تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821129942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو فاکتوي محور عربي- غربي عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ آذر ۱۳۹۳ (۸:۵۳ق.ظ)
جوان: دو فاکتوي محور عربي- غربي عليه ايران
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه جوان چنين نوشت:
کاهش قيمت نفت در روزهاي اخير را مي توان به نوعي تحريم غير رسمي و دو فاکتوي محورعربي- غربي عليه ايران عنوان کرد.
اين روزها تلاطم قيمت به دغدغه اصلي براي اقتصاد ايران تبديل شده است و بسياري سال آينده را سالي سخت براي اقتصاد ايران پيش بيني مي کنند. واقعيت آن است که کاهش ارزش نفت جدا از تبعات اقتصادي آن همواره بحثي سياسي بوده است و در دوره هاي گوناگون و زماني که اين اتفاق روي داده است، کارشناسان سياسي همواره بر اين نکته متفق القول بوده اند که هدف راهبردي ناشي از کاهش قيمت نفت بسيار مهم تر از ارزش اقتصادي آن است.
به عنوان مثال در دهه 80 ميلادي زماني که قيمت نفت به شدت با سه برابر شدن توليد نفت عربستان سقوط کرد، دو کشوري که در مقابل غرب به عنوان اصلي ترين قدرت هاي معارض حضور داشتند، به شدت با آشفتگي هاي مالي روبه رو شدند. اتحاد جماهير شوروي با سقوط قيمت نفت عملاً در رقابت تسليحاتي با امريکا به نفس نفس افتاد و ايران که در مقابل رژيم بعثي عراق مي جنگيد با سقوط قيمت نفت در تأمين نيازمندي هاي خود دچار مشکلات اساسي شد.
به نظر مي رسد اين بار نيز تاريخ به گونه اي ديگر در حال تکرار شدن است. بار ديگر ايران و روسيه هستند که در مقابل زياده خواهي هاي غرب در برنامه هسته اي و تحولات منطقه خاورميانه به شدت در حال ايستادگي هستند. کاهش قيمت نفت به شکل فعلي نوعي تحريم ديگر نفتي به شمار مي آيد که اين بار عربستان سعودي مجري آن است. واقعيت اين است که غرب و امريکا عملاً توانمندي کاهش صادرات نفت ايران را با استفاده از حربه تحريم ندارند و هر گونه تلاشي در اين مسير با سرپيچي آشکار چين و روسيه و حتي متحدان نزديک اين کشور همچون کره جنوبي، ژاپن و هند رو به رو خواهد بود.
از اين رو است که اين بار عربستان سعودي در اتحادي نزديک با افزايش توليد نفت و ارائه تخفيف هاي عجيب و غريب قيمت نفت را به شکلي عجيب و غريب کاهش مي دهد و همانند سال 2012 زمينه ساز نوعي ضربه مهلک اقتصادي به ايران مي شود و به نوعي يک تحريم دو فاکتو و غيررسمي است. در حقيقت کاهش قيمت نفت تبديل به سلاحي راهبردي عليه ايران مي شود و عربستان به نقش تخريبي خود در فرآيند مذاکرات هسته اي با غرب، همان طور که با سفر وزير امورخارجه اش به وين و ملاقات با کري در بحبوحه مذاکرات آن را به صورت کامل علني کرد، ادامه مي دهد. اما در اين ميان سؤال اصلي اينجاست که اين سياست تا کجا مي تواند اهداف عربستان سعودي را براي جبران شکست هاي پياپي اين کشور در حوزه هاي مختلف امنيتي و اقتصادي مرتبط با منطقه بپوشاند.
نکته اول در اين رابطه درباره قيمت نفت است. عربستان نمي تواند کاهش قيمت نفت را به مدت طولاني تحمل يا آن را بر بازار نفت تحميل کند. قيمت فعلي نفت با فرمول هاي عرضه و تقاضا در بازار هماهنگي ندارد و بسياري از تحليلگران پيش بيني مي کنند که در ماه هاي آينده بازار خود قيمت را در حد 70- 80 دلار تعديل خواهد کرد. از سوي ديگر اين قيمت درآمد نفتي سعودي را به شدت کاهش خواهد داد.
در حالي که عربستان به ولخرجي هاي هنگفت عادت کرده، نمي تواند براي مدت زمان طولاني به ذخيره ارزي 750 ميليارد دلاري خود اتکا و نفت ارزان را تحمل کند. برکناري چندين وزير سعودي از سوي ملک عبدالله پادشاه اين کشور در حقيقت پيش لرزه اي از زلزله بزرگ کسري بودجه سال آينده عربستان است که حتي مخالفت افراد متنفذي در خاندان سعودي همچون شاهزاده طلال را بر انگيخته است.
از سوي ديگر حربه نفت آخرين حربه عربستان سعودي است و پس از آن ديگر کارتي براي گذاشتن روي ميز نخواهد داشت. نظام تصميم سازي راهبردي ايران به گونه اي طراحي شده است که از فشارهاي اقتصادي تاثير زيادي نمي پذيرد. بنابراين نه درباره ايران و نه درباره روسيه، نمي توان انتظار داشت که فشار بودجه اي ناشي از کاهش قيمت نفت آنها را به تجديد نظر در تصميمات راهبردي شان مثلاً در قضاياي هسته اي و سوريه وادار کند.
از سوي ديگر از هم اکنون چرخش هاي رنجش گونه روسيه در حوزه مسائل مرتبط با عربستان آغاز شده که نمونه اخير آن اظهارات بوگدانف فرستاده ويژه پوتين به منطقه در ديدار با سيد حسن نصرالله و اعلام آمادگي اين کشور براي ارائه هرگونه کمک تسليحاتي است.
در چنين شرايطي است که به زودي عربستان سعودي متوجه خواهد شد در ازاي چيزي که از به کار بردن حربه تحريم نفت به دست نياورده، چيزهاي زيادي را از دست داده است.
نويسنده:مهدي پورصفا













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن