تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815441321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در همایش وقف و رسانه مطرح شد موانع و چالش‌های وقف در جنوب کرمان/ درآمد موقوفات جیرفت صفر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در همایش وقف و رسانه مطرح شد
موانع و چالش‌های وقف در جنوب کرمان/ درآمد موقوفات جیرفت صفر است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت مهم‌ترین عواملی که به وقف ضربه زده و مانع رشد وقف شده‌اند را در همایش وقت و رسانه تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: موانع و چالش‌های وقف در جنوب کرمان/ درآمد موقوفات جیرفت صفر است



به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، امروز جامعه و دولت به این نتیجه رسیده‌اند که در تنگناهای اقتصادی مشارکت مردم به حل معضلات جامعه کمک می‌کند و بهترین نوع این مشارکت وقف، مسائل عام‌المنفعه و خیریه است. وقف در دنیا به عنوان یک بنگاه اقتصادی قوی شناخته می‌شود، اما با این همه بینش دینی و اعتقادی و فرهنگ وقف در این حوزه نتوانسته‌ایم به جایگاه واقعی آن در جامعه بپردازیم. درآمد موقوفات در شهرستان جیرفت صفر است رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت بعد از ظهر امروز در همایش وقف و رسانه در این شهرستان اظهار داشت: انتظار ما از رسانه‌ها و مطبوعات این است که چهره مفید و واقعی از وقف به مردم معرفی کنند. مهدی شریف افزود: دانشگاه هاروارد یک موقوفه بزرگ در آمریکا است که 50 میلیارد دلار ارزش آن است و بخشی از هزینه‌های دانشجویان را پرداخت می‌کند، اما ما در این حوزه وقف‌های مفید و قابل توجهی نداشته‌ایم. وی با بیان اینکه یک سری نقاط ضعفی در زمینه تولیت وقف وجود دارد، خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته وقف خیلی گسترده نبوده و وقف‌های بزرگ مربوط به گذشته بوده و وقف‌های جدید افزایش در کمیت داشته است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت با اشاره به مهم‌ترین عواملی که به وقف ضربه زده و مانع رشد وقف شدند، گفت: از جمله دلایل کاهش موقوفه‌ها تبیین نکردن آثار وقف است، مردم توجیه نیستند که درآمد موقوفه‌ها کجا و به چه نحو خرج می‌شود و آثار آن در جامعه چیست. شریف با اشاره به اینکه ما مجری اهداف و نیت واقف هستیم و تا زمانی که امکان اجرای نیت واقف وجود داشته باشد، اوقاف نمی‌تواند، جهت نیت واقف را عوض کند، افزود: مسئله دیگر عدم شفافیت اوقاف در زمینه نیت واقف است و بهترین کاری که در این راستا انجام شد، راه‌اندازی سامانه جامع عملیات موقوفات و بقاع متبرکه است. وی با بیان اینکه در شهرستان جیرفت درآمد موقوفات صفر است و همان درآمدی هم که داریم به افراد بی‌بضاعت کمک می‌شود که از اجاره منازل وقفی به زوج‌های جوان حاصل می‌شود، عنوان داشت: در سامانه جامع سازمان اوقاف در حوزه موقوفات برای ما درصد‌بندی شده است.

باید نواقص قانونی اوقاف هر چه زودتر برطرف شود شریف تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب کاهش وقف دوره‌های گذشته شده است این است که متولیان وقف با قوانین و مقررات موقوفات آشنا نیستند، وقف بحث‌های فقهی و حقوقی گسترده‌ای دارد و در حوزه‌های مختلف ممکن است درگیر باشند، متولی بدون آشنایی با قوانین خود و سایر دستگاه‌ها نمی‌تواند، رفع تصرف کند. وی با بیان اینکه نظارت ما بر عملکرد متولیان یک نظارت مشروط است به شرط اینکه تعدی و تفریط آن را ثابت کنیم، عنوان داشت: لایحه جدید قانون تشکیلات اوقاف دو سال است که در مجلس در فراکسیون‌ها مانده است که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. شریف گفت: تصویب قانون اصلاحات ارضی و اجازه تبدیل به احسن موقوفات عام و فروش آن به زارعان کمر وقف را شکست، قبل از انقلاب در جریان این قوانین به سازمان تعاون روستاها اجازه داده شد اراضی و املاک موقوفات عام را به زارعان بفروشند و در عوض زمین یا ملکی به نام وقف خریداری شود و تبدیل به احسن شود که خلاف شرع بود و جایگزینی هم برای آن نشد. وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب امام خمینی فتوا دادند که موقوفات به حالت وقف برگردد و عمل به وقف شود که بر اساس آن قانون ابطال اسناد و فروش آب و ارضی موقوفات تصویب شد و موقوفاتی که بدون مجوز شرعی به فروش یا ملکیت رسیده بودند اسناد آنها از درجه اعتبار ساقط شد اما این قانون ابطال هم کمکی به احیای موقوفات نکرد، چون اجرای آن تبعات داشت و مشکل بود.

90 درصد موقوفات جیرفت در تصرف مردم است رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت افزود: با اصلاحات ارضی و قانون اجازه تبدیل به احسن برگترین خیانت به موقوفات شد و هر جا این قانون اجرا شد آن موقوفه کمر راست نکرد، قانون این اختیار را به اوقاف داده است که اگر طی 30 روز متصرفان برای انعقاد قرارداد اقدام نکردند از طریق مراجع قضایی طرح دعوی و اقدام شود. شریف با بیان اینکه بیش از 90 درصد موقوفات در شهرستان جیرفت در تصرف مردم است، اظهار داشت: بیش از 200 مورد در ساردوئیه در این زمینه طرح دعوی کرده‌ایم که مدت 30 سال بدون پرداخت وجه تصرفات ایجاد کردند که دادگاه باید رسیدگی کند. وی بیان داشت: عدم تخصص در مدیریت نیز به وقف ضربه زده است، یکسری شرایط را قانون برای متولی می‌گذارد، اما واقفان شرایطی در این زمینه نگذاشته‌اند که این مشاوره باید امروز داده شود که واقفان فکر آینده موقوفه را برای چنین مواردی کنند که شرایط برای متولی گذاشته شود تا به احیای موقوفات کمک کند. شریف با اشاره به راه‌های ترویج فرهنگ وقف ادامه داد: راه‌های زیادی مانند کتاب، مقاله، فیلم و ... است و نظارت بر عملکرد متولیان در این زمینه بسیار مهم است و می‌تواند در بحث شفاف‌سازی وقف کمک کند، معرفی واقفان به مردم، تبلیغی است تا مردم وقف داشته باشند و مهم‌تر از همه استفاده از ظرفیت‌های نوین در بحث وقف است.

وقف مشارکتی استفاده از ظرفیت‌های نوین در گسترش وقف وی تصریح کرد: یکی از راه‌های تشویق مردم برای شرکت در وقف انتشار اوراق وقفی است که با هدف ترویج وقف‌های مشارکتی در جامعه انجام شد، با خرید این اوراق که مرجع آن بانک ملت است، اوقاف به نمایندگی این افراد طرح عام‌المنفعه‌ای را آغاز می‌کند و پس از تکمیل طرح به نام آنها وقف می‌شود، این وقف مشارکتی است. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت با بیان اینکه اولویت این کار ساخت بیمارستان سرطانی است، افزود: این طرح از سال گذشته آغاز شده، اما تاکنون هیچ استقبالی برای خرید اوراق وقفی در شهرستان جیرفت صورت نگرفته و مردم با این موضوع بیگانه هستند که باید در این حوزه رسانه‌ها و مطبوعات اطلاع‌رسانی کنند. شریف با اشاره به چالش‌هایی که اوقاف با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هایی که در مدیریت موقوفات با آن مواجه هستیم، نوع نگرشی مردم است که فکر می‌کنند هر جا بحث موقوفات است، بذل و بخشش هم پشت سر آن می‌آید و ادارات هم می‌گویند اگر زمین را تصرف کردیم برای این است که واقف می‌خواسته نفع برای جامعه باشد در حالی که در وقف اعیانی نمی‌توان از ملک استفاده غیر کرد.

اراده قوی برای احیای موقوفه ربع رشیدی وجود ندارد وی عنوان داشت: در بحث موقوفه ربع رشیدی درخواست ما از مسئولان قضایی شهرستان این است که هر چه زودتر وضعیت آن را مشخص کنند از سال 86 پرونده‌های ما در دادگاه است، یک قرار کارشناسی صادر و قرار شد، حدودات دقیق موقوفه مشخص و بر مبنای آن اسناد اصلاح شود. شریف بیان داشت: بعد از چهار سال که نظرات کارشناسان آماده شد، مشکلات دیگری مطرح و قراری صادر شد که چون این موقوفه اثبات شده، دیگر رسیدگی نمی‌کنیم، سئوال این است که موضوع ما اعتراض بر ثبت است، ما جلوی سند طرف متصرف را گرفته‌ایم و اینجا مشخص نشده که تکلیف چیست، سند گرفته شود یا نگیریم. وی افزود: از طرفی بانک‌ها در یک رویه غلط دیگر از اوقاف هم استعلام نمی‌کنند و جلوی تسهیلات مردم را گرفته‌اند باید تکلیف مردم مشخص شود، نیمی از شهر جیرفت با این موقوفه سرو کار دارد و اراده قوی از طرف دادگستری برای احیای این موقوفه وجود ندارد. شریف با بیان اینکه بیش از 72 روستا در جیرفت وقف هستند که بخش عمده آن مربوط به موقوفه آقا ابوتراب کلانتر مهنی هستند، ادامه داد: در بحث اعتبارات مساجد از سال 87 تاکنون به یک‌هزار و 74 مسجد، 2 میلیارد و 300 میلیون تومان در جنوب کرمان کمک شده است. 134 روستا در جیرفت و عنبرآباد فاقد مسجد هستند وی با بیان اینکه 455 مسجد در جیرفت و عنبرآباد وجود دارد و 134 روستا فاقد مسجد هستند، تصریح کرد: تاکنون برای 170 مسجد حکم هیئت امنا صادر شده است که این حکم برای 850 نفر صادر شده و در جنوب کرمان 350 خادم بیمه شده‌اند. شریف با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه فرهنگی و اینکه 95 برنامه فرهنگی مصوب و مهم تاکنون انجام شده که چند مورد آن دائمی است و هر سال اجرا می‌شوند، گفت: یک‌هزار و 200 نفر تاکنون در طرح تربیت حافظان قرآن کریم شرکت کرده‌اند که در 11 پایگاه آموزش می‌بینند و 22 مربی در این حوزه فعالیت می‌کنند. وی ادامه داد: در حوزه موقوفات 31 موقوفه منفعتی داریم، 59 وقف جدید از سال 87 داشته‌ایم و بزرگترین موقوفه ما ربع رشیدی و کوچکترین موقوفه ایران رشیدپور است، موقوفات سایر ادیان هم یک مورد است که برای زرتشتیان وقف شده که در منطقه پاگدار مسکون قرار دارد و تولیت آن با انجمن زرتشتیان تهران است. شریف با بیان اینکه موقوفه‌های دارای نیت عزاداری 9 مورد، مصارف قرآنی دو مورد و عتبات عالیات سه وقف است، اظهار داشت: 700 پرونده در مراجع قضایی راجع به موقوفات جیرفت داریم که فعلا جلوی بسیاری از این طرح دعواها را گرفته‌ایم و در حوزه ثبتی هم سند مالکیت 913 هکتار از موقوفات گرفته شده است. انتهای پیام/80002/غ40

93/09/25 - 18:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن