تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826590964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه کنیم که سنگین وزن شویم؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چه کنیم که سنگین وزن شویم ؟!
نامه عمال
پس از فرمان حیات بخش الهی و نفح صور دوم ، تمام آدمیان حیاتی دوباره می یابند و در پیشگاه الهی اجتماع می شوند " و نفخ فی الصّور فجمعناهم جمعاً ؛ و در صور دمیده شود همه­ی آنان را گرد خواهیم آورد .1براساس آیات و روایات متعدد ، این حشر همگانی مقدمه ای برای تشکیل دادگاه عدل الهی و حسابرسی به اعمال انسان ها می باشد . از نخستین مراحل و مواقف سخت در روز قیامت و حسابرسی ، موقف نامه ی اعمال و گشودن و خواندن آن می باشد . نامه ی اعمال از گواهان انکار ناپذیر روز محشراست که در آن خوبی ها و بدی ها ، ریز و درشت همه  منعکس شده است که در آیات و روایات با تعبیرات مختلفی بیان شده است ؛الف ) کتاب ؛ " و وضع الکتاب فتری المجرمین مشفقین ممّا فیه... ؛ و کتاب و کارنامه ی [عمل شما در میان] نهاده می شود ، آن گاه مجرمان را از آنچه در آن است ، بیمناک می بینی ." 2ب) زبر ؛و کلّ شیء فعلوه فی الزّبر ؛ و هرچه کرده­اند در کتاب­ها [ی اعمالشان درج] است ."3راغب در مفردات می گوید : « کلّ کتاب غلیظ الکتابة یقال له زبور؛ هر نامه ای که با خطوط درشت نگاشته شود ، به آن زبور گفته می شود .» 4ج ) طائر؛ " وکلّ انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامة کتاباً یلقاه منشوراً؛ ما طائر هر انسانی را بر گردنش قرار داده ایم ، و روز قیامت کتابی برای او بیرون می آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند ."5طائر در اصل به معنی پرنده است ولی در این جا منظورعمل خیر و شرّهر انسانی است که مانند پرنده ای بال می گشاید و از او جدا می شود.6در آیه ذکر شده دلیل آنکه طائر همراه الزمناه و فی عنقه ذکر شده ، بر این است که نتیجه ی اعتقادات و اعمال انسان در دنیا و آخرت از او جدا ناشدنی است . کارهای خوب نیکوکاران مانند گردنبندی زینتی و نشانه ی جمال و شرافت و محبوبیّت اوست ، و کارهای زشت بدکاران نشانه ی ذلّت و خواری و بدبختی آن ها می باشد . د) صحف ؛" واذا الصّحف نشرت ؛ و آن گاه که نامه ها از هم بگشایند ." 7 ماهیت کتابت در نامه ی اعمال بدون شک نامه ی عمل انسان در آخرت ، از جنس دفتر و کتاب دنیوی نیست که خطوطی بر اوراق آن نقش بسته باشد و ثبت و ضبط رفتارهای آدمی در آن ، از طریق کتابت صورت پذیرفته باشد . بلکه نقوشی است گویا و غیر قابل انکار ، که هیچ کس را یارای نفی آن نمی باشد  _ حال آن که خطوط و نقوش معمولی در این دنیا قابل رد و انکار است _ چنین کارنامه ای مایه ی رسوایی بدکاران و افتخار نیکوکاران است . علاوه بر آن از آیات و روایات به خوبی استفاده می شود که اعمال آدمی در آن چنان ثبت است که با یک نگاه می توان بر آن واقف شد .8و کتاب و کارنامه ی [عمل شما در میان] نهاده می شود ، آن گاه مجرمان را از آنچه در آن است ، بیمناک می بینی حقیقت این کتاب چیست ؟"یوم تجد کلّ نفس مّا عملت من خیر مّحضرا وما عملت من سوء ؛ روزی که هر کسی آن چه کار نیک به جای آورده و آن چه بدی مرتکب شده ، حاضر شده می یابد ."علامه طباطبایی1 در تفسیر المیزان با استفاده از آیه 30 سوره آل عمران ؛ می فرماید : " کتاب مزبور در بردارنده ی حقیقت اعمال و نتایج خیر و شر آن هاست,، نه این که مانند کتاب های معمولی عبارت از خطوط و رسم ها بوده باشد ، پس آن کتاب عبارت است از همان اعمالی که خداوند آن را به انسان نشان می­دهد که دیگر جای حاشا و تکذیب نماند ، چون هیچ دلیلی محکم­تر از مشاهده و دیدن نیست . "9در حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است :" اذا کان یوم القیامة رفع الإنسان کتاب ثمّ قیل له اقرء قلت فیعرف ما فیه فقال : انه یذکره فما من لحظة ولا حکمة ولانقل قدم ولاشیء فعله الاذکره ، کانه فعله تلک الساعة ، ولذلک قالوا یا ویلتنا ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرةً ولا کبیرةً الاّ احصاها ؛  هنگامی که روز قیامت می شود ، نامه اعمال آدمی را به دست او می دهند ، سپس گفته می­شود بخوان . راوی این خبر می گوید: عرض کردم آیا آنچه را که در این نامه است می شناسد و به خاطر می آورد؟ امام (ع) فرمود: همه را به یاد می آورد,، هیچ لحظه و هیچ کلمه ای ، هیچ گامی و هیچ عمل دیگری انجام نداده ؛ مگر آن که با خواندن آن کتاب همه را به یاد می آورد . به طوری که گویا همان لحظه آن را انجام داده است ! به همین جهت می گویند: وای بر ما این چه کتابی است که از هیچ کوچک و بزرگی از اعمال ما چشم پوشی نکرده ، و همه را بر شمرده است ." 10 اقسام نامه ی اعمالآیات قرآن سه نوع نامه عمل را بیان می فرماید: اول: کتابی که برای هر انسانی جداگانه موجود است و تمام جزئیات اعمال او در آن منعکس می باشد که گاه به دست راست و یا چپ داده می شود ." وکلّ انسان ألزمْناه طائره فی عنقه ونخرج له یوم القیامة کتاباً یلقاه منشوراً . اقرأ کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیباً ؛و کارنامه ی هر انسانی را به گردن او بسته ایم ، و روز قیامت برای او نامه ای که آن را گشاده می بیند ، بیرون می آوریم  ، نامه ات را بخوان ، کافی است که امروز خودت حسابرس خود باشی ." 11دوم: نامه اعمال امت ها که مجموعه ی اعمال یک امت در آن جمع است نیز گواه این معنا می باشد ؛" کلّ امّة تدعی الی کتابها ؛  هر امتی به سوی کارنامه­ی خود فرخوانده می شود ." 12سوم: کتاب واحدی که اعمال همه از اولین تا آخرین در آن ثبت است ، و در حقیقت دفتر کلّی ، همگانی و مرکزی محسوب می شود . همچنان که در آیه 49 سوره کهف به این نامه عمل اشاره شده است . در حقیقت می توا ن گفت :عقیده به عالم پس از مرگ و بقای اثر اعمال آدمی ، می تواند از عوامل بازدارنده قوی در برابر گناه و خطاکاری و نیز به عنوان عامل محرک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به خلق خدا و نیکی ها گردد .به عبارتی می توان گفت یکی از مسائل مهم در قیامت ، بحث نامه ی اعمال است که در این دنیا باید هر چه بهتر و بیشتر به آن پرداخته شود تا در قیامت با سنگین بودن آن از حسنات و خوبی ها بتوانیم از آن بهترین بهره برداری و استفاده راببریم .ما طائر هر انسانی را بر گردنش قرار داده ایم ، و روز قیامت کتابی برای او بیرون می آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند
عجب چیزهایی در نامه اعمال ماست!
اسباب سنگینی میزان اعمالبدون شک ، ارزش همه اعمال نیک و صالح یکسان نیست ، و با هم تفاوت زیادی دارن د، و به همین جهت در روایات مختلف اسلامی ، روی پاره ای از اعمال خیر، تکیه بیشتری شده است ، و آنها را اسباب سنگینی میزان و ترازوی عمل در قیامت شمرده اند . اخلاق نیكو امام سجاد (ع) از پیامبر اسلام (ص) نقل می‌كند كه آن حضرت فرمود: ما یُوضَعُ فی میزانِ امْرِیٍ یَوْمَ القیامَةِ اَفْضَلُ مِنْ حُسْنِ الخُلْقِ ؛  »در میزان هیچ انسانی روز رستاخیز چیزی گرانبهاتر از خُلق نیكو نیست .» 13 درود فرستادن بر پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت امام باقر (ع) می‌فرماید : ما فِی الْمیزانِ شَیء اَثقَلُ مِن الصَلوةِ علی مُحمّدٍ و آل محمّدٍ ؛ »در میزان عمل چیزی سنگین‌تر از درود فرستادن بر محمّد (ص) و آل محمّد (ص) نیست .»14 شهادت به وحدانیّت خداوند پیامبر اسلام (ص) در تفسیر" لا اله الاّ الله " فرمود: « بِوَحْدانِیّةِ لا یَقْبَل اللهُ الاَعمالَ الاّبِها وهِی كَلِمَةُ التَقْوی یُثْقِلُ اللهُ بِها اَلْموازینَ یَوْمَ القِیامَةِ ؛" لااله‌الاالله " اشاره به وحدانیت خداوند است هیچ عملی بدون آن پذیرفته نمی‌شود و این ، كلمه تقواست كه ترازوی سنجش اعمال را در قیامت سنگین می‌كند .» 15به طور کلی كسی‌ كه‌ اعمال‌ نیكوی‌ او زیاد باشد ، میزان‌ او سنگین خواهد بود ‌؛ و كسی‌ كه‌ اعمال‌ نیكویش‌ كم‌ باشد میزانش‌ سبك‌ است‌ ، واز طرفی نیز سیّئات‌ ، موجب‌ خفّت‌ و سبكی‌ میزان‌ می گردد.وچون میزان در قیامت به معنای عدل کامل است ، هرچه عمل به عدل نزدیکتر باشد ، کفه ی حسنات سنگین تر می شود .‌ زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان1- کهف / 992- همان / 493- قمر / 52 4- راغب اصفهانی / مفردات الفاظ قرآن / ص 3775- اسراء / 136- مفردات راغب / ص 529 /7- تکویر / 10 8- همان / پیام قرآن : ج 6 . ص 104 9- همان / تفسیر المیزان : ج 13 . ص 7510- تفسیر نورالثقلین / ج 3 / ص 267 و تفسیر عیاشی / ج 2 / ص 32811- اسراء / 13 و 14 12- جاثیه / 2813- بحارالانوار/ ج 7 / ص 250 14- عروسی حویزی / عبد علی بن جمعه / 15- همان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن