تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803203087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسالتي ماندگار از يادمان پنجم ديماه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۱۷ب.ظ)
ارتقاي فرهنگ ايمني شهر و شهروندان در برابر زلزله؛ رسالتي ماندگار از يادمان پنجم ديماه گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرگزاري موج، ارتقاي فرهنگ ايمني شهر و شهروندان، عنوان يادداشت معصومه آّباد، رئيس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران، است.
در اين يادداشت آمده است:
پس از گذشت 11 سال هنوز هم صداي زوزه باد را از پيچ و خم جاده هاي دور، از ميان تار و پود خشت هاي نم گرفته از اشک چشم عزيزانمان مي شنويم که فرياد سر داده و از رسالتي سنگين خبر ميدهند که لرزه اي را بر اندام هر ذهن بيداري مي نشاند. پنج دي ماه، سالروز زلزله ي ويرانگر شهر بم که حال به نام روز ملي ايمني در برابر زلزله نامگذاري شده است و چشماني منتظر را براي تحقق رسالت عظيمي چون ارتقاي فرهنگ ايمني در برابر زلزله به خود خيره کرده است.
توجه جدي به مقوله ايمني در برابر زلزله در کشوري چون ايران که بر روي كمربند لرزه‌خيز آلپ-هيماليا، قرار گرفته است بسيار حائز اهميت است؛ به ويژه آنکه شهر تهران نيز، اين نگين انگشتري رميده بر کوهپايه هاي البرز، با وجود گسل هاي متعددي از شمالي ترين منطقه در نياوران، تلوي پايين، محموديه، شيان و كوثر گرفته تا جنوبي ترين نقطه در ري، كهريزك، گرمسار و پيشوا از گزند اين لرزه هاي احتمالي در امان نيست. بطوريکه درصورت فعال‌شدن اين گسل دست‌کم هزاران نفر جان خود را از دست خواهند داد.
از سوي ديگر با وجود مطالعات بسيار هنوز هم امکان پيش بيني زمان دقيق وقوع زلزله محقق نشده است، بنابراين آنچه مسلم است لزوم کاربست تمهيداتي به منظور كاهش خطر پذيري شهر پيش از وقوع زلزله و همچنين افزايش سطح فرهنگ ايمني و آگاهي شهروندان در برابر حوادث غير مترقبه است. و اينجاست که نقش مديريت شهري، ارگان هاي اجرايي، سازمان هاي مردم نهاد و ساير NGO ها به منظور توانمندسازي شهروندان براي پيشگيري و آمادگي مقابله با زلزله پر رنگ تر مي شود.
با توجه به اينکه در بحث نجات افراد در هنگام زلزله، 3 ساعت اول جزو زمان طلايي محسوب مي‌شود، بنابراين مي توان با آموزش و آماده سازي مردم، تلفات را به ميزان قابل ملاحظه اي کاهش داد به گونه اي که هر فرد بسان يک امدادگر در ساعات اوليه عمل کند. با وجود آنکه از ميان 140زلزله بالاتر از 4 ريشتر که سالانه در ايران رخ مي دهد، تنها 02.0 درصد از آن ها بزرگتر از 6 ريشتر است اما به جهت عدم امکان پيش بيني زمان وقوع، لازم است تا حتي المقدور با ارتقاي فرهنگ ايمني و آموزش جامعه از خسارات جاني و مالي احتمالي کاست.
کارشناسان زلزله معتقدند با شناخت پديده زلزله، مي‌توان حتي در زلزله‌خيزترين کشورهاي دنيا مثل ژاپن با زلزله زندگي کرد. اين کشور به شدت لرزه خيز است، اما؛ گفتني است که خطر پذيري و آسيب پذيري ايران هزار برابر ژاپن است. در ژاپن مردم به هنگام وقوع زلزله به انتظار نيروهاي امدادرسان نمي‌مانند، بلکه هرفرد با توجه به آموزه هاي پيشين خود که مي داند قبل، حين و بعد از زلزله چه بايد کند و به سايرين کمک رساني مي کند.
علاوه بر توانمندسازي شهروندان در سنين مختلف به منظور آمادگي در برابر حوادث غير مترقه نظير زلزله و چگونگي برخورد در حين وقوع حادثه و پس از آن، احداث پايگاه هاي پشتيباني مديريت بحران در سطح نواحي شهر تهران و همچنين تجهيز آن ها به اقلام ضروري و تجهيزات امداد و نجات نيز غير قابل اجتناب است است. همچنين نحوه مکان‌يابي فضاهاي مسکوني، رعايت حريم گسل ها و عدم تمرکز بار جمعيتي بر روي آن ها، مقاوم‌سازي‌ ساختمان ها، ابنيه و کليه سازه هاي شهري و استفاده از مصالح مرغوب در آن ها از يک سو و از سوي ديگر تقويت پايه هاي مديريت بحران پس از وقوع زلزله بسيار حائز اهميت است.
بنابراين مي بايست به منظور ارتقا فرهنگ ايمني شهر، سياست گذاري ها به سوي تجهيز و کسب آمادگي براي مواجهه با اموري که زمينه ساز تشديد وضعيت بحراني شهر پس از وقوع زلزله هستند سوق پيدا کند. رسيدگي، چاره انديشي و رفع چالش هاي مربوط به اطفاي حريق در ساختمان‌هاي بيشتر از 6 طبقه، تخريب بيمارستان ها و عدم امکان دسترسي به خون و امکانات درماني ضروري، هجمه جوندگان به سطح شهر از کانال هاي فاضلاب، پاره شدن و اتصالي کابل‌هاي برق فشار قوي و فيبر نوري آويزان از فراز اتوبان‌ها و خيابا‌ن‌هاي شهر، از جمله اموري هستند که لازم است در اولويت کاري تصميم سازان و برنامه ريزان شهري قرار گيرد.
معصومه آباد
رئيس کميته ايمني و مديريت بحران شوراي اسلامي شهر تهران













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن