تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):روزه رجب و شعبان توبه ‏اى از جانب خداى عزيز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799372730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد قاچاق مواد مخدر در آسيا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۸:۵۷ب.ظ)
اقتصاد قاچاق مواد مخدر در آسيا قاچاق مواد مخدر به معني، تجارت غيرقانوني جهاني شامل کشت، توليد، توزيع و فروش موادي که تجارت آنها ممنوع است، مي باشد و اين تجارت امروزه بسيار پرسود است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، آمار منتشره از سوي دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نشان مي دهد که مصرف هروئين در جهان در حال حاضر حدود 340 تن است و حدود 430 تا 450 تن هروئين سالانه به بازارهاي جهاني وارد مي شوند.
گفتني است؛ حدود 50 تن از هروئين و مرفين تزريق شده به بازارهاي جهاني در ميانمار و جمهوري دموکراتيک خلق و بقيه آن تا 380 تن در افغانستان توليد مي شود.
مواد مخدر توليد شده از مسيرهاي مختلف روانه بازارهاي جهاني مي شود. مسيرهاي بالکان و شمال راهروهاي اصلي قاچاق هروئين افغانستان به بازارهاي بزرگ فدراسيون روسيه و غرب اروپا است.
مسير بالکان عبور از پاکستان، جمهوري اسلامي ايران، ترکيه، يونان و بلغارستان را در برمي گيرد که مواد مخدر را از غرب آسيا به جنوب شرق اروپا و بازار اروپاي غربي منتقل مي کند.
به گفته کارشناسان مواد مخدر عبور داده شده از مسير بالکان به ارزش سالانه حدود 20 ميليارد دلار است.
از مسير شمالي نيز مواد مخدر از طريق تاجيکستان و قرقيزستان يا ازبکستان و يا ترکمنستان به قزاقستان و فدراسيون روسيه منتقل مي شود.
ارزش قاچاق مواد از اين مسير نيز حدود 13 ميليارد دلار در سال تخمين زده شده است.
ايران در کريدور حمل و نقلي بين اروپا و افغانستان که توليد کننده ي اصلي ترياک است، قرار دارد. بر طبق گزارش بخش مواد مخدر و خلاف کاري سازمان ملل متحد، منطقه ي مرزي بين افغانستان و پاکستان به يکي از مناطق آزاد وسيع در جهان براي تجارت غير قانوني مواد مخدر تبديل شده است.
مرز ايران با افغانستان 900 کيلومتر است و تقريبا 74 درصد از قاچاق ترياک در اين منطقه صورت مي گيرد.
نبايد مرز خطرناک ايران و پاکستان را نيز فراموش کرد، در آنجا ايراني ها، ديوار سه متري به ضخامت تقريبي يک متر ايجاد کرده اند که 700 کيلومتر است.
نزديک به اين ديوار، خندق ها و گودال ها حفر شده و ساخت و سازهايي انجام شده است که هدف از آن توقف قاچاق مواد مخدر به ايران است.
گزارش ها تصريح مي کند که منطقه غرب آسيا به عنوان مرکز کشت غير قانوني خشخاش و حشيش است. بنابراين در سال 2010، سطح زير کشت خشخاش در اين منطقه، به ميزان 125 هزار هکتار بوده که حدود دو سوم اراضي زير کشت خشخاش در جهان را شامل مي شود.
البته بخش قابل توجهي از خشخاش توليد شده در سطح منطقه، در کشور افغانستان بوده است و بخش ناچيزي از آن نيز در مناطق هم مرز با کشور پاکستان کشت شده است.
مهم اينکه؛ نزديک به 80 درصد مواد افيوني جهان در افغانستان کشت و لااقل 50 درصد از آن براي مصرف دارويي و يا غيرقانوني وارد ايران مي شود.
از سال ۱۹۰۹ و معاهده شانگهاي که نخستين گام جهت همکاري هاي بين المللي در زمينه مبارزه با قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر برداشته شد، تا به امروز که دولتها به جهت منافع مشترکشان تمايل بيشتري به برخورد هماهنگ با مواد مخدر دارند، حدود يک قرن مي گذرد.
در اين فاصله زماني طولاني و با وجود انعقاد ۳ کنوانسيون اصلي مواد مخدر و شکل گيري سازمانهاي بين المللي به منظور همسو نمودن تلاش هاي جهاني در زمينه مبارزه با مواد مخدر، اما؛ به نظر مي رسد موفقيت جريان مبارزه با مواد مخدر در سطح بين المللي آن طور که انتظار مي رود نيست.
اين در حالي است که سازمان ملل متحد به عنوان عالي ترين نهاد بين المللي همواره در گزارشات خود از وضعيت مواد مخدر در سطح جهان، خواستار گسترش و تحکيم همکاري هاي بين المللي براي اعتلاي اهداف کنوانسيون هاي مبارزه با مواد مخدر مصوب سالهاي ۱۹۶۱، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۸ شده است.
بر اساس ارزيابي ها، ايران براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر هر ساله تقريبا 1 ميليارد دلار هزينه مي کند. ضمنا سازمان هاي بين المللي براي مبارزه با اين جنايات تقريبا 15 ميليون به ايران اختصاص مي دهند.
مهم اينکه؛ مبارزه ي ايران با ترانزيت مواد مخدر در محدوده ي خود، به نفع ساير کشورها نيز هست و تاثير اقدامات ضد مواد مخدر جمهوري اسلامي ايران بسيار بالاست.
مثلاً؛ اگر سازمان هاي مجري قانون روسي موفق شدند، تقريبا 4 درصد از هروئين و مواد حاصله از ترياک وارد شده به کشور را از گردش تجاري خارج کنند، شاخص ايران در اين زمينه 33 درصد است.
جمهوري اسلامي ايران به عنوان شريک مهمي در بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر محسوب مي شود و در واقع ايران عضو برتر و قديمي سازمان ملل در اين زمينه است.
اين در حالي است که طي 5 سال اخير هر ساله به طور متوسط 600 تن مواد مخدر در ايران ضبط شده است، که 75 درصد از آن شامل ترياک و هروئين است.
در سال گذشته شمسي (1392)، در ايران 500 تن مواد مخدر ثبت و ضبط شده است. همچنين در جهان، در جنگ با تجارت مواد مخدر طي سه دهه ي اخير بيش از 4 هزار پليس کشته شده و 12 هزار نفر زخمي شده اند.
به اين ترتيب، باوجود تلاش هاي جهاني براي مبارزه با کشت و توليد مواد مخدر در افغانستان در يک دهه گذشته، هنوز هم بيشترين مقدار مواد مخدر جهان در افغانستان توليد مي شود.
براساس آماري که از سوي سازمان ملل ارائه شده است، در حال حاضر تجارت مواد مخدر پانزده درصد توليد ناخالص داخلي افغانستان را تشکيل مي دهد.
افغانستان خود يکي از کشور‌هاي به شدت درگير در مساله کشت و قاچاق مواد مخدر است. به طوريکه وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در ژوئن ۲۰۱۲، اعلام کرده بود که ارزش تجارت مواد مخدر اين کشور سالانه به ۷۰ ميليارد دلار رسيده است که قسمت عمده اين پول به حساب مافياي بين‌المللي مواد مخدر سرازير مي‌شود و تنها پنج درصد آن سهم کشاورزان و قاچاقچيان سطح پايين است.
براساس برآورد سازمان ملل در خرداد امسال (2014 ميلادي)، ۲۰۹ هزار هکتار از زمين‌هاي‌ افغانستان زير کشت خشخاش بوده است و اين اندازه، با مساحت کشور لوگزامبورگ در اروپا برابري مي‌کند.
در واقع توليد ترياک در افغانستان طي سال هاي اخير به پنج هزار و ۵۰۰ تن در سال رسيده است. برخي کارشناسان، دليل افزايش کشت خشخاش در افغانستان را به مسائل طبيعي و زيست محيطي نيز ارتباط مي‌دهد.
آنها کم آبي‌هاي ده ساله اخير را عامل مهمي در افزايش کشت خشخاش مي‌دانند. به اعتقاد آنان به علت بارش‌هاي کم و خشکسالي چند سال اخير - که بخش بزرگي از ايران را نيز در برگرفته بود - کشاورزان افغان قادر به توليد محصولات ديگر نبودند.
خشخاش گياهي است که به آب فراوان احتياج ندارد، درآمدي هم که از آن به دست مي‌آيد براي کشاورز راضي‌کننده است. خريدار آن نيز هميشه آماده است و بر اين اساس همه چيز دست به دست هم مي‌دهد تا در برخي از مناطق افغانستان که با مرزهاي ايران هم فاصله چنداني ندارند، شاهد افزايش توليد اين محصول باشيم.
در واقع تجارت بين المللي پر سود مواد مخدر خود مهم ترين مانع جهت برخورد بين المللي کارآمد با اين پديده است و نکته جالب اينکه گاهي برخي دولتها به سبب بهره مندي از اين تجارت پرسود در مبارزه با مواد مخدر تعلل مي کنند.
قاچاق مواد مخدر علاوه بر دولت ها براي قاچاق چيان اين مواد نيز سودهاي هنگفتي دارد، مثلاً؛ روزنامه دولت در ايران اخيراً از سود افسانه‌اي قاچاق مواد مخدر پرده برداشته و به نقل از وزير کشور نوشته است که قاچاقچيان، سالانه درآمدي ۱۰ هزار ميليارد توماني، معادل ۳ ميليارد دلار به جيب مي‌زنند.
رحماني فضلي، وزير کشور ايران که همزمان دبيرکلي ستاد مبارزه با مواد مخدر را هم برعهده دارد در نشست دادستان هاي عمومي، انقلاب مراکز استان ها در تبريز براي اولين بار از گردش مالي سه ميليارد دلاري مواد مخدر در ايران و ميزان ۱.۵ درصدي آلودگي جمعيت کشور به اين مواد افيوني خبر داد.
رحماني فضلي با بيان اينکه اراده جدي در سطح بين الملي براي مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد، تصريح کرد: تجارت بيش از70 ميليارد دلاري در سال در زمينه توليد و قاچاق مواد مخدر موجب آن شده که اين معضل همچنان وجود داشته باشد.
به اين ترتيب، با توجه به اهميت اقتصادي قاچاق دانشمندان علم اقتصاد، از پديده قاچاق تحت عنوان اقتصاد پنهان نيز ياد کرده‌اند.
وي اعلام کرده است که سازمانهاي بين المللي از ايران به عنوان کشور خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر حمايت نمي کنند و حتي دستگاههاي ايکس ري و سگهاي موادياب مورد تحريم قرار گرفته اند.
وزير کشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه در خصوص کشت جايگزين با مقامات افغانستان بارها گفتگو کرده ايم اما هر بار موضوع نبود امنيت را بهانه عدم توجه به اين موضوع قرار داده اند، تصريح کرد: بنابراين بايد کشورهاي منطقه خودشان يک برنامه جدي را در مبارزه با پديده مواد مخدر اتخاذ کنند.
با توجه به اهميت مبارزه با قاچاق مواد مخدر هفته گذشته رحماني فضلي، دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ايران به روسيه سفر کرد.
رحماني فضلي در اين سفر اعلام کرد: از مقامات روسيه انتظار داريم در خصوص معضل مبارزه با مواد مخدر جدي تر از قبل با ايران همکاري داشته باشند.
وي تأکيد کرد، بايد همکاري بين المللي خود را گسترش دهيم و در نشستهايي که در سطح سازمان ملل برگزار مي شود بايد همکاري کنيم تا تاثير گذار باشيم.
وزير کشور با بيان اينکه آمريکايي ها درک درستي از معضل مواد مخدر ندارند، گفت: از نظر ما توليد و قاچاق مواد مخدر تهديدي جدي ضد مردم است و برخوردي بسيار جدي با اين موضوع داريم اما غرب اين نوع برخورد را نمي پسندد.
گفتني است؛ طي سفر رحماني فضلي به مسکو، جمهوري اسلامي ايران به پيمان منطقه اي مبارزه با مواد مخدر که کشورهاي روسيه، افغانستان، پاکستان و تاجيکستان درآن عضويت دارند، پيوست.
همچنين، وزير کشور و دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رييس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسيه، سند برنامه اقدام مشترک در زمينه مبارزه با مواد مخدر براي سال هاي 2015 - 2018 را امضا کردند.

به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ اين سند روز دوشنبه (هفدهم آذر ماه)، در ديدار رحماني فضلي وزير کشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر و ايوانف رييس سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسيه امضا شد که در جريان آن دو طرف در مورد همکاري ايران و روسيه در مساله مبارزه با قاچاق مواد مخدر در عرصه هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي گفت و گو و مذاکره کردند.
مطابق سند برنامه اقدام مشترک در زمينه مبارزه با مواد مخدر براي سال هاي 2018-2015 نهادهاي مبارزه با مواد مخدر ايران و روسيه به تبادل اطلاعات در مورد کانال هاي ترانزيت مواد مخدر و اجراي عمليات براي انسداد آن خواهند پرداخت.
در اين سند همچنين همکاري براي مداواي معتادان به مواد مخدر و پيشگيري از اعتياد به اين مواد پيش بيني شده است.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن