محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829577943
جام جم ایام - تشکیلات مالیاتی ایران عصر قاجار
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
درآمدهای حکومت در دوره قاجار از منابع گوناگونی تأمین میشد که عبارت بودند از: مالیاتها، عواید گمرک، درآمد املاک شاهی (خالصجات)، عواید حاصل از دادن امتیازات به افراد و دولتهای خارجی، درآمد تلگرافخانه، پستخانه، ضرابخانه و معادن. آنچه در نوشتار پیش رو مدنظر قرار گرفته درآمدهای مالیاتی است.
حکومت قاجار برای اداره کشور چهار وزارتخانه اصلی داشت که عبارت بودند از: وزارت داخله، وزارت خارجه، وزارت جنگ، و وزارت مالیه. این وزارتخانهها را در آن زمان «دیوان» میخواندند. اداره امور مالیاتی کشور زیرمجموعه وزارت مالیه بود و دیوان «استیفا» نام داشت. در این اداره «مستوفیان» و «وزیر بقایا» مشغول اداره امور مالیاتی بودند. مستوفی بزرگترین مأمور مالیاتی یک ایالت بود که در مرکز حکومت (در آن زمان تهران مرکز حکومت بود) ادای وظیفه میکرد.[۱] در آن دوره کشور ایران به چهار ایالت بزرگ آذربایجان، خراسان، فارس و کرمان تقسیم شده بود. در رأس امور مالی هر یک از این چهار ایالت یک مستوفی قرار داشت که در تهران مشغول به کار بود.[۲] هر یک از این مستوفیان چهار دفتر داشتند که درباره امور مالی ایالت مربوط به خودشان بود. این چهار دفتر به شرح ذیل بودند: ۱ـ دفتر جزوجمع: در این دفتر نام ولایات، بلوکها و دهات آن ایالت به ترتیب حروف تهجی نوشته میشد و میزان مالیات هر یک از آنها در مقابلشان ذکر میگردید. در صورت تغییر در میزان مالیات هر ناحیه، به دلیل آبادانی آن یا خرابی و خسارت، مستوفی آن را در همین دفتر درج میکرد.[۳] این دفتر را به نام همان ایالت میخواندند؛ مثلاً دفتر جزوجمع کرمان، این دفتر درواقع چندین ورقه کوچک جدا از هم را شامل میشد که به هر یک «فرد» میگفتند.[۴] ۲ـ دفتر بودجه: به این دفتر «دستورالعمل» نیز میگفتند. در این دفتر جدولی دارای چهار ستون وجود داشت. یک ستون به جمع یا درآمد آن ایالت اختصاص داشت. در این قسمت خلاصه دفتر جزوجمع آن ایالت نوشته میشد. در ستون دوم، که ستون خرج بود، مصارف دائمی آن محل درج میگردید. در ستون باقی مصارف اتفاقی نظیر مواجب قشونی یا حقوق افرادی که به دستور مقامات بالاتر در آن سال مواجب خود را از عایدات آن ایالت دریافت میکردند نوشته میشد.[۵] در ستون چهارم با عنوان «باقی تحت دستورالعمل» میزان مبلغی که پس از کسر مخارج آن ایالت از عواید آن باقی میماند درج میگردید. این مبلغ میبایست به خزانه مرکزی فرستاده میشد. ۳ـ دفتر اوراجه: در این دفتر مصارف بیوتات سلطنتی و مخارج فوقالعادهای که از عواید ایالات پرداخت نمیشد و میبایست هزینه آنها از خزانه مرکزی پرداخت شود ثبت میشد. ۴ـ دفتر محاسبه: در پایان هر سال، پس از اتمام امور مالیاتستانی و جمعآوری عایدات آن سال و هزینه کردن آنها برای مخارج آن ایالت، به حسابها رسیدگی میشد و آنچه باقی مانده بود به خزانه مرکزی ارسال میشد. رسیدگی به حسابها براساس اسناد و قبوض خرج انجام میشد و همگی در این دفتر ثبت میگردید.[۶] تمام این دفاتر به خط «سیاق» نوشته میشد. این خط علائمی اختصاری را شامل میشد که از اعداد عربی اخذ شده بود.[۷] مستوفی هر ایالت میبایست کتابچه دستورالعمل (دفتر بودجه) ایالت خود را تنظیم کند و در اوایل سال به وزیر بقایا تحویل دهد تا به صحه شاه و صدراعظم برسد.[۸] پس از آن یک نسخه از این کتابچه به حاکم آن ایالت داده میشد تا کار جمعآوری مالیات و دیگر عایدات آن ایالت و هزینه کردن آنها در خرج آن ناحیه را مطابق کتابچه انجام دهد، و نسخه دیگر در دست مستوفی بود.[۹] از آنچه گفته شد آشکار میگردد که در دوره قاجار ایالات کشور به صورت غیرمتمرکز اداره میشدند. حکام، که در رأس تشکیلات اداری ایالات قرار میگرفتند، بالاترین مقام حکومتی آن مناطق محسوب میشدند. هر حاکمی وظیفه داشت تمام امور اداری، قضایی، مالی و… ایالت خود را اداره کند. او، پس از اخذ مالیات و دیگر عایدات ایالت مربوط به خود، آنها را صرف هزینههای آن منطقه میکرد و سرانجام باقیمانده آنها را به خزانه مرکزی میفرستاد. در صورتی که عایدات کفاف مخارج را نمیکرد از خزانه مرکزی مبلغی برای موازنه مخارج با عایدات به حاکم داده میشد.[۱۰] هر ایالت خود به چند «ولایت» تقسیم میشد که در رأس هر یک از آنها «والی» قرار میگرفت. والیان را حاکم انتخاب میکرد و آنها جانشین حاکم در منطقه خود محسوب میشدند و بر این اساس همان وظایف حکام را در ولایت خود بر عهده داشتند. هر ولایت نیز دارای قسمتهایی بود که هر یک را «بلوک» میگفتند. هر بلوک چندین ده و قریه را شامل میشد.[۱۱] در رأس هر بلوک یک «کلانتر» قرار میگرفت که او نیز وظیفه اداره آن بلوک را بر عهده داشت و جانشین والی به شمار میآمد. در رأس هر ده نیز یک «کدخدا» قرار میگرفت که امور آن ده را اداره میکرد. کلانتر رئیس کدخدا بود و کدخدا، پس از جمعآوری مالیات حوزه خود، آنها را به کلانتر تحویل میداد. کلانتر مالیات شهرهای حوزه خود را نیز اخذ میکرد. در شهرها این وظیفه را داروغهها انجام میدادند. کلانتر، پس از اخذ مالیات روستاها و شهرهای حوزه خود و اختصاص آنها به مصارف آن حوزه، باقی را به والی میداد. والی نیز آن را برای حاکم میفرستاد.[۱۲] از آنجا که حاکم و مأموران زیردست او در ایالت مسئول جمعآوری مالیات و هزینه کردن آنها برای مخارج آن منطقه بودند، حکومت مرکزی بر آن بود که حکام را در اواخر یا اوایل سال تغییر دهد نه طی سال تا در مسائل مالی ایالات مشکلی به وجود نیاید؛ زیرا همانطور که ذکر شد در پایان هر سال به امور مالی هر ایالت رسیدگی میشد و بقایای مالیاتی از حکام اخذ میگردید. اگر هم حکومت مجبور میشد حاکمی را طی سال تغییر دهد، آن حاکم میبایست تمام اسناد مربوط به جمعآوری مالیات و نیز خرج آن ایالت را به حاکم جدید تحویل دهد تا در این زمینه مشکلی به وجود نیاید.[۱۳] در دوره سلطنت ناصرالدینشاه (۱۲۲۷ ـ ۱۲۷۵٫ش/ ۱۲۶۵ ـ ۱۳۱۴٫ق) در پی اصلاحات در کشور، ساختار اخذ مالیات نیز تاحدودی تغییر کرد؛ بدینترتیب که برای هر ایالت یک مستوفی میفرستادند که در آنجا امور مالیاتی محل را اداره کند.[۱۴] به این مستوفی، مستوفی در محل میگفتند. پس از این اصلاحات هر ایالت یک مستوفی در پایتخت و یک مستوفی در محل داشت. مستوفی پایتخت میبایست کتابچه ایالت خود را، مانند گذشته، تنظیم کند و به مستوفی محل دهد؛ البته در کتابچه دستوالعمل مستوفی پایتخت مخارج آن ایالت با جزئیات درج شده، اما در قسمت عایدات فقط رقمی کلی آمده بود که مالیات را نیز شامل میشد. جزئیات این عایدات در دفتر جزوجمع مستوفیهای محلی آمده بود، اما مستوفیان پایتخت هیچ اطلاعی از آنها نداشتند.[۱۵] مستوفیان محلی میتوانستند عدهای را برای انجام دادن کارها به خدمت بگیرند که به آنها سررشتهدار و عزب دفتر میگفتند.[۱۶] این عده مجاز بودند که هنگام قبض دادن به صاحبان حقوق و مواجب هزینهای از آنها به نسبت حقوقشان بگیرند که به آن «رسوم» میگفتند.[۱۷] با وجود چنین سازمانی، گاهی درآمدهای مالیاتی و عایدات دیگر در مملکت اجاره داده میشد که به آن «اقطاع» میگفتند. علت این نامگذاری تعیین قیمت مقطوعی برای آن عایدات بود. اجاره دادن درآمدهای مختلف مملکت در ایالات نیز مرسوم بود و حاکم و زیردستان او در حوزه قلمرو خود گاهی برای جمعآوری عایدات آن منطقه چنین عمل میکردند. در این حالت فردی که توانایی داشت قیمت مقطوع تعیینشده از سوی حکومت را یکجا بپردازد، آن منبع عایداتی را برای مدتی به دست میگرفت و طی آن مدت عایدات آن را او جمع میکرد و در صورت جمع درآمدی بیش از قیمت مقطوع، چیزی به حکومت نمیداد و آن را در کیسه خود میگذاشت. در صورتی که درآمدهای مالیاتی را به اقطاع میدادند، مقطِع (فرد اجارهکننده درآمد مالیاتی) قیمت مقطوع آن مالیات را، که برای مدتی معین تخمین زده شده بود، یکجا به حکومت میداد و طی آن مدت خود درآمد مالیاتی را جمع میکرد.[۱۸] برای تعیین میزان مالیات هر منبع مالیاتی حکومت مرکزی مأمورانی را موظف میکرد تا میزان عایدی آن منبع را بررسی کنند و مقدار آن را طی یک سال تخمین زنند. براساس بررسی این مأموران میزان مالیات هر منبعی تعیین میشد؛ البته ازآنجاکه ممیزیها تجدید نمیشد و امکان کاهش یا افزایش درآمد منابع مالیاتی طی سالهای متمامی بسیار بود، مسئولان اخذ مالیات و مستوفیها براساس ارزیابی کلی تخفیفها یا افزایشهایی برای مالیات منابع مالیاتی قائل میشدند که با عنوان «تفاوت عمل» در کتابچههای جزوجمع و دستورالعمل میآمد.[۱۹] پینوشتها: [۱]. فرهنگ فارسی معین، ذیل واژه «مستوفی». [۲]. محمد مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، تهران: علمی، ۱۳۷۰، صص ۲۷ و ۳۳؛ کاظم آل یاسین، تاریخ مالیات از آغاز تا امروز، تهران: مؤسسۀ انتشاراتی مشعل، ۱۳۷۰، ص ۱۳۲ [۳]. عنایتالله شاپوریان، بیست و پنج سده مالیات، صص ۱۲۰ ـ ۱۱۹ [۴]. احمد مجدالاسلام کرمانی، تاریخ انحطاط مجلس، اصفهان: دانشگاه اصفهان، ۱۳۵۱، ص ۹۶؛ مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، ص ۳۹ [۵]. برای اطلاع از نمونههای حواله دادن مواجب افراد به عایدات ایالات رک: مجموعه قوانین بودجه، برنامه و سایر قوانین و مصوبات مربوط از سال ۱۲۸۵ تا ۱۳۴۳ و برخی اسناد مالی مربوط به دوران پیش از مشروطیت، تهران: وزارت برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی- اجتماعی و انتشارات، ج ۱، ص ۱۲ [۶]. شاپوریان، بیست و پنج سده مالیات، صص ۱۲۰ ـ ۱۱۹؛ مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، ص ۳۵ [۷]. اوژن اوبن، ایران امروز (۱۹۰۶-۱۹۰۷)، ترجمه و حواشی و توضیحات از اصغر سعیدی، تهران: کتابفروشی زوّار، ۱۳۶۲، ص ۱۶۰؛ برای اطلاع بیشتر از این خط رک: عبدالله مستوفی، شرح زندگانی من (تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجار)، چ ۳، تهران: کتابفروشی زوّار، ۱۳۴۳، ج ۳، صص ۳۳۵ ـ ۳۳۹ [۸]. مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، ص ۳۲؛ شاپوریان، بیست و پنج سده مالیات، ص ۱۲۱ [۹]. آل یاسین، تاریخ مالیات از آغاز تا امروز، ص ۱۳۲ [۱۰]. مستوفی، شرح زندگانی من، ج ۱، ص ۳۹۳؛ ابوالحسن بزرگامید، از ماست که برماست (محتوی خاطرات و مشاهدات)، چ ۲، تهران: دنیای کتاب، ۱۳۶۳، ص ۵۸ [۱۱]. Willem Floor, A Fiscal Hostory of Iran in the Safavid and Qajar Periods, New York: Bibliotheca Persica Press, 1999, P. 472 [۱۲]. ویلم فلور، جستارهایی از تاریخ اجتماعی ایران در عصر قاجار، ترجمۀ دکتر ابوالقاسم سری، تهران: توس، ۱۳۶۶، ج ۱، صص ۲۷ ـ ۲۸ [۱۳]. مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، ص ۳۵ [۱۴]. ورهرام، نظام حکومت ایران در دوران اسلامی، ص ۳۳۹؛ شاپوریان، بیست و پنج سده مالیات، صص ۱۲۲ ـ ۱۲۳ [۱۵]. بزرگامید، از ماست که بر ماست، ص ۵۸؛ مجدالاسلام کرمانی، تاریخ انحطاط مجلس، صص ۹۶ ـ ۹۷ [۱۶]. سررشتهدار به حسابدار و مأمور جزء مالیات در دوره قاجار میگفتند. رک: فرهنگ فارسی معین، ذیل واژه «سررشتهدار»؛ عزبدفتر نیز محرر و نویسنده دفتر بود. رک: فرهنگ فارسی معین، ذیل واژه «عزبدفتر». [۱۷]. مصدق، خاطرات و تألمات دکتر محمد مصدق، ص ۳۴؛ مجدالاسلام کرمانی، تاریخ انحطاط مجلس، صص ۲۳۰ ـ ۲۳۱؛ این رسوم را میتوان نوعی مالیات بر حقوق قلمداد کرد. [۱۸]. یحیی دولتآبادی، حیات یحیی، چ ۶، تهران: عطار و فردوس، ۱۳۷۱، ج ۱، ص ۱۰۱؛ کرزن، ایران و قضیه ایران، ج ۲، ص ۵۶۲ [۱۹]. بزرگ امید، از ماست که بر ماست، ص ۲۲۷؛ شاپوریان، بیست و پنج سده مالیات، ۱۳۱ منیع: مقاله زهرا کولیوند، پایگاه عبرت پژوهی تاریخی
پنج شنبه 27 آذر 1393 ساعت 23:06
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - ضیافت ناهار مقامات دولتی در عصر قاجار/ عکس
ضیافت ناهار مقامات دولتی در عصر قاجار شنبه 15 آذر 1393 ساعت 12 19جام جم ایام - ساختمان دارالمجانین در تهران عصر قاجار/ عکس
ساختمان دارالمجانین در تهران عصر قاجار پنج شنبه 13 آذر 1393 ساعت 13 45جام جم ایام - نخستین قربانی باغ وحش ایران
در پی سفرهای سه گانه ناصرالدین شاه به اروپا وی از تفریحگاه های آن بلاد نیز دیدن نمود و بواسطه آن سعی در تقلید آن ها در ایران داشت چنانچه برپا نمودن باغ وحش نیز یکی از آنان بود به نحویکه در این باره سیروس سعدوندیان می نویسد که قریب یکصد و پنجاه سال پیش با تعبیه قفسی جهت نگاهداریجام جم ایام - تاریخچه بانک شاهی در ایران
کتاب اقتصادی ایران تاریخچه بانک شاهی در ایران نوشته جفری جونز با ترجمه ناصر موفقیان از سوی انجمن ایرانی تاریخ در سال 1393 منتشر شده است پروفسور جفری جونز با همکاری گروهی از پژوهشگران تاریخ اقتصادی تلاش کرده در نخستین جلد از کتاب تاریخچه بانک بریتانیا در خاورمیانه زمینههاجام جم ایام - «آلیانس» پوشش فعالیت صهیونیستها در ایران
یهودیها در قرن نوزده میلادی با در دست گرفتن قدرت پولی و اقتصادی جایگاه بسیار ممتاز و ویژهای در اروپا به دست آورده بودند نفوذ در کانونهای سیاسی قدرت به دست گرفتن اهرمهای تأثیرگذار فکری و فرهنگی حضور در ارکان حقوقی و مجامع قانونگذاری موقعیت بسیار مناسبی را برای این قوم فرجام جم ایام - اسناد تجاری ایران در مرکز اسناد آستان قدس
مجموعه ارزشمندی از اسناد تجاری ایران در دوره صفویه قاجاریه و پهلوی اول جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد به گزارش لیزنا مسئول بخش ارزشیابی اسناد با بیان این مطلب گفت «در این مجموعه تعداد 12500 برگ سند تاریخی از دوره صفویه قاجاریه و پهلوی است که اسناد صفجام جم ایام - نخستین رادیو در تاریخ جهان و ایران
در سال 1860 میلادی جیمز کلارک ماکسدل فیزیکدان و ریاضیدان اسکاتلندی تئوری امواج الکترومغناطیسی را برای اولین بار عرضه کرد در سال 1887 هنریشن هرتز مهندس وفیزیکدان آلمانی نظریه ماکس دل را تایید نمود او موفقجام جم ایام - دیدار یک روحانی ایرانی با ملک عبدالعزیز سعودی
رسول جعفریان در گزارشی شرحی از دیدار شگفت و خواندنی یک روحانی ایرانی با ملک عبدالعزیز سعودی در سال 1304 ش ارائه داده است در این گزارش آمده است سابقه دو دیدار از دو عالم شیعه با ملک عبدالعزیز که در سال 1343 ق 1304 ش بر حرمین مسلط شد و تا به امروز خود و چندین فرزندش قریب صد سالجام جم ایام - تاکسی های ایرانی در سال 1336 / عکس
تا سال 1324 و 1325 تعدادی از اتومبیلهای شخصی با عنوان کرایه در خیابان خلوت و اندک تهران به نقل و انتقال مردم مشغول بودند اما هنوز هم حرف اول را درشکهها میزدند و همچنان تنها وسیله نقلیه ارزان و بیرقیب شهر تهران بودند تا این که در اوایل سال 1325 خانم فخرالدوله از شرکتی 10 دستجام جم ایام - 12 آذر، تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
امروز 12 آذر 1393 هجری شمسی 10 صفر 1436 هجری قمری 3 دسامبر 2014 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 12 آذر 1318 دکتر ژاله آموزگار محقق زبانشناس و استاد زبان های باستان در خوی به دنیا آمد از این استاد برجسته آثار متعددی اعم از ترجام جم ایام - نخستین حراج به سبک اروپایی در ایران
نخستین بار حراج به صورت رسمی در تاریخ معاصر ایران و با حمایت دولت در عصر قاجار برگزار شد سیروس سعدوندیان در این باره می نویسد که در حدود یکصد و پنجاه و بیست سال پیش در 1280 هجری قمری به فرمان ناصرالدین شاه قاجار نخستین محل اختصاصی حراج اجناس طبق الگوهای فرنگی در تهران گشایشجام جم ایام - شاه قاجار دست در دست ملکه ایتالیا/ عکس
مظفرالدین شاه قاجار دست در دست النا ملکۀ ایتالیا در سفر ۱۹۰۲م به اروپا منبع سایت عبرت پژوهی تاریخی دوشنبه 17 آذر 1393 ساعت 12 16جام جم ایام - نشست «تحولات فرق اسلامی در ایران قرون میانه متاخر
نشست تحولات فرق اسلامی در ایران قرون میانۀ متأخر سه شنبه 25 آذرماه 1393 به همت گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود دکتر عباس احمدوند دکتر عباس برومند اعلم احمد پاکتچی فاطمه جان احمدی محمد حاجی تقی دکتر عطاءاله حسنی دکتر سید احمدرضا خضری دکتر محمدکاظم رحمتی و دکترجام جم ایام - سومین کتابخانه بزرگ ایران به روایت تصویر
کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی سومین کتابخانه بزرگ ایران پس از کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سومین کتابخانه جهان اسلام است این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۲۵٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد منبع خبرگزاری مهر یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 16 37جام جم ایام - پیل الکتریکی اختراع ایرانیان باستان
نخستین بار در سال ۱۳۱۷ خورشیدی ۱۹۳۸ میلادی ویلهلم کونیگ باستان شناس آلمانی در نشریه ی کاوش و پیشرفت Forschungen und Fortschritte طی مقاله ای خبر از وجود باتری های اشکانی می دهد ویلهلم کونیگ Wilhelm Konig باستان شناس آلمانی که اداره ی موزه ی ملی عراق را برعهده داشت بهجام جم ایام - تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر عراق
واقع پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در شکل گیری قوام بخشی محتوا و شکل مبارزه جنبش های اسلامی معاصر تاثیر جدی داشته است این نوشتار به بررسی تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر عراق پرداخته و بر این اساس به ارزیابی تاثیر در دو سطح اشاره می کند سطح اول به جنبش ها و گروه های موجود در دوجام جم ایام - اهداف پهلوی اول از تغییر اسامی شهرهای ایران
در ۱۲ آذر ۱۳۰۹ نام شهرهای دزدآب نَصرَتآباد و استراباد رسما به زاهدان زابل و گرگان تغییر کرد در یادداشتی که پیش رو دارید به بررسی تغییر اسامی این سه شهر و برخی از دیگر اماکن ایران در دورۀ پهلوی اول و اهداف حکومت رضاشاه از این تغییرات پرداخته شده است رضاشاه در ۱۲ آذرماه ۱۳۰۹ د-
گوناگون
پربازدیدترینها