تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842984517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاریخچه «شمایل‌های عاشورایی» ورق خورد/ گشودن دری از درهای بهشت -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در خانه هنرمندان ایران
تاریخچه «شمایل‌های عاشورایی» ورق خورد/ گشودن دری از درهای بهشت

نشست بررسی شمایل های عاشورایی


شناسهٔ خبر: 2443523 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

چهارمین نشست سالانه هنرهای عاشورایی به بررسی «شمایل‌های عاشورایی» به روایت هادی سیف و سعید باباوند اختصاص داشت که در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این نشست هادی سیف به ایراد سخنرانی خود با عنوان «تجلی یکی شدن ایمان و ذوق در آثار نقاش خیالی ساز مردم کوچه و بازار؛ محمد مدبّر» پرداخت و در مقدمه سخنرانی‌اش گفت: در عرصه مذهبی نگاری، ردپای آشکاری در تاریخ هنر ایران وجود ندارد، چرا که از یک سو منابع اندک و اسناد پراکنده هستند و از سوی دیگر آثاری از این دست که متعلق به پیش از دوران صفوی بوده‌اند، عمدتاً از بین رفته‌اند. بنابراین در این بررسی عصر صفوی را عصر آغاز مذهبی نگاری، و پرده‌ها را نخستین اسناد مذهبی نگاری و خیالی نگاری نقاشان گمنام فرض می‌کنیم. این نگارگران افرادی مخلص و بی ادعا بودند که نه از حمایت درباری بلکه از پشتیبانی مردم کوچه و بازار برخوردار بودند.این پژوهشگر هنرهای مردمی ایران سپس به طور خلاصه به مذهبی نگاری‌های پیش از عصر صفوی تا آغاز دوران قاجار پرداخت و ادامه داد: خیالی نگاران با پرده‌هایشان دری از درهای بهشت را به روی خلق باز کردند و در این میان تعذیه داران نیز تاثیر زیادی بر قلم این افراد داشتند. آنچه خیالی نگاری دوران قاجار و به ویژه دوره ناصری را از دوران پیش از آن متمایز می‌سازد، محدود نماندن این آثار به روایت‌های مذهبی و تاثیر پذیرفتن از شعر و نظم و نثر فارسی به خصوص شاهنامه فردوسی است.وی سخنانش را با پرداختن به سرگذشت محمد مدبر در دوران نوجوانی و جوانی ادامه داد و اظهار کرد: یکی از پرشورترین نهضت‌های مردمی در عرصه خیالی پردازی زمانی اتفاق می‌افتد که محمد مدبر در پانزده سالگی به شاگردی علیرضا قوللر آغاسی می‌رسد و همراه با فرزند وی، حسین قوللر آغاسی وارد عرصه دیگری از خلاقیت می‌شوند. آنها در سال‌های نخست به نقاشی بر روی بوم‌ها و پرده‌های سفارش داده شده از طرف قهوه خانه‌ها دست می‌زنند و از یک زمان به بعد مسیر این دو از هم جدا می‌شود. محمد مدبر شخصیتی مذهبی، مداح و آشنا به روایات بود و از این رو پا در عرصه مذهبی نگاری گذاشت.نویسنده «دریچه‌هایی رو به بهشت» در بخش پایانی سخنانش به تحلیل آثار محمد مدبر پرداخت و بیان کرد: برای اولین بار در آثار مدبر شاهد منزلت یافتن رنگ در عین توجه به نقش و حفظ امانت روایات هستیم. وی انبیاء را با رنگ‌های روشن و در نوعی آرامش و رهایی، و اشقیاء را با رنگ های تیره در اوج خفت به تصویر می‌کشد. در واقع مدبر قادر است از این طریق بیننده را به عالمی رهنمون سازد که قصد ستایش آن را دارد. مدبر که به کربلایی نقاش یا نقاش عاشورا مشهور بود، در نقاشی‌های خود چهره قهرمان را به شکل برجسته‌ای در مرکز تابلو ترسیم کرده و سایر وقایع تصویر شده را در اطراف آن جای می‌دهد. مدبر ضمن پرداختن به واقعه عاشورا در آثارش، تمام روایات مربوط به جهنم، بهشت، فرشتگان و.. را نیز مدنظر قرار داده و بیننده را لحظه به لحظه با روایت همراه می‌کند. هنر محمد مدبر آیینه تمام نمای اعتقادات و عشق درونی اش بود. هنری که شانه به شانه آثار مذهبی ماندگار در سرتاسر جهان می‌زند و افسوس که بخش اعظم آثار وی یا از بین رفته‌اند یا در مجموعه‌های خصوصی از نظرها پنهان مانده‌اند.در ادامه این نشست سعید باباوند سخنرانی خود را با عنوان «نگاهی بر تاریخچه هنرهای تجسمی عاشورایی» آغاز کرد و ضمن اشاره به سابقه نه چندان طولانی هنر مذهبی و عاشورایی گفت: پیوستگی میان نقاشی و ادبیات ایران امری انکارناپذیر است. شعر عاشورایی به رغم دارا بودن قطعاتی درخشان و ماندگار، تا دوران صفویه و برپایی مجالس روضه خوانی بر پایه کتاب روضه الشهدا جایگاهی عمده پیدا نکرده بود.این طراح گرافیک ضمن پرداختن به مفهوم تاریخ نگاری و ابعاد گوناگون واژه شمایل به ردپای شمایل نگاری در عصر صفوی اشاره کرد و یادآور شد: هنر عاشورایی هنری عامیانه محسوب می‌شود که عمر کوتاهی دارد. علاوه بر ارتباط شعر و نقاشی، یکی دیگر از دلایل عمر کوتاه هنر عاشورایی را می‌توان ترس درباریان از سنت ظلم ستیز عاشورا و عدم ایجاد فضا برای رشد چنین هنری دانست.باباوند در ادامه به پخش تصاویر مذهبی دوران معاصر برای حاضران در نشست و ارائه توضیحاتی در خصوص هر یک از تصاویر پرداخت و متذکر شد: تصاویری که اکنون در میان مردم دست به دست می‌شود، از ادیت‌های کامپیوتری و دیگر شیوه‌های نوین تاثیر پذیرفته است. اگرچه شیوه چهره پردازی کماکان عامیانه است اما منطبق بر رئالیسم روایت نیست و تاثیرپذیری از دیگر نقاشان ایرانی و حتی نقاشان روس در این آثار قابل مشاهده است.این منتقد هنرهای تجسمی ضمن ابراز تاسف از ابتذال وارد شده به برخی از این تصاویر، چنین اتفاقی را مشابه آن چیزی دانست که در دوران مکتب شیراز و به واسطه تکثیر نسخه‌های ارزان قیمت کتاب صورت پذیرفت و در پایان گفته‌هایش به انتقاد از انحراف صورت پذیرفته در این جریان پرداخت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن