گزارش جام نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، رییس‌ جمهوری در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی با تأکید بر لزوم زنده و آباد ماندن روستاها و رونق بخش کشاورزی، تمرکز و اهتمام دولت در این عرصه را مورد تأکید قرار داد و گفت: کشاورزی و کشاورزان ستون اصلی تقویت امنیت، توسعه و اقتصاد کشور هستند.   متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:   بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین.
حضور شما فعالان صنعت سبز کشور در این مکان و معرفی فعالان نمونه در بخش کشاورزی جای، تقدیر و تکریم دارد.
کشاورزی از دیدگاه دینی و مذهبی و فرهنگی جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد. کار کردن با درخت، زمین کشاورزی، محصول، دام با ماشین و صنعت و پیچ و مهره خیلی متفاوت است.
هم لذت معنوی دارد، آن کشاوری که هر روز به مرزعه‌اش سر می‌زند و می‌بیند مزرعه جو، برنج، گندم، در حال رشد است خیلی از لحاظ روحی و روانی برای انسان لذت‌بخش است، برای همه آنهایی که از کنار آن مزرعه و باغ عبور می‌کنند هم آن مزرعه، زیبا و دل‌انگیز است.
کشاورزی در معنی عام کلمه‌اش چه کشت و زرع و فعالیت روی زمین و چه دامداری، دامپروری، صید و کشاورزی همه ابعادش که نگاه می‌کنیم طرب انگیز است. متفاوت است با خدمات کسی که کار اداری می‌کند و با کاغذ و قلم و میز و صندلی سر کار دارد با آن کسی که در مزرعه زیبا و رنگ به رنگ فعالیت دارد. قرآن روی رنگ‌ها خیلی تأکید می‌کند و یکی از آیت‌های الهی است که شما می‌بینید از دانه‌های مشابه هم و از یک زمین و آب، محصولاتی با رنگ‌های مختلف تولید می‌شود.
از لحاظ روحی و روانی کشاورزی متفاوت است. از لحاظ دینی و مذهبی هم کشاورزی جایگاه خاص خود را دارد. خیلی زیباست که کشاورز یک نگاه به آسمان می کند و یک نگاه به مزرعه و زمین، این تبادل نگاه به آسمان و زمین بسیار ارزشمند است.
به زمین نگاه می‌کند که این محصول کار و تلاش و کوشش من است. نگاه به آسمان می‌کند، می‌گوید هر چه هست از آنجاست ، رحمت از آنجاست و بطور مداوم کشاورز با تحرک و آسمان در ارتباط است. در زندگی وقتی با خدا حرف می‌زنید خیلی لذت‌بخش است. این ارتباط با حق بسیار لذت‌بخش است.
مگر امیرالمومنین علی(ع) برای به دست آوردن آب تلاش نمی‌کرد. چاه‌های فراوان هنوز در اطراف مدینه به نام مبارک مولایمان امیرالمؤمنین هست با دست مبارکشان چاه را حفر می‌کرد، به آب می‌رسید، سجده شکر به جا می‌آورد و بلافاصله چاه را برای فقرا وقف می‌کرد.
اینکه امام صادق(ع) را می‌بینند که در تابستان عرق می‌ریزد و کار می‌کند و از او می‌پرسند برای چه؟ عرق ریختن در مزرعه را عبادت می‌شمارد یعنی امامان، انبیاء و بزرگان و اولیاء ما و خود پیغمبر اسلام(ص) هم در بخش کشاورزی فعال بودند و می‌خواستند راه را به ما نشان بدهند؟ می‌گویند کشاورزی اولین انقلاب بود درست است شاید تمدن بشری با کشاورزی و انقلاب کشاورزی آغاز شد حتی بعضی‌ها می‌گویند شهرنشینی که الان به عکس است شهر نشینی به شهر و روستا را به مفهوم تمدن اولیه می‌گویند سکونت و استقرار می‌گویند بشر برای به دست آوردن مواد غذایی و زندگی در حال حرکت بوده و حالت عشایری داشته آنچه باعث شد که بماند در زمین و حرکت نکند کشاورزی است.
انقلاب کشاورزی آغاز تمدن بزرگ بشری است گاهی به اشتباه فکر می‌شود که از انقلاب کشاورزی به انقلاب صنعتی عبور کردیم و لذا گاهی به ذهن بعضی‌ها می‌آید اولویت با صنعت و یا با کشاورزی است. سرمایه گذاری در صنعت یا کشاورزی شود. دولت باید توجه به کشاورزی یا صنعت داشته باشد خیلی حرف، حرف دقیقی نیست. انقلاب صنعتی ادامه انقلاب کشاورزی است و وقتی معنا پیدا می‌کند که این دو در کنار هم قرار بگیرد.
کشاورزی هم الان سنتی نیست و به یک معنا صنعتی است شما قبل از اینکه کار را شروع بکنید به صنعت مراجعه می‌کنید دنبال تراکتور می‌روید، پایان کار هم وقتی می‌خواهید درو کنید دنبال کمباین می‌روید.
ادامه استفاده از آب به صورت سنتی در میان مدت و بلندمدت امکان پذیر نیست، باید محصولات بر مبنای بهره‌وری درست از آب تنظیم شود، سم و کود هم همین‌طور است به صنعت باید مراجعه کنید. هم در کاشت و هم در نگهداری و داشت و هم در برداشت، شما در کنار صنعت هستید اینطور نیست که کشاورزی روبه‌روی صنعت باشد. در تقسیم بندی می گوییم صنعت، کشاورزی و خدمات.
اینها در کنار هم هستند صنعت باید بیاید کشاورزی ما را متحول و از سنتی خارج کند. کشاورزی سنتی قدرت رقابت ندارد. شما می‌دانید دنیای اقتصاد، دنیای رقابت است شما در کشاورزی هستید جوان شما که می‌آید درس می‌خواند حساب کتاب می‌کند که در بخش‌های مختلف درآمد چه مقدار است.
اگر در بخش کشاورزی ما نتوانیم درآمدها را بالا ببریم و ارزش افزوده را بالا ببریم کشاورزی تعطیل می‌شود. یکی از معانی این پدیده رنج‌آور مهاجرت از روستا به شهر، می‌تواند پشت کردن به کشاورزی و رو آوردن به خدمات و صنعت باشد. روستاهای ما باید زنده و آباد بماند.
دولت در انتظار شنیدن حرف‌های کارشناسی از سوی کشاورزان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها و از سوی وزارتی است که نام زیبا و مقدس جهاد را با خودش همراه دارد. وزارت ما که کشاورزی نیست جهاد کشاورزی است. یعنی وزارتخانه‌ای که آمده می‌خواهد کشاورزی را با جهاد توأم کند.
جهاد یعنی از خودگذشتگی و تلاش بی‌وقفه. باید به کلمه جهاد متعهد بمانیم. وزارتخانه و همه تشکل‌ها و اتحادیه‌هایی که وجود دارد، خانه کشاورز و بخش‌های دیگری که به کشاورزی مربوط می‌شود، همه باید به صحنه بیایند.
اگر به تنهایی کشاورزی را مد نظر قرار دهیم ممکن است نتوانیم به آن توفیق برسیم. آقای وزیر اینجا توضیح دادند، ببینید دو سرمایه بسیار بزرگ ما داریم اولین سرمایه بسیار بزرگ خاک است.
آب هم زمین مرده را زنده می‌کند، اما حفظ خاک مهم است و نگذاریم از دست برود، خاک کشاورزی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است. این ذخیره و منبع بزرگ و منبع حیات ماست. نگذاریم خاک تخریب شود و این خیلی مراقبت و آموزش می‌‌خواهد. چقدر از کود استفاده شود کی و چه مقدار استفاده شود. خاک را تخریب نکنیم. چند بار از زمین محصول برداریم. اگر شما با زمین رفتار درست نداشته باشید و زمین خسته شود به شما خشم می‌کند...
نگذاریم بخش شهرسازی‌ها زمین کشاورزی ما را تخریب کند. نباید زمین درجه یک و دو کشاورزی و باغداری ما تبدیل به مسکن و بازار و تجاری و شهر شود. اینها نعمت‌های بزرگ است و پیدا نمی‌شود. چون در اختیار ماست قدر آن را نمی‌دانیم. خاک و آب را حفظ کنیم. این دو اساس است.
کشور ما از لحاظ اقلیمی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد. هر چه هم زمان می‌گذرد گاز گلخانه‌ای و ستمی که صنعت می‌کند. درجه حرارت بالاتر در سطح دنیا مشاهده می‌کنیم. در تهران در دهه ۴۰ شما از دی و بهمن کوچه‌ای را پیدا نمی‌کردید، باز باشد دو طرف برف انبار می‌شد. چند بار مردم بالا پشت بام برف پارو می‌کردند این جماعتی که شغلشان پارو برف بود کجا رفتند؟ این شغل تمام شد در تهران لااقل؟ ما به سمت خشکسالی در حال حرکت هستیم. مبنای ما در کشاورزی ایران بر مبنای طبیعت نیمه خشک باید تنظیم کنیم. حال باید چه کنیم باید قدر آب را بدانیم. قدیمی‌ها با فناوری آن روز کاری بزرگ کردند این قنات‌ها کار بزرگی بود.
۶۶۰۰ قنات وجود دارد. یعنی پدران و اجداد ما درست فکر و طراحی کردند، بعضی چیزها را انسان از دوران قدیم نگاه می‌کند، شک می‌کند که آیا علم و دانش پیشرفت کرده؟ این میدان اصفهان را ببینید یک نمونه‌اش را در امروز تهران و هر استانی می‌خواهید نشان دهید؟ یک مهندس داریم که همچنین طراحی کند؟ کجا رفتند؟
انقلاب کشاورزی که می‌گویند از ایران شروع شده است کشوری که دارای تمدن کهن و سابقه کهن در همه زمینه ها است امروز باید خاک و آب و محیط زیست را حفظ کنیم. الان گاهی متاسفانه بین محیط زیست و کشاورزی هم رودررویی وجود دارد.
خاک را حفظ کنیم و محیط زیست را هم حفظ کنیم و این خیلی مهم است. اعتدال یعنی اینکه بین صنعت و کشاورزی، محیط زیست و کشاورزی، تجارت و کشاورزی هم ارتباط و هم اعتدال بین آنها باشد.
باید قیمت محصول شما، درآمد و دریافتی شما را بالا ببریم وگرنه هر چه هم نصیحت، قسم و آیه و قرآن بگوییم، فایده ندارد شما روستا را رها می‌کنید. راهش این است که درآمد را بالا ببریم اما چه طور باید بالا ببریم؟
محصول کشاورزی را مصرف‌کننده به قیمت بالا می‌خرد قیمت پایین هم برای کشاورز است. همه باید به کمک هم بیاییم. تولید با شماست و می‌گوییم تدبیر با ما که البته مدبر اصلی خداست.
تولید از شما، تسهیل با ما، خدا هم تدبیر کند. توزیع چه می‌شود چه کسی توزیع می‌کند کسی که مصرف نهایی دارد، با شما که تولیدگر هستید، این وسط چند واسطه می‌خورد .باید بتوانیم حتی یک واسطه را به نفع کشاورز کم کنیم. باید اتصال صحیح بازار نهایی مصرف با مرکز اصلی تولید را درست کنیم.
وزارت کشاورزی، وزارتخانه‌های دیگر، نهادهای مربوط به توزیع و تجارت، باید طراحی و فکر کنیم از وقتی که ما مدرسه می‌رفتیم همین بحث‌ها مطرح بود، دلال‌ها می‌خورند و به تولیدکننده چیزی نمی‌رسد . باید کار اجرایی و عملی انجام دهیم در کنار تولید باید تولید صنایعی بیاید که این، کار شما را تکمیل کند، گاهی محصول باید تغییر کند و تبدیل شود. این تولید باید تبدیل شود به محصول دیگر که دارای ارزش افزوده بالاتر است. گاهی باید کار برندسازی انجام گیرد.
خاویار را شما تولید می‌کنید و می‌رود کشور دیگر و با بسته‌بندی و مارک جدید و با بازاریابی جدید وارد بازار می‌شود. صنعت باید به کشاورزی وصل شود، خدمات به کشاورزی وصل شود والا کشاورزی سود نمی‌دهد. سود کشاورزی آن زمانی است که کشاورز در تجارت، صادرات و برند هم سهم داشته باشد والا کشاورز، کشاورزی را رها می‌کند مشکل کشاورز با یک لوح و با کف زدن و با آمدن رییس‌ جمهوری حل نمی‌شود، ما چه کار کنیم که این راه ادامه پیدا کند؟
کار مرکز تحقیقات کشاورزی، کار خود وزارت جهاد کشاورزی و دولت و کار همه تشکل‌ها این است که بتوانیم این نمونه را توسعه دهیم. مشکلاتش کجاست، راه‌حل‌ها کجاست؟ این دولت در این ۱۶ ماه از اولین جلسات به فکر کشاورزی بوده است . جلسه گذاشتیم و بحث کردیم که در همان روزهای اول چطور ارز را تخصیص دهیم.
اینکه وزیر کشاورزی داد می‌زند و عصبانی می‌شود همه وزرایی که داد و عصبانی می‌شوند من قلبا خوشحال می‌شوم که این وزیر برای کار خودش دلسوزی می‌کند من از اینکه ساعت ۱۲ شب وزیر هنوز در دفتر کار است خوشحال و امیدوار می‌شوم . وقتی مسئول رده بالای کشور در روز ۱۴ ساعت کار می‌کند، خوشحال می‌شوم و این کار ارزشمند است. کشور برای ماست. صنعت و کشاورزی و خدمات‌ و بویژه کشاورزی، محصولات غذایی و امنیت غذایی قدرت و اقتدار ملی ماست.
بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود این اقتدار است. البته که هست، ارتش و سپاه و بسیج و نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم و جو و گوشت و روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.
رسیدن به خودکفایی شدنی است و باید روی پای خود بایستیم. کشاورز باید درآمد به اندازه کافی داشته باشد. اصرار نکنیم فقط به تولید این محصول. کشاورز باید به اندازه مخارج زندگی پول استحصال کند والا ادامه نمی‌دهد با سخنرانی و تشویق و شعار درست نمی‌شود ما در مقام عمل باید اقدام کنیم.
بسیار مهم است از چه بذر و کودی استفاده شود چطور از آب و محصول استفاده و برداشت کنیم که تلفات ما از محصول کم باشد. در دنیای کشاورزی، خشکسالی و سرمازدگی وجود دارد باید تلاش کنیم، آفات کشاورزی کم شود.
یکسری کارها باید دولت انجام دهد و یکسری کارها هم مردم. وزارت کشاورزی این تقسیم کار را باید انجام دهد امروز بسیار مهم است که دولت سرمایه‌گذاری کند یعنی بتوانیم آب را درست مهار و از آب درست استفاده کنیم و بهره‌وری ما درست باشد آب‌ها را تبدیل کنیم. در کشور دچار کمبود آب هستیم. ۹۰ درصد آب مصرف کشاورزی است اگر ما ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنیم شرایط ما متحول و تغییر می‌کند لذا دولت باید در زمینه بهره‌وری آب کار کند.
حرکت بسیار خوبی شروع شده و ان شاء الله آثارش را استان‌های مختلف خواهند دید. این دولت یکی از کارهای بزرگی که در ۱۶ ماه انجام داده ، شماها باید بدانید چون رسانه‌ها خیلی به دولت کمک نمی‌کنند صدا و سیما در انتقادات که ما انتقادات را قبول داریم صد در صد از انتقاد از دولت استفاده می‌کند و خوب هم هست دستشان درد نکند، اما در بیان خدمات دولت نمی‌دانم چه طوری است که زبان حرکت نمی‌کند که بیاید و بگوید که دولت چه کرده، خدمات دولت چه بوده، یک مشکلی در این روند لابد وجود دارد، یا در دوربین‌های صدا و سیما یک مشکلی است و یا در فرستنده‌هایشان یک مشکلی است. شما باید بدانید که این دولت در طول ۱۶ ماه کاری که در زمینه آب انجام داده، قطعا در تاریخ بی‌نظیر است. کار بسیار عظیمی را شروع کرده و انجام می‌دهد کار خیلی بزرگ است و سرعت و حرکت ما نسبتا خوب است. در زمینه قیمت محصولات قدم‌های ما خوب بوده است.
از اول قیمت گندم را تضمینی اعلام کردیم و به اعتقاد من در تعیین قیمت و پرداخت به موقع به کشاورزان کار بسیار خوبی انجام گرفته است. دولت توان خود را به خوبی بکار گرفته و به کار خواهد گرفت ما می‌فهمیم کشاورزی و حضور شما در روستاها چقدر مهم است و تخلیه روستا چقدر خطرناک است ما می‌دانیم درآمد شما باید بالا رود و بخشی از محصولات شما صادر شود والا شما نمی‌توانید ادامه دهید باید سبک زندگی مردم در مصرف مواد غذایی را عوض کنیم و مردم ما هجوم‌شان به سمت لبنیات نیست که این جای بحث دارد. اینجا باید وزارت بهداشت و درمان به کمک بیاید و مردم بدانند که لبنیات برای آنها چقدر مهم است و مصرف لبنیات وقتی بالا می‌رود یعنی سلامت و بهداشت و جلوگیری از بیماری و باید این کار انجام شود و دروازه صادرات را باید باز کنیم ، مشکلات و موانع را برطرف کنیم و با حضور در همه بازارهای منطقه و جهانی و بتوانیم از این طریق، کشاورزی را متحول کنیم.
دولت در خدمت شماست و آماده است همه توان خود را برای خدمت به کشاورز و کشاورزی بکار بگیرد. می‌فهمد که کشاورزی برای امنیت، اقتصاد و توسعه کشور است و تلاش خود را بکار می‌گیرد برای اینکه ارزش افزوده محصولات کشاورزی، دامی و صیادی و همه بخش‌هایی را که به کشاورزی مربوط می‌شود بالا ببرد تا شرایط و جاذبه لازم انجام گیرد.
من تشکر می‌کنم از همه کشاورزان سراسر کشور از عشایر و روستاییان و باغداران، صیادان و از همه آنهایی که در کنار دامپروری خدمات به جامعه و کشور انجام می‌دهند و از همه آنجایی که به عنون کشاورز برتر و نمونه معرفی شدند. امیدواریم این کشاورزی برتر در سراسر کشور توسعه پیدا کند کشاورزان عزیز ما روزهای بهتر و روزهایی با شادابی بیشتر و با سرافرازی بیشتر ان شاء الله پیش رو داشته باشند.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته   103  



۰۷/۱۰/۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن