واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: «صد سال موسیقی ایران» زیر انگشتان بانوی پیانیست
آخرین کاری که در پارت اول کنسرت جمعه شب اجرا شد، «نکتورن» بهزاد رنجبران بود که فضایی ایرانی و پررنگ و لعاب داشت.
آفتاب: «لیلا رمضان» پیانیست جوان در شب دوم کنسرت «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» روی صحنه رفت و قطعاتی از برجستهترین آهنگسازان کشور را نواخت.
به گزارش ایسنا، لیلا رمضان، پیانیست جوان ایرانی، کنسرتی را با عنوان «صد سال موسیقی ایران برای پیانو» دو روز روی صحنه اجرا کرد.
او در نخستین اجرای خود در تالار رودکی، آثاری از ایرج صهبایی، فوزیه مجد، لوریس چکناواریان، رضا والی، کارن کیهانی و علیرضا مشایخی را نواخت.
شب دوم این کنسرت نیز با قطعهای از امینالله حسین آغاز شد. رمضان پس از اجرای «تم و واریاسیون» آرش عباسی بهسراغ قطعهای از هوشیار خیام رفت که کمتر حال و هوای غربی داشت و بیشتر به دل تماشاگران ایرانی مینشست. چهارمین اثر نیز قطعهای نسبتا طولانی به نام «مشق» از نادر مشایخی بود، قطعهی «پروانه» حمیدرضا دیبازر نیز درپی آن اجرا شد.
آخرین کاری که در پارت اول کنسرت جمعه شب اجرا شد، «نکتورن» بهزاد رنجبران بود که فضایی ایرانی و پررنگ و لعاب داشت.
در بخش دوم این رستیال پیانو، برگزیدهای از کارهای احسان صبوحی، مهران روحانی، علیرضا فرهنگ توسط رمضان به گوش تماشاگران رسید. او پس از اجرای هر قطعه مورد تشویق حاضران قرار میگرفت. دو قطعهی آخر نیز از کارهای هرمز فرهت و امانوئل ملک اصلانیان بودند که رمضان آنها را اجرا کرد.
اجرای شب دوم این نوازندهی زن ایرانی کمی کوتاهتر از شب اول بود و موسیقیدوستان تا ساعت 22:30 در تالار رودکی ماندند.
لیلا رمضان نوازندگی پیانو را در تهران در محضر اساتیدی مانند مصطفی کمال پورتراب، رافائل میناسکانیان و دلبر حکیم آوا آغاز کرد. سپس در سال 2000 به پاریس نقل مکان کرد و پس از دریافت بورس تحصیلی آلبرت روسل در اکول نرمان، دو موزیک آلفرد کرتو در کلاس ژان میکو و دوی ارلی، موفق به کسب دیپلمهای نوازندگی پیانو و موسقی مجلسی شد. سپس در کنسرواتوار سنت مور در کلاس ژاکلین بورژس مونوری دیپلم موسیقی در نوازندگی پیانو را با درجه افتخاری کسب کرد. رمضان سپس به شهر لوزان که اکنون ساکن آن است رفت و دو کارشناس ارشد در رشتههای نوازندگی پیانو همنوازی (اکومپانیومان) در کلاس کریستیان فور و مارک پانتیون از کنسرواتوار عالی لوزان را دریافت کرد.
لیلا رمضان در چند سال گذشته بهطور مداوم با آهنگسازان ایرانی سراسر جهان در تماس بوده و بهعنوان پیانیست گروه موسیقی معاصر ماتکا در ژنو، بنیانگذار چند پروژه تبادل فرهنگ موسیقی ایران و موسیقی معاصر بوده است. در سال 2013 میلادی نیز در یکی از این پروژهها از طریق آنسامبل ماتکا از آهنگساز ایرانی، کارن کیهانی، بهمدت چهارماه دعوت به اقامت MAISON BARON در ژنو کرد و این آهنگساز برای کنسرتی که از آهنگسازان ایرانی و فرانسوی توسط آنسامبل ماتکا قطعاتی اجرا شد، یک قطعه برای آنسامبل و ساز سنتور نوشت. در این هنگام، با همفکری با این آهنگساز، لیلا رمضان به ایجاد پروژهای دربارهی پیانو و آهنگسازان ایرانی پرداخت.
برای این پروژه که «صد سال موسیقی ایرانی برای پیانو» نام داشت، لیلا رمضان قطعات پیانو از 21 آهنگساز ایرانی را از سراسر جهان با سبکها و نسلهای مختلف جمعآوری و چهارم و پنجم دیماه 1393 آنها را اجرا کرد.
لیلا رمضان در حال طراحی و برنامهریزی پروژهای شامل آثار جدیدی از آهنگسازان ایرانی، سوییس و فرانسوی است و از این پروژه برای یک اقامت دو روزه در دانشگاه CARNEGIE MELLON در پیتسبورگ آمریکا و کنسرتهایی در ژنو و در سالن رودکی تهران در سال 2015 دعوت شده است.
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]