تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805688496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراز و فرود ادیان در قرقیزستان از وابستگی تا استقلال


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
فراز و فرود ادیان در قرقیزستان از وابستگی تا استقلال
با وجود فراز و نشیب‌های بسیار در تاریخ و فرهنگ دینی قرقیزستان، این حوزه در جامعه امروز این کشور نیاز به بازیابی اهداف و تعاریف جدید دارد.

خبرگزاری فارس: فراز و فرود ادیان در قرقیزستان از وابستگی تا استقلال



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، کارشناسان بر این باورند که تاریخ و فرهنگ دینی قرقیزستان در دوران قبل و بعد از استقلال این کشور با وجود فشارهای مختلف در دوره‌های گوناگون به یک بازیابی و تحرک قوی از سوی دولت احتیاج دارد. بنابه گفته مورخین، اسلام در قرن‌های هشتم و نهم میلادی در آسیای مرکزی ترویج پیدا کرده است. طبق حکایت‌های نقل شده، اولین واعظ دین اسلام در کشورهای شوروی سابق به نام «کوتایبابن‌مسلم» بوده که اولین بار در دره‌ «فرغانه» خواندن نماز را به مردم آموزش داد. * سازگاری مسلمانان و مسحیان در زمان شوروی ضمیمه شدن قرقیزستان به اتحاد جماهیر شوروی به طور قابل‌ملاحظه‌ای اوضاع دینی این کشور را از نگاه تاریخی تغییر داد و مهاجرت دسته جمعی دهقانان روسی و اوکراینی در دهه‌ 80 و 90 قرن 19 باعث تشکیل جامعه‌ «ارتدوکس» در این منطقه شد. گسترش مذهب ارتدوکس منجر به ایجاد تنش با جمیعت بومی و یا درگیرهای دینی نشد که در این رابطه خلق‌و خوی قرقیزها و مدارا‌ی آنان نسبت به ادیان‌ مختلف، دلیل اصلی عدم ایجاد درگیری‌های مذهبی به شمار می‌رفت. در منابع تاریخی آمده است که مسلمانان قرقیز حتی برای ساختن «مکان‌های دینی روس‌ها» کمک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای ارائه می‌کردند و از مهاجران محتاج پشتیبانی می‌نمودند و با این‌ کار به دفعات آنان را از مرگ به خاطر گرسنگی نجات می‌دادند. به این ترتیب، در بیشتر اوقات روابط خوبی بین روحانیون ارتدوکس و روحانیون اسلامی در مورد تقسیم حوزه‌های فعالیت‌های خود وجود داشته و انتقال افراد از یک دین به دین دیگر صورت نمی‌گرفت. این مسئله در حالی است که همه جمعیت محلی این منطقه را مسلمانان و مهاجران روسی و اوکراینی‌ (به عنوان جماعت کلیسای ارتدوکس) شامل می‌شدند.  * افت فرهنگ دینی قرقیزستان با سلطه کمونیست‌ها بعد از تقویت حکومت شوروی در آسیای مرکزی، گسترش ایدئولوژی کمونیستی شروع شد. در آن زمان اسلام، ارتدوکس و دیگر ادیان، بازمانده‌های ارتجاعی اعلام شدند، روحانیت تحت سرکوب سیستماتیک قرار گرفت و اکثر نمایندگان آنها اعدام شدند. پس از سال 1925 حکومت وقت در قرقیزستان به بستن مساجد و مدارس و مصادره املاک افراد دیندار مبادرت ورزید و سیاست ریشه‌کن کردن قوانین اسلام و پاک کردن ردپای آن از زندگی اجتماعی مردم را در پیش گرفت. البته، بستن و از بین بردن کلیساهای ارتدوکس زودتر از وقایع مذکور و در اواخر سال 1919 شروع شده بود. در این خصوص نمایندگان روحانیت ارتدوکس نه تنها تبعید می‌شدند، بلکه برخی اوقات خودشان قبل از دستگیری به این منطقه مهاجرت می‌کردند زیرا در قرقیزستان فشارها نسبت به مناطق مرکزی کمتر بوده است. مسلمانان محلی با تبعیدیان همدردی می‌کردند و آنها در بسیاری از موارد با به خطر انداختن زندگی خود، به نمایندگان روحانیت ارتدوکس پناه می‌دادند. در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم در تمام آسیای مرکزی فقط یک معبد ارتدوکس با نام «پکروفسکی» در «سمرقند» مانده بود که به فعالیت خود ادامه می‌داد. در اواخر سال‌های 1940 قرقیزستان به محل تبعید فرقه‌گرایان دینی از مناطق غربی اوکراین، بلاروس، «بسارابیا» و کشورهای حوزه بالتیک تبدیل شد. در کنار این تبعیدشدگان، گروه شاهدان «یهوه»، نمایندگانی از فرقه‌های «پنتاکوستالیسم» (مسیحیان ایمان انجیلی، موراشکافسی، پنتاکوستی‌ها و غیره) و همچنین «باپتیست‌ها» و «آدونتیست‌ها» نیز به کشور قرقیزستان آمدند. * فرقه‌گرایان و گسترش عقایده در قرقیزستان نمایندگان این فرقه‌ها در محل‌های مختلف سکونت اجباری و جدید خود را شروع کرده و به گسترش عقاید خود مبادرت می‌ورزیدند. از سوی دیگر، سیاست سرکوب نسبت به کلیسای ارتدوکس به طور قابل‌ملاحظه‌ای به موفقیت فرقه‌های مذکور مساعدت نمود و با نفوذی که این فرقه‌ها در میان مردم‌ «اسلاو» داشتند (به خاطر نبود اسلام و دیگر ادیان در قرقیزستان)، آنها در این کشور ریشه‌دار شدند. در طی دوران حکومت شوروی موقعیت اسلام و ارتدوکس تا حد زیادی تضعیف شد بطوریکه در اواخر دوران شوروی روحانیت اسلامی نتوانست اختلافات موجود بین مسلمانان را کاهش داده و از به وجود آمدن درگیری قومی در دره‌ فرغانه و آزار و کشتار دسته‌جمعی ترک‌های «مسحتینی» جلوگیری کند. همچنین در سال 1989 بین قرقیزها و تاجیک‌ها بر سر زمین درگیری صورت گرفت (در اطراف روستای «اوچ–دوبو» و در حال حاضر تقریبا 70 قطعه زمین مورد مناقشه مانده است) که در آنجا نیز روحانیت مسلمانان نتوانست در رفع این اختلافات نقشی ایفاء کند. پس از آن روابط بین قرقیزها و ازبک‌ها در سال 1990 نیز رو به تیرگی گذاشت تا جایی که در ماه ژوئن سال 2010 در استان‌های «اوش» و «جلال‌آباد» باز هم درگیری‌ها تکرار شد و در نتیجه‌ آن بین 2 قوم مسلمان نزاع‌های خونین و گسترده‌ای صورت گرفت. در این رویدادهای دلخراش، روحانیت رسمی مسلمانان نتوانست نقش مؤثری را ایفا کند و به ایجاد آرامش اوضاع مساعدت نماید. از سوی دیگر در نتیجه‌ سیاست بی‌دینی دولت در قرقیزستان در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شرایط مناسبی برای فعالیت اسلام غیر سنتی در این کشور توسط فرقه‌های مختلف و سازمان‌های دینی جدید (از جمله سازمان‌های توتالیتر) به وجود آمد. *استقلال قرقیزستان و روند صعودی جریانات منصوب به دین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث احیای فهم دینی در تمام اقشار جامعه‌ قرقیزستان شد که در این رابطه ساخت گسترده‌ مساجد جدید و معابد ارتدوکس آغاز شد و جنبش‌های دینی جدید به وجود آمدند. در این دوره قرآن به زبان‌های قرقیزی و ازبکی ترجمه و منتشر شد و انجیل نیز به زبان قرقیزی به چاپ رسید. مغازه‌های مخصوص فروش کتاب‌های اسلامی و مسیحی در بیشکک گشایش یافتند و انتشار نشریات اسلامی مانند روزنامه‌های «اسلام مادانیاتی» (فرهنگ اسلام)، «مسلمان»، «اسلام آجاری»، «اسلام نورو» (نور اسلام) آغاز شد. پس از استقلال قرقیزستان، در سیستم مؤسسات دینی این کشور تغییرات ساختاری صورت گرفت و مفتیات و نمایندگی‌های روحانیون مسلمانان قرقیزستان در استان‌ها تشکیل شدند. حال آنکه در دوران حکومت شوروی کسی نمی‌توانست در این کشور آموزش دینی ببیند و نزدیکترین مؤسسات دینی در ازبکستان قرار داشتند. در حال حاضر در قرقیزستان بیش از 2000 مسجد (در سال 1991 تعداد آنها حدود  40 بوده است)، بیش از 50 مدرسه، یک دانشگاه اسلامی و 8 اندیشکده اسلامی فعالیت دارند که اکثر آنها با حمایت‌های مالی خارجی ساخته شده‌اند. در ضمن، نزدیک به 1000 دانشجو از قرقیزستان در مؤسسات آموزشی اسلامی کشورهای «مصر»، «ترکیه»، «پاکستان»، «سوریه»، «اردن»، «لبنان»، «مراکش»، «الجزایر» و «کویت» مشغول تحصیل هستند. علاوه براین، در شهر «اوش» انجمن مؤسسات آموزشی دینی فعالیت می‌کند ضمن آنکه 2 دانشکده‌ الهیات تحت نظر دانشگاه دولتی اوش قرار دارند که یکی از آن در اطراف بیشکک واقع شده است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تعداد معابد ارتدوکس نیز به سرعت رو به افزایش گذاشت به طوریکه در اواسط سال‌های دهه 1990 تعداد آنها به 97 عدد رسید. در سال 1990 در تاشکند آموزشگاهی برای روحانیون مسیحی دایر شد و به وسیله‌ آن تقریبا تمام کلیساهای ارتدوکس قرقیزستان دارای کشیش‎ شدند. * قوانین لیبرال؛ بسترساز ورود مبلغین خارجی به قرقیزستان در دسامبر سال 1991 قانون «آزادی در انتخاب مذهب و سازمان‌های دینی» در قرقیزستان به تصویب رسید و در این سند به طور قانونی آزادی انتخاب دین اعلام و تأیید شد که به دنبال آن فرآیند تشکیل سازمان‌ها و مؤسسات دینی سهولت یافت ضمن آنکه سند مذکور معیارهای قوانین فعالیت و حقوق مالکیت نمایندگان روحانیت دینی را نیز در برمی‌گرفت. قوانین لیبرال، قرقیزستان را به یکی از مناسب‌ترین کشورها برای پیش بردن فعالیت سازمان‌های مختلف دینی مبدل ساخت که مبلغان را از تمام جهان به خود جذب کرد. در قرقیزستان مراکز آموزشی مذاهب مختلف مسیحی مانند «آموزشگاه کتاب مقدس» و «مرکز آموزشی کلیسای پرسبیتری» نیز فعالیت دارند و در کنار سازمان‌هایی که از قبل در این کشور فعالیت داشتند، سازمان‌های دینی جدیدی فعالیت خود را آغاز کردند. در اواسط سال‌های دهه 1990 تعداد مبلغان خارجی ثبت شده در قرقیزستان تقریبا به 900 نفر می‌رسید اما اکثر این سازمان‌ها از مدت‌ها قبل در این کشور به طور غیرقانونی فعالیت می‌کردند. پس از آنکه قرقیزستان استقلال یافت، رقابت بین مذاهب برای داشتن تأثیر بیشتر بر روی جامعه و جذب طرفداران جدید به مسئله‌‌ای حساس و حاد تبدیل گردید. * عدم آمادگی اسلام و مسیحیت سنتی برای رقابت با افراط‌گرایان در این شرایط اسلام سنتی و ارتدوکس در قرقیزستان در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفتند. در این حالت، اسلام سنتی مورد هجمه گسترده از سوی جنبش‌ها و فرقه‎های اسلامی غیرسنتی که به کمک مالی گسترده خارجی تکیه داشتند، قرار گرفت. مواضع‌ کلیسای ارتدوکس نیز در قرقیزستان به خاطر خروج گسترده‌ جمعیت اسلاو از این کشور، تضعیف شد. اکثر معابد‌ ارتدوکس که در دوران حکومت شوروی فعالیت داشتند یا بازسازی شده بودند، به خاطر نبود شرکت‌کننده در مراسم مربوطه، بسته شدند به طوریکه در اواخر سال‌های دهه 1990 تعداد کلیساهای ارتدوکس به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافت. این در حالی بود که در اوایل استقلال قرقیزستان، اسلام سنتی و ارتدوکس برای رقابت با افراط‌گرایان اسلامی و فرقه‌های گوناگون آمادگی نداشتند. این 2 دین سنتی قرقیزستان به علت حاکم بودن شرایط بی‌دینی در کشور، تجربه‌ و مهارت پیش بردن فعالیت تبلیغی را در میان اقشار مختلف اجتماعی از دست داده بودند. با این حال، گروه‌های تندروی اسلامی، فرقه‌های مختلف و انجمن‌های دینی که به طور علنی مخالف دولت بودند و بیشتر اوقات از روش‌های تبلیغی مخفیانه استفاده می‌کردند، در طی سال‌های فعالیت پیروانی را برای خویش آماده کردند ضمن آنکه تجربه‌ بزرگی در عرصه‌ تبلیغ عقاید خود داشتند. جنبش‌های غیرسنتی اسلامی افراط‌گرایانه در قرقیزستان بر روی تبلیغ در میان مردمی که به عقاید خود پایبند بودند، برای گرویدن به افراط‌گرایان تأکید می‌کردند ضمن اینکه آنها به هیچ عنوان در بین جمیعت اسلاو فعالیت خود را پیش نمی‎بردند. این مسئله در حالی است که سطح پایین آمادگی روحانیت اسلامی سنتی در قرقیزستان، باعث موفقیت جنبش‌های غیرسنتی شد. با این وجود، سطح دانش آنان از اصول دین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نیازهای روزمره‌ مسلمانان را برطرف کنند اما برای مقابله با مبلغان حرفه‌ای اسلام غیرسنتی در کشور اطلاعات کافی وجود نداشت. * فعالیت مبلغین پروتستان و توسعه شکاف در جامعه سازمان‌ها و گروه‌های مسیحی غیرسنتی در مقایسه با مبلغان اسلامی غیرسنتی، عقاید خود را نه تنها در بین طیف مشخصی از جمیعت گسترش می‌دهند بلکه در میان تمام گروه‌ها به پیش می‌برند اما در بیشتر مواقع بر روی اکثریت مردم تمرکز دارند. در این رابطه، بخصوص سازمان‌های مسیحی فرقه پروتستان بر روی قرقیزها کار می‌کنند به طوریکه آنها کتاب‌های خود را به زبان قرقیزی منتشر می‌سازند و این زبان را برای گسترش موعظه‌های خود استفاده می‎‌کنند. در نتیجه فعالیت آنها، در سالیان اخیر بسیاری از قرقیزها به کلیساهای پروتستان علاقمند شدند و در حال حاضر تعداد قرقیزهای مسیحی به بیش از 15 هزار نفر می‌رسد. از سوی دیگر، فعالیت مبلغان خارجی در گسترش شکاف بین شمال و جنوب قرقیزستان مساعدت کرد به طوریکه در مناطق شمالی این جمهوری و در بیشکک که مبلغان خارجی مذهب پروتستان به طور ویژه فعالیت دارند، در سال‌های اخیر گرایش قرقیزها به مسیحیت به شکل قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده می‌شود. در بیانیه ویژه‌ اداره مفتیات قرقیزستان که در ماه مارس سال 2002 منتشر شد، قید می‌شود که فعالیت فرقه‌های مسیحی که تقسیم حوزه‌های نفوذ را در کشور دنبال می‌کنند، باعث وخامت روابط بین‌مذهبی شده است. * وهابیت و دامن زدن به اختلافات عقیده‌ای علاوه براین، در جنوب کشور که به عرصه‌ فعالیت گروه‌های افراطی تبدیل شده است، مواضع افراط‌گرایان وهابی تقویت می‌شود. در مناطق روستایی، روستائیان کسانی را که به دیگر ادیان روی می‌آورند، به عنوان کافر تلقی کرده و آنها را مورد محکومیت اجتماعی قرار داده و از سیستم سنتی ارائه‌ کمک‌های متقابل خارج می‌سازند. این گروه‌ها در استان‌های جنوبی قرقیزستان برای بیرون راندن «کافران» (مردم این منطقه به پیروان دیگر ادیان به چشم کافر نگاه می‌کردند) از روستا‌های خود دست به ابتکارات فراوانی می‌زدند. به عنوان مثال، در بهار سال 2002 بیش از 500 ساکن منطقه‌ «سوزاک» در استان «جلال‌آباد» از دولت خواستند تا 8 خانواده‌ قرقیز را که به دین مسیحیت درآمده بودند، از روستا بیرون کنند و در بعضی روستاها نیز مشاجرات به درگیری و قتل کسانی که از دین پیشینیان خود دست کشیده‌اند، رسید. مشکلات مذکور در حوزه‌ دینی موجب شد تا پارلمان قرقیزستان در سال 2008 قانون «آزادی انتخاب دین» را مورد تجدیدنظر قرار دهد و با سخت‌تر کردن روند ثبت‌نام سازمان‌های دینی جدید (به وسیله‌ افزایش تعداد اعضا تا 200 نفر برای ثبت‌نام شدن آن‌ها)، قانون جدیدی را تصویب کرد. * ضرورت گفتگوی اسلام سنتی و ارتدوکس رسمی با فرقه‌های میانه‌رو امروزه دولت تلاش دارد بر اوضاع دینی کنترل داشته باشد و چشم‌انداز جدیدی در سیاست دولت در این حوزه طرح‌ریزی کند. با این وجود، توسعه‌ وضیعت دینی در قرقیزستان به این مسئله بستگی دارد که آیا اسلام و ارتدوکس رسمی می‌توانند با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند و در بین جمیعت محلی دوباره نفوذ داشته باشند و با همکاری دولت، جایگزین مؤثری را به جای ادیان، جنبش‌ها و فرقه‌های غیرسنتی برای کشور پیشنهاد دهند. کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی که روند افزایش تعداد جنبش‌های افراطی مذهبی در تمام جهان جریان دارد، بازسازی کامل وضیعت حاکم بر دین اسلام و ارتدوکس رسمی در قرقیزستان دشوار است. به همین خاطر برقراری گفت‌وگوی اسلام سنتی و ارتدوکس رسمی در قرقیزستان با انجمن‌ها و فرقه‌های دینی که میانه‌رو هستند، می‎تواند باعث ثبات اوضاع دینی در این کشور باشد. انتهای پیام/.

93/09/19 - 14:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن