تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830076587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-حقوق ملت‌ها، نه دولت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

حقوق ملت‌ها، نه دولت‌ها پرسش این است: چرا حقوق بشر ضمانت اجرایی ندارد؟ از آنجا که بزرگترین ناقضان حقوق فردی انسان‌ها (به اعتراف تاریخ و نیز بر مبنای نظریه‌های حقوق بشر)‌ دولت‌ها هستند و «اعلامیه جهانی حقوق بشر» معاهده‌ای است میان دولت‌ها، بنابراین چنانچه دولت‌های دارای نفوذ، درگیری سیاسی و اقتصاد‌ی‌ با دولت‌های ناقض حقوق بشر نداشته باشند، حقوق بشر عملا فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود.
 

به عنوان نمونه می توان نمونه های تاریخی بسیاری را مثال زد؛ از نقض آشکار حقوق بشر در کشورهای مختلف که غرب در زمان مقتضی در برابر حاکمان آنها انفعال نشان داده است. از این جمله اند سکوت در برابر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، کردستان عراق در زمان صدام، جنایات نژادپرستانه در آفریقای جنوبی و از همه مهم تر مساله فلسطین و کشتار مردم غزه و به طور کلی توحش 60 ساله رژیم صهیونیستی. حال باید دید آیا چاره ای برای رهایی از این وضع باطل که درخصوص مساله حقوق بشر در جامعه بین المللی حاکم است وجود دارد یا نه. مقدمه نخست این است که قانون، اساسا مقوله ای سیاسی است و از همین رو قوای اصلی حاکم در جوامع بشری یعنی سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه هر سه در نسبت مستقیم با قوانین موضوعه قرار دارند. حال اگر مقیاس را بزرگ تر کنیم و بخواهیم قانون را در حیطه ای بین المللی مورد توجه قرار دهیم دو امکان عملی پیش روی ماست؛ یکی این که بنا را بر تعامل میان دولت ها قرار دهیم و با حفظ وجوه تفاوت حاکم بر قوانین جوامع مختلف به توافقی جمعی ـ گرچه محدود و حداقلی ـ تکیه نماییم که طبعا نتیجه عملی این گزاره همان خواهد بود که در ابتدا ذکر آن رفت. یا این که به گونه ای سنجیده تر عمل نماییم و بر آن شویم تا همین قوای سه گانه مقننه، قضاییه و مجریه را در اشل جهانی بازآفرینی کرد و همه ساز و کارهای متناسب با ضمانت اجرایی درخور آن را نیز فراهم کنیم. مشهور است که می گویند ویژگی لایتغیر قانون، نخست ابطال پذیری و سپس عدم ضمانت اجرایی است. یعنی اولا قانون ها بسته به شرایط زمانی و مکانی متغیرند و ثانیا به مقتضای ناکامل بودنشان ـ که گریزی هم از آن نیست ـ دارای راه های گریز فراوانی هستند که موجبات دور زده شدن توسط سودجویان سیاسی را فراهم می آورد. قانون اگر بخواهد مطلق بوده و پذیرای هیچ تبصره و استثنایی نباشد، قادر نخواهد بود پاسخگوی نیازهای متغیر و گوناگون انسان در برهه های زمانی مختلف باشد و اگر هم بخواهد تبصره پذیر و منعطف در برابر استثناها باشد آن وقت مستعد سقوط در ورطه سودجویی و حذف و تعدیل های سلیقه ای و منفعت طلبانه خواهد بود. این دو ویژگی همواره در مقابل یکدیگر و در منتهی الیه دو سر یک پیوستار هستند و دست کم تاکنون چاره ای برای حل این معضل اندیشیده نشده و یا اگر شده به عمل درنیامده است. حال گذشته از این بن بست قانونی که چاره جویی برای آن مستلزم شناخت کامل از ویژگی های قانون و تحلیل دقیق، منطقی و موشکافانه اصول موضوعه اجتماعی است، مساله ای دیگر نیز در اینجا وجود دارد که نیازمند توجه و تأمل است. این پرسش که: آیا راهی برای عاملیت «ملت ها» (به جای نمایندگان دولت ها) در نظارت بر حقوق بشر وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید کمی عقب تر رفت و نخست بحث عاملیت در مناسبات اجتماعی انسان ها را فی نفسه مورد توجه قرار داد. این که به طور کلی آیا اصلاح از پایین یعنی رشد فرد ـ فرد آدمیان گزاره ای ممکن تر و ثمربخش تر در نیل به پیشرفت اجتماعی است یا اصلاح از بالا یعنی بهبود در ساختار سنت ها و قوانین عرفی و اجتماعی؟ تنها پس از پاسخ یابی برای این پرسش است که می توان به حوزه عاملیت در مناسبات سیاسی کشور و به دنبال آن عاملیت در مناسبات سیاسی جهان پیرامون ورود پیدا کرد. با نظر به این که منظور و مقصود اصلی از قدرت و حاکمیت سیاسی، فراهم آوردن زمینه لازم برای زندگی بهتر انسان ها در بستر اجتماع است، می توان گفت اصل بنیادین و نخستین، همانا رشد فردی است و قوانین موضوعه اجتماعی به واقع ابزارهایی است برای تسهیل همین فرآیند ارتقا و تعالی یکایک افراد انسانی که در جامعه محل سکونت خود زیست می کنند. پس با این وصف، یعنی با قائل شدن به اصالت رشد فردی و تابعیت قوانین اجتماعی می توان این موضع را اتخاذ کرد که عاملیت اول و آخر همواره با ملت هاست نه دولت ها، گرچه دولت ها کاملا دموکراتیک بوده و برخاسته از انتخاب ملت ها باشد. به عبارت دیگر واگذار کردن امور سیاسی و اجتماعی از جمله مساله مهم و حیاتی حقوق بشر به دولتمردان و سیاستمداران در واقع نوعی تفویض موقتی امر از خود به دیگری تا هنگامه فراهم آمدن شرایط لازم برای حذف واسطه هاست. واسطه هایی که در قالب دولت تجلی می یابند و اگر قدرتی در کف دارند تنها امانتی است از جانب مردمان که باید به آنان بازگردانده شود. با این نگاه مردم سالارانه، دولت ها دیگر نه از سر تعارف و تظاهر، حقیقتا موضع خدمتگزارانه نسبت به جوامع دارند و جای صلاح اندیشی برای ملت ها می بایست گوش به فرمان خواست ها و نیازهای مردمان باشند. با فرض قبول این واقعیت که ملت همواره اصل و دولت همواره فرع است، به نظر می رسد راهی اگر برای عاملیت ملت ها به جای دولت ها در نظارت بر حقوق و تکالیف انسانی متصور باشد، آن راه از مسیر طولانی و صعب العبور رشد و تعالی انسانی می گذرد. رشد به معنای بالفعل کردن استعدادهای بالقوه و تعالی به معنای وصول به مرتبه ای از آگاهی و شناخت که به موجب آن انسان قادر به تشخیص بهترین ها و بر گزیدن کامل ترین هاست. اگر دولت ها همّشان پاسداری از حقوق ملت ها باشد، نه تصمیم گیری به جای آنها، حقوق بشر بر فرض که به طور کامل اجرا هم نشود حداقل به دست دولت ها نقض نمی گردد و این خود گام بلندی در مسیر احقاق حقوق انسان هاست. محمد کامیار/ جام جم


 








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن