تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804753570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بی‌تفاوتی به امربه معروف وشروع انحراف درجامعه/مردم در برابر هم مسئولند -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش مي دهد/
بی‌تفاوتی به امربه معروف وشروع انحراف درجامعه/مردم در برابر هم مسئولند

بي تفاوتي


شناسهٔ خبر: 2447398 دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
استانها > همدان

همدان- در حالیکه از امر به معروف به عنوان يكی از اركان الهی ياد مي شود اما متاسفانه در همدان شاهد بي تفاوتي نسبت به آن هستيم واین درحالیست که نه تنها باگفتار بلكه با رفتار به آسانی می توان مروج آن بود به گزارش خبرنگار مهر، دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین بر مردم عرضه شده و در این میان یکی از راهکارهایی که برای حفظ و باقی ماندنش تاکید شده و از می‌توان به عنوان یک سیستم خود پالایشی رفتاری نیز یاد کرد لزوم توجه به امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است. انسان بر اساس سرشت خود همواره در خطر کج روی است و از این رو دین اسلام با ایجاد سیستمی خود پالایشی که شامل جامعه و فرد می‌شود، همه ساکنان یک جامعه را موظف به دردمندی و هوشیار بودن در مقابل زوائد می‌کند تا با تذکر زوائد را پاک کرده و هر چه بیشتر در جهت تعالی گام بردارد. به نظر می‌رسد با رشد جامعه شهری و از هم گسیختگی وحدتی که در جوامع کوچکی چون روستا وجود داشت، ارتباطات اجتماعی با گسترش وسایل ارتباطی فراتر رفته و از سوی دیگر گسستگی قومی در یک جامعه چند میلیون نفری که خود یک سیستم نظارتی با عملکردی مناسب می‌توانست باشد اکنون کم رنگ تر شده تا جایی که به خوبی می‌توان آثار برخی زوائد رفتاری را که گریبانگیر جامعه ایرانی شده دید. یک کارشناس مذهبی در خصوص حرکت ابا عبدالله و پیوند آن با امر به معروف ونهی از منکر امام حسین (ع) که در خطبه‌هایی خود در مدینه به برخی خواص آن زمان پندهایی داد، بیان داشت: محوریت سخنان ایشان در این است که مگر نمی‌بینید به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی‌شود، پس چرا ساکت نشسته‌اید. حجت الاسلام علی جوادی با بیان اینکه اصطلاح "به من چه" در زندگی ما وارد شده و در جامعه ایرانی رسوخ کرده است، ادامه داد: امام حسین(ع) خود را موظف به نشان دادن مسیر و امر به معروف جامعه زمانش می‌دید و عاشورا غیر از امر به معروف ونهی از منکر و تجسم عینی آن نبود. جوادی در خصوص معنای امر به معروف و نهی از منکر گفت: در ادبیات عرب معروف را آشنا تعبیر کرده و منکر را غریبه و عقل محور زندگی انسانی است و کارها پیش عقل شناخته شده است و تمام فعالیت‌هایی که با عقل ارتباط دارند معروفند، ولی منکر آن چیزی است که قابل درک با عقل نیست و به همین دلیل  عقل آن را نمی‌پسندد. وی با بیان اینکه منکرات عقلانی نیستند ولی معروف‌ها عقلانی‌ اند، ادامه داد: برای تعیین امر به معروف و نهی از منکر باید سلامت عقلی داشته باشیم کمااینکه معصومین سلامت عقلی داشتند و کار مخالف عقل نکردند.
بد حجابی در مراسم امام حسین (ع)
جوادی با اشاره به اینکه به تعداد موضوع‌های عالم خوب و بد وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را احصاکرد، اذعان داشت: ما حتی نمی‌توانیم نعمت‌های خدا را بشماریم و از این جهت نمی‌توان مصداق ها را نیز برشمرد اما باید به دنبال اولویت بندی مصادیق امر به معروف ونهی از منکر بود و در این وادی وارد شد. این کارشناس مذهبی افزود: هر شغل و هر فنی جایگاه خاصی دارد و یکی از معروف‌ها در این است که در قبال صنفی که داریم اطلاع رسانی اخلاق حرفه ای را داشته باشیم. حرف برای گفتن زیاد داریم ولی در اجرا مانده‌ایم جوادی با اشاره به اینکه حرف برای گفتن زیاد داریم ولی در اجرا مانده‌ایم، اذعان داشت: افرادی که متولی اصناف در جامعه  هستند باید هزینه و زمان بگذارند و حوزه های بایدها و و نبایدها را معرفی کنند. جوادی با بیان اینکه به جامعه نیاز داریم و باید از این اجتماع بهره بریم و در این بین تکلیف نیز داریم، ادامه داد: اگر این اجتماع ترک بردارد هر آنچه در این ظرف هست با هم می‌ریزد بنابراین حرکت من برای جلوگیری از ترک گناه است و در جامعه باید لباس همدیگر باشیم. وی با تاکید بر اینکه هر فردی باید لباسی برای دیگری باشد و مبنای ساخته شدن جامعه را باید دانست چراکه هر آنچه مبنای اسلامی ندارد ضربه به آن میزند، افزود: همایش فساد را حل نمی‌کند و ربا و کم فروشی جامعه اسلامی را به هم میریزد. جوادی با اشاره به اینکه باید خود را در جای دیگری قرار داد، بیان داشت: باید اسلام را ورق زد و دید چه چیزی اسلام را به هم میزند چرا که اگر جامعه به هم ریزد نه از تاک می‌ماند نه از تاک نشان. یکی از شهروندان همدانی نیز با اشاره به لزوم احیا امر معروف در جامعه بیان داشت: باید از خود شروع کرد و بدی‌ها را دور ساخت. احمد وکیلی با بیان اینکه زندگی دیگران در زندگی ما تاثیرگذار است و وظیفه همه تذکر دادن است،  ادامه داد: بی اطلاعی و جرات نداشتن و بی توجهی بزرگ‌ترهای جامعه باعث عدم انجام امر به معروف است. وی بهترین ابزار امر به معروف را در رسانه معرفی کرد و اذعان داشت: با برخورد تند نمی‌توان امر به معروف کرد و باید ابتدا از منكر خود قلبا ناراضی باشیم و سپس به تذکر لسانی بپردازيم.
دوربینی ها تجمع حجاب
یکی از بازاریان همدانی نیز که معقد است بازداشتن فردی از کار نادرست امر به معروف است، اذعان داشت: اجناس با مواد تشکیل دهنده درجه دو تهیه و به اسم درجه یک فروختن و ارائه اجناس بی کیفیت از نمونه منکرات در حرفه ماست و مردم باید به کاسب اطمینان داشته باشند. دبیر ستاد احیا امر به معروف ونهی از منکر استان همدان نیز عنوان کرد: امام حسین(ع) در حرکت خود در جریان عاشورا به دنبال پیاده سازی امر به معروف ونهی از منکر بود. سردار غلامعلی ابوحمزه در خصوص مصداق‌های امر به معروف گفت: امر به معروف مصادیق گسترده ای دارد که می‌توان به اعتقادی، اخلاقی، عبادی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، خانواده، ورزشی، علمی، اجتماعی اشاره کرد. وی ادامه داد: هر کدام از این سر فصل‌ها ده‌ها موضوع در دل خود دارد اما به دلیل اینکه مردم بیشتر با موضوع حجاب و عفاف و اثرات آن مواجه هستند این موضوع در امر به معروف و نهی از منکر بیشتر مورد توجه است. دبیر ستاد احیا امر به معروف استان همدان با اشاره به اینکه در این ستاد معروفات و منکرات اولویت بندی شده است، اذعان داشت: اولین اولویت خانواده است چون همه چیز از خانواده شکل می‌گیرد و اولویت دوم آموزش و پرورش، سوم دانشگاها و چهارم حوزه، پنچم اصناف، ششم تشکل‌ها و در نهایت روحانیت وسایر قشرها است. وی ادامه داد: اشکالی که در بخش اصناف و بازریان وجود دارد این است که فرد قبل اینکه توجیه باشد کسبی را شروع می‌کند در حالیکه در گذشته معتمدین بازار کار خود را با وضو شروع می‌کردند و فضای بازار درگذشته الهی و معنوی بود و معتمدین دنبال حل مشکلات بودند و فضای بازار به جامعه نیز ساطع می‌شد. وی با اشاره به اینکه آغاز دین شناخت دین است، بیان داشت: بسیاری از مردم از نحوه انجام امر به معروف مطلع نیستند.
راهپیمایی روز ملی عفاف و حجاب در شیراز
سردار ابوحمزه با اشاره به اثرات مخرب ماهواره در جامعه و بیان اینکه در بخش مزایای مثبت ماهواره حرفی نداریم ولی در بخش جنبه‌های منفی باعث به فساد کشیدن جامعه می‌شود، گفت: پنج هزار ماهواره به صورت داوطلبانه تحویل بسیج شده چراکه اکثرا استفاده کنندگان نمی‌دانند که ماهواره چه مشکلاتی به بار می‌آورد.   وی ادامه داد: باید همه در بخش امر به معروف و نهی از منکر احساس مسئولیت کنند چراکه رهبری بر بصیرت تاکید دارند و انسان در هر کجا که قرار دارد باید روش‌های مقابله را بداند چراکه تنها شیوه امر به معروف زبانی نیست بلکه رفتار نیز به تناسب اشخاص در جلوگیری از منکر اثر گذار خواهد بود. سردار ابوحمزه تاکید کرد: مردم اکنون از گفتارها تاثیر نمی‌پذیرند بلکه به رفتارها نگاه می‌کنند و هر حرفی که به دیگری می‌زنیم تکلیفی برای خودمان نیز هست، امر به معروف جاده ای دو طرفه است. بااین تفاسیر پرواضح است که امر به معروف را می‌توان لزوم بی توجه نبودن به رفتارهای اجتماعی نیز تعبیر کرد چراکه لزوم این امر در تعابیر ائمه اطهار از رکن‌های اصلی و واجب الهی بیان شده و از آن به عنوان بهترین عمل نیز یاد تعبير شده است. از سوی دیگر عدم انجام آن می‌تواند باعث از هم گسیختگی جامعه اسلامی نیز شود تا جایی که امیر المومنین(ع) در آخرین کلمات خود به فرزندانش بر عدم ترک امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارد چرا که در این صورت افراد ناشایست برجامعه مسلط می‌شوند. آنچه که نه تنها در جامعه همدانی بلکه در جامعه ایرانی مشهود است اینکه برخی به منکرات در جامعه چه در بعد اخلاقی و رفتاری و چه در بعد کاری خود نیز بی توجهند، امري که می‌تواند زنگ خطری برای جامعه تشیع باشد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن