تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798401489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: نهضت میرزا کوچک‌خان جنگلی موجب انگیزه مبارزه در بخشی از ملت ایران بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: نهضت میرزا کوچک‌خان جنگلی موجب انگیزه مبارزه در بخشی از ملت ایران بوده است
در بخشی از پیام هاشمی‌رفسنجانی به همایش یادواره میرزای جنگلی آمده است: شناخت میرزا کوچک‌خان و نهضتی که او در تاریخ معاصر ایران ایجاد کرد، توانسته بخشی از ملت ایران را با خود همراه و موجب انگیزه مبارزه در آنان باشد.
به گزارش نامه نیوز، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای همایش یادواره میرزای جنگلی در دانشگاه گیلان پیامی صادر کرد.

متن کامل پیام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می‌آید:

 

نگاهی به تاریخ ایران، از گذشته‌های دور نشان می‌دهد که هر وقت بیگانگان بر اساس خوی استکباری خویش و با سواستفاده از خلأ محبوبیت بین مردم و حکومت، بخشی و یا بخش‌هایی از خاک این کشور عزیز را اشغال کرده‌اند و یا زمانی که حاکمان در اداره جامعه، پاهای خود را از دایره عدل فراتر گذاشته‌اند و با استبداد رای، تسمه از گرده مردم کشیده‌اند، حرکت‌ها، نهضت‌ها و قیام‌هایی  از سوی یکی یا گروهی از فرزندان این مرز و بوم، به وقوع پیوسته که بنا به شرایط سیاسی ـ اجتماعی کشور، ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارا بوده است. بعضی از این حرکت‌ها در مقابل استبداد سیاسی حاکم بر ایران صورت گرفته و این ویژگی‌، آنها را از حرکت‌های دیگری که بر مبنای ضدیت با بیگانگان شکل گرفته، متمایز نموده است، چون جنبش‌هایی که مبنای آنها عدالت گستری و یا آگاهی بخشی به مردم بوده، رهبران محبوبی را در تاریخ ایران جاودان کرده است .شناخت میرزا کوچک خان و نهضتی که او در تاریخ معاصر ایران ایجاد کرد، در همین راستاست که توانسته بخشی از ملت ایران را با خود همراه و موجب انگیزه مبارزه در آنان گردد.

میرزا کوچک خان جنگلی که در منطقه سرسبز گیلان و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد و به تحصیلات دینی پرداخت؛ سرشار از روح دیانت و ملیت بود و بر اساس روحیات دینی و ملی نهضتی را در تاریخ ایران به یادگار گذاشت که به «نهضت جنگل» معروف است.

نهضتی که  استقلال مملکت، حفظ تمامیت ارضی، وطن دوستی، مشروعیت و کارآمدی، آزادی‌های سیاسی، توجه به افکار عمومی، تساوی حقوق و بالاخره دموکراسی و حضور مردم را برای تعیین سرنوشت جامعه در تلفیق با آموزه‌های دینی و اسلام، جزیی از هویت تاریخی ملت ایران می‌دانست و میرزا به درستی دریافته بود که موعظه و خطابه به تنهایی کافی نیست و در عمل باید وارد میدان شد که بر اساس همین تفکر در جریان فتح تهران و اعاده مشروطه، به مجاهدین پیوست و در جنگ سه روزه مجاهدین با قوای استبداد، حضور داشت. تشکیل کمیته اتحاد اسلام و تلفیق آن با نام نهضت جنگل، نشان از حسن سلیقه مبارزین برای توجه به ابعاد دینی و ملی مبارزه داشت.

مشی سیاسی و هدف اصلی نهضت جنگل در مرامنامه آنها مشهود است. مرامنامه‌ای که «آزادی» و «تساوی افراد» مورد تاکید قرار گرفته و درباره آسایش عمومی و نجات طبقات زحمتکش، می‌گوید «ممکن نیست مگر به تحصیل آزادی حقیقی و تساوی افراد انسانی، بدون فرق، نژاد و مذهب در اصول زندگانی و حاکمیت اکثریت». تاکید مبارزان نهضت جنگل بر این نکته که «کلیه افراد از حقوق مدنی مساوی بهره‌مند خواهند بود» و همچنین توجه به شغل و پرهیز از بیکاری و مفت‌خواری و ایجاد مؤسسات و تشکیلاتی که کار تولید می‌کنند، نشان از هوشیاری این گروه در آن زمان است که بسیاری از مشکلات مردم ایران در نقاط مختلف جغرافیایی به خاطر فقر مادی و بی رونقی اقتصاد بود.

با تشکر از برگزار کنندگان این مراسم که نود و چهارمین سالروز شهادت میرزای جنگلی را گرامی می‌دارند، امیدوارم این‌گونه نشست‌ها و همایش‌ها با نگاه عمیق پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی به تبیین اهداف و عملکرد نهضت جنگل و آسیب‌شناسی آن بپردازد تا سرمایه‌ای ارزشمند از تحقیقات تاریخی برای جوانان جویای حقیقت فراهم نماید که قشر تحصیلکرده آگاه در همه جوامع سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام






۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن