واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
طرح برند-خوشه صنایع فرهنگی و هنری با هدف ایجاد مجموعهای از صنایع فرهنگی و هنری دانش بنیان و برندسازی در این حوزه، به همت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز تدوین و آماده اجرا شد. به گزارش سرویس علمی ایسنا، صادرات محصولات فرهنگی و هنری، توسعه بازار و تغییر الگوی مصرف و توسعه محصولات فرهنگی ایرانی بویژه برای قشر کودک و نوجوان از دیگر اهداف مستقیم این طرح عنوان شده است. همچنین در اهداف غیرمستقیم طرح برند-خوشه صنایع فرهنگی و هنری، مواردی همچون ایجاد فرصت شغلی برای افراد تحصیلکرده حوزه فرهنگ و هنر، ایجاد زیرساختهای مورد نیاز و ایجاد فضای تسهیل شده کسب و کار به لحاظ گمرکی، روابط کار و تولید در نظر گرفته شده است. بر همین اساس، این طرح با پیشنهاد ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز و با مالکیت بخش خصوصی گزینش شده توسط ستاد و با مشارکت مالی صندوق نوآوری و شکوفایی (در صورت تصویب طرح در هیات عامل صندوق) و با حمایت مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا خواهد شد. به این منظور و برای اجرایی کردن طرح، ترکیبی از افراد به نمایندگی از بخش خصوصی سه نفر و صندوق نوآوری و شکوفایی دو نفر، اعضای هیات مدیره شرکت مجری طرح را تشکیل خواهند داد. به منظور نظارت بر حسن اجرای طرح، یک نفر به نمایندگی از ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز و یک نفر به نمایندگی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یک نفر به نمایندگی از اعضای هیات مدیره شرکت مجری، بر اجرای طرح نظارت عالی خواهند داشت. در صورت مشارکت سایر ارگانها و سازمانها در طرح، این ترکیب سازمانی قابل تجدیدنظر است. بخشهای محصولی طراحی و آموزش کاربردی، انیمیشن، بازیهای کامپیوتری، محتوای دیجیتال، اسباب بازی، لوازم و وسایل کودک و اتاق کودک، پارک (گردشگری) موضوعی، بخش صنایع دستی شامل تامین محصول، کارگاه، کارگاه توریستی و فروش محصول تحت برند، مکانهای اقامتی و تفریحی مکمل و فضای خلاق، بخشهای محصولی طرح برند-خوشه صنایع فرهنگی و هنری را تشکیل میدهند. فرآیند اجرای طرح تا مرحله شروع ساخت شامل 12 ردیف است که عبارتند از بررسی و تصویب کلیات طرح در معاونت علمی ریاست جمهوری، ارائه کلیات طرح به شرکتهای بخش خصوصی که امکان دانش بنیان شدن دارند، دریافت بهترین برنامه برای اجرا، غربالگری اولیه از بین متقاضیان، درخواست اجرای الزامات اجرایی از مجری، ارائه اطلاعات به معاونت علمی، ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز و صندوق نوآوری و شکوفایی، بررسی و تصویب نهایی در مراجع فوقالذکر، انعقاد قرارداد مشارکت، آغاز عملیات اجرایی، تامین زمین، اخذ مجوزهای لازم و آغاز عملیات ساختمانی فاز یک و همزمان آغاز عملیات اجرایی برای ثبت برند، بازاریابی و تبلیغات و انعقاد قراردادهای همکاری. فازهای اجرایی فازبندی کلی اجرای طرح نیز در چهاربند تنظیم شده است که بر اساس آن، فاز اول شروع تا ساخت و تکمیل ساختمانها و تاسیسات و زیرساختهای تولید انیمیشن، بازیهای رایانهای و طراحی را تشکیل میدهد. فاز دوم به آغاز عملیات بازاریابی، فروش و تولید محصولات انیمیشنی، بازیها و طراحی اختصاص دارد. در فاز سوم نیز بهره برداری از کارگاه و تاسیسات و همزمان آغاز عملیات اجرایی پارک موضوعی آغاز خواهد شد و در فاز چهارم نیز از پارک موضوعی و افتتاح نهایی طرح به بهرهبرداری میرسد. انیمیشن، بازیهای رایانهای، طرحهای قابل فروش، اسباب بازی، نوشت افزار، وسایل و لوازم اتاق کودک، سایر اقلام وابسته، صنایع دستی، خدمات و کالا از محل بازدیدها و توریسم نیز اقلام جدول هدف فروش را تشکیل میدهند. میزان اشتغالزایی در این طرح پیش بینی شده است که با اجرای کامل این طرح، بیش از دو هزار نفر شغل مستقیم و هشت هزار شغل غیرمستقیم در بین تحصیلکردگان رشتههای نرم افزاری و تکنسینهای آموزش دیده تخصصی، مدیریت و رشتههای مهندسی، رشتههای علوم انسانی، مذهبی و ادبیات، طراحی، هنری و فرهنگی، هنرمندان شاغل در کارگاهها، کارکنان اداری و خدمات و کارگران تولیدیها ایجاد کند. طرح برند-خوشه صنایع فرهنگی و هنری به همت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز به زودی وارد مرحله اجرایی خواهد شد. بر اساس این گزارش، علاقهمندان در بخش خصوصی که آمادگی سرمایه گذاری در این طرح را دارند، میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر و اعلام همکاری، به وبسایت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز به نشانی stdc.isti.ir مراجعه کنند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]