تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819911436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایندگی های وزارت امور خارجه تسهیل کننده روابط خارجی استانها است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نمایندگی های وزارت امور خارجه تسهیل کننده روابط خارجی استانها است قم - ایرنا - رییس نمایندگی وزارت امور خارجه استان قم گفت: فلسفه وجود دفاتر وزارت امور خارجه در استانها ایفای نقش تسهیل کنندگی در روابط خارجی آن استان است.


"حمید مکارم شیرازی" روز چهارشنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به عبارت دیگر دفتر نمایندگی این وزارتخانه کمک به توسعه روابط خارجی استان در ابعاد اقتصادی ، تجاری، فرهنگی و.... می کند.
وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از شهروندان قمی از وجود نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اطلاع ندارند و با شرح وظایف آن آشنا نیستند، اظهار کرد: گاه شهروندان با یک تماس یا مراجعه ساده به بخش کنسولی یا اقتصادی این نمایندگی ، می توانند خدماتی را دریافت کنند که در غیر این صورت شاید متحمل هزینه های مادی و معنوی بسیاری برای رفع مشکل خود شوند.
وی با بیان اینکه نمایندگی استان قم از سال 1388 فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: قم شانزدهمین استان کشور بود که دارای نمایندگی وزارت امور خارجه شد و پس از آن نیز در 12 استان یا منطقه آزاد دیگر، نمایندگی این وزارتخانه دایر گردید.
وی ، فعالیتهای این دفتر را در استان به سه حوزه "کُنسولی"، "اقتصادی" و "سیاسی" تقسیم کرد و افزود: مردم با خدمات بخش کنسولی آشنایی بیشتری دارند، این بخش در تمام سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر و دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استانها بسیار فعال است.
مکارم با بیان اینکه استانهایی که دارای فرودگاه بین المللی هستند، تعداد نیروهای بخش کنسولی در دفاترشان زیادتر است چرا که باید ویزا (روادید) فرودگاهی برای مسافران بدون ویزا طبق شرایطی صادر کنند، گفت: فعلا در استان قم به علت راه نیفتادن فرودگاه بین المللی ما ویزا صادر نمی کنیم، اما غیر از بحث صدور ویزا (روادید) 15 نوع خدمت کنسولی به مردم و اتباع خارجی استان قم و شهرستانهای مجاور مانند کاشان و اراک ارائه می دهیم.
وی با بیان اینکه این خدمات و مشاوره ها به صورت رایگان انجام می شود و شهروندان را از مراجعه به تهران بی نیاز می کند، خاطرنشان کرد: البته برخی از این خدمات همچون؛ تایید اسناد ترجمه شده، دارای هزینه است که بر اساس تعرفه اعلام شده، مراجعان مبلغ را به بانک واریز می کنند.
وی توضیح داد که هر گونه مدارک داخلی که بخواهد درخارج کشور ارائه شود نیاز به تایید رسمی وزارت خارجه توسط مُهرهای مخصوص دارد یعنی این مدارک اعم از مدرک تحصیلی، گواهینامه رانندگی، گواهی تولد و اسناد محضری ، بدون ترجمه و تایید رسمی، در خارج شناخته شده نیست و فاقد اعتبار است، از اینرو بیشترین مراجعات ما در زمینه تایید اسناد است و این کار در ظرف یک روز و گاه کمتر انجام می شود.
مکارم، نوع دیگر خدمات این دفاتر را در رابطه با مشکلاتی که برای ایرانیان خارج از کشور رخ می دهد عنوان کرد و گفت: در این زمینه بستگان این افراد به ما مراجعه می کنند و ما آنها را برای حل مشکلاتشان مثل؛ ایرانیان زندانی درخارج از کشور، حواله پول برای آنان، تایید کپی شناسنامه و مدارک آنان برای سفارتهای خود و حتی حمل جنازه ایرانیان فوت شده از خارج کشور به داخل و.... کمک می کنیم.
وی با اشاره به خدمات مشاوره ای و راهنمایی به شهروندان اظهار کرد: مردم برای استفاده از این خدمات می توانند به تارنمای نمایندگی وزارت امور خارجه در قم به نشانی http://qom.mfa.ir و یا به دفتر این نمایندگی به نشانی خیابان شهدا، کوچه 34، پلاک 29 مراجعه کنند و یا در قم با تلفن 37840550 تماس بگیرند؛ بخش کنسولی این دفتر روزهای شنبه تا پنج شنبه ساعت 8 تا 12 پاسخگوی مراجعان است.

* 15 هزار مراجعه کننده در بخش کنسولی داشته ایم
وی با بیان اینکه مسائل کنسولی فنی و تخصصی است، اعلام کرد: در پنج سال گذشته حدود 15 هزار نفر مراجعه کننده در بخش کنسولی داشته ایم که بحمدالله توانسته ایم مشکلات مراجعان را در زمینه های مختلف حل و فصل کنیم و ارباب رجوع نوعا از خدمات ارائه شده و برخوردهای همکاران ما ابراز رضایت کرده اند.
مکارم در رابطه با بخش اقتصادی این دفتر اظهار کرد: تمام نمایندگیهای داخل و خارج وزارت امور خارجه دربخش اقتصادی به ویژه در دوران تحریم و فشارهای اقتصادی بسیار فعال هستند و در زمینه توسعه صادرات، تسهیل کار تاجران و نمایشگاه های اقتصادی، گفت وگوهای رسمی بین مقامات استانی با خارج از کشور در حوزه اقتصاد و جذب سرمایه گذار ایرانی و غیرایرانی در خارج از کشور فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان عضو کارگروه اقتصادی نیز هست و در جلسات آن و اتاق بازرگانی حضور دارد، گفت: تا سال گذشته به لحاظ محدودیت کارکنان و امکانات و فضای فیزیکی ساختمان، خیلی جدی وارد مسائل حوزه اقتصادی نتوانستیم بشویم و بیشتر فعالیت این دفتر در سایر حوزه ها بود.
وی با اشاره به فعالتر شدن حوزه اقتصادی این دفتر اظهار کرد: با تعویض ساختمان دفتر در آینده، تیم اقتصادی قویتر در این نمایندگی مستقر می شود، اما در همین مدت نیز کارهای خوبی در این حوزه انجام شده است که از آن جمله می توان به بازدید 30 نفر از سفیران و رایزنهای اقتصادی سفارتخانه های کشورهای گوناگون از قم و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اشاره کرد.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه استان قم افزود: به صورت موردی نیز سفیران ما در خارج از کشور و نیز مقامات و سفرای کشورهای مختلف در کنار ملاقاتهای خود بازدیدهایی را نیز از بخشها و توانمندیهای اقتصادی استان داشته اند.
وی گفت: بارها سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها همچون؛ عراق، اردن ،جمهوری آذربایجان، پاکستان، عربستان و کشورهای آمریکای لاتین و اروپای شرقی و... را به استان قم دعوت کرده ایم و با استاندار ، مسوولان اتاق بازرگانی و تاجران استان و جامعه المصطفی از نزدیک گفت وگو کرده و موانع و مشکلات را مورد ارزیابی قرار داده اند.
وی هماهنگی برای سفر استانداران و برخی از مقامات استانی در چند سال اخیر به کشورهای عراق، چین، مالزی و سنگاپور را از دیگر اقدامات این دفتر برشمرد که منجر به عقد تفاهمنامه ها و قراردادهایی با طرفهای خارجی نیز شده است.
وی افزود: در صورتی که این اسناد خوب پیگیری شوند دستاوردهای خوبی برای رونق اقتصادی استان به همراه خواهد داشت.

* برای توسعه فعالیتهای اقتصادی نیازمند فراهم ساختن زیرساختهای لازم هستیم
مکارم با تاکید بر اینکه نمایندگی وزارت امور خارجه در قم هنگامی می تواند فعالتر در حوزه اقتصادی عمل کند که زیرساختهای خوبی نیز در این زمینه در سطح استان فراهم شده باشد، گفت: در این زمینه نیاز است که شرکتها و موسسه های استان دارای تارنماهای (وب سایتهای)چند زبانه باشند و هنگام بازدید هیاتهای غیرایرانی بروشورها و کتابچه های چند زبانه داشته باشند.
وی با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی، مسلمانان و به ویژه شیعیان بسیاری هستند که آماده سرمایه گذاری در این استان می باشند، گفت: لازم است تا مشوقهای سرمایه گذاری را بیشتر و موانع را کمتر کنیم چرا که با وجود آمادگی این افراد برای سرمایه گذاری در قم مشاهده می کنیم برخی از آنان به خراسان رضوی و سایر استانهای کشور می روند که این مساله نیازمند آسیب شناسی است.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه استان قم، با بیان اینکه به پیشنهاد استاندار، کمیته روابط خارجی استان برای تسهیل در امر مراودات خارجی ایجاد می شود، اظهار کرد: با وجود تمام تلاشها و فعالیتهایی که در این زمینه انجام شده است اما هنوز در اول راه هستیم و جای کار بسیار در این زمینه وجود دارد.
وی ، درباره فعالیتهای حوزه سیاسی این نمایندگی گفت: ما برخی گزارشها و مطالب بین المللی را برای علما و فضلای حوزه و مدیران استان ارسال می کنیم.
وی افزود: بخشی از فعالیت ما در این حوزه هماهنگی برای سفر و دیدار مقامات وزارت متبوع و همچنین دیپلماتها و هیاتهای رسمی خارجی به استان قم است، به طور متوسط هفته ای دو هیات خارجی به این استان سفر کرده اند.
مکارم با بیان اینکه سفر به قم رضایتمندی هیاتهای خارجی را به همراه داشته است، گفت: امروزه"شیعه" به یک موضوع مهم و یک بازیگر مهم در جهان تبدیل شده است؛ از اینرو پرسشهای بسیاری برای مقامات و نخبگان جهان مطرح می باشد، ضمنا در سالهای اخیر نیز نقش مراجع عظام و علما برای خیلی از دیپلماتها و نخبگان سیاسی جهان بیشتر از گذشته شناخته شده است.
وی با بیان اینکه قم به معنای کامل باید شهر بین المللی شود، بر تکمیل نیرو و امکانات سخت افزاری در این زمینه تاکید کرد و گفت: لازم و ضروری است که از آداب تشریفات و پروتکل در این زمینه همه دستگاه های اداری و حوزوی مطلع باشند و مدیران دولتی استان بر فن مذاکره با طرف خارجی مسلط شوند.
مکارم تصریح کرد: اگر اعتقاد به ترویج "گردشگر مذهبی" داریم، باید مقدمات آن را نیز فراهم کنیم و آموزشهای لازم در این زمینه به هتل داران و اصناف مختلف و عموم مردم داده شود .
وی همچنین با اشاره برگزاری کنگره جهانی "جریانهای تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" به ریاست آیت الله "ناصر مکارم شیرازی" و با هدایت علمی آیت الله "جعفر سبحانی" از مراجع عظام تقلید که با حضور اندیشمندانی از 80 کشور جهان در روزهای دوم و سوم آذر ماه امسال در قم برگزار شد، گفت: یکی از خدمات ما کمک به مسوولان همایشهای بین المللی است که دارای میهمانان خارجی می باشند.
وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی "میراث مشترک ایران و هند" در مهر ماه سال گذشته در دانشگاه مفید قم، از برگزاری همایش بین المللی "ایران و عراق" در اسفند ماه امسال خبر داد و اظهار کرد: از مسوولان برگزاری همه همایش های بین المللی استان می خواهیم که از ابتدای امر با ما مشورت داشته باشند

* سفر به عراق نیازمند روادید و گذرنامه است
مکارم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به روز اربعین حسینی و عطش و اشتیاق مردم برای سفر به کربلای معلا در عراق گفت: برای انجام این سفر زیارتی باید رعایت مسائل قانونی بشود، چون افرادی که بدون ویزا (روادید) و گذرنامه وارد کشور عراق می شوند، بر طبق قوانین این کشور ممکن است بازداشت و تا شش سال زندانی شوند.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه استان قم تاکید کرد: عشق و علاقه به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) به جای خود بسیار ارزشمند و محترم است اما باید رعایت قوانین سایر کشورها را نیز بکنیم و هیچ کشوری نمی تواند افراد را ولو به عنوان زائر بدون کنترل، روادید و گذرنامه پذیرش کند.

* انجام امور مطالعاتی در حوزه دیپلماسی اسلامی و اصول سیاست خارجی از برنامه های وزارت امور خارجه در دولت یازدهم است
وی با اشاره به برگزاری همایش یک روزه "اصول سیاست خارجی دولت اسلامی، عقلانیت و اعتدال" در یکم خرداد امسال در قم گفت: انجام امور مطالعاتی در حوزه دیپلماسی اسلامی و اصول سیاست خارجی از منظر اسلام را یکی از برنامه های وزارت امور خارجه در دولت یازدهم است.
وی اظهار کرد: تولید دانش و نظریه پردازی در این حوزه کمتر صورت پذیرفته است.
وی با بیان اینکه در بخش سیاسی تلاش می کنیم که به جریان سازی فکری با کمک استادان و خبرگان حوزه علمیه بپردازیم، گفت: گفتمانی را که در سیاست خارجی دنبال می نماییم مولفه آن "اعتدال" و "عقلانیت" است ؛ البته باید توضیح دهیم که دامنه این اعتدال تا کجاست و رویکرد تعاملی با غرب چه مفهومی دارد؟ آیا مذاکره با غرب الزاما به معنی مودت و رابطه دوستانه است؟ و خط قرمزهای تعامل با دشمن چیست؟ این مفاهیم در دولت جدید نیاز به بازخوانی و تبیین دارد که امیدوار هستیم به زودی بتوانیم همایش دوم را نیز در این زمینه برگزار کنیم. ک/3
/7406/ 550/


19/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن