محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831425977
جام جم ایام - چینی ها هم مقتل نوشتند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
این مقتل،روایتی داستانی از تاریخ خلفا و مقتل امام حسین (ع) که توسط یک نویسنده یا به عبارت بهتر داستان نویس اهل سنت و حنفی مذهب از منطقه سین کیانگ به فارسی و با فرهنگ چینی نگاشته شده و از ویژگی های استثنایی در گزارش داستانی تاریخ اسلام و عاشورا برخوردار است.
تبدیل تاریخ به روایت، اتفاقی است که بر اساس اصولی ویژه در صحنه تاریخ نگاری و داستان نویسی رخ می دهد. این کار در بخش های خاصی از تاریخ بیشتر روی می دهد و یکی از بیشترین مقاطع تاریخی که حالت روایی و قصه ای پیدا می کند، تاریخ دینی اعم از رویدادها و رجال آن است. دلیل آن هم وجود شخصیت های جذاب، رویدادهای مهم، و دلبستگی عمیق مردم به آنهاست.
در بخش تاریخ دینی، داستانهایی که در باره حضرت رسول (ص) نوشته شده، یک نمونه از این دست تبدیل تاریخ به روایت است که هم در عربی و هم در فارسی وجود داشته است. کتاب «قصه رسول» که چند سال پیش توسط میراث مکتوب چاپ شد یک نمونه از این متن هاست. نمونه دیگر «ذروة العلیا» سیره داستانی رسول (ص) بوده سالها پیش توسط خود بنده توسط نشر علم منتشر شد. اما در باره عاشورا، این اتفاق در دایره ای وسیع تر افتاده و نه تنها عاشورا و حکایات مقتل، بلکه داستانهای بعدی آن مانند ماجراهای مختار و حتی ابومسلم (به بهانه انتقام گرفتن از امویان) مورد علاقه مردم قرار گرفته است. محور این داستانها به لحاظ بنیاد، مبتنی بر علاقه به خاندان پیامبر (ص) است، اما خود امام حسین (ع) و یا مختار ویژگی هایی دارند که شخصیت آنان را بسیار جذاب می کند. صرف نظر از صورت تاریخی این مقطع، روایت داستانی آن همواره مورد علاقه مردم بوده و دهها نمونه از آن وجود دارد که برخی مانند روضة الشهداء از شهرت بیشتری برخوردار شده است. از میان مختارنامه ها نیز برخی چاپ شده و شماری نیز هنوز به صورت خطی باقی مانده است. شکل داستانی برای روایت عاشورا، تقریبا در همه سطوح در نظم و نثر وجود داشته و از اواخر عصر صفوی به این سوی، به ویژه در قالب تعزیه و عمدتا نظم قالب های تازه ای بدست آورده و بر حجم آن بسیار بسیار افزوده شده است. در بیشتر این موارد، اساسا صحبت کردن از این که کدام بخش آنها درست و کدام یک غیر تاریخی است، بی فایده است. اینها بخشی از فرهنگ عامه شده و جدا از مسیر تاریخ، شکل داستانی آن استمرار یافته و به طورمداوم بر حجم آن افزوده شده و تغییرات کیفی و کمی پیدا کرده است. آنچه در کتاب حاضر می توان گفت این است که روایت حاضر، توسط یک سنی نوشته شده و از این زاویه بیان داستان کربلا و البته تاریخ خلفای قبل از آن، شکلی متفاوت پیدا کرده است. گفتنی است که کاشفی هم در روضة الشهداء به عنوان یک شیعه ظاهر نشده، اما کاری هم به عقاید اهل سنت و رعایت دیدگاه های آنها نداشته است. در حالی که مقتل حاضر توسط یک نویسنده سنی حنفی شرقی و به احتمال بسیار زیاد از ایالت سین کیانگ نگاشته یا تحریر مجدد شده و از این که تلاش کرده است بیان عقاید و باورهای خود با عشق و علاقه خاص به کربلا و امام حسین (ع) به گونه ای جمع کند متن جالبی است.
از نظر داستانی، روایت این کتاب، در برخی از داستانها شباهت با موارد مشابه دارد، اما تا آنجا که جستجو شد موارد داستانی کاملا متفاوت و تازه ای در آن وجود دارد که منحصر به خود این کتاب بوده و از این جهت آن را می توان یک روایت مستقل به شمار آورد. در این زمینه شاید داستان شهربانو که با کیفیت خاصی در این کتاب بیان شده، یکی از این موارد تلقی شود. همان طور که اشاره شده معمولا مختارنامه ها، اگر شامل کربلا هم باشد، از رسیدن خبر مرگ معاویه به مدینه آغاز می شود، اما کتاب حاضر، یک دوره تاریخ خلفا را نیز در خود جای داده است. گرچه فکر می کنیم این بخش به نوعی تنظیم شده است که مقدمه ای برای بیان مقتل امام حسین باشد. اما در همین بخش نیز شکل داستانی بسیار جالبی وجود دارد و برای مثال مطلقا از جنگ جمل و صفین یاد نشده و به جای آن از جنگ معاویه با امام علی (ع) در حمله به مدینه یاد شده است. گفتنی است که بخش دیگر آن پس از مقتل و داستانهای تاریخی است که در باره گرفتن انتقام از خون امام حسین (ع) عنوان شده و مسائل تازه فراوان دارد. دیدگاه نویسنده در باره اهل بیت و برگزیدگی آنان یکی از شاخص های اصلی این روایت داستانی است که به خودی خود رشته اصلی داستان و پشتوانه آن به شمار می آید. با این حال صحنه های جنگی کربلا، چینش داستان به شکل دلخواه و برخلاف روال قطعی تاریخ و گاه تعابیر به کار رفته، همه از مسائلی است که می تواند مورد توجه اهل ادبیات قرار گیرد. به هر روی، کربلا تنها ویژه مورخان نیست که بخواهند با دقت های تاریخی به آن بپردازند، بلکه از این داستانها چنین بدست می آید که توده های مردم، از سنی و شیعه، بر حسب علاقه خود نسبت به این رویداد عکس العمل نشان داده و آن را البته بر اساس ارزشها و ایده الهایی که در آن هست، مطابق میل خود روایت کرده اند. در دهه های اخیر شاهدیم که حتی مسیحیان و برخی از فرقه های دیگر و گاه هندوها نیز با این رویداد کنار آمده اند. اینها نشان می دهد که عاشورا امکان تبدیل شدن به یک سوژه جهانی را دارد و می توان آن را در بسیاری از فرهنگ ها وارد کرد. تصحیح و انتشار این کتاب، ایده دوستم آقای دکتر محمد باقر وثوقی بود. نسخه تایپ اولیه شد. ایشان مروری کردند و مقدمه ای در باره ویژگی های نسخه به خصوص جنبه هایی که مربوط به زبان چینی و استفاده از برخی از تعابیر و لغات چینی بود نوشتند. بنده متن را مقابله کامل کرده و مقدمه ای مبسوط در باره ارزش تاریخی آن و نیز گزارشی از سیر حوادث از نظر این وقایع نگار نوشتم. نمونه ای از تمامی صفحات بخش مقتل در پایان کتاب آمد تا دوستانی که اهل ادب هستند و به خصوص علاقه مندان به رابطه ادبیات فارسی و چینی بتوانند روی آن تامل داشته باشند. با توجه به این تصاویر امکان غلط گیری از کار ما هم وجود دارد که البته ادعایی در این که یک متن کامل بدست داده ایم نداریم و منتظر آن هستیم تا اگر اشتباهی رخ داده اصلاح شده و به ما گوشزد شود. همان طور که در مقدمه دکتر وثوقی اشاره شده این نسخه در بخش شرقی چین تحریر شده و به صورت یک متن مورد استفاده در دسترس بوده است. با این حال عجالتا همین یک نسخه در دسترس ما بوده و روشن است که تصحیح بر اساس یک نسخه مشکلات خاص خود را دارد.
در اینجا یکی دو نمونه از متن های کتاب را می آورم با این که اطمینان دارم با این دو سه نمونه نمی توان نشان از اهمیت جدی این متن بدست داد: در باره به میدان آمدن هاشم مرقال گوید:
بعد از آن لشکر امیرالمؤمنین حسین، مردی در میدان درآمدند بر بالای اسبی نعره جنگ سوار شده، برگستوانی نیکو بروی اسب کشیده، و جلاجلهای زین بسته، و آن سوار خفتان لعل پوشیده، و نیزه چون مار ارقم در دست گرفته، و کمانی خوب در بازو افکنده، و جعبه پر از تیر خدنگ در میان استوار کرده، و شمشیر یمانی حمایل کرده، و سپر مکّی در پس پشت آورده، به این هیکل و به این آلت در میدان درآمد و نعره برد و بر خود بخروشیده و خُود از سر برداشت، و به آواز بلند بگفت: هرچه [= که] مرا داند یا نداند، منم برادر سعد وقاص، شاگرد امیرالمؤمنین علی ـ رضه عنه ـ اگر برادرزاده من یار خوارجیان است، من د[و]ستدار خاندانم، منم هاشم. و این هاشم پسر عتبه وقاص بود، و عمر سعد، پسر سعد وقاص بود. این یکی دوستدار خاندان بود، و آن دیگر خوارج گنده دهان بود تا بدانی که از یکی قالب دو خشت میآید: یکی منبر محراب را شاید و یکی مزبله.... و در وقت به میدان آمدن علی اکبر چنین گوید:
عبدالله [= عبیدالله] زیاد روی سپاه کرد گفت: این فرزند حسین است ـ رضه عنه. کیست آن مردی که برود و سرش را از تن جدا کند؟ خوارجی بود از نامداران شام و نام او مصراع بن غالب بود. اسب در میدان راند، و برابر علی اکبر آمد، و به گرز با او حمله کرد و خواست تا گرزی بر وی زند.
علی اکبر نیک مردانه بود. نعره بزم و گرم زده، اندر آمد، و کمربند مصراع را بگرفت، و چنان درکشیدش که از اسب بخاک درافتاد، و در روی افتاد. خواست تا برخیزد، علی اکبر یکی شمشیر بر میان مصراع زد، بدونیم کردش.
سواری دیگر اندر آمد، هنوز در میدان راست نه استاده بود که علی اکبر بدوزخ فرستادش. بعد هر کدام بیرون میآمدند، علی اکبر به دوزخ میفرستاد تا صد و هفتاد کس را به دوزخ فرستاد، و کسی دیگر بیرون بیامد و گرما در تفسیده بود، و تشنگی بر وی غالب شده. شتابان پیش پدر آمد، و خُود را از سر برداشت و در پای پدر افتاد. پدر او را در کنار گرفت و بر رویش بوسه چند داد، و زبان انگشت خود را در دهان او نهاد، و گرد میدان را بزبان از دهان او دور می کرد، و پاک میکرد.
علی اکبر گفت: ای پدر! اگر یک دم آب یابم تا بخورم، جمله سپاه خوارجیان را پست کنم. بعد از آن به سوی مادر رفت و در پای مادر افتاد، و مادر را وداع کرد، و به نزدیک خواهران رفت. خواهران در پای او افتادند، وداع کردند. الوداع میگفت. بعد از آن پیش عمّه خود امکلثوم رفت، و در پای او افتاد، و بسیار بگریست، و او را نیز وداع کرد.
علی اکبر را پدرش آواز داد و گفت: ای جان پدر و ای مونس عمّان پدر! زود بیا، علی اکبر از پیش مادر برخاست و پیش پدر آمد. او را پدر در کنار گرفت و گریستن گرفت، و از پیش گریستن علی اکبر وداع کرد. پدرش گفت ای جان پدر! مرا همه عمر امشب بیش نیست، از آنکه جدّم مرا در خواب گفته است که روز دهم ماه محرم شب آذینه بر ما خواهی آمدند. بعد از آن علی اکبر پدر را وداع کرد، و اسب را در میدان راند، و برابر صف خوارجیان آمد، و از آن خوارجیان صد سوار در میدان آمده بودند، علی اکبر نعره بزد، و چون شیر بر ایشان حمله کرد، و از چپ و راست میزد تا آوردهاند از آن سواران قرب چهار مرد را بکشت و دیگران بگریختند.
علی اکبر باز پیش پدر آمد. زبان از دهان افتاد. گفت ای پدر! یک قطره آبم بده. امیرالمؤمنین حسین ـ رضه عنه ـ گریان شد گفت: ای جان پدر! من تشنه هفت روزهایم [= ام]، پس آنگاه انگشترین رسول را در دهان او نهاد، و مزیدن [= مکیدن] گرفت، اندکی حلقش تر شد. باز حمله کرد هزار مرد از لشکر خوارجیان جدا شده بودند، خویشتن را بر ایشان زد و جنگ آغاز کرد و چپ و راست میزد، و میافکند تا آوردهاند که از آن خوارجیان قرب دویست مرد را بکشت، و نیزه زنان آن لشکر را تا صف لشکرانشان برد. چون آن سپاه بدیدند آن شیر بچه چگونه جنگ میکند، از پیش و پس همه لشکر بر وی غلبه کردند، و بسیاری از ایشان خوارجیان از آن سگان دیگر را بکشت، و آخر کارش کردند، و از پایش درافکندند. علی اکبر نیز شهادة یافت و بصدر جنّت خرامید، قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون. آنگاه باد برخاست و خاک در چشم همه عالم کرد.
امیرالمؤمنین حسین ـ رضه عنه ـ برهنه کرد و خروشان بسوی اهل بیت آمد و گفت که از علی اکبر آن دریغ آمد. خروش از اهل بیت برآمد. شهربانو گریان شد و نعره میزد، و امیرالمؤمنین حسین ـ رضه عنه ـ به مصاف آمد، به وقتی که خوارجیان بازگشته بودند، همه خاک کربلا را بر سر کردند. شهربانو از بهر فرزندان آن روز گریه و نوحه میکرد، اگر سنگ را چشم بودی، بر وی بگریستی. هیچ مادری را بداغ فرزند مبتلا نگرداند، و خواهران و عمّه او ماتم علی اکبر میداشتند و او را بخاک دفن کردند.
خوشبختانه کتاب با همت نشر علم برای روزهای آخر ماه صفر به بازار عرضه شد که در این باره باید سپاسگزار جناب آقا مهدی علمی باشیم. مشخصات نشر عبارت است از:
روایتی داستانی از تاریخ خلفا و مقتل امام حسین (ع) (از نسخه ای کتابت شده در چین [قرن دهم هجری؟] به کوشش رسول جعفریان / محمد باقر وثوقی، صفحات: 359
منبع: مقاله رسول جعفریان، کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 16:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - مقبره ای چینی به سبک ایران باستان
مقبره یو هوانگ در چین یکی از دورترین محلهای کشف شده در شرق آسیا است که پیوندی با فرهنگ زرتشتی دارد این مقبره توسط باستان شناسان در سال 1999 به دقت حفاری شد یو هوانگ در سال 593 میلادی در سن 59 سالگی مرده و مقبره اش شامل یک اتاق به سبک چینی در زیر زمین است که دورتادور آنرا طرحهایجام جم ایام - زنده به گور کردن غیرنظامیان چینی/ عکس
تصویری از بی رحمی سربازان ژاپنی قبل از سال ۱۹۴۹م هنگام غلبه بر چینی ها در جنگ جهانی دوم منبع پایگاه عبرت پژوهی تاریخی یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 11 30جام جم ایام - تحریریه باختر امروز به سردبیری دکتر فاطمی / عکس
تحریریه روزنامه "باختر امروز" دکتر حسین فاطمی سردبیر این روزنامه در مرکز این تصویر دیده می شود روزنامه باختر امروز روزنامه عصر تهران بود که از ۸ مرداد ۱۳۲۸ ش در تهران منتشرمیشد هیأت تحریریه آن را کسانی چون محمدمحیط طباطبایی و جلالی نائینی و رحمت مصطفوی و سپهر ذبجام جم ایام - سیاستهای شاه و مواضع آیتالله بروجردی
قبل از تصویب لایحهی قانونی انجمنهای ایالتی و ولایتی علی امینی در دوران نخستوزیری خود در سال 1341 یکبار به قم آمد و با برخی از مراجع ملاقات کرد در میان طلبهها این طور شایع شده بود که امینی فردی نسبتاً مستقل و ملی و علاقهمند به کشور است و زیر بجام جم ایام - ترور مستشاران امریکایی در تهران
در بحبوحه ضرباتی که در بهار و تابستان 1355 چریکهای فدایی را به مرز نیستی کشاند و عناصر فعالی از سازمان مجاهدین خلق نیز کشته و یا دستگیر شدند رهبری سازمان تصمیم گرفت به یک عمل چشمگیر و مؤثر نظامی دست بزند تحلیل بر این مبنا قرار داشت که پس از ضربات شدید وارد بر مجاهدین خلق و چجام جم ایام - ورود قوای انگلیس موسوم به دانسترفورس به رشت / عکس
ورود قوای انگلیس موسوم به دانسترفورس به رشت یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 20 34جام جم ایام - بازخوانی حادثه تلخ 16آذر 1332
همه ساله 16 آذر به عنوان "روز دانشجو " گرامی داشته میشود و مراسم مختلفی با همین نام و عنوان در دانشگاههای کشور برگزار میشود که به همین مناسبت نگاهی به روایت تاریخی این واقعه بزرگ داریم در تاریخ 24 آبان اعلام شد که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور بهجام جم ایام - اولین ساعت شهری در ایران/ عکس
قدیمیترین و اولین ساعت شهری در ایران در میدانی نصب شده که به وقتالساعت معروف است ساعت ساخته فردی به نام ابوبکر است که در شهر یزد ساعتساز شده است این ساعت در سال ۷۲۵ هجری قمری در مدرسه رکنیه کنار مسجد جامع یزد نصب شده است این مکان بعدها به نام میدان وقتالساعجام جم ایام - خاطرات سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای رسالت خویش در خصوص تدوین تاریخ انقلاب اسلامی کتاب مأموریت به ایران خاطرات سولیوان آخرین سفیر آمریکا در ایران ترجمه ی دکتر ابراهیم مشفقی فر را منتشر کرد به گزارش روابط عمومی این مؤسسه در میان منابع مطالعاتی و تحقیقاجام جم ایام - چهل هزار فرسنگ از شمال به جنوب جهان
بیش از 100 سال پیش یک ژاپنی حدود 40 هزار فرسنگ از شمال تا جنوب جهان را پیمود ی به بخش هایی از ماوراء النهر و ایران سفر کرد و گزارش سفر خود را به صورت روزنامه ای نوشت اکنون بخش ایران و واررود سفرنامه وی به فارسی ترجمه شده است در مقدمه کتاب آمده است کا گه آکی اوءبا که نوشته هاجام جم ایام - نقد دانشنامه مطبوعات ایران
نشست بررسی و نقد دانشنامه مطبوعات ایران با حضور اصحاب اندیشه و مطبوعات در اندیشگاه کتابخانه ملی برگزار می شود این نشست در روز شنبه 15 آذر 1393 از ساعت 16 30 تا 18 30 با حضور پدیدآورندگان اثر دکتر محمدجعفر محمدزاده و دکتر امیدعلی مسعودی برگزار می شود گفتنی است در این نشست تخجام جم ایام - متمم قانون اساسی مشروطه چگونه تدوین شد
پیش از آمدن اتابک و نیز همزمان با صدارت او مسئلۀ مهم تدوین متمم قانون اساسی هم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت نوشتن این متمم به سرعت و سهولت نوشتن قانون اساسی انجام نمی گرفت زیرا قانون اساسی کلیاتی را در بر می گرفت که توافق بر سر آنها آسان تر بود همچنین هنوز از پیروزی انقلاجام جم ایام - شاهان پهلوی در کربلای معلی به روایت تصاویر نایاب
آن چه از نظر مخاطب محترم می گذرد تصاویری است دیده نشده از سفر رضاخان پهلوی در سال 1303 ه ش و پسرش محمد رضا پهلوی به همراه همسرش ثریا اسفندیاری در تاریخ 1333 ه ش به کربلای معلی رضا پهلوی وزیر جنگ و هیأت همراه در کنار مرقد امام حسین علیه السلام پس از رفع غایله شیخ خزعل به ترتجام جم ایام - قالپاق دزدی که به کمیته مشترک آمد
مهدی غنی که بعد از عزتشاهی مطهری بیشترین مدت را در کمیته مشترک گذرانده درباره یک هم سلولی که به خاطر سرقت قالپاق ماشین توسط مامورین گشت کمیته دستگیر شده و به کمیته آورده شده بود چنین میگوید یکی از خاطرات جالب دوران کمیته مشترک خاطره هم سلولی با یک دزد بود روزی در سلول تنجام جم ایام - معرفی رژیم صدام به عنوان متجاوز
روز 18 آذر 1370 طی گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت این سازمان دولت عراق رسماً به عنوان متجاوز و آغازگر جنگ 8 ساله علیه جمهوری اسلامی ایران شناخته شد گزارش مزبور بر اساس بند 6 قطعنامه 598 که دبیرکل سازمان ملل را موظف کرده بود تا آغازگر جنگ ایران و عراق را به شورای امنیت مجام جم ایام - کودتای 28 مرداد حمله به دفتر حزب ایران 1332/ عکس
کودتای 28 مرداد حمله به دفتر حزب ایران 1332 یکشنبه 23 آذر 1393 ساعت 21 35جام جم ایام - آرایش مو و ریش شاهان روی سکههای اشکانی
سال 546 پیش از میلاد کورش بنیانگذار سلسله هخامنشی کشور لیدی را تسخیر کرد و اکثر مناطق یونانینشین را زیر سلطه خود در آورد بجز کشور لیدی به نواحی تصرف شده که در آنها ضرب سکه رایج بود اجازه داد مانند قبل به ضرب سکههای محلی ادامه دهند و فقط ضرب سکههای کروزئید را متوقف کرد کور&z-
گوناگون
پربازدیدترینها