محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827508708
«دانشگاه زنده است»؛ روایت دو دهه فعالیت جنبش دانشجویی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
مناظرهای با عنوان « دانشگاه زنده است» به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مشهد به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه فردوسی با حضور مجتبی سادات و حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری، از فعالان دانشجویی دهه 60 و علی زیرک و سعید شعرباف، از فعالان دانشجویی دهه 80 برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، اظهارات شرکت کنندگان در این مناظره به شرح زیر است: جواهری گفت: دانشجویان باید در دانشگاه به شان خود توجه کنند؛ البته منبع شناخت شان، شرع، عقل و عرف و همچنین بیانات رهبران دینی است؛ همچنین دانشجو جریانهای مختلف را نیز باید بشناسد؛ زبان خود را نیز کنترل کرده و سیاست همراه با متانت و دیانت داشته باشد. جریان دانشجویی در ارتباط با روحانیت تکامل پیدا کرد؛ امام خمینی(ره) 14 نامه پیش از انقلاب خطاب به دانشجویان ارسال کرد که هر کدام میتوانست مانیفستی برای دانشجویان باشد؛ در پرتو این رهنمودها دانشجویان در مسیر تکامل قرار گرفتند؛ پس از انقلاب نیز در مراحلی مانند تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی، دانشگاه با امام پیوند و ارتباط داشت. با بازگشایی دانشگاهها نیز نهاد رهبری در دانشگاه این ارتباط قوی بین دانشجویان و امام را حفظ کرد. شعرباف نیز گفت: 16 آذر نمادی زیباست؛ واقعیت این است که مبارزه دانشگاه از همان ابتدا با بزرگترین افراد و بزرگترین ظلم موجود شروع شد؛ این مبارزه تنها با هیاهو کردن ادامه نیافت و در این راه خون دانشجویان نیز ریخته شد؛ این همان خط عاشوراست که تا به امروز ادامه یافته است. باید ماهیت جنبش دانشجویی مشخص شود؛ برخی آن را اپوزسیون حکومتها میدانند؛ برخی نیز آن را سوپاپ اطمینانی برای بروز احساسات و هیجانات جوانی معرفی میکنند؛ برخی نیز آن را شاخه دانشگاهی احزاب بیرون از دانشگاه میدانند؛ نظر من این است که جریان دانشجویی از دو بعد شهامت و جسارت و مساله و نیازشناسی قابل بررسی است. اگر این دو نباشد، جریان دانشجویی از اوج و فراز خود فاصله خواهد گرفت؛ با این نگاه به جنبش دانشجویی سه آسیب را میتوان در جریانات دانشجویی مطرح کرد؛ در 15 سال اخیر جنبش دانشجویی در اغلب مواقع در زمین طراحی شده خود بازی نکرده است و بیشتر اختلافات زرگری بوده است. وی یادآور شد: بسیاری از اختلافات و دعواها را تیترهای روزنامهای مشخص میکرد؛ شاید در همان زمان اگر اتفاقی برای برخی هموطنان در محیطهای دوردست رخ میداد، کسی توجهی نمیکرد. در همان بحبوحه اختلافات چپ و راست، پروندههای زیادی مانند کرسنت مطرح شد، اما باید پرسید جنبش دانشجویی در قبال این اتفاقات چه زاویه نگاهی داشت و در کدام اختلاف ورود یافته بود؛ این ایراد به دو طرف وارد است؛ باید پرسید این اختلافات را چه کسی برای ما مهم جلوه داده است؛ چه کسی این نیاز را مطرح کرده است؟ در بسیاری از مسایل حاد سیاسی مانند استیضاح وزیر علوم و 16 آذر سراغ ما میآیند؛ در سایر اتفاقات اصلا توجهی صورت نمیگیرد. ما با هر زاویه نگاهی باید خودمان زمینبازی را طراحی کنیم؛ در این خصوص تکثر نیز محل اشکال نیست. همچنین زیرک برای ورود به بحث گفت: باید دید دانشگاه چیست و چه کارکردی دارد؟ دانشگاه مکانی است که دولتها آن را برای تربیت مدیران آینده طراحی کردهاند؛ با این حال اتفاقی که در دانشگاهها رخ میدهد، همیشه آن چیزی نیست که مد نظر دولتهاست؛ ذات علم و آگاهی سوالبرانگیز است و بهترین مکان برای طرح این سوالها تشکلهای دانشجویی است. ماهیت انتقادی جریانهای دانشجویی موجب خروج دانشگاه از فضای مدیریتی حکومتها میشود و این باعث میشود دولتها بخواهند دانشگاه را به مسیر مورد نظر خود بازگردانند؛ آنطور که لویی آلتوسر مطرح نموده، حکومتها مایلند دانشگاهها مدافع ایدئولوژی حاکم باشند؛ بنابراین برای جلوگیری از خروج دانشگاه از مسیر مورد نظرشان، از ابزارهای مختلف استفاده میکنند که مهمترین آن بازوهای سرکوبگر است؛ لذا به نظر من مهمترین وظیفه دانشگاهیان حفظ استقلال دانشگاه در برابر نهادهای خارج از دانشگاه است. وی گفت: من اعتقادی به وجود جنبش دانشجویی در ایران ندارم؛ اما میتوان تحرکاتی که در دانشگاهها وجود دارد را تحت عنوان جریانهای دانشجویی دستهبندی کرد؛ در تعاریف، جنبشها معمولا وزانت سیاسی داشته و بر روندهای سیاسی کلان جامعه تاثیرگذارند؛ من به عنوان یک فعال دانشجویی معتقدم چنین تاثیرگذاری در جریانات دانشجویی ایران وجود نداشته است؛ البته دوم خرداد 76 به عنوان یک استثنا قابل طرح است. علاوه بر این، جنبشها اهداف کلانی را در سطح سیاسی دنبال میکنند، اما جریانات دانشجویی چنین رویکردی نداشتهاند. وی یادآور شد: نخستین تحرکات دانشجویی در ایران در اوایل دهه 20 و با رویکردهای صنفی آغاز شد؛ اما سپس و در فضای باز سیاسی ایجاد شده، تحرکات رنگ و بوی عقیدتی و سیاسی گرفت. انجمن اسلامی هم در همان دوره و با رویکردی مذهبی به رهبری فکری بزرگانی همچون مهندس بازرگان، آیتالله طالقانی و دکتر یدالله سحابی شکل گرفت. در سالهای بعد و همزمان با پیشروی اعتراضات مردمی، انجمنها نیز سیاسیتر شده و در انقلاب نقش پررنگی بر عهده گرفتند. پس از انقلاب و در دهه 60 انجمنها مهمترین تشکل دانشگاهی بوده و در دهه 70 موجبات حماسه دوم خرداد را فراهم نمودند. اما اینکه گفته شد جریانات دانشجویی در زمین دیگران بازی کردهاند، بیشتر متوجه سایر تشکلهاست تا انجمنهای اسلامی؛ بسیاری از مسایلی که مطرح شد توسط دانشجویان انجمن اسلامی پیگیری میشد. از سویی دیگر سادات نیز گفت: پیش از انقلاب دانشجویان در کنار روحانیت پیشتاز مبارزات بودند؛ پس از انقلاب نیز انتظارات زیادی از دانشجویان بود؛ خود دانشجویان نیز به دنبال ایجاد جامعهای اسلامی و دارای پیشرفت بودند؛ در ایران نظام مبتنی بر فقه اسلامی است؛ در اینجا بحثهای فقه سنتی و پویا به وجود میآید که دانشجویان همواره طرفدار فقه پویا بودهاند. البته هیچکدام از این نگاهها خارج از اسلام نیست؛ در سالهای ابتدایی انقلاب سوالات زیادی در مسایل مختلف مانند مالیات، اعتیاد، نظام وظیفه و... مطرح میشد که دانشجویان همیشه در کنار جریان نوگرا قرار داشتند و نظر امام خمینی(ره) نیز همین بود. وی خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی نسبت به این مسایل بیتفاوت نبود؛ بنابراین نمیتوان گفت در زمینی دیگر بازی میکرده است بلکه محل حضور این جریان زمین انقلاب بود؛ جریان دانشجویی در زمین انقلاب بازی میکرد؛ این مسایل بحثهایی بود که توسط رهبری آن زمان مطرح میشد و دانشجو نیز برای پاسخگویی به جامعه و کنترل آن، همراه جریان نو و پویا بود. در تمام مسایل جریانات دانشجویی حضور داشتند؛ این حضور در دو بخش بیرون از دانشگاه و درون دانشگاه تاثیرگذار بود؛ در بخش بیرون از دانشگاه، جریان دانشجویی بر انتخاباتهای مختلف تاثیرگذار بوده است و به دنبال افرادی بود که تخصص و مهارت لازم را داشته باشند. در بخش درون دانشگاه نیز انجمنهای اسلامی اساس و پایهای برای تشکلهای خود برنامهریزی میکند که پس از 35 سال قابل خدشه نیست؛ کنگره انجمنهای اسلامی دانشگاههای ایران بر همین مبنا تشکیل میشود و برخلاف احزاب که تمرکزگرا هستند، انجمنهای اسلامی سیستمی تکثرگرا و مبتنی بر بدنه دارند. همچنین جواهری اظهار کرد: شهادت امام حسین(ع) برای نجات افرادی بود که گرفتار گمراهی و ضلالت شده بودند؛ امام خمینی(ره) میفرماید «قسمت عمدهای آن چیزی که به ایران ضربه زده است، از دانشگاهها بوده است» و دانشگاه قبل از انقلاب را آسیبشناسی میکند. امام به شان بالای دانشجو باور داشت؛ دانشجویی میتواند در برابر انحرافات بایستد که آگاهی دقیق از آرمانهای انقلاب داشته باشد؛ اگر دانشجویی نتواند جریانهای مختلف را نشناسد، خود عامل انحراف است. دانشجویی میتواند مقابل انحرافات بایستد که ارزشها و آرمانها را از همان منابع اصلی خود که همان شرع، عقل و به ویژه صحیفه نور امام است، به دست آورد. وی نیز یادآور شد: در دهه 60 این تنوع تشکلهای دانشجویی امروز وجود نداشت و همه کسانی که دغدغه انقلاب داشتند، در قالب انجمنهای اسلامی دانشجویان قرار میگرفتند؛ در مراحل بعد تشکلهای دیگری شکل گرفت و هر کدام مسایل خود را داشتند اما انجمن اسلامی باید مسیر اصلی خود را ادامه دهد. بازگشت از منابع اصیل ارتجاع روشنفکری خواهد بود؛ مقام معظم رهبری در این خصوص بیاناتی داشتند که متاسفانه به آن توجهی نشده است؛ ارتجاع روشنفکری این است که به عنوان نمونه برنامهای به مناسبت 16 آذر برگزار شود، اما در مسیر استکبار گام برداشته شود که خوشایند دشمنان انقلاب اسلامی باشد. همیشه باید دانشجویان ظلمستیز و عدالتخواه باشند؛ اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه نیز یکی از مسایلی است که در مرامنامه انجمنهای اسلامی مورد توجه بود. وی ادامه داد: در سال 68، در جریان رحلت امام، دانشجویان دانشگاه فردوسی دفتر تحکیم وحدت را تشویق میکند که در حمایت از رهبری جدید وارد صحنه شود. در طرد اساتید غربگرا و غربزده نیز انجمن اسلامی فعالیتهای زیادی داشت؛ در حمایت از انقلاب نیز تلاشهای زیادی شد؛ انجمنهای اسلامی کمیتهای تحت عنوان امور جنگ داشت که بتواند در مساله اصلی کشور حضور داشته باشد. شعرباف نیز گفت: اصل سخن ما این است که جنبش دانشجویی تامل خود را مبنا قرار دهد؛ اگر جریان دانشجویی زمین بازی را خودش انتخاب کند، به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تحلیلی غلط داشته باشد نیز ایرادی ندارد. این صحیح نیست که گفته میشود جنبشهای دانشجویی تنها برای نقد حاکمیت به وجود میآیند؛ این نقد صحیح و الزام موکدی نیست؛ جنبش دانشجویی رسالت خود را با حق تعریف کرده است؛ اگر به لحاظ علمی و منطقی مسالهای حق باشد، ابایی از ایستادگی نیست حتی اگر جریان متبوع دانشجو چنین تلقی نداشته باشد. متاسفانه جریانهای دانشجویی اغلب مواقع شجاعت خود را برای حریف سیاسی خود خرج میکنند؛ آنجایی که حریت لازم است، که در این 15 سال سابقه فعالیت تشکلهای دانشجویی کم دیده شده است، باید دیده شود؛ حریت یعنی اینکه دانشجو حتی در برابر جریان متبوع خود نیز بایستد. وی گفت: ما اعتقاد داشتیم در جریان انتخابات 88 شخصی که «بگم...بگم» را مطرح کرد، فضای اخلاق سیاسی جامعه را برهم زد؛ اما پس از آن میبینیم که نام 3700 نفر به عنوان بورسیه غیرقانونی منتشر میشود و با آبروی افراد بازی میشود؛ این وظیفه من نیست که مقابله کنم؛ باید فرد حری از خود این جریان برخیزد و نسبت به این مساله اعتراض کند؛ همه جریانات نیازمند این مساله است. هیچگاه جنبش داشنجویی رویهای یکسان نخواهد داشت؛ هیچگاه بسیج و انجمن اسلامی یکسان و همراه با یکدیگر نخواهند شد؛ نباید هم این اتفاق رخ دهد اما این فضا نیازمند داشتن شرطی اولیه است که آن اثبات حریت است. از یکی از شخصیتها در انتخابات 88 در مورد گزینههای ریاست جمهوری سوال میشود و وی اینگونه پاسخ میدهد که «مگر ممکن است مردم داماد و یا فرزند یک شخصیت را کنار گذارند»؛ نسبت به این پاسخ صدای هیچکدام از دانشجویان بلند نشد؛ این نظریه از کجا آمده است. وی معتقد است: اگر جنبش دانشجویی در آن مقطعی که همه نسبت به عملکردی رضایت دارند، واکنش نشان دهد و جسارت داشته باشد، آنجاست که عملکردش قابل قوبل میشود؛ اگر ایسنا نسبت به رئیسجمهور انتقاد کند که چرا جلسات تنها بر پایه مونولوگ است و دانشجو سخنی نمیگوید، عملکرد درستی داشته است. وی مدعی شد: در دوره همان وزیر علومی که نسبت به افزایش ظرفیت دانشگاهها در دوره محمود احمدینژاد انتقاد داشت، ظرفیت پذیرش دانشجو در واحد بینالملل، ویژه مسئولین، دانشگاهها افزایش یافته است؛ در گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی چند معاون شهردار و فرماندار حضور دارد؟ ما به توافقی کلی نیازمندیم؛ اگر جنبش دانشجویی به این مساله عمل نکند، در مسیر فرود خود قرار خواهد گرفت. زیرک نیز گفت: در مورد بورسیهها باید گفت که وزارت علوم اعلام کرد این 3700 نفر بدون آزمون از بورسیه استفاده کردهاند و از این تعداد بورسیه 804 نفر به دلیل نداشتن حداقل شرط معدل و... لغو شده است؛ حدود 600 نفر که از شرایط مربیگری استفاده کردهاند، هیچکدام تایید هیات امنای دانشگاه متبوع خود را نداشتهاند و پروندههایشان به دانشگاه بازگشت شده است؛ در این خصوص وزارت علوم منتظر دریافت تاییدیه هیات امنای این دانشگاهها خواهد بود. وی همچنین اظهار کرد: در تحلیل 16 آذر نیز نباید کودتای 28 مرداد را فراموش کرد؛ در آن برهه اعتراض دانشجویان که از اوایل مهر آغاز شده بود، به این علت بود که دولت روی کار آمده در 28 مرداد ناشی از کودتا بود و همین مساله موجب اعتراض دانشجویان در آن زمان شد؛ البته دخالت انگلیس و آمریکا در کودتا مشخص بود و دانشجویان نیز به همین دلیل به این کشورها اعتراض داشتند؛ اما دلیل اصلی اعتراضات، مخالفت با کودتا علیه دولت ملی مرحوم دکتر مصدق و رسوا کردن دولت کودتا بود. وی در عین حال درباره انجمنهای اسلامی گفت: این تشکلها همیشه از سه شاخص اصلی برخوردار بودند که پیونددهنده فعالیتهای آنها در برهههای مختلف زمانی بوده است؛ یکی از این شاخصهها دینباوری نوگرایانه است؛ در حقیقت انجمنهای اسلامی همواره دغدغه دین، نه از زاویه سنتی بلکه از زاویه نوگرایانه داشتهاند. آن وجهی که در کنار نگاه دینی و منبعث از نوگرایی در انجمنهای اسلامی وجود داشت، نگاه ضداستبدادی، ضد استعماری، چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی، و ضد استثماری بود. ویژگی دیگر انجمنهای اسلامی عدالتطلبی بوده است؛ علاوه بر این دموکراسی خواهی و مردمگرایی نیز ویژگی برجسته دیگر این تشکل بوده است؛ در حقیقت این تشکل به دنبال این بود که رای و نظر مردم به طور واقعی فرایندهای سیاسی و حکومتی را تعیین کند. هر تشکلی که امروز و یا در آینده بر مبنای این ویژگیها تشکیل شود، ادامه دهنده راه انجمنهای اسلامی خواهد بود. در این بخش از مناظره سادات نیز گفت: من نیز در خصوص حریت واقعی با آقای شعرباف همنظر هستم؛ اخلاق ورای سیاست است و ما نیز این مساله را قبول داریم؛ در بحث بورسیهها نیز من موافقم که نباید حیثیت افراد مورد بازیچه قرار گیرد؛ نباید نسبت به حریف سیاسی مچگیری کرد؛ اگر مطمئن هستیم که در جایی خلافی صورت گرفته، نسبت به فرد متخلف باید مسایل را بیان کرد. البته باید توجه داشت برخی تشکلها رسانههای زیادی دارند و باید از این رسانهها برای ترویج اخلاق استفاده کنند؛ ما معمولا از رسانه محروم هستیم؛ متاسفانه افراد آزاده پروبال پیدا نمیکنند و بیشتر رد صلاحیت میشوند؛ دانشجویی که انتقاد میکند، مستحق دریافت مدال است چون خود را در معرض خطر قرار میدهد و فردی ارزشمند است. ولی برخوردهایی که در این سالها با دانشجویان شد، هنوز هم ادامه دارد؛ قولهایی هم مطرح شد که هنوز عملی نشده و ما هم در این زمینه انتقاد داریم. وی گفت: این روزها شنیده شد که علی مطهری در مشهد سخنرانی کرد؛ اما ببینید که با وی چه برخوردی شد؛ گاهی اوقات برخی افراد در مناصب مختلف شدیدترین برخوردها را با دانشجویان و دانشگاه دارند، شما چرا چنین انتقادهایی را مطرح نمیکنید؟ یکی از وجوه قیام امام حسین(ع) مربوط به جایگاه منتقد و حاکمیت است؛ امام حسین(ع) از بیعت سرباز میزند و تهدید به جنگ میشود؛ در حقیقت این وضعیت جایگاه منتقد را نشان میدهد که ما نیز از آن دفاع میکنیم؛ اما اگر ما عملکردی مخالف این داشته باشیم، اقدام شایستهای انجام ندادهایم. همچنین جواهری اظهار کرد: ما برای تشخیص عمل صالح و غیرصالح معیار داریم؛ عمل صالح عملی است که خشم کفار و استکبار را در پی دارد؛ ما آمریکا و اسراییل را نماد کفر میدانیم؛ حال اگر هر تشکلی کاری انجام دهد که موجب خشم کفار شود، عملکردش صحیح بوده است؛ اما اگر عملی خلاف این انجام شود، فعلی فاسقانه انجام شده است. در حقیقت اگر عملکرد یک تشکل موجب رضایتمندی کفار شود، باید دانست که آن تشکل دچار استحاله خواهد شد. وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری به عنوان یک رهبر سیاسی، براساس قانون اساسی، شرع و عقل فصلالخطاب است و نظر اوست که روشنگر حوادث و واقعیتهاست؛ اگر ما از ولایت فقیه و رهبری دفاع کنیم، خشم کفار برانگیخته میشود؛ اگر برخی جریانها به جای اطاعت از ولایت فقیه نسبت به آن دچار خشم شوند نیز در مسیر استکبار قرار دارند. شعرباف بار دیگر به مساله بورسیهها بازگشت و گفت: مساله این است که حتی اگر یک نفر دارای مشکل باشد، باز هم مجوزی برای افشای نام افراد وجود ندارد؛ این منطقی عقلی و مورد قبول دوستان نیز است؛ اگر کسی دغدغه ارتباط قدرت و ثروت دارد، میتواند مطرح کند. اولین پایههای ارتباط مدرک و ثروت در دانشگاه آزاد شکل گرفت؛ برخی در این دانشگاه تحصیل کردند و موفق به اخذ مدرک دکتری پیش از گذراندن مقطع کارشناسی ارشد، شدند؛ سوال ما این است که جهاددانشگاهی و ایسنا تاکنون در این رابطه چه موضعگیری داشتند؛ اگر دغدغه دارید، بادی همه جا آن را مطرح کنید. دوران آقازادهها گذشته است؛ دانشجو ملاک دارد و آن حق و حقیقت است؛ ملاک در هر موضوعی مشخص است و باید سخن طرف مقابل را باید پذیرفت حتی اگر در جبهه مقابل باشد. وی معتقد است: در 15 سال اخیر جنبش دانشجویی از منابع اصیل خود فاصله گرفته است؛ ما با هر زاویه نگاهی از منابعی چون قرآن و نهجالبلاغه فاصله گرفتهایم؛ علاوه بر این ما از اسناد بالادستی خود نیز فاصله گرفتهایم؛ همین جهاددانشگاهی در اساسنامه ساختاری است با هدف حاکمیت فرهنگ جهادی و انتقال نظام فکری و اسلامی؛ باید بررسی کنیم و ببینیم که «تا چه حد عملکرد این نهاد متناسب با این هدفگذاریهاست»؛ بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی نیز موظف است به اساسنامه خود توجه کند و میزان تناسب خود با آن را دریابد. زیرک وارد بحث شد و گفت: شما از دانشجو تحلیل میخواهید؛ اما سوال من این است که «دانشجویانی که نسبت به مسایل تحلیل داشتند، امروز کجا هستند؟»؛ در 10 سال اخیر بسیاری از دانشجویانی که تحلیل داشتند یا از تحصیل محروم و یا تعلیق شدند؛ مساله این است که چرا آن زمان شما از این افراد دفاعی نداشتید؛ آیا از این دانشجویان تظلمخواهی شد.ما نمیتوانیم اجازه مصاحبه به دانشجو ندهیم و خود نیز با او وارد گفتوگو نشویم؛ پس این دانشجو چگونه تظلمخواهی کند؛ آیا دانشجویان منتقد در تمامی این سالها جایی در رسانههای رسمی و صداوسیما داشتهاند؟ وی نیز در باب انتشار اسامی بورسیههای غیرقانونی گفت: من نیز با انتشار اسامی مخالفم؛ همانگونه که قانون تاکید کرده، کسی حق انتشار اسامی متهم را ندارد؛ البته در این مورد مقام وزارت نیز پیگیر برخورد با عاملان انتشار اسامی بوده است؛ اما سوال من این است که آیا شما که این امر را غیراخلاقی میدانید، در باب انتشار تصویر متهمانی که جرمشان اثبات نشده بود، در دادگاههای 88 نیز چنین موضعی اتخاذ کردید. زمانی که شما در دهه 70 از آیتالله هاشمی دفاع میکردید، این انجمنهای اسلامی بودند که در بحث آقازادهها ورود پیدا کرد و هزینه آن را نیز پرداخت نمود؛ ولی شما وقتی منتقد ایشان شدید که از قدرت کنار رفته بود؛ بابک زنجانی در کدام دولت ایجاد شد؛ شما باید پاسخگوی این سوالات نیز باشید. سادات نیز گفت: این بیانصافیها زیاد صورت گرفته است و در این میان عدهای نیز به دنبال حل مسایل نیستند و فقط میخواهند افراد را متهم کنند؛ مثلا فردی در حال آتش زدن عکسی است؛ اما اینکه معلوم نیست که چه کسی این کار را کرده است؛ این عکس تنها برای متهم کردن یک عده گرفته میشود. فتنهگری آنجاست که به برخی افراد که از ابتدای انقلاب در این نظام فعالانه حضور داشتند، اتهام زده میشود؛ پس افراد شایسته کجا هستند؛ اگر هم ما به این مساله انتقاد میکنیم، با ما برخورد میشود؛ این بیاخلاقی در جامعه چرا رواج پیدا میکند. چقدر با نشریات دانشجویی برخورد میشود؛ اما از سوی دیگر میلیاردها تومان از سرمایه این کشور از بین میرود و هیچکس پاسخگو نیست. جواهری هم اظهار کرد: القای شبهه کار آسانی است؛ پاسخ گفتن مهم است؛ آنچه که در دهه 60 در تشکلهای دانشجویی اتفاق افتاد پشتوانه فرهنگی انقلاب بوده و نشان دهنده اسلامیت نظام است؛ آنها که سازندگان فتنه بودند در پیشگاه خداوند متعال و خانواده شهدا باید پاسخگو باشند. آن حرکت در آن شرایط، حرکتی خطرناک علیه انقلاب اسلامی بود؛ بسیاری از افراد در دهه 60 بدون منطق و تندروانه فعالیت داشتند اما امروز تغییر کردهاند؛ این میتواند برای ما به عنوان یک عبرت مطرح شود؛ اگر حرکت فرد بر مبنای افراط و تفریط باشد، همیشه موجب پشیمانی خواهد شد. افراد زیادی هستند که به عنوان مبارزان پشیمان شناخته میشوند، چون بر مبنای تفکری خاص حرکت نکردند؛ اگر افرادی سوابق درخشانی داشتند، ما برای آنها احترام قائلیم، اما به شرطی که در آن راه باقی بمانند؛ اما وقتی کسی متفاوت با گذشته حرکت کند، خود احترام گذشته را از بین میبرد. بعد از بیان نظر رهبری به صورت شفاف، اگر فردی در تضاد آن حرکت کند، طبیعی است که برای جلوگیری از آن و خطرات این حرکت باید اقدام مناسب صورت گیرد. شعرباف نیز در این بخش گفت: یکی از آفتهای بزرگ ما در جنبش همین است که همه مسایل را یا سیاه و یا سفید میبینیم؛ ما باید تکلیف را مشخص کنیم؛ همه مسایل فازی و نسبی است؛ نمیشود در یک فضای ملتهب همه مسایل را مطرح کرد. چطور میشود به رهبری انتقاد کرد اما نسبت به جهاد انتقاد نداشته باشیم؛ اگر معتقد هستید که در مسیر حق ایستادهاید، باید بایستید و هزینه هم بپردازید؛ نباید دورو و ریاکارانه حرکت کرد. زیرک نیز گفت: در باب مطلق اندیشی باید گفت، سابقه انجمنهای اسلامی و سایر تشکلهای دانشجویی مشخص میکند که کدام یک از جریانها مطلقاندیش بودند؛ دوم خرداد 76 را انجمنهای اسلامی پایهریزی کردند؛ این در حالی است که بیشترین انتقاد به خاتمی نیز از سوی همین انجمنهای اسلامی مطرح شد. در باب استقلال دانشگاه که محور اولیه سخنانم بود، اگر مقایسه در نحوه انتخاب مدیران دانشگاهی و فرایندهای مختلف دانشگاهها از قبیل نحوه اداره دانشگاه، سیستم پذیرش هیات علمی و دانشجو و نحوه برخورد با منتقدان و تشکلهای مستقل در دولتهای آقایان خاتمی و احمدینژاد داشته باشیم، برخی تفاوتها روشن میشود؛ من به عنوان کسی که در انجمن اسلامی فعالیت داشتم، باید بگویم که در هشت سال دولت احمدینژاد هرگز نماینده انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی به جلسات شورای فرهنگی دانشگاه دعوت نشد، در حالی که این یک حق قانونی بود. وی افزود: همچنین برخوردهای قضایی و امنیتی با دانشجویان نشان دهنده این است که تا چه حد این دو دولت به استقلال دانشگاه اعتقاد داشتند؛ البته برخورد انضباطی با دانشجویان فعال همواره وجود داشته، اما نقطه افتراق این بود که برخی مدیران در دولت خاتمی به ما میگفتند «برخوردهای ما برای جلوگیری از برخوردهای بیرون از دانشگاه است»؛ اما مدیران دانشگاهی دوره احمدینژاد باید پاسخ بدهند که چرا اجازه برخورد با دانشجو در فضای بیرون از دانشگاه داده میشد؛ علاوه بر این چرا پس از این برخوردها مجددا در داخل دانشگاه نیز با دانشجو برخورد میشد. وی معتقد است: تعطیلی و استحاله تشکلهای دانشجویی منتقد نیز یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در دولت قبل اتفاق افتاد؛ در این دوره تشکلهایی به نام انجمن اسلامی شکل گرفت که هیچ ارتباطی با منش و سابقه انجمن اسلامی نداشتند. در ادامه این مسایل تعطیلی نشریات منتقد و تعطیلی شوراهای صنفی که محل فعالیت سیاسی نبود و به عنوان حق دانشجو مطرح است، نشان دهنده میزان استقلال دانشگاهها در هشت سال گذشته است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
یادگاری در گفتوگو با فارس: ۱۶ آذر مبداء فعالیت فرهادی در دانشگاهها/ ضرورت نهادینهسازی جنبش دانشجویی اصیل
یادگاری در گفتوگو با فارس ۱۶ آذر مبداء فعالیت فرهادی در دانشگاهها ضرورت نهادینهسازی جنبش دانشجویی اصیلعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به ضرورت نهادینهسازی جنبش دانشجویی اصیل در میان دانشجویان گفت 16 آذر مبداء فعالیت فرهادی در دانشگاهها به شمار میرود محمدحسین یرئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی عنوان کرد روز دانشجو سند افتخار ظلمستیزی و بصیرت/جنبش دانشجویی زنده است
رئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی عنوان کردروز دانشجو سند افتخار ظلمستیزی و بصیرت جنبش دانشجویی زنده استرئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی گفت روز دانشجو سند افتخار ظلمستیزی و بصیرت است به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان جلیل مسعودیفرد پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان پیامفعالیت جنبش های دانشجویی در دانشگاهها ضروری است -
رجایی فعالیت جنبش های دانشجویی در دانشگاهها ضروری است شناسهٔ خبر 2438245 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۹ استانها > زنجان زنجان -رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان گفت فعالیت جنبش های دانشجویی در دانشگاهها ضروری است و دانشگاه آزاد هم بر تحقق این امر مهم توجه جدی دارد به گزارش خسلیمی نمین در دانشگاه امیرکبیر: جنبش دانشجویی حلقه وصل بین مردم و حاکمیت است
سلیمی نمین در دانشگاه امیرکبیر جنبش دانشجویی حلقه وصل بین مردم و حاکمیت استمدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت جنبش دانشجویی حلقه وصل بین آحاد مردم و حاکمیت است و فاصله میان آن دو را کم میکند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعافرماندار قروه فعالیتهای جنبش دانشجویی همواره با آرمانهای انقلاب اسلامی همسو بوده است
فرماندار قروهفعالیتهای جنبش دانشجویی همواره با آرمانهای انقلاب اسلامی همسو بوده استفرماندار قروه گفت عمده فعالیتهای جنبش دانشجویی در برهههای مختلف تاریخ انقلاب همسو با آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی بوده است به گزارش خبرگزاری فارس از قروه محمد شرفبیانی یکشنبه شب در مردر دانشگاه بوعلی سینا صورت گرفت برگزاری مناظره «نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی» در همدان
در دانشگاه بوعلی سینا صورت گرفتبرگزاری مناظره نقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی در همداننقش جنبش دانشجویی در تحولات اجتماعی عنوان مناظرهای بود که در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از همدان شامگاه دوشنبه مناظرهای با موضوع نقش جنبش دانشجویی در تحورئیس دانشگاه پیام نور دهدشت: بدنه جنبش دانشجویی استکبارستیزی و عدالتخواهی است
رئیس دانشگاه پیام نور دهدشت بدنه جنبش دانشجویی استکبارستیزی و عدالتخواهی استرئیس دانشگاه پیام نور واحد دهدشت بدنه جنبش دانشجویی را استکبارستیزی و عدالتخواهی عنوان کرد و گفت دانشجو با روشنفکری و آرمانخواهی در همه عرصهها نقش خوبی دارد به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه مراسمرئیس دانشگاه آزاد اسلامی قروه: 16 آذر نماد روحیه خروشان جنبش دانشجویی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قروه 16 آذر نماد روحیه خروشان جنبش دانشجویی استرئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه گفت 16 آذر نماد روحیه خروشان جنبش دانشجویی و مظهر ایثار از خودگذشتگی پایداری و استقلال و آزادی است به گزارش خبرگزاری فارس از قروه بهمن عسگری در مراسم بزرگداشت روز دانشج۲۰ تشکل دانشجویی در دانشگاههای آزاد لرستان فعالیت می کنند -
دوستی خبر داد ۲۰ تشکل دانشجویی در دانشگاههای آزاد لرستان فعالیت می کنند شناسهٔ خبر 2438398 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۲ استانها > لرستان خرم آباد - معاون هماهنگی دانشگاههای آزاد اسلامی استان لرستان گفت ۲۰ تشکل دانشجویی در دانشگاههای آزاد لرستان فعالیت می کنند به گزارش خبرگزاجنبش دانشجویی در کلام رهبرانقلاب:تشکلهای دانشجویی نباید از خارج از دانشگاه الگو بگیرند
جنبش دانشجویی در کلام رهبرانقلاب تشکلهای دانشجویی نباید از خارج از دانشگاه الگو بگیرند رهبر معظم انقلاب در مناسبت های مختلف درباره جنبش دانشجویی و ضرورت هوشیاری جوانان صحبت کرده اند به گزارش نامه نیوز جریان یا جنبش دانشجویی در ایران به مجموعه فعالیتها و نقش آفرینیهایی گفته مبایستههای جنبش دانشجویی در دهه عدالت و پیشرفت
بایستههای جنبش دانشجویی در دهه عدالت و پیشرفتجنبش دانشجویی اگر می خواهد پیشرو باشد بایستی گرفتار مسائل جناحی و حزبی نشده و نقطه کانونی فعالیت آن پیرامون سه محور عمده آرمانگرایی عدالت طلبی و جنبش نرم افزاری و تولید علم متمرکز گردد دانشگاه و دانشگاهیان در هر جامعه ای بخشی از موبررسی استکبار ستیزی جنبش دانشجویی در دانشگاه تهران -
بررسی استکبار ستیزی جنبش دانشجویی در دانشگاه تهران شناسهی خبر 2432179 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۷ حوزه و دانشگاه > دانشجویی استکبار ستیزی جنبش دانشجویی در دانشگاه تهران بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از برگزاری میزگرددر دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشود مناظره کواکبیان و کوهکن پیرامون «جنبش دانشجویی و مدیریت مطلوب»
در دانشگاه تربیت مدرس برگزار میشودمناظره کواکبیان و کوهکن پیرامون جنبش دانشجویی و مدیریت مطلوب به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس مناظره جنبش دانشجویی و مدیریت مطلوب بین کواکبیان و کوهکن فردا دوشنبه ۱۰ آذر در این دانشگاه برگزار میشود به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگعلی مطهری در نشست با دانشجویان دانشگاه اصفهان: ضرورت تداوم جنبش دانشجویی/دانشجویان استقلال سیاسی، اقتصادی و
علی مطهری در نشست با دانشجویان دانشگاه اصفهان ضرورت تداوم جنبش دانشجویی دانشجویان استقلال سیاسی اقتصادی و فرهنگی کشور را رصد کنندنماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت دانشجو باید موضوعاتی مانند استقلال حکومت اسلامی عدالت اجتماعی و اینکه آیا استقلال سیاسی و اقتصادی فسرپرست دانشگاه اصفهان: آزادی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی از اصول جنبش دانشجویی است
سرپرست دانشگاه اصفهان آزادی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی از اصول جنبش دانشجویی استسرپرست دانشگاه اصفهان گفت 16 آذر روز مظهر تبلور بسیاری از حرکات جریانات و اقدامات است اصل این جریانات در حقیقت آزادی و آزادطلبی بر مبنای ایدئولوژی اسلامی بود به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان هوشنگحدادعادل در دانشگاه امام حسین(ع): پیوندزدن اقتصاد به مذاکرات اشتباه است/در دوران اصلاحات میخواستند جنبش دانشج
حدادعادل در دانشگاه امام حسین ع پیوندزدن اقتصاد به مذاکرات اشتباه است در دوران اصلاحات میخواستند جنبش دانشجویی را در مقابل نظام قرار دهند اقتصاد مقاومتی یعنی منتظر مذاکرات هستهای نمیمانیممشاور عالی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه پیوند زدن اقتصاد به مذاکرات اشتباه است گفتاز مشخصههای فضای آرام دانشگاهها فعالیت همه تشکلهای دانشجویی است
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت فضای آرام در دانشگاه فضایی است که همراه با نشاط و فعالیت همه تشکلهای دانشجویی باشد حسین نقاشی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت فضای آرام در دانشگاه را باید معنا و به این نکته توجه کرد که-
سیاسی
پربازدیدترینها