تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805485117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف عمليات آسفالت جاده گزويه در يزد به منظور حمايت از يوزپلنگ‌هاي آسيايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۹ آذر ۱۳۹۳ (۱۹:۵۳ب.ظ)
توقف عمليات آسفالت جاده گزويه در يزد به منظور حمايت از يوزپلنگ‌هاي آسيايي معاون فني اداره ‌کل محيط‌ زيست استان يزد از توقف عمليات آسفالت جاده گزوئيه به عنوان يکي از مهمترين زيستگا‏‏ه‎‎هاي يوزپلنگ آسيايي و پلنگ ايراني و ارائه پيشنهاد مطالعه مسير جايگزين سيروس‎‎آباد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل حفاظت محيط زيست استان يزد، حسن اکبري گفت: جاده گزوئيه در شهرستان بافق از يک زيستگاه بسيار حساس عبور مي‌کند. اگر مسائل زيست‌محيطي لحاظ شود، اين جاده نبايد ساخته شود چرا که واقعاً خسارت‌هاي غيرقابل جبراني را به محيط زيست منطقه وارد خواهد کرد.
وي يادآور شد: جاده گزوئيه از قلب زيستگاه دو گونه بسيار مهم يعني يوزپلنگ آسيايي و پلنگ ايراني و البته يکي از زيستگاه‌هاي بسيار خوب علفخواراني مانند کل، بز، قوچ و ميش مي‌گذرد و عملاً زيستگاه را به دو قسمت، تقسيم و دسترسي افراد سودجو را تشديد مي‌کند. البته مي‌توان جاده جايگزيني مثل جاده سيروس‌آباد را نيز برگزيد هر چند که جاده سيروس‌آباد نيز از بخش‌هايي از منطقه حفاظت‌شده عبور مي‌کند، با اين تفاوت که حساسيت اين قسمت‌هاي زيستگاه به مراتب کمتر است.
روند کند مطالعه راه جايگزين جاده گزوئيه
اين مسوول با بيان اينکه جاده گزوئيه براساس مصوبه شوراي تأمين در دولت قبل تاکنون به عنوان يک جاده خاکي بين روستايي مورد استفاده قرار گرفته است، از توقف عمليات آسفالت اين جاده خبر داد و گفت: بر اساس آخرين جلسه مسوولان استان و محيط زيست، مقرر شد تا از سوي راه و شهرسازي استان، راه گزوئيه در همان حدي که هست، متوقف شود و جاده سيروس‌آباد به عنوان دسترسي اصلي مردم سبزدشت مورد مطالعه قرار بگيرد.
وي با بيان اينکه متأسفانه روند اين مطالعه تقريباً بسيار کند پيش رفته و تاکنون گزارشي به محيط زيست ارائه نشده است، افزود: ادامه روند کنوني، کار را همچنان سرگردان و بدون نتيجه گذاشته و امکان بروز هر اتفاقي نيز وجود دارد.
اکبري تأکيد کرد: محيط زيست با اصل ايجاد راه دسترسي براي مردم منطقه سبزدشت مخالف نيست، ولي؛ مسير جاده سيروس‌آباد را پيشنهاد کرده تا هم به نوعي مشکل دسترسي مردم حل شود و هم طبيعت بسيار زيبا و بکر داراي تنوع زيستي فوق‌العاده در منطقه کمتر مورد تعرض قرار گيرد.

معاون اداره کل محيط زيست استان با اشاره به آسيب‌هاي جدي راه‌سازي در محدوده‌هاي حساس زيستگاهي حيات وحش، تصريح کرد: اين آسيب‌ها در وهله اول به دليل تجزيه زيستگاه و بروز آسيب‌هاي غيرقابل جبران در تنوع ژني جانوران منطقه؛ به ويژه گونه‌هايي که جابه‌جايي دارند، مهم هستند.
وي افزود: اين قبيل راه‌ها در مورد گونه‌هاي کم جمعيت به دليل امکان جدايي افتادن بين حيوانات نر و ماده مي‌تواند در کاهش زادآوري اين گونه‌ها بسيار تأثيرگذار باشد.
اکبري، تلفات جاده‌اي را از ديگر آسيب‌هاي دخل و تصرف راه‌سازي در زيستگاه‌ها دانست و گفت: در 10 سال گذشته تنها در مسير جاده مهريز – انار که از قلب زيستگاه کالمند بهادران مهريز مي‌گذرد، هفت قلاده يوزپلنگ آسيايي در اثر تصادفات تلف شده‌اند.
وي، اين رقم را براي گونه‌اي در معرض انقراض و داراي جمعيت بسيار کم، بسيار بالا و زيان‌بار خواند و گفت: البته تلفات گوشت‌خواران ديگري چون روباه‌ها و علفخواراني مانند آهو در جاده‌هاي استان را شاهد هستيم.
اکبري با بيان اينکه آهوان در خشکسالي‌ها اقدام به تغيير زيستگاه خود براي رفتن به مکان‌هايي امن‌تر مي‌کنند، افزود: به دنبال اين جابه‌جايي که معمولاً با گذر اين حيوانات از جاده‌ها روي مي‌دهد، شاهد تلفات خيلي بالاي آن‌ها هستيم. دراين‌باره به عنوان نمونه مي‌توان به مرگ بيش از 30 رأس آهو در يکي از جاده‌هاي منطقه حفاظت‌شده کالمند- بهادران در يکي از سال‌هاي دهه 80 که خشکسالي در آن تقريباً شديد بود، اشاره کرد.

معاون فني اداره کل محيط زيست استان اظهار کرد: در زيستگاه‌هايي که حساسيت در آن‌ها خيلي بالا نيست مي‌توان راهکارها و يک سري تمهيدات ارائه کرد تا اثرات جاده‌ها بر طبيعت و حيات‌وحش کاهش يابد.
وي، انديشيدن تدابيري براي کاستن از سرعت خودروها يا طراحي عريض‌تر پل‌هاي آبگذر در اين مناطق براي عبور حيوانات از زير جاده‌ها را از جمله اين راهکارها برشمرد.
اکبري در رابطه با علت صدور مجوز ايجاد جاده در مناطق حفاظت شده، متذکر شد: ايجاد جاده در بعضي از مناطق از جمله کالمند - بهادران و پناهگاه حيات وحش دره‌انجير، قبل از معرفي اين مناطق به عنوان منطقه حفاظت شده روي داده است، هرچند که در طول زمان تغييراتي مانند دو بانده شدن در آن‌ها روي داده باشد.
وي، رويکرد سازمان محيط زيست را جلوگيري از عبور جاده در درون مناطق حفاظت‌شده در حد امکان دانست و اظهار کرد: در برخي مناطق، ايجاد جاده واقعاً يک نياز اساسي است و گزينه‌هاي جايگزين ديگر در اين رابطه کم است لذا به ناچار جاده از منطقه عبور مي‌کند.
اکبري معتقد است، در چنين شرايطي مطالعه کارشناسي و استفاده از نظرات محيط زيست از سوي دستگاه‌هاي متولي راه و راه‌سازي مي‌تواند اثرات مخرب زيست محيطي جاده‌ها را کاهش دهد و به عبارتي در يک گزينه اجتناب‌ناپذير هم مي‌شود با اعمال مديريت، آثار سوء آن را کاهش داد.

معاون فني اداره کل محيط زيست استان يزد، بيشترين تلفات جاده‌اي حال حاضر حيوانات استان را مربوط به مسير مهريز - انار و مهريز - خاتم خواند و تصريح کرد: اين جاده‌ها از منطقه حفاظت شده کالمند - بهادران عبور مي‌کنند.
وي همين طور به جاده يزد – طبس؛ به وي‍ژه حد فاصل خرانق تا رباط پشت بادام که از پناهگاه حيات‌وحش دره‌انجير مي‌گذرد نيز اشاره کرد.
اکبري درباره تعداد تلفات جاده‌اي حيوانات در يک سال گذشته گفت: محيط زيست استان به دليل کمبود نيروي انساني، سيستم منظمي براي رصد و ثبت تمام تلفات ندارد به وي‍ژه اينکه برخي از اين تلفات نيز در جاده‌هاي واقع در خارج از مناطق چهارگانه روي مي‌دهد.
اکبري بيان کرد: ثبت تلفات بيشتر در مناطق چهارگانه و در مورد گونه‌هاي خاص انجام مي‌شود که در اين رابطه حداقل بيش از 20 قلاده از گوشت‌خواران؛ به ويژه روباه‌ها، علف‌خواراني مانند آهو و به صورت موردي جبير و نيز در بعضي از جاده‌ها نيز تلفات پرندگان در اثر برخورد با وسايل نقليه گزارش شده است














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن