تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799589792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سریال «پرده‌نشین» توانسته چهره خوبی از یک روحانی را به نمایش درآورد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: سریال «پرده‌نشین» توانسته چهره خوبی از یک روحانی را به نمایش درآورد
حجت‌الاسلام طاهری گفت: کارگردان توانسته چهره خوبی از یک روحانی که مردمی و خوش‌اخلاق است و به معنویت اهمیت می‌دهد را به‌خوبی تصویرسازی کند.
به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سریال پرده‌نشین، به سایت نماینده گفت: مسلماً هر برنامه‌ای نقاط مثبت و ضعف با هم دارد اما نقاط مثبت این فیلم خیلی بیشتر از نقاط منفی آن است و کارگردان توانسته چهره خوبی از یک روحانی که مردمی و خوش‌اخلاق است و به معنویت اهمیت می‌دهد را به‌خوبی تصویرسازی کند.

وی در ادامه بیان داشت: من در انتهای تیتراژ این برنامه دیده‌ام که از یک مشاور روحانی استفاده کرده‌اند و حالا چقدر هم مشاوره این فرد مورد استفاده قرارگرفته است، نمی‌دانم، ولی با توجه به اینکه جایگاه روحانیت ارزشمند و والاست، باید توجه کنند تا موردی را غیر از آنچه در جامعه وجود ندارد و صحیح نیست را نشان ندهند.

این عضو کمیسیون فرهنگی یادآور شد: یکی از موارد ضعف فیلم این بود که متأسفانه اصطلاح آقازاده لطمه‌ای را به جایگاه روحانیت در جامعه زده است، یعنی اگر به‌طور مثال ما 100 روحانی طراز اول در کل کشور داشته باشیم شاید تعداد 5 نفر از این‌ها رعایت شئون روحانیت و طلبگی را نکرده باشند و در مفاسد رانتی و اقتصادی حضور داشته باشند و 95 نفر دیگر زندگی سالم و مردمی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام طاهری افزود: در این فیلم یک روحانی به نام آقای شهیدی را نشان می‌دهند که یکی از پسران او مفقودالاثر شده و فرزند دیگر ایشان وارد کارهای اقتصادی شده است و خوبی این فیلم این است که این فرد را رانت‌خوار معرفی نمی‌کند که او از ابتدا این‌گونه نبوده  در حال حاضر بعد از ورود به جریان کار دچار لغزش‌هایی شده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه این فیلم هنوز تمام نشده نظر دادن راجع به آن سخت است اما بااین‌حال می‌توانستند دو سه روحانی دیگر را نشان دهند که آن‌ها نیز افراد مقبول و اهل رعایت اصول هستند و این قابل‌قبول‌تر بود.

این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: نکته دیگر اینکه روحانی معروف کشوری به نام آقای مهدوی در این فیلم که منبر می‌رود خانمش را با چادر ایرانی نشان می‌دهد و درست است که چادر ایرانی هم حجاب را نشان می‌دهد و ما تردیدی نداریم اما آیا ما حتی یک طلبه ایرانی داریم که خانمش چادر ایرانی داشته باشد؟ من که خود طلبه هستم چنین چیزی ندیده‌ام.

وی اضافه کرد: بله خانواده‌های متدین ایرانی که علاقه‌مندند خانم‌هایشان چادری باشند و چادرشان ایرانی باشند زیاد هستند اما اینکه زن یک روحانی معروف  را با چادر ایرانی نشان دهند، درست نیست. من نمی‌خواهم بگویم حجاب او درست نیست اما از واقعیت به دور است و باید او را با یک چادر معمولی که خانم‌ها دارند نشان می‌دادند و در کنارش خانم یکی از این مسجدی‌ها را با این چادر ایرانی نشان می‌دادند.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: نکته دیگر کم‌حوصلگی همسر آقای مهدوی است، درصورتی‌که 95 درصد زنان طلبه‌ها با وضعیت تبلیغی طلبه‌ها آشنا هستند و این را که نشان می‌دهند خانم آقای مهدوی از قم به محل تبلیغ همسرش می‌آید و ازنظر روحی اوضاع ایشان را به هم می‌ریزد این هم با واقعیت اکثریت مبلغان همخوانی ندارد.

پرده‌نشین را دریابیم

همچنین امیرابراهیم رسولی مدیر مسئول ماهنامه فرهنگ امروز درباره این سریال می‌نویسد: سال‌ها است وقتی سریالی یا فیلمی از صداوسیما پخش می‌شود به‌جز اندکی، سیل انتقادات سرازیر می‌شود، انتقاداتی که از گروه‌های مختلف مطرح می‌شود از کمیسیون فرهنگی مجلس گرفته تا منتقدان شخصی و گروه‌های قدرت و ...

چندی است سریالی از شبکه یک سیما پخش می‌شود به نام پرده‌نشین، سریالی که حداقل انتقادات دلسوزان ارزشی حوزه تصویر را که درباره سریال‌های قبلی وجود داشت، ندارد.

درباره پرده‌نشین می‌توان از زوایای مختلف وارد شد: فیلم‌نامه، موضوع داستان، شخصیت‌ها، فیلم‌برداری، زمان پخش و ... اما نگاه امروز ما به این سریال سکوتی است که درباره آن شاهدیم. روزی ایراداتی به سریال‌های تلویزیونی گرفته می‌شود و از هر تریبون به آن انتقاد می‌شود اما حال که آن انتقادات وارد نیست هم کسی حاضر نمی‌شود سخنی براند یعنی یاد گرفته‌ایم همیشه منتقد باشیم هر وقت صحبت از انتقاد می‌شود هستیم هر وقت قرار است به مجموعه‌ای حمله شود دست‌ها زیاد است اما وقتی مجموعه‌ای در عین رعایت موازین حرکت می‌کند، انتقاد هم نداریم، اما سکوت می‌کنیم و حاضر نیستیم محاسن آن را بگوییم.

در این مجال قصد ندارم وارد مباحث فنی سریال شوم اما نکات مثبتی را ذکر می‌کنم که سال‌ها مسئله دلسوزان ارزشی بود اما امروز حاضر نیستند به زبان آورند و حمایتی کنند تا حداقل دیده شود:

 

1- معیارهای مذهبی: در این سریال به‌وضوح شاهد استفاده از آیات و روایاتی هستیم که در عین سادگی اما از ویژگی روزمرگی برخوردارند؛ یعنی مربوط به اعمال و رفتار روزمره افراد اجتماع هستند. افرادی که شاید ماه‌ها و سال‌ها فرصت مطالعه کتب مذهبی یا استخراج آیات و روایات کاربردی خود را ندارند اما با دیدن این سریال، حداقل مفاهیم در ذهنشان مرور شده و به‌نوعی روایات، به صورت عملی مطرح می‌شود.

سال‌ها بود این نقد به سریال‌های تلویزیونی یا فیلم‌های سینمایی وارد می‌شد که درباره زنان بازیگر موازین شرعی رعایت نمی‌شود. در این سریال شاهدیم نوع لباس، نوع گریم به خوبی دقت‌های لازم رعایت شده تا کوچک‌ترین لطمه‌ای به حرمت شرعی وارد نشود، خبری از برخورد محرم و نامحرم نیست، ‌آرایش زننده وجود ندارد. حتی استفاده از نوع موسیقی و آواز تیتراژ نشان‌دهنده توجه سازندگان به رعایت موازین است.

معیارهای ارزشی: نوع داستان و شخصیت‌پردازی‌ها به‌گونه‌ای‌ست که هیچ القای منفی یا بدآموزی در جهت معرفی الگوی منفی ندارد. سیاه نمایی یا واژگونی معانی و شخصیتی در آن نیست. شخصیت‌ها در منفی‌ترین مورد، آن‌چنان القا نمی‌شوند تا کسی آن‌ها را مثبت بگیرد، در داستان‌سرایی و پردازش به انسان‌ها شاهد واقع‌گرایی هستیم نه تقدس گرایی افراطی یا منفی گرایی پوچ. استفاده از ادبیات سخیف در دیالوگ‌ها دیده نمی‌شود و نزاکت ادبی در آن احساس می‌شود، توجه به معیارهای ارزشی همچون ساده زیستی دوری از تجمل‌گرایی، پرهیز از اسراف و ... از دیگر نکاتی است که قابل‌توجه است.

وقتی به این سریال نگاه می‌کنیم حوزه طنز را در آن بارز می‌بینیم اما خبری از مسخره کردن و لودگی نیست، خبری از تحقیر و توهین نیست و اعمال خلاف عفت دیده نمی‌شود، اما سکوت کرده‌ایم و انتظار داریم بقیه در مجموعه‌های مختلف چنین باشند و این روند تکرار شود.

امروز سکوت کردیم و انتظار داریم فردا چنین سریال‌ها و مجموعه‌هایی تکرار شوند؟ سکوت کردیم و انتظار داریم وقتی امثال پرده‌نشین تشویق نمی‌شوند جوانان این مرزوبوم ادامه‌دهنده این مسیر باشند؟
-



منبع: فارس


۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن