تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798680338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشی جامع از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم تروریسم در 162 کشور جهان/ چگونه آمریکا کلید افزایش فعالیت‌های تروریستی در جهان را زد؟+ آمار قربانیان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:
گزارشی جامع از تاثیر مستقیم و غیرمستقیم تروریسم در 162 کشور جهان/ چگونه آمریکا کلید افزایش فعالیت‌های تروریستی در جهان را زد؟+ آمار قربانیان
اخیرا مطالعه دقیق و جامعی در مورد تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تروریسم در 162 کشور جهان براساس آمار كشته‌شدگان ، آسیب‌ها ، خسارت به دارایی و اثرات روانی فعالیت‌های تروریستی در این جوامع ، انجام شده است. این مطالعه نزدیك به 99.6 درصد از جمعیت جهان را پوشش داده است.
به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، گزارش "شاخص تروریسم جهانی" یا همان (Global Terrorism Index  (GTD، جامع‌ترین مجموعه داده‌ای در حوزه فعالیت‌های تروریستی در سطح جهان است كه بیش از 125.000 حوادث تروریستی را مورد مطالعه قرار داده است .







براساس این گزارش ، 82٪ کشته‌شدگان در حملات تروریستی در پنج کشور ذیل هستند : 
عراق ، افغانستان ، پاکستان ، نیجریه و سوریه 


از سال 2000 تاکنون تعداد انسان‌های قربانی فعالیت‌های تروریستی در سطح جهان ، 5 برابر افزایش داشته است . بر این اساس از 3361 مورد در سال 2000 به 17958 در سال 2013 افزایش داشته است . افزایش چشمگیر آمار كشته‌شدگان در اثر فعالیت‌های تروریستی ، با آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 ، همزمان بوده است .  


اكنون تهدید فعالیت‌های تروریستی یك تهدید واقعی و یكی از مسائل مهم امنیت ملی كشورهای جهان است . بیشترین آمار مرگ و میر حملات تروریستی ، یعنی 66 درصد در سال 2013 ، توسط چهار سازمان تروریستی داعش ، بوکو حرام ، طالبان و القاعده و شاخه‌های وابسته به آن ، رقم خورده است .


کشورهایی كه بالاترین آمار تروریسم را دارند ، سه ویژگی منحصر بفرد دارند : 
1. خصومت اجتماعی بین گروه‌های مختلف قومی ، مذهبی و زبانی ، 
2. عدم انسجام میان گروهی و سطح بالای نارضایتی گروه 
3. وجود خشونت دولتی مانند قتل‌های فراقضایی ، ترور سیاسی و نقض فاحش حقوق بشر ، دیگر اشکال خشونت از جمله مرگ و میر حاصل از جنگ‌های سازمان‌یافته ، تظاهرات خشونت آمیز ، جرم و جنایت خشونت آمیز و ....  





 
نکته مهم اینكه ، فقر و بسیاری دیگر از عوامل اقتصادی در مورد وقوع تروریسم تاثیر كمی داشته‌اند . واقعیت امر این است که وجود سیستم‌های سیاسی ضعیف ، عدم مشروعیت سیاسی و خشونت دولتی در مقایسه با عوامل اقتصادی ، نقش بیشتری در ظهور سازمان‌های تروریستی داشته‌اند .


  ***********


این گزارش 13 کشور را به عنوان كشورهای مستعد و در معرض خطر آورده است ؛ آنگولا ، بنگلادش ، بروندی ، جمهوری آفریقای مرکزی ، ساحل عاج ، اتیوپی ، ایران ، فلسطین اشغالی، مالی ، مکزیک ، میانمار ، سریلانکا و اوگاندا .


در طول 14 سال گذشته 5 درصد از مرگ و میر تروریستی در کشورهای سازمان همكاری اقتصادی و توسعه  OECD رخ داده است . هشت کشور عضو این سازمان ، حملات مرگبار را در سال 2013 تجربه كرده‌اند ، این آمار از سال 2000 به 20 کشور می‌رسد .


اگر چه تروریسم در حال افزایش است و یک نگرانی عمده امنیتی محسوب می‌شود ، اما در مقایسه با 437000 مورد قتل در سال 2012 ، که 40 برابر بیشتر از تروریسم است ، آمار كمتری است . (11000 مرگ حاصل از تروریسم در سال 2012) 


حدود 50 درصد از حملات تروریستی در سطح جهان یه مرگ و میر افراد منتهی نمی‌شود . هزینه‌های بلند مدت و غیر مستقیم تروریسم 10 تا 20 برابر بزرگتر از هزینه‌های مستقیم است .


بر اساس این گزارش ، 60 درصد از تمام حملات توسط مواد منفجره ، 30 درصد سلاح گرم و 10 درصد دیگر از دیگر شیوه‌های تروریستی استفاده شده است .  


در سال 2013 بیش از 80 درصد از جان باختگان فعالیت‌های تروریسم در پنج کشور عراق ، افغانستان ، پاکستان ، نیجریه و سوریه به ثبت رسیده است . بیشترین افزایش در سال و مرگ ناشی از تروریسم بین 2012 و 2013 ثبت شده است ( از 11133 به 17958 ) .


102 كشور از 162 کشور تحت پوشش در این مطالعه ، هیچ مرگی ، ناشی از فعالیت تروریسم در سال 2013 تجربه نكرده‌اند ، در حالی که 60 کشور یک یا چند مرگ ناشی از تروریسم را داشته‌اند . 87 کشور در سال 2013 حداقل یك حادثه تروریستی را تجربه كرده‌اند (در مقایسه با 81 كشور در سال 2012 ).







در این مورد ، 24 كشور ، تلافاتی بیش از 50 نفر را در سال 2013 در اثر حملات تروریستی تجربه كرده‌اند . (19 كشور در سال 2008) 
در چهارده سال گذشته ، در مجموع بیش از 48000 حادثه تروریستی رخ داده است كه در نهایت جان بیش از 1070100 نفر را گرفته است . 


تنها در سال 2013 ، حدود 10000 حادثه تروریستی اتفاق افتاد كه در نتیجه آن حدود 18000 مرگ و میر ثبت گردید . اکثریت قابل توجه این حوادث ، بیش از 60 درصد ، در عراق ، افغانستان ، پاکستان ، نیجریه و سوریه رخ داده است . این افزایش عمدتا به دلیل فعالیت‌های تروریستی در این 5 کشور گرفتار است . در نتیجه ، این کشورها ، یک افزایش چشمگیر را در سال 2013 در حوزه آمار مرگ و میر انسانی شاهد بوده‌اند ؛ حدود 14،722 مورد تلفات انسانی !. به استثنای این 5 کشور در سال 2013 ، تقریبا 4000 حمله تروریستی در سایر نقاط جهان به وقوع پیوست كه 3236 مورد تلفات را در پی داشت. این آمار نشان دهنده افزایش 54 درصدی نسبت به سال قبل آن است . 


افزایش فعالیت‌های تروریستی در جهان ، با حمله آمریکا به عراق همزمان شد . این اشغالگری به ایجاد یك خلاء قدرت بزرگ در کشور عراق منجر گردید كه شرایط و اوضاع ناامن را به دنبال داشت . با وجود تشكیل دولت از طریق انتخابات سراسری باز هم خلا قدرت منسجم ، بی‌ثباتی را در این كشور دامن زد . 







تروریسم در مرزهای پاکستان و افغانستان در سه سال گذشته با افزایش فعالیت‌های تروریستی طالبان افزایش چشمگیری یافته است . تنش‌ها در پاکستان در سال 2007 زمانی تشدید شد كه نامزد ریاست جمهوری پاكستان بی‌نظیر بوتو ترور شد و امار مرگ و میر متعاقبا در دو سال گذشته 20 درصد افزایش یافت . در هند ، فعالیت‌های تروریستی از جمله در مرز بین هند و پاکستان ، همچنان ادامه دارد . 







ظهور تروریسم در نیجریه تا حد زیادی به گروه تروریستی بوکو حرام مربوط می‌باشد . در نتیجه ، نیجریه به لحاظ آمار و تعداد مرگ و میر ناشی از تروریسم در طول سه سال گذشته ، چهارمین جایگاه جهانی را داشته است . 


کشورهایی كه بیش از 50 مورد تلفات انسانی داشته اند (بخاطر فعالیت های تروریستی)
در سال 2013 تعداد کشورهایی که در اثر حملات تروریستی بیش از 50 مورد تلفات انسانی داشته اند به 24 كشور رسیده است . این آمار در مقایسه با سال 2012 افزایش 9 كشوری را نشان می‌دهد . این کشورها شامل الجزایر ، جمهوری آفریقای مرکزی ، چین ، مصر ، لبنان ، لیبی ، مالی ، سودان و سودان جنوبی می‌باشد. 


در سال 2013 در 87 کشور كه در 60 مورد از آنها تلفات انسانی گزارش شده است ، حملات تروریستی به ثبت رسیده است .


ده کشور اول آسیب‌پذیر در گزارش تروریسم جهانی 2014 همگی سالهای متمادی از تروریسم آسیب دیده‌اند . همه این ده كشور اول ، به استثنای سوریه ، در 15 سال گذشته ، به صورت متوالی حملات تروریستی را تجربه كرده‌اند . در سال 2013 ، 5 كشور اول متاثر از حملات تروریستی ، 80 درصد از مجموع تلفات انسانی را داشته‌اند . 


اکثریت قریب به اتفاق مرگ ناشی از تروریسم در سال 2013 در عراق رخ داده است ، به عبارتی دیگر 35 درصد از تمام مرگ و میرها! . در ده سال گذشته ، عراق نه سال تمام بیشترین مرگ و میر انسانی تروریستی را در جهان داشته است . تنها در سال 2012 بود که افغانستان 300 مورد مرگ و میر بیشتر از عراق به ثبت رسانده بود .


سوریه کشوری‌ است که بیشترین افزایش را داشته است ( با مجموع 27 مورد مرگ در سال 1998تا 2010 ) . از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 ، سوریه بیشترین آمار افزایش تلفات انسانی را به خود اختصاص داده است .


عراق همچنان بیشترین آسیب را از تروریسم در جهان دارد . حوادث تروریستی در عراق در سال 2013 افزایش قابل توجهی داشته است بطوریكه تعداد تلفات انسانی از سال 2012 ، 162 درصد رشد داشته است . 


در كشور مصیبت‌زده عراق ، شش گروه تروریستی مسئول 1،670 مورد مرگ انسانی هستند . این گروه‌ها ، افراطیهایی هستند كه 77 درصد این حملات توسط داعش انجام شده است . قدیمی‌ترین گروه ، انصار الاسلام ، در سال 2001 تشکیل شد ، اما پس از مدتی به داعش پیوست . جبهه النصره نیز ، از شاخه‌های القاعده در سال 2012 تشکیل شد .







اکثر گروه‌های تروریستی فعال در عراق سنی و مخالف دولت مركزی شیعه عراق هستند . در انتخابات پارلمانی 2014 ، 53 درصد از کرسی‌ها را احزاب شیعه و 11 درصد كرسی‌ها در اختیار احزاب سنی بود . باقی كرسی‌ها در اختیار كردها یا احزاب سكولار بود . تقسیم جمعیتی بین شیعه و سنی 66 درصد و 34 درصد بوده است. 


در سال 2013 ، 4660 نفر توسط اقدامات تروریستی و بازیگران ناشناخته کشته شدند ، كه 73 درصد از مجموع حملات را تشكیل می‌دهند . 


87 درصد از مرگ و میرها و 97 درصد از صدمات تروریستی در عراق از طریق بمب‌گذاری و انفجار رخ داده است . 232 مورد حمله انتحاری ، 27 درصد از مرگ و میرها را در پی داشته است . داعش مسئول اکثر بمب‌گذاری‌های انتحاری در عراق است ، جالب اینكه در هر حمله 10 نفر كشته و 18 نفر (بطور متوسط) آسیب دیده‌اند . 


  بیش از 430 مورد تلفات انسانی از طریق ترورهای سیاسی به ثبت رسیده است . اکثر ترورهای سیاسی چهره‌های سیاسی را هدف قرار می‌دهد ، اما در این بین پلیس ، شهروندان و رهبران دیگر گروه‌های تروریستی نیز هدف قرار گرفته‌اند .


از همه حملات تروریستی ، 25 درصد در بغداد صورت گرفته است ، موصل ، بعقوبه ، کرکوک و دوز خورماتو نیز امارهای بالایی دارند . 
از 19 استان عراق ، 17 استان تجربه حملات تروریستی را داشته‌اند . دو استان بدون حمله تروریستی هم در منطقه کردستان عراق واقع شده‌اند . در مجموع 1،424 حمله تروریستی ، 3414 نفر در چهار استان الانبار ، دیالی ، نینوا و صلاح الدین كشته شده‌اند . 


تروریسم در افغانستان ، با ده درصد افزایش در حملات تروریستی و 13 درصد افزایش مرگ و میر در سال 2013 نسبت به سال 2012 در ماكن دوم قرار دارد . در افغانستان هفت گروه تروریستی مختلف فعال هستند ، كه طالبان ، مسئول اکثر حملات و تلفات افغان‌ها است . طالبان همچنان یکی از گروه‌های تروریستی اصلی در جهان است . در سال 2012 و 2013 طالبان مسئول 75 درصد از تمامی مرگ و میرهای تروریستی در افغانستان بوده است . در سال 2013 اقدامات تروریستی در بیش از 440 شهر مختلف افغانستان به ثبت رسیده است . 36 حمله در کابل و 25 حمله تروریستی در پایتخت قدیمی قندهار به ثبت رسیده است . پلیس افغانستان مهم‌ترین اهداف ترویستی در افغانستان است ، بطوریكه 53 درصد از مرگ و میرها مربوط به پلیس افغانستان است . شهروندان دومین گروه هدف هستند ، با 21 درصد از حملات تروریستی و 19 درصد از مرگ و میر انسانی . 







اگر چه حمله به مدارس و موسسات آموزشی تنها دو درصد از حملات تروریستی را شكل می‌دهند ، اما یکی از بالاترین نرخ‌های آسیب در هر حمله را دارا می‌باشند (به طور متوسط نزدیک به ده مصدوم و یك كشته در هر حمله تروریستی ) . در سال 2013 طالبان حداقل هفت حمله تروریستی به مدارس دختران ، عمدتا در شمال افغانستان داشت كه بیش از 160 مورد تلفات انسانی به ثبت رسیده است .


بیش از 100 بمب گذاری انتحاری در سال 2013 ، توسط طالبان انجام گرفته است . در افغانستان در هر حمله انتحاری (بمب گذاری) به طور متوسط 5 كشته و 10 زخمی در پی داشته است .


تروریسم در پاکستان به شدت تحت تاثیر نزدیکی مرزی آن با افغانستان است (فعالیت طالبان در مرز های مشترك ) به مانند افغانستان ، تروریسم در پاکستان بطور قابل توجهی در سال 2013 افزایش یافته است ، 37 درصد افزایش در مرگ و میر و 28 درصد افزایش در صدمات نسبت به سال 2012 . مرگبارترین گروه تروریستی در پاکستان در سال 2013 ، مسئول یک چهارم تمام مرگ و میرها و 49 درصد از حملات ، جنبش طالبان پاکستان (TTP) ، طالبان پاکستانی است . 







در سال 2013 ، 23 گروه مختلف تروریستی فعال در پاكستان وجود داشت . با این حال ، 11 گروه اکثر حملات تروریستی را انجام داده‌اند ( 270 مورد حمله تروریستی ) . بسیاری از این گروه‌ها اسلامگرایان افراطی هستند . سازمان‌های دیگری مانند جنبش‌های جدایی طلب برای بلوچ ، قبیله Bettani و مردم سندی نیز فعالیت دارند . 


بیش از 60 درصد مرگ و میرها بخاطر بمب‌گذاری و انفجار و حدود 26 درصد از طریق تیراندازی به ثبت رسیده است . یک چهارم اهداف تروریستی و مرگ و میرها مربوط به شهروندان است و پلیس پاكستان نیز 20 درصد این فعالیت‌های تروریستی را تشكیل می‌دهد . مرگبارترین حملات علیه چهره‌های دینی و نهادهای دینی صورت پذیرفته است ، به طور متوسط ، با 5 كشته و 11 زخمی در هر حمله تروریستی! .


در سال 2013 بیش از 100 حمله به موسسات آموزشی وجود داشت ، كه در مجموع 150 مورد كشته به ثبت رسید . بمب‌گذاری‌های انتحاری از سوی طالبان پاکستانی و سه گروه دیگر ، انجام گرفته است . در سال 2013 حدود 71 حمله انتحاری به ثبت رسید كه حدود 2740 مورد مرگ و میر در پی داشت .


بیش از 500 شهر در پاکستان حداقل یک حادثه تروریستی را در سال 2013 تجربه كرده‌اند كه در 189 شهر دو یا بیش از دو مورد حمله به ثبت رسیده است . 16 درصد حملات در شهر کراچی در جنوب پاكستان رخ داده است. با این حال ، اکثر حملات در شمال و مرز افغانستان رخ داده است ؛ شهرهایی مانند پیشاور ، کویته و جمرود! . شهر پاراچنار مناطق قبیله‌ای فدرال ، نزدیک‌ترین نقطه در پاکستان به کابل در افغانستان ، از بالاترین نرخ مرگ و میر در هر حادثه تروریستی در پاکستان برخوردار است (با 87 نفر کشته از هفت حادثه تروریستی) .







تروریسم در نیجریه مدیون فعالیت‌های تروریستی گروه بوكو حرام است . در سال 2013 این گروه تروریستی حداقل 1587 نفر را كشته است و مسئولیت نزدیک به 90 درصد از تمامی اقدامات تروریستی در نیجریه را این گروه به عهده دارد . بوكو حرام یکی از گروه‌های تروریستی مرگبار در جهان ، با متوسط نزدیک به هشت مورد مرگ در هر حمله تروریستی ، است . 


ماهیت تروریسم در نیجریه با عراق ، افغانستان و پاکستان تفاوت دارد . فعالیت‌های تروریستی در نیجریه بر روش‌های گروه‌های سازمان یافته و كاربرد سلاح گرم و سرد تمركز دارد .حمله مسلحانه در نیجریه 85 درصد از مرگ و میرها را تشكیل می‌دهد . حدود 12 درصد از حملات تروریستی را آدم‌ربایی و گروگان‌گیری تشكیل می‌دهد . 


اکثریت این آدم‌ربایی‌ها توسط بوکو حرام صورت پذیرفته است . 







بیشترین حملات تروریستی در شمال شرق نیجریه محل استقرار بوكوحرام به ثبت رسیده است .


به غیر از بوکو حرام ، شش گروه تروریستی دیگر نیز مسئول حملات تروریستی در سال 2013 بودند . سه گروه از این 6 گروه اسلام‌گرا هستند و گروه‌های دیگر جدایی‌طلبان و یا گروه‌های اپوزیسیون هستند . یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی در نیجریه ، با عضویت 15000 نفر ، جنبش برای رهایی دلتای نیجر است .  







افزایش چشمگیر تروریسم در سوریه نتیجه مستقیم جنگ داخلی سوریه است . در دو سال قبل از اغاز جنگ داخلی در سال 2011 هیچ گونه اقدام تروریستی به ثبت نرسیده بود . در سال 2012 حدود 136 حمله تروریستی در سوریه به وقوع پیوست كه بیش از 600 مرگ و میر در پی داشت . در سال 2013 تا 217 حمله و بیش از 1،000 مورد مرگ افزایش به ثبت رسیده است . حداقل ده گروه مختلف تروریستی در سوریه فعال هستند ، که بسیاری از آنها مخالف بشار اسد می‌باشند . پیش بینی می‌شود این جنگ داخلی بین 180.000 و 260.000 مرگ و میر و آوارگی بیش از 35 درصد از جمعیت این کشور منجر گردد .







داعش ، ارتش سوریه آزاد ، از مهترین بازیگران تروریستی این كشور هستند . 


جبهه النصره مسئولیت بیش از 40 درصد مرگ‌های ناشی از تروریسم را در سال 2013 در سوریه به عهده دارد . 


سوریه تنها کشوری‌ است كه در بین كشورهای اسیب پذیر در برابر تروریسم ، روزنامه‌نگاران در آن كشور از اهداف حملات تروریستی بوده‌اند . نزدیک به 70 درصد از تمام روزنامه نگارانی كه در سال گذشته در سوریه کشته شده‌اند ، شهروندان سوریه بودند . 


در سال 2013 حداقل 16 روزنامه‌نگار اروپایی، ربوده شدند از جمله روزنامه نگاران دانمارکی ، فرانسوی ، ایتالیایی ، لهستانی ، اسپانیایی و سوئدی . دو روزنامه‌نگار آمریکایی که در سوریه ربوده شده بودند ، جیمز فولی و استیون ساتلوف ، هر دو در اواخر 2014 توسط داعش به قتل رسیدند .


در این مدت 57 شهر سوریه حداقل یك حمله تروریستی را تجربه كرده اند . 42 درصد از حملات تروریستی در پایتخت سوریه دمشق و 12 درصد در شهر حلب رخ داده است .







از سال 2012 تا 2013 تروریسم در هند 70 درصد افزایش داشته است بطوریكه میزان تلفات انسانی آن از 238 به 404 مورد افزایش داشت . تعداد حملات در سال 2013 نسبت به 2012 ، 55 مورد بیشر بوده است . با این حال ، اکثر حملات تروریستی در هند تلفات کم در پی داشته است . در سال 2013 حدود 70 درصد از حملات غیر کشنده بودند . حملات تروریستی در هند توسط 43 گروه تروریستی مختلف انجام می‌شود که می‌توان به سه گروه طبقه‌بندی كرد : اسلام‎گرایان افراطی، جدایی طلبان و کمونیست‌ها .







گروه‌های تروریستی کمونیست تاکنون عاملان اصلی مرگ و میر در هند بوده‌اند . سه گروه کمونیست مائوئیست مسئولیت 192 مرگ و میر را در سال 2013 بر عهده داشته‌اند ، که نزدیک به نیمی از مرگ‌های ناشی از تروریسم در هند می‌باشد . پلیس مهمترین اهداف مائوئیست است ، نیمی از مرگ و میر و صدمات متعلق به پلیس است . اکثر حملات مائوئیست در استان بیهار ، چتیسگر و جارکند رخ داده است . 


به طور کلی ، اختلاف با پاکستان در مورد جامو و کشمیر منبع تروریسم این دو كشور است . در سال 2013 سه گروه اسلامگرا مسئول حدود 15 درصد از مرگ و میرها بوده‌اند . حزب مجاهدین ، یک گروه اسلامگرا در پاکستان با عضویت حدود 15،000 تروریست ، تنها گروه تروریستی در هند است كه از تاکتیک‌های انتحاری در سال 2013 استفاده كرده است . گروه‌های اسلام گرا در هند معمولا استفاده از حملات مسلحانه را با هدف حمله به پلیس و یا بمب‌گذاری علیه شهروندان را در دستوركار قرار داده اند . اکثر حملات تروریستی در حیدرآباد در جنوب ، شهری با 40 درصد مسلمان ، و جامو و کشمیر در شمال ، منطقه‌ای که نزدیک به دو سوم مسلمانان هستند ، رخ می‌دهد . جالب اینكه در سپتامبر 2014 القاعده در هند اعلام حضور كرد ، به امید اینكه بتواند دیگر گروه های اسلام گرا را متحد كند !. 


منطقه شمال شرق هند در سه دهه گذشته ناآرامی‌های مستمر قومی سیاسی (جنبش‌های تجزیه طلبانه قومی) به خود دیده است . گروه های جدایی طلب از جمله آسام ، Bodoland، Kamtapur و مگالایا مسئول 16 درصد از مرگ و میرها هستند . 


سومالی همچنان با خشونت‌های تروریستی شورشیان در جنوب سومالی گریبانگیر است . تعداد كشته‌شدگان سومالی از تروریسم 32 درصد از سال 2012 تا سال 2013 افزایش داشته است . سال 2013 با 405 نفر كشته در 14 سال گذشته مرگبارترین سال سومالی بود ؛ در مقایسه با 307 نفر كشته سال 2012 . در سال 2013 ، گروه الشباب مسئول تمام حملات تروریستی در این كشور بوده است . این گروه شبه نظامی با القاعده متحد است ( حدود 4000 تا 6000 فعال تروریستی دارد) . با این وجود ، الشباب در جذب تروریست‌های خارجی فعال بوده و با گروه‌های دیگر همکاری داشته است . رهبری الشباب شامل بسیاری از سومالی‌ها‌یست كه در نبردهای عراق و افغانستان آموزش دیده‌اند . 







بسیاری از رهبران این سازمان ، از جمله ، مختار علی زبیر توسط حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سپتامبر 2014 کشته شدند . گزارش‌های وجود دارد دال بر اینكه اعضای الشباب و بوکو حرام با هم آموزش دیده‌اند . الشباب به طور کلی از جنگ چریکی استفاده می‌كند و به عنوان یک نیروی شورش در سه بخش ساختاری فعالیت دارد : جمع آوری اطلاعات ، اجرای قانون و یک بازوی نظامی . بیشتر حملات از طریق بمب‎گذاری و یا انفجار انجام می‌دهد . 


جنوب سومالی 90 درصد از حملات تروریستی سودان را به خود دیده است ، این در حالیست كه دیگر حملات در پانتلند در شمال شرق سودان رخ داده است .   







تقریبا نیمی از تمام حملات در بزرگترین شهرها و موگادیشو و 15 درصد حملات در شهر بندری Kismayo در جنوب رخ داده است .  
 
حملات تروریستی و صدمات بین سالهای 2012 و 2013 ، 50 درصد افزایش یافته است . در كشور یمن ، در سال 2013 ، 9 گروه ترویستی فعال بوده‌اند كه در این بین 2 گروه حدود 80 درصد فعالیت‌های تروریستی را بر عهده داشته اند .گروه‌های دیگر شامل قبایل و جدایی طلبان است . القاعده شبه جزیره عربستان (AQAP) فعال‌ترین گروه تروریستی یمن می‌باشد . 


القاعده در شبه جزیره عربستان 300 حمله تروریستی انجام داده كه در مجموع 850 كشته در پی داشته است (در چهار سال گذشته) .


در سال 2013 آنها 177 نفر را کشته‌اند و تنها گروه تروریستی در یمن هستند كه از شیوه بمب‌گذاری های انتحاری استفاده می‌كند . بمب‌گذاری در وزارت دفاع در شهر صنعا ، با 68 کشته و 215 مجروح از مهمترین حوادث تروریستی اخیر یمن است . القاعده در شبه جزیره عربستان بر حمله به صنعا و شهر ذمار در جنوب غرب یمن متمرکز شده است .
 
تروریسم در فیلیپین بین سالهای 2012 و 2013 افزایش چشمگیری یافته است ، تقریبا دو برابر ! تعداد مرگ و میر نیز در این دوره از 122 به 292 افزایش داشته است . تروریسم در فیلیپین به ناسیونالیستی‌ها و جدایی‌طلبان ساکن در استان‌های جنوب فیلیپین ربط دارد . در سال 2013 ، 438 شهر فیلیپین ، حملات تروریستی را تجربه كرده‌اند . شهر کوتاباتو در میندانائو ، بدترین شهر به لحاظ تعداد حملات تروریستی فلیپین به شمار می‌رود . 












هفت گروه شناخته شده تروریستی در سال 2013 فعالیت داشته‌اند که بیشتر حملات توسط ارتش خلق نو ، جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (MILF) و گروه ابو سیاف (ASG) انجام شده است . بزرگترین گروه فردی ارتش خلق نو ، یک سازمان کمونیستی‌ست ، که مسئولیت 30 درصد از مرگ و میرهای سال 2013 را به عهده دارد .  


در مجموع ، 103 نفر توسط ترور در سال 2013 کشته شدند که پنج برابر بیشتر از 2012 است . واقعیت امر این است كه گروه‌های تروریستی فعال در فیلیپین به طور مستقیم به دنبال تغییر نظام سیاسی این كشور هستند . 


در سال 2013 تایلند کمترین تعداد مرگ و میر تروریسم را از سال 2005 تجربه كرده است . تعداد مرگ و میرها 2012-2013 از 171به 131 کاهش یافته است . با این حال ، 116 مورد حمله تروریستی یا 54 درصد افزایش در تعداد حملات تروریستی را شاهد بوده‌ایم . 
فعالیت‌های تروریستی در جنوب این کشور گسترده است ، منطقه‌ای که در آن بین مسلمانان جدایی‌طلب و دولت تایلند ، مسلمانان مالایی مخالف اقلیت بودایی و حامیان دولت ، درگیری وجود دارد . این درگیری از سال 2004 تاكنون حدود 5000 تلفات انسانی و 10000 زخمی در پی داشته است . اکثر حملات در چهار استان مرزی جنوب Narathiwat، Pattani، Songkhla و Yala رخ داده است. 
سایر گروه‌های جدایی‌طلب فعال در جنوب تایلند شامل Cheali و Runda Kumpalan Kecil می‌باشند .  
 
در سال 2013 ، 102 از 162 کشور موجود در این گزارش حمله تروریستی مرگبار را تجربه نكرده‌اند . از 60 کشور باقی مانده در لیست ، 40 كشور در مقایسه با سال 2012 ، در سال 2013 افزایش در تعداد مرگ و میر را تجربه كرده‌اند . در مقابل ، 26 کشور در مقایسه با سال 2012 ، در سال 2013 كاهش آمار مرگ و میر (حاصل از تروریسم) را تجربه كرده‌اند . 


هشتاد و هفت کشور در سال 2013 حداقل یک حادثه تروریستی را تجربه كرده‌اند (این آمار در سال 2012 حدود 81 كشور بود) . 




پنج کشوری كه بیشترین افزایش مرگ و میر را در سال 2012-2013 داشته‌اند 
 کشورهایی هستند كه بیشترین آسیب را از تروریسم دیده‌اند . تعداد مرگ و میر در این پنج کشور 52 درصد در این مدت افزایش داشته است . بیشترین افزایش در مرگ و میر را كشور عراق دارد ، که نسبت به آمار سال 2012 نزدیک به 4،000 مرگ و میر بیشتر را تجربه كرده است ، به عبارتی دیگر 164 درصد افزایش ! 


مهمترین علت افزایش تلفات انسانی در عراق مربوط به فعالیتهای تروریستی داعش است . 


دومین کشور با بیشترین افزایش در تعداد مرگ و میر حاصل تروریسم كشور پاکستان است . پاكستان بعد عراق با 520 مورد افزایش تلفات نسبت به سال 2012 در سال 2013 ، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است . به طور خاص ، دومین و سومین گروه‌های تروریستی فعال ، لشکر جنگوی و جندالله ، در سال 2013 نسبت به سال قبل به طور متوسط 20 مورد مرگ و میر بیشتر را در هر مورد حمله تروریستی ثبت كرده‌اند . 


سوریه با 71 درصد افزایش ، سومین افزایش را در تعداد مرگ و میر حاصل از ترویسم بین سالهای 2012 و 2013 به خود اختصاص داده است . افزایش مرگ و میر در سوریه تا حدی پیامد جنگ داخلی سوریه است كه به آوارگی میلیون‌ها نفر از آغاز آن (در سال 2011) منجر شده است . 







بخش عمده آمار مربوط به مرگ و میر در سوریه ، مربوط به جنگ داخلی این كشور است تا حملات تروریستی! .


افزایش تلفات حاصل از تروریسم در كشور نیجریه نیز مربوط به گروهك تروریستی بوکو حرام است . از سال 2009 و پس از مرگ مؤسس و رهبر بوکو حرام ، محمد یوسف افزایش حملات تروریستی در این كشور تشدید گردید .


پنجمین كشور به لحاظ افزایش مرگ ناشی از تروریسم كشور افغانستان است ، كشوری كه افزایش 13 درصدی یا 350 مورد مرگ و میر را از سال 2012 تا 2013 تجربه كرده است . این افزایش تلفات عمدتا مربوط به فعالیت‌های تروریستی طالبان است كه در سال 2013 ،2350 نفر را به كام مرگ كشانده است (2050 مورد در سال 2012) .
 



  


الگوها و خصوصیات فعالیت های تروریستی از سال 2000 
در این بخش خلاصه الگوهای فراگیر و ویژگی فعالیت‌های تروریستی در طول 14 سال گذشته از نظر اهداف ، سلاح استفاده شده ، تاکتیک‌ها ، مرگ و میر ، ایدئولوژی و محل ، ارائه می‌گردد .


هدف اصلی تروریسم مالکیت خصوصی و شهروندان ، و به دنبال آن حمله به پلیس بوده است . در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و جنوب آسیا بیشتر از مواد منفجره استفاده می‌شود ، در حالی که در آمریكای مرکزی ، کارائیب و کشورهای جنوب صحرای آفریقا ، از سلاح گرم به طور منظم استفاده می‌شود . در منطقه شمال امریکا ، كاربرد دستگاه‌های آتش زا رایج است . 


از سال 2000 ، حملات انتحاری در 5 درصد تمام حوادث به ثبت رسیده است . بیشتر حملات تروریستی به تلفات انسانی منجر نمی‌شوند . در سال 2013 بیش از 50 درصد از حملات تروریستی تلفات انسانی نداشت و تنها 10 درصد فعالیت‌های تروریستی بیش از 5 كشته داشته است . کشنده‌ترین حملات تروریستی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا ، جنوب آسیا و صحرای آفریقا رخ داده است .


حدود 5 درصد تلفات انسانی حاصل از تروریسم در کشورهای سازمان همكاری اقتصادی و توسعه  رخ داده است . در طول 14 سال گذشته ، نقش دین به عنوان محرک فعالیت‌های تروریستی چشمگیر بوده است . با این حال در سال 2000 ، جنبش‌های جدایی‌طلب ملی‌گرا برای تروریسم در مقایسه با دین ، انگیزه بهتری بودند . حمله به مالکیت خصوصی و شهروندان از 35 درصد از کل حملات به 25 درصد کاهش داشته است ، در حالی که حمله به پلیس از 10 درصد کل حملات تروریستی در سال 2009 به 24 درصد در سال 2013 افزایش یافته است .  


حملات انتحاری به طور کلی تنها در چند کشور جهان دیده می‌شود . از مجموع 2500 حمله انتحاری از سال 2000 ، بیش از 90 درصد در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و جنوب آسیا رخ داده است .در این دو منطقه ، حملات انتحاری به طور متوسط بین 11 و 13 مرگ و میر در هر حادثه در پی داشته است . 


به طور کلی ، حملات انتحاری به طور متوسط 11 مرگ و میر را در هر حمله تروریستی در پی داشته است ، در حالی که دیگر حملات تروریستی به طور متوسط دو مورد ! در مجموع ، حملات انتحاری به طور متوسط  چهار و نیم برابر بیشتر از دیگر اشکال تروریسم کشنده‌تر است . به لحاظ آماری ، فعالیت‌های بمب‌گذاری از اشکال دیگر فعالیت‌های تروریستی موفقیت كمتری داشته است . 56 درصد از سوء قصدهای تروریستی انجام شده توسط بمب‌گذاری انتحاری با شكست مواجه شده است . شش درصد از حملات انتحاری ترور شخصیت‌ها هستند . با این حال ، حملات انتحاری بسیار کشنده‌تر از دیگر اشکال تروریسم است .
 
 


 


هزینه‌های اقتصادی تروریسم 
هزینه‌های اقتصادی تروریسم بیشتر از تخریب اموال و از دست رفتن زندگی افراد (قربانیان) است . افزایش هزینه‌های امنیتی ، مخارج نظامی و بیمه اغلب بیشتر از حمله اصلی است . علاوه بر این فعالیت‌های تروریستی ، افزایش عدم اطمینان در بازار ، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی ، تغییر در تجارت و مصرف و پس انداز را در پی دارد . 
در سال 2001 بنا بر تخمین صندوق بین المللی پول ، هزینه تروریسم ایالات متحده ، حدود 0.75 درصد از تولید ناخالص داخلی آن یا حدود 75 میلیارد دلار در سال است و فعالیت بوكو حرام در نیجریه نیز به كاهش 30 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منجر شده است .             


تلاش برای تعیین کمیت کل هزینه جهانی تروریسم كار مشكلی است . به عنوان مثال ، مطالعات ارزیابی هزینه‌های حمله 11 سپتامبر برآوردهای مختلفی از 35 میلیارد دلار تا 109 میلیارد دلار داشته است . گزارش RAND در سال 2011 در این مورد جالب تر است ...این گزارش سه سطح مختلف تروریسم و هزینه‌های مرتبط با آن را در داخل ایالات متحده مشخص كرده است ( متوسط، شدید و هسته‌ای ). 





  
در سال 2013 چهار گروه تروریستی مسئول 66 درصد از تمام مرگ‌های ناشی از حوادث تروریسم بودند . این چهار گروه از خشن‌ترین گروه‌های تروریستی در 15 سال گذشته هستند كه حداقل 25000 نفر را در یك دهه گذشته كشته‌اند . به ترتیب (خشن‌ترین) ، طالبان ، بیش از 12000 نفر كشته‌اند . طالبان پاكستان نیز حدود 8585 نفر كشته است . داعش و بوکو حرام هر دو در سال 2009 فعال شدند ، و سال جاری سال اولی‌ست که هر دو گروه بیش از 300 نفر را كشته‌اند . بر اساس داده‌های موجود ، تا پایان سال 2013 ، این دو گروه بیش از 3000 نفر را در چهار سال ، كشته‌اند .


چهار سازمان کشنده جهان ، قرابت نزدیكی با فرقه وهابیون و ارتباط نزدیكی با القاعده دارند .




10 گروه تروریستی فعال با آمار قربانیان آن


 


 




با توجه به یافته‌های شاخص تروریسم جهانی ، سطح فعالیت‌های تروریستی جهانی در دهه گذشته تا حد زیادی افزایش یافته است. 
 


انتهای پیام./.







تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن