تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819597334




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به 12 ميليون واحد مسکوني نياز داريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آذر ۱۳۹۳ (۹:۱۸ق.ظ)
به 12 ميليون واحد مسکوني نياز داريم وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه نياز به 12 ميليون واحد مسکوني داريم، گفت: 1.5 ميليون خانوار ايراني در يک اتاق زندگي مي‌کنند
به گزارش خبرگزاري موج، عباس آخوندي در چهاردهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسکن در ايران، اظهار داشت: متأسفانه بخش مسکن به شکل گسترده‌اي با حوزه سياست گره‌خورده و اين باعث شده است که ما بخش عمده‌اي از متفکران و انديشمندان را در حوزه مسکن از دست بدهيم و نتوانيم از امکانات آن‌ها بهره بگيريم.
وي افزود: به همين جهت که اين همايش را دوباره زنده کنيم، البته جاي تأسف است که اين همايش با استقبال زيادي مواجه نشده است.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در سال‌هاي 73، 74 و 75 که اين همايش برگزار شد، تمام سالن پر از جمعيت بود و الان انتظار استقبال بيشتري را داشتم که نشان مي‌دهد ما با مشکلات ساختاري مواجه هستيم.
آخوندي بابيان اينکه به‌طور حتم در سال‌هاي بعد با استقبال بيشتري از سوي جامعه علمي مواجه مي‌شويم، گفت: مشکل اين است که جامعه علمي اعتماد خود را به‌نظام سياست‌گذاري از دست داده است، زيرا نظام سياست‌گذاري در گذشته جامعه علمي را کنار گذاشت.
وي با اعلام اينکه مسکن و سياست‌هاي شهري، موضوع اصلي اين بخش است، گفت: بايد شهرهاي ما قابليت زندگي را داشته باشد و موضوع ديگر قابليت جابجايي در سطح شهرها است، زيرا اکنون به شهرهاي 25 هزار نفري هم شهر مي‌گوييم و از سويي کلانشهر تهران را هم شهر مي‌ناميم؛ در حالي‌ که حمل‌ونقل و جابجايي در اين دو شهر تفاوت‌هاي زيادي باهم دارند.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه پيوند نظام حمل‌ونقل و شهرسازي بايد در چارچوب قابليت شهري انجام شود، اظهار داشت: سهم بخش مسکن از سرمايه ثابت حدود 30 درصد، سهم بخش مسکن از اشتغال مستقيم حدود 12 درصد، سهم بخش مسکن از تسهيلات بانکي حدود 25 درصد، سهم بخش مسکن از کل گردش نقدينگي حدود 20 تا 30 درصد، سهم دولت از کل سرمايه‌گذاري بخش مسکن نيم تا سه درصد و سهم مسکن از بودجه خانوار 33 درصد است.
آخوندي بابيان اينکه بنابراين بخش مسکن متکي به بخش خصوصي است که مداخلات بي‌جاي دولت مي‌تواند تأثير زيادي را بر اين بخش بگذارد، افزود: يک سوم بودجه خانوار به بخش مسکن اختصاص مي‌يابد که سهم بسيار بزرگي محسوب مي‌شود و يک اتفاق در خانوار شهري است.
وي با اعلام اينکه يک واحد افزايش در ارزش‌افزوده بخش ساختمان و مسکن، توليد ناخالص داخلي را 2.1 واحد افزايش مي‌دهد، افزود: يک واحد افزايش توليد ناخالص داخلي، ارزش‌افزوده بخش مسکن را 1.2 واحد افزايش مي‌دهد، ضمن آنکه هر 61.4 مترمربع ساخت مسکن، يک نفر شغل مستقيم و 0.7 درصد شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌کند.
وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه از سال 75 تا سال 90 جمعيت ايران از 60 به 75 ميليون نفر رسيد که رشد 25 درصدي را نشان مي‌دهد، بيان کرد: آمار رشد جمعيت و خانوار در ايران همسو است، اما؛ بعد خانوار از 4.84 در سال 75 به 3.5 در سال 90 رسيده است به اين معنا که بعد خانوار منفي شده است.
آخوندي بابيان اينکه در سال‌هاي 75-65 رشد جمعيت دو درصد و رشد خانوار 2.5 درصد بوده است، افزود: طي سال‌هاي 85 تا 90 رشد جمعيت 1.3 درصد بوده اما رشد خانوار چهار درصد گزارش‌شده است.
وي با تأکيد بر اينکه نياز بخش مسکن بايد بر مبناي رشد خانوار تنظيم شود نه رشد جمعيت، اظهار داشت: کشوري که نرخ رشد خانوار چهاردرصدي دارد، نشان مي‌دهد تقاضاي فزاينده‌اي در حال شکل‌گيري است، ضمن آنکه نوع نياز امروز مسکن با 20 سال پيش متفاوت است، زيرا نوع خانوارها و تقاضاها عوض‌شده است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه بعد جمعيت، روند کاهشي تا 3.12 درصد تا سال 1405 را دارد، گفت: تعداد خانوار ايراني از 21 به 28 ميليون نفر افزايش مي‌يابد اما جمعيت 12 ميليون نفر ديگر زياد مي‌شود.
آخوندي به روند تحولات بخش مسکن اشاره کرد و افزود: نرخ رشد موجودي مسکن در سال 65، 8.3 ميليون خانه بود که الان به 20 ميليون رسيده است که رشد 150 درصدي را نشان مي‌دهد اما نحوه توزيع مسکن اهميت دارد.
وي با تأکيد برافزايش خانه‌هاي خالي و توزيع نامناسب جغرافيايي مسکن، افزود: 1.5 ميليون خانوار ايراني در يک اتاق زندگي مي‌کنند.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه در سال 92 تعداد خانوارهاي شهري 16.2 ميليون خانوار با 15.5 ميليون خانه بوده است، گفت: 645 هزار کمبود مسکن شهري داريم و 517 هزار کمبود مسکن روستايي که جمعاً به يک‌ميليون و 162 هزار کمبود مسکن مي‌رسد.
آخوندي افزود: ما براي سال 1405، سه منبع تقاضا داريم که اول عرضه تقاضاهاي جديد، دوم عملکرد موجود و سوم نوسازي مسکن فرسوده است.
وزير راه و شهرسازي به‌نظام پس‌انداز در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: نظام پس‌انداز از بين رفته و شعارهاي بي‌موردي که براي مداخله در مسکن مهر داده‌شده است، گرفتاري را در اقتصاد کلان ايجاد کرد و تمرکز شديدي را در کلان‌شهرها به وجود آورد.
وي بابيان اينکه بيش از 400 هزار مسکن مهر فقط در تهران ساخته‌شده درحالي‌که تهران از شدت تراکم در حال ترکيدن است، گفت: با شعار «تمرکززدايي» تعدادي کارمند را از تهران منتقل کردند اما در جاي ديگر 400 هزار نفر جمعيت بارگزاري جمعيتي انجام گرفت.
آخوندي با اشاره به اينکه اگر اقتصاد خانوار را به بخش کلان گره نزنيم، اين وضعيت نابه هنجار رخ مي‌دهد، بيان کرد: قيمت زمين با ساخت مسکن مهر 9 برابر و واحد مسکوني شش برابر شد و تمام بخش مسکن در حوزه سوداگري وارد شد.
وزير راه و شهرسازي با انتقاد از اينکه نظام شهرسازي ما هم با بحران مواجه شده است، افزود: در سال‌هاي پيش شميرانات مجموعه‌اي از باغ‌ها بود که مي‌بينيد که الان به چه وضعيتي تبديل‌شده است، شمال تهران تبديل به قفس‌هاي شيک و مجللي شده است که کيفيت زندگي ندارد.
آخوندي مهم‌ترين وقايع بخش مسکن در دولت يازدهم را انجام مقدمات توسعه صندوق‌هاي پس‌انداز، پيگيري مسکن مهر و بافت‌هاي فرسوده اعلام کرد.
وزير راه و شهرسازي افزود: سالانه 300 هزار واحد مسکوني را به بافت‌هاي فرسوده برمي‌گردانيم که 30 درصد تقاضا را پوشش مي‌دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن