تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):قلب‏هاى ما جايگاه خواسته ‏هاى الهى است؛ هرگاه او بخواهد ما نيز مى‏&...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804659627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حلقه فرشتگان»


واضح آرشیو وب فارسی:الف: یک آیه قرآن بخوانیم؛ «حلقه فرشتگان»

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۵
قرآن کتابی است عظیم الشأن که ما معمولا از توجه به آن غافل بوده ایم و قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است.خداوند در سوره زمر آیه ۷۵ می فرماید: اعوذبالله‌من‌الشیطان‌الرجیمبسم الله الرحمن الرحیم«وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» و فرشتگان را می بینی که گرد عرش خدا حلقه زده اند و به ستایش پروردگارشان تسبیح می گویند میان آنها نیز به حق داوری گردد و گفته شود که ستایش از آن خدایی است که پروردگار جهانیان است***تفسیر مجمع البیان:وَتَرَى الْمَلَائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ‏و تو اى پیامبر! در آن روز فرشتگان را مى‏ بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و طواف مى‏ کنند...منظور این است که: از شگفتى ‏هاى سراى آخرت و روز رستاخیز، یکى هم این است که فرشتگان را مى ‏بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده‏ اند و او را مى‏ ستایند.و به باور «سدى» و... منظور این است که: آن روز فرشتگان را مى ‏بینى که پیرامون عرش به طواف پرداخته ‏اند.یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ‏و این در حالى است که با ستایش پروردگارشان تسبیح مى‏ گویند و ذات پاک او را از هر آنچه در خور او نیست و شرک‏ گرایان او را به آن وصف مى ‏کنند پاک و پاکیزه مى‏ شمارند و او را به والاترین صفات و ویژگى‏ ها مى‏ ستایند.برخى برآنند که: وقتى توحیدگرایان وارد بهشت مى‏ گردند، فرشتگان خداى را ستایش مى‏ کنند.به باور پاره‏اى از مفسّران، ستایش فرشتگان در آن هنگام و در آن شرایط به خاطر لذت معنوى است و نه به نیت عبادت و بندگى، چرا که آنجا سراى تکلیف و عمل نیست و سراى پاداش و کیفر است. گفتنى است که به خاطر بزرگداشت روز رستاخیز - که روز داورى است - به فرمان خداى فرزانه عرش شکوهبار الهى برپا مى‏ گردد و فرشتگان بر گرد آن حلقه زده و به ستایش خدا مى‏ پردازند و ذات پاک و بى‏همتاى او را بزرگ مى‏دارند، درست چیزى شبیه به فرمانروایان بزرگ و دادگستر که وقتى بخواهند داورى بزرگ و سرنوشت‏سازى انجام دهند، خود بر جایگاه ویژه‏اى مى‏نشینند و براى شکوه بخشیدن به کار و داورى خود، به لشکریان خویش فرمان مى‏دهند تا بر گرد تخت و کرسىِ داورى آنان گرد آیند...روشن است که در مورد ذات پاک و بى ‏همتاى خدا تصور تخت و نشستن بر فراز آن نادرست و محال است، چرا که اینها از صفات جسم است و ذات پاک او فراتر از زمان و مکان و صفات اجسام است، امّا این بیان و این مثال براى آسان ساختن مطلب و ترسیم روشن آن آمده است.وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِ‏و در آن روز در میان مردم براساس حق و عدالت داورى مى‏ گردد و به کشمکش‏ها عادلانه و به سرعت پایان داده مى‏ شود.وَقِیلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ‏و گفته مى ‏شود: ستایش از آنِ خداوند، که پروردگار جهانیان است.در این مورد که این سخن از کیست، دو نظر آمده است:۱- به باور گروهى از مفسران، این گفتار از آنِ بهشتیان است و آنان پس از ورود به بهشت و دیدن نعمت‏هاى پرشکوهى که برایشان ارزانى مى‏گردد، این گونه به ستایش خدا برمى‏خیزند.۲- امّا به باور پاره‏اى این سخن، سخن خداى فرزانه است که در آغاز آفرینش فرمود: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، پروردگار جهانیان است. و نیز پس از نابود ساختن جهان و مرگ جهانیان در آستانه رستاخیز و نیز پس از آفرینش دگرباره آنان و قرار گرفتن بهشتیان در بهشت پرطراوت و زیبا، مى‏ فرماید: «الحمدلله ربّ العالمین» ستایش از آن خدا، که پروردگار جهانیان است. با این بیان لازم است از ذات پاک او ادب آموخت و در آغاز و فرجام هر کارى به ستایش خداى بزرگ پرداخت و کارها را با نام او آغاز و با سپاس او به پایان برد.منبع: تسنیم







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن