تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820844875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلات علمی دانشگاه شیراز به ISI ارتقا می‌یابند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: معاون پژوهشی دانشگاه شیراز: مجلات علمی دانشگاه شیراز به ISI ارتقا می‌یابند خبرگزاری پانا: معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با اشاره به فعالیت‌ها و طرح‌های پژوهشی دانشجویان گفت: دانشگاه شیراز برنامه دارد برای ۳ تا ۵ سال آینده همه مجلات علمی را به isi یا isc ارتقا دهد.
۱۳۹۳ پنج شنبه ۴ دي ساعت 10:23

خبرگزاری پانا+ معاون پژوهشی دانشگاه شیراز

به گزارش خبرگزاری پانا، احمد عریان با اشاره به قدمت و اعتبار علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: دانشگاه شیراز با داشتن بنیه علمی قوی مجلات معتبری دارد و از مجموع 20 مجله دانشگاهی دانشگاه شیراز 5 مجله isi هست و بقیه هم در مسیر isi شدن هستند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز  خاطرنشان کرد: در حال حاضر 3 جلد از این مجلات، مجلاتی در رابطه با علوم تکنولوژی هستند که رشته‌های مختلف مثل مهندسی، مکانیک، برق، مواد و غیره را شامل می‌شود و یک مجله هم در بخش علوم و دیگری مجله رشته دامپزشکی است.

تا 5 سال آینده همه مجلات دانشگاه شیراز تبدیل به isi یا isc می‌شود

وی با بیان اینکه برنامه‌ دانشگاه شیراز برای 3 تا 5 سال آینده این است که همه مجلات تبدیل به isi یا isc شوند، گفت: تلاش برای نمایه شدن بعضی از مجلات دانشگاه شیراز در پایگاه‌های جهانی با هدف انتشار و دیده شدن مقالات در دنیا برنامه دیگر معاونت پژوهشی است که با این برنامه مجلات علمی‌تر و عمیق‌تر می‌شوند.

عریان با اشاره به برنامه چاپ مجلات جدید در دانشگاه شیراز افزود: هدف این است که مجلات جدید به زبان رشته مورد نظر چاپ شود، به ‌طور مثال اگر مجله مربوط به رشته عربی است با زبان عربی چاپ شود تا تعداد خوانندگان بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با اشاره به مرکز کارآفرینی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این مرکز رشته‌های مختلف فعال هستند و دانشجویان به ارائه طرح‌های کارآفرین می‌پردازند و در نمایشگاه دستاوردهای استانی دانشجویان کار آفرین دستآوردهای خود را در غرفه‌ها به نمایش گذاشته بودند.

وی با اشاره به فعالیت و ساخت دستگاه‌های مختلف در این مرکز توسط دانشجویان دانشگاه شیراز از جمله اسلاید استینر که برای کارهای پاتولوژی و استولوژی و اسلایدهای بافتی برای تشخیص بیماری‌های سرطانی به کار می‌رود، تصریح کرد: همه دستگاه‌های موجود در نمایشگاه را جوانان با بهره‌گیری از امکانات محدود و کمک‌های ناچیز دانشگاه ساخته بودند و دانشگاه شیراز در این زمینه در ابتدای فعالیت است.

عریان بیان کرد: کارهای انجام شده هر چند کار بزرگی محسوب نمی‌شود ولی به‌طور یقین بیانگر این موضوع است که استعدادهای عظیمی در بین جوانان کشور وجود دارد که با کمک‌های مالی در آینده به‌طور یقین شکوفا می‌شود.

وی درباره حمایت از پژوهش‌ها و کمک به تولید انبوه محصولات بیان کرد: باید سازمان‌ها، نهادها و بخش خصوصی ایده‌ها را گرفته و تبدیل به محصول کنند به‌عنوان مثال برای کاری مثل اسلاید استینر که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه‌های خصوصی به این وسایل نیاز دارند، بایستی هزینه پرداخت شود تا این نمونه دستگاه‌ها تولید انبوه شود.

ارتباط  با بخش خصوصی حلقه مفقوده تولید انبوه کارهای پژوهشی است

عریان عنوان کرد: تخصص دانشگاه در ایده‌پردازی و تولید علم است و کسی که ایده را تبدیل به محصول می‌کند جای دیگری است اما متاسفانه هنوز این حلقه بین دانشگاه و افرادی که بتوانند ایده را به محصول تبدیل کنند، وجود ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز بیان کرد: برای تولید انبوه محصولات پژوهشی دانشجویان ابتدا باید بخش خصوصی احساس نیاز ‌کند یا سازمان‌های ویژه‌ای  متولی این امر باشد که در حال حاضر چنین نیست نه اعتبارات خاصی برای این بخش در نظر گرفته می‌شود و نه بخش خصوصی احساس نیاز می‌کند.

وی با بیان اینکه کمک مالی دانشگاه شیراز در سال گذشته به بخش کارآفرینی 100 میلیون تومان بوده است، گفت: در صورتی که برای به ثمر رسیدن هر ایده به ده‌ها میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عریان افزود: رتبه کل کشور در بخش پژوهش حدود هفدهم دنیا است و این رتبه از نظر کمیت است نه از نظر کیفیت و شاخص‌های مختلفی برای سنجش کیفیت وجود دارد که در برخی از این شاخص‌ها جزء 50 کشور نخست هم نیستیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه شیراز در موضوع پژوهش مقام هشتم کشور را دارد ولی در میان شهرستان‌ها مقام نخست را دارد، یعنی نخستین مقام پژوهشی دانشگاه‌های شهرستان‌های کشور متعلق به دانشگاه شیراز است.

وی اظهار داشت: در ترتیب دانشگاه‌ها تمامی دانشگاه‌های آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت و امیرکبیر قرار دارد و پس از آن دانشگاه شیراز در مقام هشتم است.

عریان گفت: اگر کشور بر تولید علم مصمم است باید تولید مقالات عمیق و علمی به سمتی هدایت شود که در علمی‌ترین مجلات دنیا چاپ شود که در حال حاضر دانشگاه‌ها سعی می‌کنند که مقالات با تاثیر بالا چاپ کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه جامعه دانشگاهی در برخی مواقع با کاهش تولید علم و مقاله روبه‌رو بوده است، افزود: یکی از دلایل افت میزان رشد و شتاب تولیدات علمی در کشور افزایش تعداد ورودی‌های دانشگاه‌ها است.

وی تحریم علمی را از دیگر دلایل کاهش تولید علم در کشور دانست و خاطرنشان کرد: برخی ژورنال‌ها و مجلات در عمل مقالات دانشجویان ایرانی را نمی‌پذیرند و راه‌اندازی مجلات داخلی بدون کیفیت نیز از دیگر دلایل رکود علمی است.

عریان یکی از دلایل رکود علمی را تغییر نرخ ارز دانست و تصریح کرد: بسیاری از مسائل اقتصادی دانشگاه در ارتباط با ارز است با توجه به اینکه هزینه‌های پژوهشی با توجه به نرخ ارز 3.5 برابر شده ولی در بودجه‌ها تغییری به وجود نیامده است.

متولی اصلی  پژوهش باید دانشگاه‌ها باشند

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز گفت: چند متولی بودن در امر پژوهش مسأله دیگری است که سبب کاهش تولید علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌شود در صورتی که باید متولی پژوهش دانشگاه‌ها باشند.

عریان با اشاره به کمبود اعتبارات در زمینه پژوهش افزود: از 25 سال پیش بنا بود که اعتبار پژوهش به 3 تا 4 درصد درآمد ناخالص ملی برسد، ولی هیچ وقت از 3 دهم درصد تجاوز نکرده است.

وی با بیان اینکه مقرر شده که 1.5 تا 3 درصد اعتبارات عمرانی زیرنظر دانشگاه‌ها صرف پژوهش بشود، بیان کرد: این برنامه هم هنوز انجام نشده است و مدیران در این امر سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

عریان با بیان اینکه مدیریت دانشگاه‌ها باید ثابت باشد، گفت: مدیریت دانشگاه‌ها مدیریت علمی است و سیاسی بازی و سیاسی کاری نیست در واقع مدیریت دانشگاه مسائل سیاسی را می‌فهمد ولی علمی مدیریت می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه با مدیریت علمی می‌تواند پژوهش‌ها را بهینه کند و کارهای پژوهشی را عمق بخشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن