تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833924426




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تذهیب های قرآنی دوره معاصر از نظم و انسجام قبلی برخوردار نیست -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نجارپور مطرح کرد:
تذهیب های قرآنی دوره معاصر از نظم و انسجام قبلی برخوردار نیست

صمد نجارپور


شناسهٔ خبر: 2443509 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
استانها > اصفهان

اصفهان -یک کارشناس تذهیب های قرآنی گفت: در گذشته تذهیب قرآن ها در مکاتب نگارگری ایران از نظم و دقت خاصی برخوردار بود در حالی که در تذهیب های معاصر کمتر به چشم می خورد. به گزارش خبرنگار مهر، صمد نجارپور در نشست تخصصی "بازشناسی نقش و جایگاه هنر تذهیب در کتاب آرایی قرآن در دوره های تیموری و صفوی و مقایسه آن با تذهیب دوره معاصر" که در محل پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی برگزار شد افزود: تذهیب های قرآنی به لحاظ مفاهیم عرفانی و اسلامی بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است.هر یک از نقش مایه های هنر تذهیب در قرآن بار معنایی بالایی داردوی ادامه داد: هر یک از این نقش مایه ها خود به تنهایی دارای بار معنایی عمیق و ژرفی است که لازم است که این مفاهیم و معانی از دل تذهیب های قرآنی استخراج شود.نجارپور ادامه داد: البته از طرفی به لحاظ فرمی، استقرار تذهیب های قرآنی در قرآن با یک نظم و ترتیب خاصی بوده که در تذهیب های قرآنی معاصر کمتر به چشم می خورد.فناوری های نوین و ناآگاهی تذهیب کاران معاصر تصاویر تذهیب را آنگونه که باید در جاهای مناسب قرار نمی دهدوی در ادامه سخنان خود به تشریح دلیل این امر پرداخت و بیان داشت: شاید به دلیل ناآگاهی تذهیب کاران و نیز  به دلیل استفاده از ابزار و فناوری های نوین، نظیر رایانه، افراد غیر متخصص برخی از تصاویر تذهیب را از منابع مختلف جمع آوری کرده و درجاهای نامناسب و نابجا در قرآن های دوره معاصر مورد استفاده قرارداده اند.مدیر گروه کتابت و نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد در خصوص تاریخچه استفاده از هنر تذهیب و ریشه لغوی آن نیز بیان داشت: برخی از محقیقن امام علی (ع) را مبدع هنر تذهیب در قرآن می دانند و نمونه قرآن هایی که از صدر اسلام به خط کوفی بدون نقطه باقی مانده، خوشنویسی و تذهیب آن را به ایشان منسوب می کنند.تذهیب قرآنی از دوره ایلخانی به بعد رواج یافتوی در ادامه سخنان خود به تشریح ویژگی های تذهیب قرآنی در دوره صفوی و تیموری پرداخت و بیان داشت: تذهیب قرآن در حقیقت از دوره ایلخانی به بعد بود که رواج بیشتری پیدا کرد و در دوره تیموری و صفوی به اوج قدرت و ظرافت رسید.نجارپور در خصوص تذهیب های که در دوره صفوی اجرا شده بیان داشت: در این دوره تذهیب هایی که اجرا شده است دوره بیشتر از نقش مایه های گیاهی بیشتری استفاده شده است.این استاد دانشگاه در ادامه در خصوص تذهیب های به کار رفته در دوره تیموری نیز گفت: مکتب تیموری در سال 1370 میلادی بدست تیمور و به سرپرستی عبدالحی در سمرقند آغاز گشت  ولی اوج هنرمکتب تیموری در دوره شاهرخ وپسرش بایسنغر میرزا در هرات بود.وی  بزرگترین هنرمند این مکتب را کمال الدین بهزاد دانست و ادامه داد: هنرمندان تذهیب کار این دوره از نقش مایه ای اسلیمی بیشتری استفاده کرده اند که به لحاظ بصری جزء تذهیب های محکم و قدرتمند به شمار می روند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن