تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819685112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار در مورد خطر گاز گرفتگي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ دي ۱۳۹۳ (۲:۲۰ق.ظ)
هشدار در مورد خطر گاز گرفتگي گاز منو اكسيد كربن بي‌رنگ و بي‌بو بوده كه بر اثر احتراق ناقص توليد مي‌شود به طوري كه بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق گازها به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) عامل مسموميت با گاز مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، كنترل و انسداد منافذ مسير دودكش قبل از راه اندازي بخاري بهترين راه پيشگيري از بروز حوادث مسموميت به شمار مي‌رود و دقت و توجه به داغ بودندودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است. همچنين داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بام‌ها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز اهميت بالايي دارد. فراموش نکنيد استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در پيشگيري از اين مسموميت از اهميت بالايي برخوردار است و بخاري‌هاي بدون دودكش به هيچ عنوان از توليد گاز COجلوگيري نمي‌كند.

پيشگيري از مسموميت با گاز بسيار ساده است:
۱- استفاده از وسايل گرمايشي استاندارد در پيشگيري از اين مسموميت از اهميت بالايي برخوردار است و بخاري‌هاي بدون دودكش به هيچ عنوان از توليد گاز جلوگيري نمي‌كند.
۲- كنترل و انسداد منافذ مسير دودكش قبل از راه اندازي بخاري بهترين راه پيشگيري از بروز حوادث مسموميت به شمار مي‌رود.
۳- دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است. اگر لوله دودكش بخاري شما سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي ازدودكش است دراين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازكردن قسمتي ازدر يا پنجره تهويه در محيط ايجاد نمائيد.
۴- همچنين داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بام‌ها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز اهميت بالايي دارد.
۵- رنگ شعله بخاري و وسايل پخت و پز بايد آبي باشد، و چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد و يا نارنجي باشد، حتما نقص در سوخت رساني و كمبود اكسيژن در محيط است كه سريعا بايد تعمير و سوخت رساني شود. اگر رنگ شعله بخاري آبي نباشد ممكن است هواي كافي به بخاري نرسيده و توليد گاز منواكسيد كربن کند.
۶- در صورت استفاده از وسايل گرمايشي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمامي روزنه‌هاي جريان هوا در منزل و به ويژه اتاق خواب مسدود شود.
۷- از نصب آبگرمكن در حمام، روشن كردن شعله‌هاي اجاق گاز در آشپزخانهجهت گرم نگه داشتن محيط داخل خانه، جدا خودداري كرد.
۸- لوله شومينه مشترک براي چند واحد در صورت کوچک بودن سايز مجراي خروجي و لوله کشي آن باعث برگشت دود از شومينه روشن طبقات پايين به داخل آپارتمان در شومينه خاموش طبقات بالاتر مي‌گردد.
9- انتهاي كليه دودكش‌ها بايد حداقل يك متر از سطح بام و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته و داراي كلاهك مخصوص (به شكل H) باشد.
10- دودكش و اتصالات آن بايد از جنس مقاوم و بدون هيچگونه منفذ يا نشتي در سرتاسر آن باشد و به كارگيري لوله‌هاي آكاردئوني آلومينيومي مجاز نيست.
11- شيب لوله‌هاي افقي درداخل واحدها بايد مثبت و روبه بالا و ارتفاع عمودي لوله دربيرون حداقل سه برابر طول افقي آن باشد.
۱۲- قطر لوله دودكش بايد مساوي يا بزرگتر از قطر لوله خروجي دستگاه گازسوز باشد.
۱۳- اگر فضاي خود را با شوفاژ و سيستم حرارت مركزي گرم مي‌كنيد درزبندي و بستن منافذ به منظور جلوگيري ازاتلاف حرارتي بلاملانع مي‌باشد.
۱۴- درصورتيكه از بخاري‌هاي گازسوز به منظور گرمايش محيط استفاده مي‌كنيد حتما مختصري تهويه از طريق درب يا پنجره در فضا ايجاد نمائيد و از درزبندي و بستن كامل منافذ خودداري كنيد.
۱۵- از قراردادن لوله خروجي بخاري به داخل ظرف آب جدا خودداري كنيد.
۱۶- از به كار بردن وسايل گرمايشي بدون نصب دودكش و يا داراي نقص در دودكش جدا خودداري كنيد.
۱۷- آب گرمكن‌هاي ديواري گازي اگر به مدت طولاني روشن باشند خطرناك مي‌شوند.
۱۸- به كارگيري آب گرمكن‌هاي ديواري درفضاهاي بسته يا مكان‌هاي فاقد جريان هوا، مجاز نيست.
۱۹- هر وسيله گازسوز بايد داراي يك دودكش مستقل و منتهي به فضاي بيرون باشد.
۲۰- سرتاسر مسير دودكش‌ها را به منظور اطمينان از هدايت مناسب محصولات احتراق به فضاي بيرون كنترل و اطمينان حاصل کنيد.
۲۱- هيچگاه کباب‌پز يا منقل را درون خانه، گاراژ يا محوطه بسته استفاده نکنيد.
۲۲- هيچگاه از چراغ يا بخاري نفتي يا گازي که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب استفاده نکنيد.
۲۳- درون خانه، به خصوص در محل خواب‌تان دستگاه هشدار مونوکسيد کربن نصب کنيد.
۲۴- تعمير وسايل گرمايشي توسط افراد غير مجرب و بي‌تجربه و يا نصب آنها توسط افراد خانواده باعث ايجاد خطر مي‌شود

علائم مسموميت با گاز منواکسيد کربن
علائم مسموميت با منواکسيد کربن مي‌تواند طيف وسيعي از علائم را شامل شود که در بيماري‌هاي مختلفي ديده مي‌شود. متاسفانه بسياري از اين علائم شبيه به علائم سرماخوردگي است و اکثر افراد فکر مي‌کنند به دليل سردي هوا دچار سرماخوردگي شده‌اند؛ سعي در خوابيدن مي‌کنند. ابتلاي تمام افراد خانواده به علايمي شبيه به آنفلوآنزا، بروز مسموميت در افراد را نشان مي‌دهد.
۱- سردرد
۲- ضعف جسماني
۳- سرگيجه و بي‌قراري
۴- تهوع و استفراغ
۵- خميازه كشيدن بيش از حد
۶- كاهش ديد از علايم عمومي مسموميت‌ها هستند.
۷- حالت خواب آلودگي شديد، كسلي، خستگي و كاهش قدرت عضلاني از جمله علايم اوليه مسموميت در افراد به شمار مي‌روند. چنانچه افراد در اين مرحله متوجه چنين علايمي شدند، با خارج شدن از فضاي آلوده مي‌توانند از پيشرفت مسموميت پيشگيري كنند.

علائم مراحل پاياني و نزديک به مرگ
كبودي دست، دور لب‌ها و نوك انگشتان از علايم پاياني مسموميت با گاز CO به شمار مي‌روند كه در نهايت فرد دچار تنگي نفس شده و فوت مي‌كند.

گروه‌هاي در معرض خطر
تمامي افراد در معرض خطر قرار دارند ولي كودكان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسيب‌پذير و در معرض خطر بيشتري با منواكسيد كربن هستند و علايم مسموميت در آنها سريع و با شدت بيشتري ايجاد مي‌شود. همچنين غلظت گاز منواكسيد كربن در فضاي اتاق در ايجاد مسموميت بسيار موثر است.

چگونگي برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسيد کربن
۱- فرد مسموم را از محيط آلوده به هواي آزاد منتقل کنيد.
۲- يقه پيراهن و كمربند و لباس‌هاي تنگ افراد مسموم را باز کنيد.
۳- درصورت امکان اكسيژن دهي به فرد مسموم شده
۴- باز نگه داشتن راه‌هاي هوايي و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدي درماني بايد مورد توجه قرار گيرد.
به ياد داشته باشيد که خارج كردن افراد مصدوم از محيط آلوده و قرار گرفتن در محيط باز از مهمترين اقدامات پيشگيرانه محسوب مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن