تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812725335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«کودک و سرباز» ميرکريمي نقد و بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۹:۳ب.ظ)
«کودک و سرباز» ميرکريمي نقد و بررسي شد رضا ميرکريمي در نشست نقد و بررسي فيلم «کودک و سرباز» در سينماتک خانه هنرمندان ايران گفت: عجله جوانان براي ساختن فيلم را درک نمي‌کنم.
به گزارش خبرگزاري موج، در هفتاد و هفتمين برنامه سينماتک خانه هنرمندان ايران، فيلم «کودک و سرباز» اثر رضا ميرکريمي دوشنبه 24 آذر در تالار استاد ناصري خانه هنرمندان ايران به نمايش درآمد و پس از پخش فيلم رضا ميرکريمي کارگردان فيلم و احمد طالبي‌نژاد منتقد سينمايي در حضور کيوان کثيريان مدير سينماتک خانه هنرمندان ايران به نقد و بررسي اين فيلم نشستند.
در ابتداي اين نشست طالبي‌نژاد به بيان حس و حال خود پس از تماشاي مجدد اين فيلم پرداخت و گفت: اکنون که پس از پانزده سال فيلم را ديدم، آن حس خوب و خاطره خوش برايم دوباره زنده شد. به نظرم اين امر به درون‌مايه و اجراي بسيار خوب فيلم بر مي‌گردد که باعث مي‌شود، فيلم زنده باقي مانده و تاريخ مصرف نداشته باشد، ميرکريمي توانسته در اين فيلم بدون شعارزدگي، حس اعتماد و توکل را به خوبي در فيلم نشان بدهد.
وي فيلم «کودک و سرباز» را فيلمي جزئي‌نگر دانست و ادامه داد: فيلم به خوبي به جزئيات پرداخته، گره‌افکني مناسبي دارد و روند شکل‌گيري شخصيت‌ها هم خوب است، از همين فيلم بود که توجه‌ام به رضا ميرکريمي جلب شد.
در ادامه رضا ميرکريمي کارگردان فيلم، برگزاري چنين برنامه‌اي را تجديد خاطره‌اي هيجان‌انگيز دانست و گفت: بخشي‌هايي از اين فيلم را در شرايط بسيار دشواري ساختيم، اما؛ چنين زحماتي هيچ‌ گاه هدر نمي‌رود و سرمايه و وقتي که درست مصرف شود باعث مي‌شود يک پلان تا ساليان سال ديده شود. در آن زمان به من مجوز تهيه‌کنندگي نمي‌دادند و از وحيد نيکخواه آزاد که به‌شکل صوري تهيه‌کنندگي اين فيلم را بر عهده گرفت تشکر مي‌کنم.
طالبي‌نژاد بحث را با ذکر اين نکته ادامه داد که چند موضوع قابل بحث در فيلم وجود دارد، از جمله اينکه اين فيلم اگرچه تا حدودي آرمانگراست، ام؛ در مقايسه با فيلم‌هاي بعدي ميرکريمي که آرمانگراتر هستند، پاياني تلخ و ناتوراليستي دارد در واقع تم رستگاري در همه فيلم‌هاي ميرکريمي ديده مي‌شود و طبق آن انتظار مي‌رود که شخصيت کودک در فيلم نيز دچار تحول شود، ولي اين اتفاق نمي‌افتد، ضمن اينکه به نظر مي‌رسد اين پايان‌بندي تعارضي با آغاز فيلم دارد که گويي قرار است شاهد فضايي تازه و سرزنده باشيم. در واقع پايان‌بندي ناتوراليستي فيلم با رئاليسم درحال رشد در آغاز فيلم کمي مغايرت دارد. در ابتداي فيلم گويي کارگردان مي‌گويد رنگ‌هاي کدر را از خود دور کنيم و آسماني‌تر بنگريم.
ميرکريمي چنين چيزي را نتيجه تلاقي ديدگاه خودش و محمد رضايي‌راد دانست که پيش از اين نيز مجموعه «بچه‌هاي مدرسه همت» را در کنار هم ساخته بودند.
وي ادامه داد: من اصراري بر چنين پايان‌بندي نداشتم و همسفري اين دو شخصيت فيلم، به‌عنوان مأموريت کوچک قصه برايم کافي بود و دنبال اهداف بزرگ‌تري نبودم، ضمن اينکه در آن دوران بحث بزهکاري کودکان خيلي مطرح مي‌شد و شايد اين پايان‌بندي هم مي‌توانست به اين شکل در اذهان باقي بماند، اين دو شخصيت در پايان فيلم ديگر آن دو شخصيت ابتداي فيلم نيستند، آن‌ها تجربه‌هاي شان را به هم منتقل ساخته‌اند و آنچه برايم ارزش داشت همين رابطه ميان اين دو نفر بود.
کارگردان فيلم «خيلي دور،خيلي نزديک» در ادامه نشست و در پاسخ به سؤال يکي از حضار درخصوص چگونگي پيگيري روند فيلم‌سازي يک کارگردان در صورت نوشته شدن فيلم‌نامه به‌دست شخصي ديگر گفت: حتي اگر کارگردان خود نويسنده فيلم‌نامه نباشد، اما؛ از انتخاب‌هاي او مي‌توانيد به نگاه و دنياي ذهني او پي ببريد، ساخت سريال «بچه‌هاي مدرسه همت» همراه با محمد رضايي‌راد موجب نزديکي ما به هم شده بود و اين باعث شد در اين فيلم هم با هم همکاري کنيم و او نويسندگي را برعهده بگيرد.
وي در ادامه سخنانش به انتقاد از جواناني پرداخت که براي فيلم‌سازي عجله دارند و ادامه داد: عجله جوانان براي ساختن فيلم را درک نمي‌کنم، من نخستين فيلم کوتاه خود را در سال 1367 ساختم که موفقيت‌هايي نيز کسب کرد، و بعد از آن نخستين فيلم بلند خود را در سال 1379 ساختم. در اين فاصله زماني چندين فيلم‌نامه داراي مجوز نيز به‌دستم رسيد ولي چون احساس مي‌کردم اين فيلم‌ها نمي‌تواند به من تعلق داشته باشد، از ساخت آن‌ها صرف‌نظر کردم، اما؛ در حال حاضر شاهديم که جوانان بدون ساخت حتي يک فيلم کوتاه، براي ساخت فيلم بلند عجله به خرج مي‌دهند.
در ادامه طالبي‌نژاد به توصيف ويژگي‌هاي اين فيلم پرداخت و گفت: چنين فيلم‌هايي را نمي‌توان داستان‌محور دانست؛ چرا که در واقع داراي ساختار پازل‌محور يا اشراقي هستند که هرچه در آن‌ها پيش مي‌رويم به کشف و شهود مي‌رسيم اين نقطه قوت فيلم محسوب مي‌شود و کارگردان به‌خوبي توانسته قطعات پازل را کنار هم بچيند، فيلم در واقع در ژانر جاده‌اي ساخته شده که ژانري مناسب براي بيان مفاهيم اخلاقي و عرفاني است.
اين منتقد سينمايي ادامه داد: متاسفانه تصور غلطي از نظريه مؤلف در سينماي ايران جا افتاده است، به اين معنا که اگر کارگردان خود نويسنده فيلم‌نامه نباشد مؤلف محسوب نمي‌شود، فيلم‌سازان بزرگي هم‌چون هيچکاک و جان فورد هم که نويسنده فيلم‌نامه نبودند، اما؛ بر روند نوشتن آن نظارت داشتند به‌عنوان کارگردانان مؤلف در دنيا شناخته مي‌شوند؛ چرا که در واقع آنچه در اينجا اهميت دارد، حاکم بودن جهان‌بيني و ديدگاه فيلم‌ساز در فيلم است.
طالبي‌نژاد در پاسخ به سوالي در مورد واقع‌گرايي و آرمانگرايي در سينما گفت: اساسا در رئاليسم هنرمند به نفع ايده‌هاي خود در واقعيت دخل و تصرف مي‌کند در ناتوراليسم نيز با واقعيت سر و کار داريم، اما؛ در اينجا مخاطب با يک بن‌بست روبرو مي‌شود و اين حق کارگردان است که براي بکارگيري هر يک از اين‌ها دست به انتخاب بزند، به‌عنوان مثال آنچه در داستان‌هاي احمد محمود مي‌بينيم، ناتوراليسم محسوب مي‌شود و در عرصه سينما نيز فيلم‌هاي شهيدثالث نمونهٔ خوبي به‌شمار مي‌رود.
سپس ميرکريمي در پاسخ به سوالي در مورد بر عهده گرقتن تهيه‌کنندگي فيلم‌هاي کارگردانان جوان و ضبط اين فيلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: متاسفانه مکانيزم درستي براي ديده شدن فيلم‌ها وجود ندارد، اگرچه پخش فيلم‌هاي سينماي هنر و تجربه نشان داد که امکان استقبال از چنين فيلم‌هايي نيز وجود دارد.
ضمن اينکه برخي از فيلم‌ها به‌عنوان پديده‌اي فرهنگي اگرچه کمتر اکران مي‌شوند، اما؛ در جاهاي ديگر بسيار ديده مي‌شوند. به نظر من ضبط فيلم در اتوبان‌هاي تهران به هيچ‌وجه کار دشواري نيست، از اين‌رو ترجيح مي‌دهم کار ساخت فيلم در شهرستان‌ها و مکان‌هاي کمتر ديده شده را ادامه دهم.
گاهي اوقات جبر اجتماعي و ناامني‌هايي وجود دارد که به فيلم‌ساز اجازه نمي‌دهد قلمرو کارش را بزرگ‌تر کند، گاهي اوقات نيز تنبلي فيلم‌ساز است که عامل اصلي به‌شمار مي‌رود.
در انتهاي نشست مير کريمي در پاسخ به انتقاداتي در خصوص چند پلان از فيلم و پرسش از ضرورت وجود چنين صحنه‌هايي در فيلم گفت: اين فيلم تجربه اول من در ساخت فيلم بلند بود و اشکالات برخي از صحنه‌ها را مي‌پذيرم. وقتي پس از چند سال فيلم را ديدم، احساس کردم با خيلي از جاهاي فيلم مشکل‌دارم، اما؛ همه اين مسائل به مهارت کارگردان برمي‌گردد که تا چه اندازه به يک موضوع نزديک شود و کجا بايستد و چنين مهارتي نيز تنها از طريق ساخت فيلم‌هاي متعدد حاصل مي‌آيد.
اگر با دانش امروزم اين صحنه‌ها را طراحي مي‌کردم قطعاً جزئياتي را به فيلم اضافه مي‌کردم، صادقانه بگويم که اين فيلم مي‌توانست خيلي بهتر از آنچه هست باشد.
وي درخصوص بازيگران اين فيلم نيز گفت: به غير يکي دو نفر، بقيه بازيگران غيرحرفه‌اي بودند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن