تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803207213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا وقت آن نرسیده مسئولان «کتاب انتقاد از خود» را بنویسند؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آیا وقت آن نرسیده مسئولان «کتاب انتقاد از خود» را بنویسند؟
از کارهایی که نباید انجام می دادند و انجام دادند.از کارهایی که انجام ندادند و باید انجام می دادند. از تصمیم های سرنوشت سازی که گاهی به خطا گرفته شد و بر سرنوشت یک نسل و یک کشور تاثیر گذاشت و از کارهایی که به خوبی انجام دادند و دیگران آن را ادامه ندادند و باز هم مردم،تحت تاثیر قرار گرفتند.
کد خبر: ۴۶۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲ - 24 December 2014


انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در دهه چهارم حیات خود به سر می برد و در این سالهای بیش از سی سال مسئولان مختلفی اداره قوای سه گانه و نهادی مختلف تاثیر گذار را بر عهده داشته اند و هر کدام در زمان خود خدمات فراوانی را ارائه کرده اند. خدماتی که گاه بر اساس اهداف آنان، در منظومه کلان جمهوری اسلامی و منافع مردم به ثمر نشسته و گاه هم اگر چه زحمت هایی برای خدمات کشیده شده اما،به دلایلی به ثمر ننشسته است. 

به گزارش «تابناک»، در خلال این سالها،کشور روسای قوای مختلفی را به خود دیده است،روسای مجلس مختلف، روسای قوه قضائیه و نیز روسای جمهور و به تبع آنان در پست های پایین تر از سران،مسئولان سازمان ها و نهاد های مختلف که هر کدام در چارچوب سیاست های خاص دولت ها یا مجالس و... به ایفای نقش پرداخته اند و کارهایی را انجام داده اند که بنا بر ماهیت فعالیت های انسانی ترکیبی از کارهای صحیح و خطا بوده است.کارهایی صحیحی که در پیشبرد منافع مردم و نظام، موثر واقع شده اند و عملکرد های خطایی هم که در توقف و یا آسیب زدن به منافع مردم و نظام، تاثیر داشته اند. 

اکنون پس از سالها و در دورانی که ثبیت نظام را پشت سر گذاشته ایم،همه این مقامات و مسئولان، خود به راحتی می توانند دوران مسئولیت خود را به قضاوت بنشینند و از کارآمدی ها و ناکارآمدی ها خود بگویند. از کارهایی که نباید انجام می دادند و انجام دادند.از کارهایی که انجام ندادند و باید انجام می دادند. از تصمیم های سرنوشت سازی که گاهی به خطا گرفته شد و بر سرنوشت یک نسل و یک کشور تاثیر گذاشت و از کارهایی که به خوبی انجام دادند و دیگران آن را ادامه ندادند و باز هم مردم،تحت تاثیر قرار گرفتند. 

فایده خود انتقادی در اولین مرحله آن این است که مردم متوجه خواهند شد که با مسئولان و سیاستمدارانی با شهامت طرف هستند که در حالی که در قید حیات هستند،خود به اشتباهات احتمالی خویش معترف هستند و این اشتباهات و خطاهای دوران مسئولیت خود را برای مسئولین فعلی و آینده، باز گو می کنند تا هم چون چراغی، مسیر را برای عمل آنان در سالهای آینده روشن کند. 

آنچه تا کنون در ایران مشاهده شده است نه خود انتقادی،بلکه انتقادی یک نفر بر دیگری و یا یک جناح بر جناح دیگری بوده است.انتقاداتی که با انگیزه های سیاسی مشخص صورت می گیرد و شخص یا گروه مورد انتقاد هم با گارد بسته و در جهت مقابله به مثل و انتقام رفتار می کند ودر این میان هم درست و خطای عملکرد ها هم نه تنها مشخص نمی شود،بلکه عملکردها مبهم تر و  غیر شفاف تر خواهد شد. 

مزیت خود انتقادی این است که مسئولانی که این کار را انجام می دهند،خود آزادانه و از سر آزادگی از دوران خود سخن می گویند و با شهامت نه تنها مسئولیت پذیری خود را در قبال عملکرد احیانا اشتباه گذشته خود را نشان می دهند، بلکه علاوه بر این،مسئولیت خود را در قبال نسل های آینده را هم می پذیرند تا در آینده مسئولان از عملکرد ها و تصمیمات اشتباهی که در طول بیش از سی سال گذشته انجام شده،حذر کنند و با کمترین اشتباه ممکن،مسیر آینده کشور را بسازند. 

انتقاد از خود، علاوه بر شهامت، ایثار هم لازم دارد.بالاخره اشتباه و اعتراف هر مسئولی بر اشتباهات و ناکارآمدی های دوران مسئولیت،مورد سوء استفاده رقبا قرار خواهد گرفت.به ویژه اینکه هر مسئولی در گذشته ممکن است در رقابت های آینده قدرت نیز، قصد مشارکت داشته باشد.لذا منطق سیاست حکم می کند که از دادن بهانه به دست رقبا و مخالفان خودداری کند. اینجاست که افرادی که دل در گرو کشور دارند،می تواند با از خود گذشتگی و چشم پوشی از منافع کوتاه مدت،حیات بلند مدت یک ملت را تا حد امکان از خطا و اشتباه در امان نگه دارند. 

تردیدی نیست که فضای سیاسی و به ویژه رسانه ای هم باید با رویکردی منطقی و با سلامت به استقبال چنین رویکردی بروند. خود انتقادی مسئولان از دوران مسئولیت شان اگر با واکنش منطقی و حسن نیت دیگر مسئولان و رسانه ها مواجه شود،دریچه ای نو، برای ارتقاء وضعیت کشور و پیشبرد منافع مردم خواهد بود. 

خود انتقادی مسئولان اگر های زیادی دارد. اگر آن مسئولان بخواهند و اگر رقبا و رسانه های بگذارند!  
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن