محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831956373
بررسی چرایی طرح کلیدواژه «ایدئولوژیسازی» در طرح تحول علوم سیاسی؛ علوم سیاسی یا ایدئولوژیهای سیاسی؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی چرایی طرح کلیدواژه «ایدئولوژیسازی» در طرح تحول علوم سیاسی؛
علوم سیاسی یا ایدئولوژیهای سیاسی؟
در پاسخ به این پرسش که چرا در ساحت علم و اندیشهورزی برخی متهم به ایدئولوژیسازی میشوند، میتوان به سخن اندرو هیوود رجوع نمود. هیوود با صراحت تمام در اینباره میگوید: «مفهوم ایدئولوژی در گذر دورانِ گاه پر پیچ و خم خود، عموماً به صورت سلاحی سیاسی برای محکوم کردن یا انتقاد از اعتقادات یا آموزههای رقیب به کار رفته است.»
ایدئولوژی چیست؟ ایدئولوژی «مجموعهی کمابیش همبستهای از اندیشههایی است که پایهای برای کنش سیاسی سازمانیافته به وجود میآورد؛ چه این کنش برای حفظ روابط قدرت نظام موجود باشد، چه برای اصلاح یا برانداختن آن».[1] مبتنیبر این تعریف از ایدئولوژی و در تکملهی آن میتوان برای همه ایدئولوژیها سه ویژگی مهم بر شمرد: الف) شرحی از نظم موجود ارائه میدهند. ب) الگویی از آینده مطلوب و تصوری از جامعه خوب ایجاد میکنند. ج) تعیین میکنند که دگرگونی سیاسی را چگونه میتوان و باید به وجود آورد. آنچه خواندید تقریباً همهی آن چیزی است که به صورت خلاصه در تعریف ایدئولوژی میتوان بیان نمود. البته برای فهم بهتر و تفصیل بیشتر میتوان به کارکردهایی که «مایکل راش» در فصل دهم کتاب «جامعه و سیاست» برای ایدئولوژی مورد دقت قرارداده است، اشاره نمود که البته با ویژگیهای پیش گفته برای ایدئولوژی همپوشانی دارد. راش معتقد است که ایدئولوژی یک رشته کارکردهای مرتبط با یکدیگر را به شرح زیر انجام میدهد: 1- فراهم کردن تصویری از جهان برای فرد (فرد چگونه به جهان می نگرد.) 2- فراهم کردن تصویری «مرجح» از جهان به طور ضمنی یا آشکار (فرد ترجیح میدهد که جهان چگونه باشد) 3- فراهم کردن یک وسیلهی هویت در جهان برای فرد (اجازه دادن به فرد برای اینکه جایگاه مناسب خود را در جامعه بیابد.) 4- فراهم کردن وسیلهای برای واکنش نشان دادن نسبت به پدیدهها (امکان دادن به فرد برای اینکه به آنچه رخ میدهد و آنچه گفته میشود پاسخ دهد.) 5- فراهم کردن یک راهنمای عمل برای فرد، به ویژه اینکه چگونه وضعیت را به همان حالت حفظ کند یا به حالتی مرجع تغییر دهد.[2] با توجه به آنچه گفته شد به طور خلاصه میتوان اشاره داشت که ایدئولوژی وسیلهای است که به کمک آن افراد میتوانند با جهان و جایگاه خود در آن کنار بیایند یا از طرف دیگر وسیلهای برای تغییر آن است. اساساً ایدئولوژی مجموعهای است از اندیشههای به هم پیوسته که عمل سیاسی را به طریقی هدایت میکند یا به آن الهام میبخشد. کدام ایدئولوژی ایدئولوژی نیست!؟ اصطلاح «ایدئولوژی» را «دستوت دو تراسی»، فیلسوف فرانسوی وضع کرد. او این واژه را برای اشاره به علم اندیشهها به کار برد. از نظر وی ایدئولوژی به معنای اندیشهشناسی بود. کارل مارکس نفر بعدی بود که از این واژه استفاده کرد. او ایدئولوژی را به معنای اندیشههای طبقه حاکم تعریف نمود. اندیشههایی که از نظام طبقاتی حمایت و آن را توجیه میکرد و ادامهی استثمار طبقات زیردست را ممکن میساخت. مارکس اندیشههای طبقه حاکم را ایدئولوژی بورژوایی میدانست و آن را «آگاهی کاذب» مینامید. از نظر او بین راست و دروغ و بین اندیشههای او و اندیشههای طبقهی حاکم تمایز آشکاری وجود داشت. از نظر وی اولی علم و دیگری ایدئولوژی بود. در این میان سوالاتی مطرح میشود که آیا دوگانهی علم و ایدئولوژی مارکس درست بود؟ آیا اندیشههایی که مارکس به عنوان علم، صورت بندی میکرد خود یک ایدئولوژی نبود؟ پاسخ روشن است؛ به قدری روشن که مارکسیستهای بعدی هم نتوانستند به آن پاسخ ندهند. مارکسیسم هم همچون بورژوایی یک ایدئولوژی بود. مارکسیستهای بعدی در تأیید این موضوع در کنار «ایدئولوژی بورژوایی» به «ایدئولوژی سوسیالیستی» و «ایدئولوژی پرولتاریا» هم اشاره کردند. اصطلاحاتی که کارل مارکس احتمالاً آنها را بیمعنی میدانست. لازم به ذکر است این کارل مانهایم بود که بر ایدئولوژی بودن مارکسیسم تاکید نمود. کارل مانهایم در کتاب «ایدئولوژی و اتوپیا» نظریههایش را دربارهی جامعهشناسی معرفت -یعنی اندیشههایی دربارهی اندیشهها و نظامهای فکری– مطرح نمود. او ایدئولوژی را «سبکهای اندیشه» دربارهی پدیدههای اجتماعی تعریف کرد . با آغاز جنگ سرد اینبار لیبرالها بودند که از واژه ایدئولوژی استفاده کردند. نظریه پردازانی نظیر کارل پوپر، جی.ال.تالمن و هانا آرنت برای نظریات رقیب یعنی فاشیسم و کمونیسم از واژه ایدئولوژی استفاده کردند و نظامهای فاشیستی و کمونیستی را نظامهای ایدئولوژیک نامیدند و درعینحال امتناع از این داشتند که لیبرالیسم یک ایدئولوژی است. اما پر واضح بود سوالی که برای مارکسیسم مطرح شد برای لیبرالیسم هم مطرح است. آیا لیبرالیسم با تعریفها، ارزشها و آموزههای خاصی همراه نبود؟ آیا لیبرالیسم را میتوان علم دانست؟ در اینجا نیز پاسخ روشن است؛ بهقدری روشن که اندرو هیوود در پاسخ به آن اینگونه میگوید: «هر شرحی درباره ایدئولوژیهای سیاسی را باید از لیبرالیسم آغاز کرد؛ بدان سبب که لیبرالیسم در واقع، ایدئولوژی غرب صنعتی است.»[3] با کمی تدقیق در تاریخ اندیشهی غرب میتوان این را به وضوح دید که ایدئولوژیهای مطرح برآن بودهاند که صورت بندی سازمان مفاهیم خود را تولید علم بدانند و صورت بندی سازمان مفاهیم رقیب را ایدئولوژیسازی بنامند و این موضوع داستان پر تکرار تاریخ اندیشه است. آنچه امروز تحت عنوان علم و علوم انسانی در حوزههای مختلف چون جامعهشناسی، علومسیاسی، روانشانسی و ... طرح میشود، همه ایدئولوژیک هستند و البته طبعاً گریزی از آن نیست. چرا ما ایدئولوژیسازی میکنیم و آنها تولید علم!؟ داستان پر تکرار تاریخ اندیشه در زمانهی ما نیز در حال تکرار است. امروز شاهد آنیم که لیبرالهای وطنی متأثر از تفوق لیبرال دموکراسی بر جهان مومنانه بر این امر تأکید دارند که کار ایشان در نقل و بسط لیبرالیسم و بازنمایی آن در جامعهی ایرانی تولید علم بوده و کار دیگرانی که مشغول تبیین زوایای پیدا و پنهان اسلام برای مدیریت جامعهاند، ایدئولوژیسازی میباشد. این جریان که عقلانیت نقلی را وجه همت خود نمودهاند، سعی دارند با اینهمانیِ تاریخِ اندیشهی این مرز و بوم با غرب و اسلام با مسیحیت پولسی، دوگانهی علم و دین را نظیر آنچه که در غرب شکل گرفت، در ایران نیز بازنمایی کنند. حال فارغ از اینکه آیا این کار علمی است یا نه، در پاسخ به این پرسش که چرا در ساحت علم و اندیشهورزی برخی متهم به ایدئولوژیسازی میشوند، میتوان به سخن اندرو هیوود رجوع نمود. هیوود با صراحت تمام در اینباره میگوید: «مفهوم ایدئولوژی در گذر دورانِ گاه پر پیچ و خم خود، عموما به صورت سلاحی سیاسی برای محکوم کردن یا انتقاد از اعتقادات یا آموزههای رقیب به کار رفته است.»[4] شاید اصلی ترین دلیل اینکه در فضای رسانهای کشور، وارثان ایدئولوژی لیبرالیسم را به اینجا رسانده که کوششهای علمی صاحبان ایدئولوژی دیگر را متهم به ایدئولوژیسازی کنند، در همین جمله صریح هیوود مشخص باشد. هدف آنها چیست؟ طرح تحول و ارتقاء رشتهی علوم سیاسی چندی است از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورده است. البته این طرح در مسیر خود ضعفهایی دارد اما آنچه مسلم میباشد این است که این طرح در مسیر شدن قرار دارد . اهداف آن نیز از سوی دکتر منوچهر محمدی، ریاست کار گروه تحول و ارتقاء رشته علوم سیاسی، چنین عنوان شده است: 1. اسلامیسازی 2. بومیسازی 3. کاربردی سازی4. مفهومپردازی.[5] اما در این میان دکتر مجتبی مقصودی رئیس انجمن علوم سیاسی با نگارش نامه خطاب به ریاست محترم جمهور و جمعآوری امضا از اساتید رشته علوم سیاسی، در جهت مقابله با این طرح اقدام نموده است. با مد نظر قرار دادن اینکه بسیاری از اساتیدی که امضای ایشان ذیل نامه قرار دارد، افراد دغدغهمند نسبت به رشتهی علوم سیاسی و آیندهی کشور بوده و هدف ایشان چیزی جز بهبود طرح و رفع نواقص آن نیست، این پرسش به میان می آید که آیا هدف دکتر مقصودی نیز چنین است؟ وی در مصاحبهای آنچه که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت پذیرفته را دولتیسازی، حکومتیسازی و ایدئولوژیکسازی رشته علوم سیاسی دانسته که منجر به آسیبی بزرگ برای کشور، جامعهی دانشگاهی و رشتهی علوم سیاسی خواهد شد.[6] وی که از ایدئولوژیسازی جریان رقیب سخن به میان میآورد، در مصاحبهای با ماهنامهی مهرنامه، هدف خود از مقابله با این طرح را عنوان کرده و الگوی جایگزین خود را ارائه میدهد. ایشان در این مصاحبه الگوی مطلوب برای آنچه که تحت عنوان بومیسازی، درونیسازی و کاربردیسازی یاد میکند را حسین بشیریه معرفی مینماید. دکتر مقصودی در اینباره میگوید: «بشیریه تجسم تمامنمای جامعهشناسی سیاسی مدرن در ایران است. مانایی، پایایی و تأثیر سنت فکری و مطالعاتی بشیریه در حوزهی جامعهشناسی سیاسی در ایران و در سطح کشور ، همچون اندیشههای مارکس در سطح جهان است... قطعاً بومیسازی، غنیسازی، کاربردیسازی و درونیسازی از طریق فهم و کاربست انتقادی حاصل خواهد شد و سهم بشیریه در این عرصه ارج نهادنی است.»[7] صرف نظر از اینکه از این سخن بر میآید بومیسازی از منظر گویندهی آن ارائه الگوی گذار خطی برای تکرار تمدن غرب در ایران است و فارغ از سوالی که در پی این پرسش پدیدار میشود که آیا این امر یعنی تکرار تمدن غرب در ایران شدنی است یا نه و اینکه آیا میتوان این سخن را علمی دانست یا نه؛ آنچه بیش از پیش رخ مینماید علامت سوال بزرگی است که در پی این جمله میآید: آیا سخن مقصودی و پروژهی بشیریه در جهت گذار خطی به دموکراسی ایدئولوژیک نیست؟ واقع امر این است که تمام ویژگیهای یک گفتار ایدئولوژیک در متن مصاحبهی این استاد دانشگاه، نمودِ آشکاری دارد. شرحی از نظم موجود، الگویی از آینده مطلوب و تعیین چگونگی دگرگونی که ویژگیهای اصلی ایدئولوژی هستند را میتوان در جایجای متن مصاحبه مشاهده نمود. در همین مصاحبه خواست دکتر مقصودی از جامعهشناسی سیاسی که وی آنرا مدرن میخواند، به قدری ایدئولوژیک است که در تبیین نحوهی دگرگونی اجتماعی جهت تحقق دموکراسی اینگونه سخن به میان میآورد: «جامعهشناسی مدرن با تکیه بر نهادسازی نوین، راه میانبر را ترویج و توصیه مینماید. روایتی که در افغانستان و عراق در حال تجربه شدن است و ارزیابی توفیق و یا عدمتوفیق آن نیازمند زمان بیشتری است»[8]– شود.. راه میانبری که ایشان آن را مسئلهی جامعهشناسی سیاسی مدرن میداند، یعنی ایجاد دموکراسی با حملهی نظامی و کشتار مردم جوامع دیگری نظیر آنچه که در افغانستان و عراق تجربه شده، نه تنها به شدت ایدئولوژیک است بلکه این ایدئولوژی در خدمت توجیه رفتار نظام سرمایهداری جهانی است. حال با طرح اینگونه بیانات آیا نباید نگران بود که تسری این رویکرد به مثابه علم در رشتهی علوم سیاسی کار را به جایی رساند که کار ویژهی اصلی علوم سیاسی توجیه و مشروعیتیابی برای رفتار لیبرال دموکراسی غربی -که در فضای بینالمللی، واحدهای سیاسی به شدت مهاجمی را شکل داده است و این تجربه زیسته چند صد ساله اخیر جهان میباشد با توجه به اینکه متون نگارشیافتهی جریانهای متعبدِ مدرنیته که عقلانیتی نقلی از آن را به کار میبندند اساساً متونی ایدئولوژیک است تا جایی که رشتهی علوم سیاسی حاضر را میتوان رشتهی ایدئولوژیهای سیاسی نامید، با مد نظر قرار دادن اینکه متعبدان این عقلانیت حتی در گفتار خود نیز بهشدت ایدئولوژیک هستند و با توجه به اینکه با کمی دقت نیز میتوان رفتار ایشان نظیر جمعآوری امضا را هم یک رفتار ایدئولوژیک دانست، آیا بهتر نیست ایشان عنوان دیگری به جای « ایدئولوژیسازی» برای ایجاد مانع و تحقق امتناع تفکر بومی و اسلامی بیابند؟ آیا بهتر نیست به جای برچسبزنی جهت طردسازی، دلایل ارجحیت ایدئولوژیای که خود را در آن چهارچوب تعریف می کنند را در چهارچوبی عقلانی و منطقی به محاجهی علمی با ایدئولوژی رقیب بگذارند؟ تجربه تاریخی در میانه دهه 20 وقتی تقی ارانی با نشریه دنیا و گروه 53 نفر، مسلک اشتراکی را ترویج میکرد کسی فکر نمیکرد که در دهه های 40 و 50 شمسی میل بهبودخواهی دانشگاهیان حول اندیشههای چپ و مارکسیستی صورت بندی گردد و اندیشه و ایدئولوژی مارکسیسم به مثابه علم، اندیشهی حاکم بر فضای عمومی دانشگاهیان و کسانی که به دنبال بهبود و اصلاح شرایط بودند، شود. البته این شرایط متاثر از شرایط جهانی تفوق مارکسیسم در شیوههای مبارزاتی بود. در آن مقطع مارکسیستهایی که به دنبال اصلاح و بهبود شرایط بودند از «علم مبارزهی طبقاتی» سخن میگفتند و نیروهای معتقد به اسلام را به دلیل آنکه علم مبارزه طبقاتی یا همان ایدئولوژی مارکسیستی را نداشتند، مورد سرزنش و شماتت قرار میدادند. با وجود تفوق ایدئولوژی مارکسیسم به عنوان جریان غالب در آن برهه و دقیقهی تاریخی، آنچه اتفاق افتاد این بود که درست در نقطهی مقابل این ایدئولوژیِ خود علم خوانده افق تاریخ گشوده شد و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. «درست در زمانی که رادیکالها به فکر برنامهریزیهای دراز مدت بودند، مبارزه از جای دیگر شروع شده بود. عدهای درصدد برنامهریزی دراز مدت برای آموزش سیاسی در میان طبقه کارگر، عدهای دیگر در اندیشهی احیای حزب طبقهی کارگر، عدهای در اندیشه شروع انقلاب از روستا همچون انقلاب چین، برخی دیگر مصر بر مشی آمریکای لاتین و تجربه انقلاب کوبا، شماری معتقد به شروع دیگری از جنگلهای شمال و جمعی نیز معتقد به حرکت از کوهای جنوب بودند... انقلاب از جای دیگری که نه جنگلهای شمال بود و نه ارتفاعات جنوب، نه روستا، نه شهر، نه جنگ چریکی شهری بود و نه احیای طبقه کارگر، راه افتاده بود. انقلاب از مساجد آغاز شده بود و نه شکل آن، نه مشی آن، نه شیوه آن، نه رهبری آن، نه تاکتیکها و استراتژی آن و نه هیچ چیز دیگر آن ارتباط و تشابهی با تفکرات، قالبها و مدلهای ذهنی نیروهای رادیکال نداشت. رهبری آن را نیز نه «پیشآهنگ انقلاب»، نه حزب طبقه کارگر، نه پروتالیا، نه نیروهای پیشتاز خلق و نه «سازمانهای انقلابی» در دست نداشتند. رهبری آن را کسانی در دست داشتند که موفق شده بودند از «الله اکبر» بر بالای پشتبامها یک شعار سیاسی بسازند. واقعیت این شد که تا «پیشآهنگ» خواست به خود آید رادیو اعلام کرد: «این صدای انقلاب ملت ایران است»، رژیم شاه و نظام 2500 ساله شاهنشاهی سقوط کرد.»[9] اگر کسی در آن برهه میزیست تصور میکرد برای بهبود شرایط راهی جز «علم مبارزه مارکسیستی» نیست؛ اما امروز با گذر از آن دقایق تاریخی شاهد آن هستیم سازمان مفاهیمی که روزگاری بسیاری برای تحقق ایدئولوژیاش قانع و بسیج شده بودند، اثر خود را از دست داده و باید در تاریخ و موزهها به دنبال آن گشت. شرایط حاضر نیز همچون آن مقاطع است. امروز ما در دل یک دقیقه تاریخی با ایدئولوژیهایی مواجهیم که خود را علم مینامند و برای بهبود شرایط نسخههایی تجویز میکنند. حال در این شرایط بهتر آن است که از منظری فارغ از این دقایق تاریخی، مسحور این ایدئولوژیها که خود را علم میخوانند، نشویم و افق تاریخ را در سپهر خواست خود جستجو کنیم. پی نوشت ها : [1]. اندرو هیوود، سیاست، نشر نی، تهران 1392 ، ص 65 [2]. مایکل راش، جامعه و سیاست، انتشارات سمت، [3]. اندرو هیوود، سیاست، نشر نی، تهران 1392 ، ص 67 [4]. همان، صفحه 65 [5]. مصاحبه با اندیشکده برهان http://www.borhan.ir/NSite/FullStory/News/?Id=8039 [6]. مهرنامه. مهر 93 . شماره 38 . صفحه 12 [7]. همان صفحه 50 و 51 [8]. همان 50 و 51 [9]. صادق زیبا کلام، مقدمه ای بر انقلاب اسلامی، انتشارات روزنه، تهران 1384 ، ص 277 *جعفر حسن خانی منبع: اندیشکده برهان انتهای متن/
93/10/07 - 03:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]
صفحات پیشنهادی
رئیس مرکز تحقیقات هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد بررسی طرح سرواپیدمیولوژی هپاتیت «ب» در بی
رئیس مرکز تحقیقات هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر دادبررسی طرح سرواپیدمیولوژی هپاتیت ب در بیرجندرئیس مرکز تحقیقات هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت طرح سرواپیدمیولوژی هپاتیت ب در یکی از روستای بیرجند در حال بررسی است به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند مسعود ضیائی بعد ازوزیر علوم نگاهی ویژه به طرح تحول علوم انسانی داشته باشد
خلیلزاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران وزیر علوم نگاهی ویژه به طرح تحول علوم انسانی داشته باشد دبیر اولین انجمن علمی تحول در علوم انسانی ایران گفت تخصیص بودجههای ویژه برای فعالیتهای ترویجی و پژوهشی از سوی وزارت علوم برای انجمنهای علمی تحول در علوم انسانی در راستای گسترش و نمعاون دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری: طرح تحول نظام سلامت جهش مطلوبی در بخش درمان چهارمحال و بختیاری دا
معاون دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری طرح تحول نظام سلامت جهش مطلوبی در بخش درمان چهارمحال و بختیاری داشته استمعاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت حوزه درمان این استان در یک سال گذشته جهش پیدا کرده است اکبر سلیمانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارسرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر: 58 هزار نفر از مردم بوشهر از طرح تحول نظام سلامت استفاده کردند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر 58 هزار نفر از مردم بوشهر از طرح تحول نظام سلامت استفاده کردندرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت 58 هزار نفر از مردم استان بوشهر از طرح تحول نظام سلامت استفاده کردند به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان علیرضا رئیسی ظهر امروز در آیین معارفرئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان: بسیج جامعه پزشکی استان سمنان از طرح تحول نظام سلامت حمایت میکند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان بسیج جامعه پزشکی استان سمنان از طرح تحول نظام سلامت حمایت میکندرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر اولویت طرح تحول نظام سلامت در سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت بسیج جامعه پزشکی استان سمنان حمایت خود را از اجرای طرح تحول نظام سلامت اعلام میحدادعادل مطرح کرد درخواست برای برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علوم
حدادعادل مطرح کرددرخواست برای برگزاری جلسه مشترک شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با وزیر علومرئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی گفت شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با ارسال نامهای از وزیر علوم خواست ضمن معرفی شورای تحول و ارتقا علوم انسانی جلسه مشترکی به منظور آشنایی بیشتر بیرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خبر داد حمایت از بیماران صعبالعلاج در بسته جدید طرح تحول نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خبر دادحمایت از بیماران صعبالعلاج در بسته جدید طرح تحول نظام سلامترئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از طراحی بسته جدیدی در قالب طرح تحول نظام سلامت برای حمایت از بیماریهای مزمن و صعبالعلاج در کشور خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از جمفرماندار تبریز تاکید کرد لزوم بررسی طرح تفصیلی محدوده مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فرماندار تبریز تاکید کردلزوم بررسی طرح تفصیلی محدوده مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریزفرماندار تبریز با اشاره به لزوم بررسی طرح تفصیلی محدوده مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان امام رضا ع گفت هم اکنون روزانه بین 15 تا 17 هزار مورد تردد در محدوده بیمارستان امام رضارئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت را از 6 سال پیش آغاز کردیم/ آماری از کودکان مت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت را از 6 سال پیش آغاز کردیم آماری از کودکان متولد شده با ایدز ندارمرئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اجرای بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت گفت دانشگاه علوم پزشکی تهران از 6 سال پیش کار خود را با احداث پایگاههایرئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان: دولت 24 میلیارد تومان یارانه طرح نظام تحول سلامت به همدان اختصاص داد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان دولت 24 میلیارد تومان یارانه طرح نظام تحول سلامت به همدان اختصاص دادرئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت 24 میلیارد تومان به صورت مستقیم توسط دولت به بیمارستانهای همدان یارانه داده شده است به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حبیبالله موسویبهار ظهر امررییس دانشگاه علوم پزشکی همدان: آموزش گام بعدی طرح تحول نظام سلامت است
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان آموزش گام بعدی طرح تحول نظام سلامت است همدان- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت پرداختن به آموزش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گام بعدی طرح تحول نظام سلامت است به گزارش ایرنا حبیب الله موسوی بهار روز دوشنبه در آیین بزرگداشت روز دانشجو در امعاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد آغاز طرح «مکملیاری با ویتامین D »در مدارس مازندران
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر دادآغاز طرح مکملیاری با ویتامین D در مدارس مازندرانمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت طرح مکمل یاری با ویتامین D در سطح دبیرستانهای دخترانه مدارس استان آغاز شد محسن اعرابی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با اشرئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خبر داد کاهش چشمگیر هزینه عمل باز قلب با اجرای طرح تحول نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر خبر دادکاهش چشمگیر هزینه عمل باز قلب با اجرای طرح تحول نظام سلامترئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت در گذشته هزینه عمل جراحی باز قلب با خدمات جانبی به حدود 18 میلیون تومان میرسید که با اجرای طرح تحول پرداختی بیمار برای این عمل به زیر یکمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر داد رضایت 70 درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح تحول نظا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر دادرضایت 70 درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بیمارستانیمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از رضایت 70 درصد از مردم کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش بیمارستانی خبر داد به گزاارزيابي دانشگاه هاي علوم پزشکي در راستاي اجراي برنامه طرح تحول سلامت
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۴ ۳۹ب ظ معاون درمان وزارت بهداشت ارزيابي دانشگاه هاي علوم پزشکي در راستاي اجراي برنامه طرح تحول سلامت معاون درمان در اجلاس رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشکي از ارزيابي دانشگاه هاي علوم پزشکي در راستاي اجراي برنامه طرح تحول سلامت از اول تا پايان دي ماه در قالب برنامه 7معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد اجرای طرح «مانا» در چهارمحال و بختیاری
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داداجرای طرح مانا در چهارمحال و بختیاریمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری از اجرایی شدن طرح مانا در این استان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد عبدالمجید فدایی امشب در دیدار هیئت رئیسه دانشگاهمعاون درمان وزیر بهداشت خبر داد برنامه ۱+۷ وزارت بهداشت برای ارزیابی طرح تحول سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی
معاون درمان وزیر بهداشت خبر دادبرنامه ۱ ۷ وزارت بهداشت برای ارزیابی طرح تحول سلامت در دانشگاههای علوم پزشکیمعاون درمان وزیر بهداشت از ارزیابی دانشگاههای علوم پزشکی در راستای اجرای برنامه طرح تحول سلامت از اول تا پایان دی در قالب برنامه ۱ ۷ خبر داد به گزارش خبرنگار بهداشت ودرم-
گوناگون
پربازدیدترینها