تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818826171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش بيني مطالبات شهرداري تهران در بودجه سال ۹۴ به مجلس و دولت پيشنهاد داده شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آذر ۱۳۹۳ (۱۲:۴۸ب.ظ)
پيش بيني مطالبات شهرداري تهران در بودجه سال ۹۴ به مجلس و دولت پيشنهاد داده شد عليرضا دبير گفت:‌ در يکصد و هفدهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران طرح دو فوريتي «پيشنهاد به مجلس شوراي اسلامي و دولت به منظور پيش بيني مطالبات شهرداري تهران از دولت در بودجه سال ۹۴» به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، رييس کميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در دفاع از اين طرح دو فوريتي اظهار داشت:‌ دوستان ما دکتر تقي پور و آقاي دوستي و آقاي سرخو براي محاسبه مطالبات مديريت شهري از دولت جلسات متعددي را برگزار کردند و جمع بندي ها نشان مي دهد مديريت شهري تهران بر اساس قوانين بالادستي ۱۲ هزار و ۳۹۸ ميليارد تومان از دولت ها طلبکار است.
وي با اشاره به اينکه بر اساس «مصوبات مجلس در قوانين و تبصره هاي بودجه سنواتي» بدهي دولت تا کنون ۹ هزار و ۶۸۲ ميليارد تومان است؛ تاکيد کرد: اين طلب ها بر اساس مستندهاي قانوني تهيه شده است نه بر اساس پيشنهادات شورا به مجلس.
عليرضا دبير درباره سرفصل هاي اصلي مطالابت مديريت شهري توضيح داد: حمل و نقل عمومي؛ بافت فرسوده؛ جرائم شهرداري؛ عوارض فرآورده هاي نفتي؛ جرائم راهنمايي و رانندگي؛ حقوق و عوارض گمرکي ناوگان حمل و نقل و عمومي و استفاده از تسهيلات صندوق توسعه ملي سرفصل هاي بدهي دولت به شهرداري تهران است.
رييس کميسيون برنامه و بودجه اضافه کرد: اين دوفوريت به اين دليل است که امروز ظهر جلسه مديريت شهري با حضور شوراي شهر؛ استانداري و نمايندگان مجلس به رياست دکتر طلا برگزار مي شود تا اين مطالبات پيگيري شود. ما اميدواريم با تصويب اين طرح نمايندگان مجلس و فراکسيون مديريت شهري اين مطالبات را پيگيري کنند تا عدد ۲۲۰ ميلياردي که دولت در لايجه بودجه اش براي حمل و نقل عمومي پيشنهاد داده افزايش پيدا کند.
چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز اظهار داشت: دولت در زمان تنظيم بودجه اين را پيش بيني مي کند و وقتي به مجلس پيشنهاد مي دهد تغيير آن سخت مي شود.
حکيمي پور به عنوان يکي از مخالفان اين دو فوريت گفت: من روي شکل کار اعتراض دارم. چرا که اگر به اين مصوبه عمل نشود براي شورا خوب نيست. من معتقدم رييس شورا مي تواند با مکاتبات اين مطالبات را از دولت بگيرد.
وي با تاکيد بر قانوني بودن اين مطالبات گفت: به اين مطالبات بايد رديف جداگانه اي براي سود سهام کارخانه هايي که در محدوده شهر تهران هستند هم اضافه شود.
چمران در پاسخ به حکيمي پور گفت: صحبت شما درست است ولي اين کاري که ما انجام مي دهيم ضرر ندارد. ما برنامه هاي ملاقات ها و .. را دنبال مي کنيم اما مصوبه شورا هم باشد پشتوانه بيشتري براي ملاقات هاي حضوري باشد.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين پيشنهاد کرد يک ميليارد دلار از جدول جدا شده و به ريال تبديل نشود.
دوستي هم با اشاره به اينکه جمع بندي مطالبات طي نامه اي به رياست جمهوري و سازمان برنامه منتقل شده اين مصوبه را بي ضرر و موثر دانست.
پس از بررسي هاي انجام شده دو فوريت اين طرح به تصويب رسيد.
احمد دنيامالي هم به عنوان يکي ديگر از مخالفان اين طرح گفت:‌ دولت هاي قبلي تعهدات شان را انجام نداده اند چرا ما بايد يقه اين دولت را بگيريم؟ ما مي دانيم اين دولت مالي را ندارد بايد جيزي را تصويب کنيم که قابليت اجرايي داشته باشد.
رييس کميسيون عمران اضافه کرد: اعلام اين رقم در دنيا شرايط اقتصادي ما را سياه تر جلوه مي کند و اين شائبه به وجود مي آيد که شورا وشهرداري به دنبال تقابل با دولت است.
وي افزود:‌نبايد شرايطي را ايجاد کنيم که مردم را نگران کنيم ما مي توانيم اين اعداد را واقعي تر اعلام کنيم. دولت هاي قبل هم کلي به ما کمک کرده اند و ما بايد اين ها را هم بگوييم که بخشي از ناوگان را با کمک دولت تجهيز کرديم. ما نبايد يک طرفه به قاضي برويم. دولت وقتي بخواهد کمک کند ببيند چانه مان را خيلي بزرگ برداشتيم کمکي به ما نمي کند.
دوستي نيز ايراداتي را به جدول اين طرح وارد کرد و گفت:‌ ما بايد بودجه مصوب هر سال را مطالعه کنيم و ببينيم بر اساس آن چه خروجي از مجلس و شوراي نگهبان بيرون آمده است. ما بايد طلبي را که بعد از ابلاغ بودجه داشته ايم درخواست کنيم. و همچنين بايد به تخصيصي که در سراسر کشور اتفاق افتاده توجه داشته باشيم.
وي اضافه کرد: بحث ما اين دولت نيست بلکه دولت هاي قبلي است. کل بودجه اين دولت ۱۲ هزار ميليارد نبوده چطور مي خواهد اين رقم را به ما بدهد؟
سرخو با تاکيد بر سخنان دوستي بيان داشت: مطالبات شهرداري تهران از دولت را به چند دسته تقسيم کرديم يک دسته آنهايي که در بودجه سال ۹۳ ذکر شده و بخشي که به صورت مطالبات باقي مانده و قرار بود اين ها را رديف به رديف مشخص کنيم.
وي اضافه کرد: بخشي از مطالبات مربوط به بودجه سنوات قبل است که معمولا در قانون بودجه مي نويسند که در صورت تحقق منابع تخصيص يابد. مي توان گفت دولت هاي گذشته هم کمک نکرده اند اما مي بينيم خط فرودگاه امام خميني و يا ورامين را در رديف هاي بودجه ديده اند هم امسال و هم در نسوات سال هاي گذشته.
رييس کميته حمل و نقل شورا تصريح کرد: با توجه به اينکه سه ميليون تردد شهر تهران با وسيله نقيله شخصي مربوط به  ساکنين شهرهاي اقماري شهر تهران است؛ مترو ورامين و اسلامشهر در ترافيک شهر تهران نقش دارد و ۷۴۰ کيليومتر مترو مورد نياز شهر تهران شامل اقماري ها هم مي شود.
سرخو از شهرداري تهران خواست دفترجه اي را از صورت بدهي هاي دولت به شهرداري تهيه کند و آن را به سازمان حسابرسي ارائه کند تا طلب هاي شهرداري به تاييد دولت برسد. وي در اين باره توضيح داد: ما به عنوان طالبکار اعلام طلب مي کنيم اما دولت بايد آن را بپذيرد زماني که سازمان حسابرسي به صورت ها رسيدگي کند و تاييد کند.
سالاري نيز با اشاره به حضور وزير نفت در جلسه شوراي شهر تهران گفت: ايشان در آن جلسه گفتند ما حاضريم به هر ميزان در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومي و نوسازي ناوگان به شهرداري کمک کنيم. اما در حال حاضر با توجه به مشکلات دولت و موضوع قيمت نفت؛ نبايد با يک گفتمان تحکمي  مصوبه بگذاريم.
رييس کميسيون شهرسازي و معماري اضافه کرد:‌ اين بدهي بيشتر مربوط به دولت هاي گذشته است آن هم در زماني که قيمت نفت بالا بوده و فرصت هاي خوبي هم داشتند. حالا با توجه به مشکلات دولت خيلي از کارشناسان ترديد دارند دولت بتواند اين بودجه را محقق کند ما چطور مي توانيم انتظار پرداخت بدهي هاي گذشته را داشته باشيم؟
اقبال شاکري در مخالفت با اعضاي اصلاح طلب شورا گفت:‌ موضوع برخورد با دولت به اين پيچيدگي و سخت جلوه دادن نيست. ما هم يک دستگاه اجرايي هستيم. مثل اين است که به وزارت علوم بگوييم دنبال بودجه ات نرو. ما هم به همين ارتباطي که بقيه دستگاه هاي اجرايي با دولت دارند عمل مي کنيم.
وي اضافه کرد: قبول دارم بزرگ کردن اين موضوع بهره وري آن را کاهش مي دهد و شهرداري بايد دقيق تر جامع تر و محکم تر در طول سال و به طور دايمي اين مطالبات را پيگيري کند. وقتي بودجه کم مي شود و جيره بندي مي شود رقابت براي گرفتن سهم ها بالا مي رود اما بعضي از اين منابع محقق شده اند و بعضي به تخصيص ارتباط دارد. مابايد اين دو بخش را جدا کنيم.
شاکري خاطر نشان کرد:‌ وظيفه اصلي پيگري اين مطالبات به عهده کميسيون برنامه و بودجه و شهرداري است. آن سه بزرگوار نظرات شان را بگويند اما تاييد آن بر عهده شهرداري و کميسيون بودجه است.
سروري نيز با اشاره به اينکه از نظر حقوقي دولت هاي مستقر دولت هاي مستمر هستند؛ يادآور شد: از نظر حقوقي نمي توان گفت مطالبات قبل براي دولت قبل است. دولت يک مجموعه به هم پيوسته است به همين دليل مطالبات و بدهي هاي آنها جاري و ساري است نمي توان گفت دولت جديد نبايد طلب ها از کشورهاي ديگر را بگيرد يا بدهي هايش را به دستگاه هاي اجرايي اش بپردازد.
وي اضافه کرد: ما در اين پيشنهاد به دنبال اين هستيم که شهرداري را به سمت درآمدهاي پايدار سوق دهيم نمي توانيم شعار بديم شهرداري شهر را ارائه کند و شهر را نفروشد و طالب هايش را از دولت مطالبه نکند. پس شهرداري چطور بايد شهر را اداره کند؟
رييس کميسيون نظارت و حقوقي شورا ادامه داد: دولت ها فرهنگ پرداخت به شهرداري تهران را ندارند. دولت سابق اخم کرد و نمي داد دولت فعلي لبخند مي زند و نمي دهد اما در عمل فرقي ندارد هر دو در ندادن مشترک هستند. زماني که دبير شوراي عالي شهرسازي اصرار دارد که شهرداري به سمت تراکم فروشي نرود بايد بداند تنها راهش اين است که درآمدهاي پايدار را افزايش دهد. ما نمي توانيم سهم دولت را از درآمدهاي پايدار منهي کنيم. ما بايد در يک فرايند منطقي و دوستانه اين مطالبات را از دولت بگيريم.
دبير نيز با اشاره به اينکه مردم تهران به ما راي دادند که ما از حق شان دفاع کنيم؛ تصريح کرد: اين حق مردم تهران است. بر اساس استاد بالادستي مديريت شهري ۱۲ هزار ميليارد تومان و  بر اساس بودجه سنواتي ۹ هزار ميليارد تومان به شهرداري بدهکار است. البته اين جدول را آقاي تقي پور تهيه کرده اند و در غياب ايشان من از طرف ايشان جدول را قرائت کردم.
رييس کميسيون برنامه و بودجه تاکيد کرد: دو بند از تقريغ بوجه سال ۹۲ اين است که چرا مطالبات تان را از دولت پيگيري نکرده ايد؟ ما در حسابرسي درآمدها و هزينه ها را بررسي مي کنيم. در ديوان محاسبات هم اين مبالغ تعيين شده است.
عليرضا دبير با اشاره به اينکه يک ميليارد دلار مصوب مجلس بوده و آقاي حاضر به پرداخت آن نشده است اظهار داشت: اين رقم هنوز به عنوان مطالبه شهرداري در قانون وجود دارد. بر اساس ماده ۱۰ توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت دولت بيش از ۹ هزار ميليارد تومان بايد به شهرداري مي پرداخت که بعد از پرداخت سه هزار و ۸۱۴ ميليارد تومان حالا ۶ هزار و ۵۲۸ ميليارد تومان به شهرداري تهران بدهکار است.
رييس کميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اتفاقي که در لايحه بودجه سال ۹۴ دولت افتاده گفت: ما تا کنون ارزش افزورده را مستقيم از خزانه دريافت مي کرديم اما دولت امسال پيشنهاد داده که خودش ارزش افزوده را مديريت کند اما اين اتفاق اصلا به نفع مديريت شهري نيست.
وي با اشاره به اينکه توسعه متروي اقماري بر اساس قانون بر عهده دولت است و منتي بر مديريت شهري نيست بيان داشت:‌ آقاي سرخو و دوستي در اين جلسات حضور داشتند که با استفاده از ارتباطاتشان از دوست مطالبات شهرداري را پيگيري کنند. ما هم حتما مشکلات مالي دويت و موضوع نرخ نفت را مي دانيم اما ما نماينده مردم هستيم و بايد مطالبات مردم را پيگري گنيم. اميدواريم اين دولتي که برآمده از مردم است اين مطالبات را پرداخت کند.
چمران نيز پيشنهاد به دولت و مجلس را تقابل ندانست و گفت: اين درست مثل بچه اس است که مي خواهد از پدرش  پول بگيرد؛ پدري که با خنده برخورد مي کند.اين طرح هم مختص به امسال نيست شايد هشتمين بار است که به دولت و مجلس پينشهاد مي دهيم و هميشه هم موفق بوديم.
دنبامالي نيز تاکيد کرد:‌ما در دولت فعلي تنها چيري که مي توانيم ادعا کنيم مطالبات مربوط به سال ۹۲ و ۹۳ است. آقاي سروري خودش در مجلس بوده است. بند ۷ از قانون بودجه حذف شده است چطور مي توانيم آنرا از دولت مطالبه کنيم؟
صلاحي به عنوان نماينده شهرداري نيز بيان داشت:‌ اشخاص حقيقي خودشان جوابگوي بدهي خودشان هستند اما دولت شخص حقوقي است. سال آينده از نظر مالي سال بدي است ما اصرار نداريم اين مطالبات را يک ساله از دولت بگيريم دولت هم اين طلب ها را تاييد کرده است دکتر قاليباف با وزاري مختلف جلسه داشته اند هيچ کدام اين طلب ها را رد نکرده اند.
معاون برنامه ريزي و توسعه شهري شهرداري تهران با اشاره به اينکه بخشي از اين مطالبات را مي توان به صورت تهاتر يا سهام دريافت کرد؛ اظهار داشت: بخشي از طلب ما پولي است که مردم به خزانه دولت ريخته اند و درواقع وصول شده است مثل جرائم راهنمايي و رانندگي. اين پول در خزانه است و مسدود شده است. رييس ديوان محاسبات هم اين ارقام را تاييد کرده است. سال گذشته از اين رديف کمتر از يک ميليارد به ما داده اند. در حالي که اين عدد سالي ۸۰۰ ميليارد تومان مي شود.
چمران با بيان اينکه اين مشکل با تعامل با مجلس و دولت حل مي شود؛ عنوان کرد: ما به طور همزمان اين را به دولت هم پيشنهاد مي دهيم که بعد از تصويب مجلس دولت مخالفت نکند. ما بايد اين مسير را ادامه دهيم تا بتوانيم به صورت نقد و غير نقد اين مبلغ را وصول کنيم.
وي با اشاره به بودجه ۵ ساله دولت گفت:‌مطالباتي مثل جرائم و عوارض که در خزانه موجود است با تفاهم نامه قابل دريافت است. من پيشنهاد مي کنم اين جدول اصلاح شده و رقم آن کاسته شود.
وي با بيان مثالي از سال ۸۲ توضيح داد: ما سال ۸۲ که وارد شهرداري شديم ۶۰۰ ميليارد از دولت طلب داشتيم و دولت وقت هم اين رقم را قبول نداشت. زماني که خود آقاي احمدي نژاد رييس حمهور شد گفتيم همان ۶۰۰ ميليارد که خودت مي گفتي را به شهرداري پرداخت کن. دولت حسابرسي کرد و رقم مطالبات شهرداري را  ۴۰۰ ميليارد تومان تعيين کرد..
چمران اضافه کرد:‌مجلس فقط ۵۰ ميليارد تومان آن را تصويب کرد و دولت هم اين رقم مصوب را به شهرداري پرداخت. بنابراين اگر مجلس تصويب نکند دولت نمي تواند بدهي سالهاي گذشته را بپردازد.
در پايان با پيشنهاد رييس شورا اين طرح با رقم ۷ هزار و ۲۳۸ ميليارد تومان به علاوه يک ميليارد دلار برداشت از صندوق توسعه به تصويب رسيد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن