تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818986710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتايج معکوس تحريم روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ دي ۱۳۹۳ (۲۳:۴۸ب.ظ)
نتايج معکوس تحريم روسيه گروه بين الملل خبرگزاري موج
تحريم هاي ايالات متحده و اتحاديه اروپا عليه روسيه مطمئنا منجر به تاثيرات اقتصادي منفي بر مسکو شده است، اما از سوي ديگر تاثيرات منفي بسياري بر اقتصاد آمريکا و اروپا نيز داشته، اقتصادهايي که در مدت اخير تنها کورسويي از بهبود آنها ديده شده است.
مواردي نظير محروميت شرکت هاي غربي از همکاري با شرکت هاي روسيه، گوشه اي از نتايج زيانبار اين تحريم ها بر کشورهاي غربي است؛ که از جمله شرکت هاي غربي که در نتيجه اين تحريم ها دچار زيان و سردرگمي شده اند بايد به Exxon Mobil و British Petroleum اشاره کرد.
همچنين مدت هاست که ايالات متحده براي پيشبرد برنامه هاي فضايي ناسا، از راکت هاي ساخت روسيه بهره مي برد که از جمله اين برنامه ها اعزام فضاوردان به ايستگاه فضايي بين المللي به وسيله راکت هاي روسي است. از اين نظر به دنبال تحريم هاي غرب عليه روسيه، ناسا نيز متحمل دشواري ها و خسارات بسياري خواهد شد.
زيان به صادرات کشورهاي اتحاديه اروپا و آمريکا
مجموع صادرات کشورهاي اتحاديه اروپا به روسيه، در سال 2013 به رقم 15 ميليارد و 800 ميليون يورو رسيد. از اين نظر تحريم هاي گسترده عليه روسيه از يک سو، و اعلام ممنوعيت خودخواسته واردات مواد غذايي و کشاورزي از ايالات متحده، اتحاديه اروپا، استراليا، کانادا و نروژ از سوي ديگر، بازار کليدي و حياتي روسيه براي هزاران شرکت اروپايي و آمريکايي عملا از دست رفته قلمداد مي شود.
فيليپ پگوري ير؛ رئيس انمجن اقتصاد اروپا در روسيه، در اين مورد گفت: «تحريم هاي اعمال شده عليه روسيه، در عمل تحريم عليه اقتصاد اروپا است. از مصاديق و نتايج اين تحريم ها نيز مي توان به بيکاري 300 هزار نفر در آلمان و 100 هزار نفر در فرانسه اشاره کرد.»
گفتني است؛ تحريم واردات مواد غذايي و کشاورزي از آمريکا، اتحاديه اروپا، استراليا، کانادا و نروژ که از سوي ولاديمير پوتين اعمال شده، نيز سهم بسزايي در خسارت اقتصادي به کشورهاي اروپايي داشته است. سهم صادرات کشورهاي اروپايي در اين حوزه در سال 2013 6.5 ميليارد دلار معادل 4.2 درصد کل صادرات اين کشورها در اين حوزه بوده که اينک اين رقم و اين سهم براي اروپايي ها به طور کلي از دست رفته محسوب مي شود.
از سوي ديگر ويکتور اوربان؛ نخست وزير محافظه کار مجارستان نيز در اظهارنظري در اين مورد گفت: «سياست تحريم ها غرب عليه روسيه، بيش از آنکه بر اقتصاد اين کشور فشار وارد کند، به اقتصاد ما ضربه زده است. اين موضوع در علم سياست، به عنوان شليک به پاي يک نفر تعبير مي شود.»
بازگشت سرمايه داران داخلي
شايد هزينه هاي وارد شده به اقتصاد روسيه در اثر تحريم ها باا باشد، اما از آنجا که بسياري از تاجران و سرمايه داران روس سرمايه هاي خود را از بازار و اقتصاد ايالات متحده خارج کرده اند، قطعا برگ برنده اي در دست ولاديمير پوتين محسوب مي شود.
پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و شکل گيري فدراسيون روسيه، بسياري از تاجران روس به تدريج سرمايه هاي خود را در بخش هاي مختلف بانکداري در خارج از اين کشور سرمايه گذاري کردند که اينک با اعمال تحريم ها، اغلب قريب به اتفاق اين سرمايه ها به داخل مرزهاي روسيه و سرمايه گذاري در خاک اين کشور بازخواهد گشت. در واقع سرمايه هاي کلان روسيه که در دو دهه اخير از اين کشور خارج شذه بود، به دليل محدوديت هاي ناشي از تحريم ها، از سوي تاجران به داخل روسيه باز گشته است.
ضربه به گردشگري اروپا
يکي از نتايج تحريم هاي ايالات متحده و اتحاديه اروپا عليه روسيه، کاهش شديد سفر گردشگران روس به کشورهاي اروپايي است. اين امر مطمئنا زيان هاي اقتصادي شديدي به کشورهاي اتحاديه اروپا وارد خواهد کرد، چراکه بر اساس اعلام سازمان جهاني گردشگري سازمان ملل متحد، روسيه از نظر ميزان گردشگر در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا تا سال گذشته در رتبه نخست قرار داشت. با اين وجود امسال بواسطه تحريم هاي اقتصادي و البته کاهش شديد ارزش روبل به دنبال اين تحريم ها و بحران کاهش بهاي نفت، ميزان سفر گردشگران روس به کشورهاي اتحاديه اروپا، در فصل تعطيلات سال نو، در بسياري از مناطق تا 50 درصد نسبت به زمان مشابه سال 2013 کاهش يافته است.
از اين نظر زنگ خطر براي صنعت گردشگري اروپا به صدا در آمده است؛ چراکه به عنوان نمونه بر اساس آمار انجمن گردشگري تورهاي اروپايي، تنها در فصل تعطيلات سال جاري، به دنبال عدم مسافرت شهروندان روس به بريتانيا، اين کشور معادل 50 ميليون پوند متضرر خواهد شد.
از سوي ديگر در حالي که گردشگران روس در سال 2013 در مجموع 53 ميليارد دلار صرف سفرهاي خارجي خود کردند (از نظر رقم؛ جايگاه پنجم در جهان)، تنها در نيمه نخست سال 2014 و پيش از تشديد تحريم ها و سقوط شديد روبل، ميزان رشد گردشگر روسيه تنها و تنها 4 درصد بود، اين در حالي است که در زمان مشابه در سال 2013، ميزان گردشگر خارجي روسيه 25 درصد افزايش يافته بود.
علاوه بر تمامي اين موارد، نبايد اين نکته را فراموش کرد که در حال حاضر بسياري از شرکت هاي آمريکايي فعال در روسيه ني زبواسطه اين تحريم ها و البته ممنوعيت خود خواسته مسکو، متحمل خسارات بسياري شده اند که از مهم ترين آنها مي توان به مک دونالدز اشاره کرد.
گفتني است؛ پوتين در يکي از جديدترين سخنراني هاي خود پس از موج جديد تحريم ها عليه روسيه، خاطرنشان کرد اقتصاد روسيه تا دو سال آينده به حالت عادي بازخواهد گشت و يادآور شد که در طول اين دو سال نيز مسکو توان تحمل اين تحريم ها را دارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن