تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805738255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمليات حفظ صلح و بدهي هاي کلان غرب به سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۰ق.ظ)
عمليات حفظ صلح و بدهي هاي کلان غرب به سازمان ملل گروه بين الملل خبرگزاري موج،
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، عمليات حفظ صلح ابزاري ويژه و کاربردي براي کمک به حفظ صلح، امنيت و پايداري آن در جامعه بين‌المللي است. با تشکيل سازمان ملل در سال 1945، موضوع برقراري صلح تبديل به مهمترين هدف اين نهاد شد. از اين علاوه بر فصل هفتم و مواد 39 و 40 منشور سازمان ملل که شامل عمليات اقتصادي و نظامي براي مقابله با کشور برهم زننده صلح مي شود، بحث تداوم حفظ صلح پس از به کارگيري اين مواد و نيز در مواردي پيش از تصميم شوراي امنيت در برخورد جامعه جهاني با کشور خاطي، منجر به شکل گيري نهادي به عنوان عمليات حفظ صلح شد.
از اين رو، نيروهاي حافظ صلح مي‌کوشند از طريق برقراري صلح و روش‌هاي مسالمت‌آميز به خشونت‌ها و درگيري‌هاي ايجاد شده در داخل يک کشور و يا ميان دو کشور درگير را خاتمه دهند. عمليات حفظ صلح با ايجاد يا اعاده صلح متفاوت است. منشور ملل متحد مسئوليت اجراي عمليات حفظ صلح (اقدامات جمعي و غير قهري براي حفظ صلح و امنيت بين‌المللي) را بر عهده شوراي امنيت سازمان ملل متحد گذاشته ‌است. به همين دليل جامعه بين‌المللي به هنگام بروز مخاصمات بين‌المللي و يا غير بين‌المللي از شوراي امنيت انتظار اجراي عمليات حفظ صلح را دارد.
نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل متحد، موسوم به کلاه آبي‌ها از نيروهاي بسياري، متشکل از نيروهاي نظامي (سربازان، افسران پليس) و نيروهاي غير نظامي ايجاد شده‌اند. به گروه‌هاي غيرنظامي شرکت‌کننده در عمليات حفظ صلح «گروه ناظر» يا «هيئت نظارت» و به نيروهاي نظامي شرکت‌کننده «نيروهاي پاسدار صلح» مي‌گويند.
براي اين منظور، از آنجا که سازمان ملل متحد نيروي خاص خود را ندارد، بلکه کشورهاي عضو زير پرچم اين سازمان به گونۀ داوطلبانه عمل مي کنند. سربازان حافظ صلح، يونيفورم کشور خود را به تن مي کنند اما کلاه زرهي آنها رنگ آبي دارد و نشان «يو.ان» که اختصاريۀ سازمان ملل متحد است، با رنگ سفيد بر روي آن ديده ميشود. وظيفه آنها حفاظت از غيرنظاميان، ايجاد ثبات، جلوگيري از برخورد نظامي در مرز دو کشور و راهنمايي براي توسعه دموکراتيک نهادهايي که کارشان رعايت حقوق بشر و حکومت قانون است.
اکنون سي درصد از نيروهاي نظامي حافظ صلح را زنان تشکيل داده‌اند. مأموريت‌هاي نيروهاي حافظ صلح نظير کمک‌هاي روان درماني و جمع‌آوري اطلاعات در خصوص قربانيان خشونت‌هاي جنسي و فيزيکي، همکاري با زندانيان زن، استقرار مجدد آرامش و برگرداندن زنان درگير در مناقشات و درگيرهاي بين‌المللي به زندگي شخصيشان و کمک به آموزش نظامي دانشجويان نظامي زن در آکادمي‌هاي پليس را با کيفيت بهتري انجام دهند.
نخستين هيئت‌هاي نظارت سازمان ملل متحد جهت عمليات حفظ صلح، سازمان نظارت بر آتش‌بس ملل متحد در خاورميانه (1948) و گروه ناظر نظامي ملل متحد در هند و پاکستان (1949) بودند و نخستين حضور نيروهاي پاسدار صلح به عمليات نيروي فوري سازمان ملل (UNEF) در بحران کانال سوئز 1956 مربوط مي‌شود. افراد نظامي و غيرنظامي شرکت‌کننده در عمليات حفظ صلح در طول عمليات از مصونيت‌ها و مزاياي تقريبا مشابه ديپلمات ها و کارکنان اداري سازمان ملل برخوردارند. بزرگترين مأموريت ادارۀ حافظ صلح سازمان ملل متحد از سال 2007 به اين طرف نيز در دارفور سودان است که شامل جمعاً 28 هزار سرباز کلاه آبي است.
در همين حال، دبيرکل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني صلح بانان ملل متحد در 8 خرداد ماه جاري اعلام کرد هم اکنون 116 هزار پرسنل از 120 کشور در 16 عمليات حفظ صلح سازمان ملل در جهان مشغول خدمت هستند. اين تعداد نسبت به يک دهه گذشته افزايش سه برابري داشته است. وي گفت سال گذشته 106 صلح بان در حال انجام وظيفه زير پرچم سازمان ملل متحد جان خود را ازدست دادند که با احتساب آنان تعداد صلح بانان کشته شده در تاريخ ملل متحد از مرز سه هزار و200 تن گذشت.
به طور کلي تمامي عمليات‌هاي حفظ صلح سازمان ملل متحد در طول 6 دهه اخير بر پايه اين 3 اصل اساسي و سنتي استوار است: توافقي بودن عمليات، بي طرفي در اجراي عمليات، عدم توسل به زور جز در حالت دفاع مشروع.
زماني‌که شوراي امنيت تصميم مي‌گيرد عمليات صلحي را ترتيب دهد و يا بر گستره آن بيفزايد تأمين هزينه‌هاي اين عمليات يک وظيفه همگاني محسوب مي‌شود و بر عهده تمامي اعضاي سازمان ملل متحد قرار دارد. هر عضو ملل متحد از لحاظ قانوني (ماده 17 منشور) متعهد شده ‌است که سهم مربوط به خود، در عمليات‌هاي حفظ صلح را بپردازد. مجمع عمومي که نقش کليدي در سازمان‌دهي و برآورد بودجه اين عمليات‌ها بر عهده دارد، اين مخارج را بر پايه معيارهاي خاصي (که ملاک و قاعده آن راعموماً خود اعضا تصويب کرده‌اند) ارزيابي مي‌کند.
اساساً مسئوليت و سهم کشورهايي که ارزش دارايي اقتصاديشان بيش‌تر است و اعضاي دائم شوراي امنيت که نقش اساسي در حفظ صلح جهان را بر عهده دارند، در تأمين مخارج عمليات حفظ صلح بيش‌تر است. هم‌چنين مجمع عمومي از طريق کميته پنجم خود (کميته امور اداري و بودجه) هزينه‌هاي عمليات حفظ صلح را تصويب و بر آن نظارت مي‌کند.
10 کشوري که بيش‌ترين سهم در تأمين منابع مالي عمليات‌هاي حفظ صلح را بر عهده دارند، به ترتيب عبارتند از: ايالات متحده آمريکا، ژاپن، بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، چين، کانادا، اسپانيا و جمهوري کره. در همين حال در اکتبر سال جاري ميلادي، سازمان ملل اعلام کرد اعضاي اين سازمان 3.5 ميليارد دلار بابت عمليات حفظ صلح و امور جاري اين نهاد به آن بدهکارند. مجمع عمومي بودجه دو سالانه سازمان ملل براي 2014 و 2015 را به رقم 5.53 ميليارد دلار تصويب کرد اما به علت بدهي هاي آمريکا با 800 ميليون، برزيل با 77 ميليون و ونزوئلا با 28 ميليون دلار، داراي کسري 950 ميليون دلاري است.
ضمن آنکه کشورهاي عضو 2.6 ميليارد دلار به بودجه جداگانه عمليات حفظ صلح بدهکارند که در راس آنها ايالات متحده با رقم 356 ميليون دلار، فرانسه 337 ميليون دلار و ايتاليا 250 ميليون دلار هستند.
در انتها لازم به ذکر است اشاره شود که نتيجه مطالعاتي در سال 2005، نشان داد حضور نيروهاي بين المللي پيامدهاي بسيار بهتري نسبت به استقرا صرفا نيروهاي آمريکايي با وظايف کلاه آبي ها در مناقشات داخلي يک کشور و يا درگيري دو کشور همسايه دارد. همچنين هزينه نيروهاي سازمان ملل در اينگونه عمليات هشت بار کمتر از هزينه نيروهاي آمريکا به عنوان حافظ صلح برآورد شده اند. اين تحقيق در ادامه بيان کرد، در سه سال اول بعد از جنگ، تاثير نيروهاي حافظ صلح بر توليد ناخالص داخلي بسيار مثبت است و بعضا منجر به رشد نزديک به 2.4 درصدي سالانه مي گردد.
با اين وجود سه محقق و استاد دانشگاه توکيو، کانادا و آفريقاي جنوبي در کتابي که به عواقب و پيامدهاي عمليات حفظ صلح پرداخته اند، بروز فساد، سوء استفاده هاي جنسي، استثمار و ايجاد اقتصاد نادرست در جامعه اي که هزاران سرباز، افسر و نيروي غيرنظامي حفظ صلح در آن حضور دارند اشاره کردند. در اين کتاب اشاره شده است که بايد در عمليات صلح به اين مشکلات توجه شود و درصدد حل آنها برآمد. در اين راستا پيشنهاد شده است که هر کشور شرکت کننده در عمليات صلح، اتباع خود را در صورت بروز خلافي همچون تجاوز جنسي مورد پيگرد قانوني قرار دهد.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن