واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دویست و هشتادوهشتمین شماره «تندیس» منتشر شد
شناسهٔ خبر: 2438626 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
دویست و هشتادوهشتمین شماره «تندیس» نشریه ویژه هنرهای تجسمی که به صورت دوهفته نامه منتشر می شود، روی دکه رفت. به گزارش خبرنگار مهر، دویست و هشتادوهشتمین شماره «تندیس» به موضوعات مختلف هنرهای تجسمی از جمله نقاشی، طراحی، عکس و مجسمه در قالب نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده در گالری های تهران پرداخته است. بخشی از محتوای این نشریه نیز به ترجمه گفتگوها و نقد و بررسی آثار هنرمندان دیگر کشورها اختصاص یافته است.هنرمندانی که باید شناخت/ ویکتور مان، پژواک معماها، خودنگاره های سوزان هاپتمن، نقد به از نسیه، چالش های ترجمه در مفاهیم هنر معاصر ایران، هنرمند نباشید تا هنرمند باشید، مداخله در نظام خطوط، از پس نگاه آودون و مکتب اسپن از جمله مطالبی است که در این شماره از نشریه «تندیس» به چاپ رسیده است.سردبیر در سرمقاله این شماره خبری از آیدین آغداشلو پرداخته که حکایت از ترک وطن ایشان دارد.نرگس فرشی، برای صفحه هنرمندانی که باید شناخت ویکتور مان را معرفی میکند. ویکتور مان را در یک نگاه میتوان هم به عنوان هنرمند نگریست و هم در هیأت تدوینگری شیطانصفت. تمرین های نقاشی او همواره درگیر با تصاویر انتخاب شده عکسهایی از پیش موجود بود که گاه رنگشان را سفیدتر میکرد و گاه سیاهتر.هشت نمایشگاه برگزار شده در گالریهای تهران در صفحه گالریگردی بازتاب کرده است. فرید امینالاسلام به نمایش آثار مریم نیاززاده در گالری آتبین پرداخته و نمایشگاه آثار آناهیتا رزمی در گالری آب/انبار را نقد کرده است. مینا فشنگچی نمایشگاه مهرنوش نادری در گالری اعتماد را مورد بررسی قرار داده است. نمایش آثار احمدرضا اکبری در گالری جرجانی مورد توجه فاطمه سلیمانی قرار گرفته و سعید رفیعی منفرد نمایش اسفندیار پورمقدم در گالری والی را نقد کرده است.آثار شهباز سلمانی در گالری دی و مریم کوهستانی در گالری سیحون را جواد حسنجانی مورد نقد قرار داده و مهرنوش علیمددی دربارهی آثار نیلوفر لهراسبی در گالری مهروا نوشته است.در صفحه نقاشی، گفتگوی اندرو لامبرث با رنالد کیتای را علی گلستانه ترجمه کرده است. فرید امینالاسلام، یادداشتی درباره هژمونی ترجمه نوشته است که در آن به چالشهای ترجمه در مفاهیم هنر معاصر ایران میپردازد.«هنرمند نباشید، تا هنرمند شوید» عنوان نقد سعید رفیعی منفرد است که به آوانگاردیسم واپسگرا در هنر امروز ایران توجه دارد.علی گلستانه نیز در یادداشتی درباره آثار فرشید ملکی در گالری هور نوشته است.بخش نوزدهم نقد به از نسیه به قلم شهروز نظری نیز با موضوع گالریگردی در این شماره به چاپ رسیده است.علیرضا بهارلو در صفحه عکس نگاهی به نمایشگاه بزرگ آثار در مونیخ توسط ریچارد اودون اشاره کرده است، نوجوانی که حرفه عکاسی را در همان سالهای آغازین زندگی در پیش گرفت و در ۱۲سالگی به عضویت انجمن عبرانی مردان جوان (YMHA) در آمد، بعدها اسطورهساز این عرصه در ژانر مد و پرتره شد. ثنا ولدخانی در بخش طراحی به طراحیهای سوزان هاپتمن پرداخته است.در بخش گزارش، اهدای نشان (کبوتر صلح) هلال احمر به احمد نصرالهی و در پی آن دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاههای «صلح در کادر» در نگارخانه بینالمللی صلح جمعیت هلال احمر گزارش شده است.گلنار یارمحمد در صفحه مجسمه بخش پایانی فرآیند تولید اثر هنری و دغدغه های زیست محیطی را نوشته است که درباره مکتب اسپن اشاره شده است. مهام میقانی در بخش تصویرسازی این شماره به گفتوگو با تصویرگر اسپانیایی «کارمن گارسیا هوئرتا» پرداخته است.مهران دانایی و سجاد عمادی در صفحه دنیاگردی به نمایش یکی از مهمترین مجموعههای بلیک در انگلیس، گالری پل استالپر از مهمترین مجموعههای پیتر بلیک به نام نمایش جانبی پرداخته است.مهدی احمدیان شیجانی نیز در نقد کتاب این شماره به کتاب «صنایع کهن دورهی قاجار» اشاره کرده است.در صفحه اخبار، خبرهای نکوداشت پرویز شاپور در خانه هنرمندان ایران، آلمانیها تماشاگر خبرهای خوب از ایران، برگزاری نمایشگاه اساتید دانشکده هنرهای زیبا باز هم به تعویق افتاد و هنرمندان ایران در دوسالانه هنر آسیایی بنگلادش منتشر شده است.مدیر مسئول و سردبیر این نشریه محمدحسن حامدی است و سیدامیر سقراطی و امیر فرهاد نیز به عنوان معاون سردبیر و مدیر هنری در این نشریه همکاری دارند.دویست و هشتادوهشتمین شماره نشریه «تندیس» در 44 صفحه به قیمت 3000 تومان منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]