تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819882247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

درخشش دوباره هوگوپوشان روي شياپ چانگ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: درخشش دوباره هوگوپوشان روي شياپ چانگ
گـوانگژو، يكي از آن صحنه‌هاي درخشان تكواندو‌كاران ايران بود كه خشم چشم بادامي‌ها را به دنبال داشت.
نویسنده : دنيا حيدري 


گـوانگژو، يكي از آن صحنه‌هاي درخشان تكواندو‌كاران ايران بود كه خشم چشم بادامي‌ها را به دنبال داشت. اما بعد از آن، تكواندوي ايران دچار افت شد. افتي كه البته تقريباً زود جمع و جور شد قبل از آنكه ضرر و زيان زيادي به جاي بگذارد و هوگوپوشان ايران بار ديگر به روزهاي اوج خود بازگشتند. البته اين بازگشت نيازمند برنامه‌اي براي تداوم است. خصوصاً كه تلاش رقبا، به ويژه كره‌اي‌ها كه خود را صاحب اين ورزش مي‌دانند، براي كنار زدن ايران به قوت خود باقي است و اين بايد زنگ خطري باشد تا راهي را كه بار ديگر بازيافته‌ايم، ديگر بار گم نكنيم!
قبل از آنكه كاروان ايران راهي گوانگژو شود، حساب ويژه‌اي روي هوگوپوشان باز شده بود. به طوريكه براي اولين بار انتظار مي‌رفت در المپيك آسيايي، هوگوپوشان كره جنوبي جلو بيفتند و درس خوبي روي شياپ چانگ، به چشم بادامي‌ها بدهند. خصوصاً كه الكترونيكي شدن هوگوها هم اين اميدواري را ايجاد كرده بود كه درصد اشتباهات انساني و اعمال نفوذ داوران تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش يابد.
هر چند به رغم درخشش هوگوپوشان ايراني در گوانگژو باز هم كره‌اي‌ها قهرمان شدند اما عملكرد تكواندوكاران ايران در اين رقابت‌ها با درخشش بالايي همراه بود. نمايندگان تكواندو ايران كه از روز اول مسابقات خود را با درخشش آغاز كرده بودند در مجموع 9 مدال را كسب كردند كه از اين نظر بهترين تيم رقابت‌ها بودند و كره جنوبي و چين را پشت سر گذاشتند. اما از لحاظ كيفيت مدالي با وجود درخشش فراواني كه تكواندوكاران مرد و زن در اين دوره داشتند تيم ايران با 3 طلا، 2 نقره و 4 برنز پس از كره جنوبي كه 4 طلا، 2 نقره و 2 برنز به دست آورد در رتبه دوم رشته تكواندو بازي‌هاي آسيايي قرار گرفت. در حالي كه در پايان روز اول رقابت‌هاي تكواندو ايران با دو طلا و يك برنز در صدر جدول اين رشته قرار داشت اما در پايان باز هم اين كره جنوبي بود كه توانست با پيشي گرفتن از ايران و به لطف بهتربودن مدال‌هايش از لحاظ مرغوبيت جاي ايران را در صدر جدول بگيرد و قهرمان رقابت‌هاي تكواندو شود.
بعد از گوانگژو اما عملكرد كاراته دچار افتي مشهود شد؛ افتي كه در المپيك لندن بيش از هر زماني خودش را نشان داد. درحاليكه انتظار مي‌رفت موفقيت‌هاي گوانگژو در لندن هم تكرار شود، اين اتفاق رخ نداد و در بدترين حالت، كرمي در همان اولين مسابقه حذف شد! سقف آرزوي فدراسيون‌هاي رزمي كسب مدال طلاي المپيك است. فدراسيون تكواندو نيز از جمله رشته‌هاي رزمي است كه در بيش از چهار دوره المپيك حضور پيدا كرده و در هر دوره حضور با دستاني پر بازگشته است. در المپيك لندن هم البته تكواندوي ايران توانست همانند مسابقات جهاني و رقابت‌هاي قهرماني آسيا كه از جمله مهم‌ترين رويداد‌هايي بود كه تكواندوي ايران در سال ۹۱ در آنها حضور پيدا كرده بود، به عنوان نايب قهرماني برسد، اما عدم كسب مدال طلا توسط كرمي به شدت به چشم آمد!
بعد از المپيك لندن، نوبت به مسابقات گرندپريكس رسيد (جايزه بزرگ). بازي‌هاي گرندپريكس كه به عنوان مسابقات كسب سهميه المپيك شناخته مي‌شود، به ترتيب در كشورهاي چين، قزاقستان و انگلستان برگزار شد تا هشت نفر اول هر وزن المپيكي، به اين بازي‌ها دعوت شوند. شروع اين رقابت‌ها اما خوب نبود، تك مدال ايران در بازي‌هاي گرندپريكس چين را بهنام اسبقي(برنز) كسب كرد و همين مسئله انتقادات زيادي را در پي داشت، به طوريكه مسئولان فدراسيون براي اولين بار بعد از المپيك لندن جلسه‌اي با محتواي توضيح و تبيين عملكرد تكواندو در ميادين بين‌المللي برگزار كردند كه البته بيشتر جلسه‌اي بود براي توجيه و مهم‌تر از همه بدون حضور رئيس فدراسيون! غلامحسن ذوالقدر رئيس سازمان تيم‌هاي ملي اما عدم نتيجه‌گيري در اين مسابقات را به بسته بودن دست فدراسيون و انتخاب نفرات توسط فدراسيون جهاني ربط و البته قول جبران داد. مسابقات گرندپريكس بعدي، شهريور ماه در قزاقستان و چند روز قبل از بازي‌هاي آسيايي اينچئون بود و نمايندگان ايران در اين بازي‌ها به سه مدال (مهدي خدابخشي طلا، فرزان عاشورزاده نقره و بهنام اسبقي مدال برنز) رنگارنگ دست پيدا كردند. در بازي‌هاي گرندپريكس منچستر كه پايان بخش مسابقات مقدماتي گرندپريكس بود نمايندگان ايران با وجود خستگي ناشي از بازي‌هاي آسيايي كره جنوبي عملكرد قابل توجهي داشتند و در نهايت، فرزان عاشورزاده و مهدي خدابخشي طلايي شدند و مسعود حجي زواره و سجاد مرداني صاحب گردن‌آويز برنز شدند تا به دعوت فدراسيون جهاني، فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقي، مهدي خدابخشي و در نهايت سجاد مرداني به بازي‌هاي مكزيك دعوت شوند. مسابقاتي كه امتياز نفر اول مسابقات 80، نفر دوم 48 و نفر سوم 80/28 و امتياز نفرات چهارم و پنجم صاحب آن 28/17 و10/12 بود. در مرحله فينال رقابت‌هاي گرندپريكس كه در سال ۲۰۱۴ براي كسب امتياز سهميه المپيك در سالن مركزي شهر كوئرتارو مكزيك برگزار شد، هر چهار نماينده ايران مدال گرفتند (يك طلا، يك نقره و دو برنز) تا جايگاه خود را در رنكينگ المپيك بهبود بخشند و يك قدم به كسب سهميه المپيك ريو نزديك شوند.
اما قبل از آنكه كاروان هوگوپوش ايران براي حضور در جام جهاني و گرندپريكس راهي مكزيك شوند، در اينچئون روي شياپ چانگ رفتند و ركورد خود را در آسيا بهبود بخشيدند. تيم ملي تكواندو ايران هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي (اينچئون) را با كسب چهار نشان زرين طلا و كسب عنوان قهرماني به پايان برد تا شاگردان مغانلو كارنامه‌اي درخشان از خود برجاي بگذارند. تيم ملي تكواندو ايران كه يكبار در سال ۲۰۱۱ عنوان قهرماني را در بيستمين دوره رقابت‌هاي قهرماني جهان در كره‌جنوبي به خود اختصاص داده بود يكبار ديگر در كشوري كه مهد تكواندو جهان است كاري كرد كارستان و با كسب چهار نشان طلا عنوان قهرماني را در بازي‌هاي آسيايي به خود اختصاص داد. اين قهرماني از آن جهت اهميت دو چنداني پيدا مي‌كند كه تكواندو ايران باعث شد تا تعداد مدال‌هاي طلاي ايران به عدد 20 برسد و خاطره بازي‌هاي آسيايي گوانگژو تكرار شود؛ با كسب در مجموع چهار مدال طلا، دو نقره و يك برنز. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن