تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803698048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چشم انداز رسالت دانشجويان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۲۱ق.ظ)
حمايت: چشم انداز رسالت دانشجويان
به گزارش خبرگزاري موج، «چشم انداز رسالت دانشجويان»عنوان يادداشت روز روزنامه حمايت است که در آن مي خوانيد؛
روز دانشجو، از رويدادها و مناسبت هاي در تقويم کشورمان است و در اين روز فرصتي فراهم مي شود تا انتظارات جامعه از دانشجويان و بالعکس مطرح گردد. در اين ميان يکي از خصوصياتي که انتظار مي رود دانشجويان واجد آن باشد، جامع نگري نسبت به مسائل مختلف است. اگر فردي، حقوقدان، اقتصاددان و مهندس ساختمان شود و اگر بنا باشد خدمتي ممتاز را به کشور ارائه دهد، بايد شناختي جامع از کليّت جامعه اسلامي داشته باشد. درست مانند يک پزشک متخصص که براي طبابت حاذقانه، بايد تحليل صحيحي از يک بدن سالم داشته باشد تا قادر به تشخيص بيماري گردد.
يک دانشجوي عمران، وقتي مي تواند در خدمت جامعه و تمدّن اسلامي قرار بگيرد که بتواند تاثير ساخت و ساز و معماري را در فرهنگ و تمدن اسلامي شناسايي کند، به نحوي که از طريق تاثيرات غيرمستقيم بنا، فرهنگ جامعه را تخريب نکند. همين الگو درباره متخصصين و فارغ التحصيلان، در تخريب نکردن سياست، اقتصاد و ساير موارد هم مورد انتظار است. متاسفانه ما در باب جامع نگري، کم کاري کرده ايم.
دانش آموزان ما از دوره دبيرستان خيلي زود به يک رشته تخصصي متمايل مي شوند و نمي توانند به شکل عالمانه جامعه را بشناسند. اينکه مقام معظم رهبري در مواقع گوناگون بحث شناخت سياسي را مطرح مي کنند، يا در مواردي بصيرت ديني را عنوان مي نمايند و در جايي ديگر دانشجويان را به تحقيق درباره الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت ارجاع مي دهند تا در مورد اين مسائل تحليل داشته باشند، به نظر مي رسد ناظر به همين خلاهايي است که ما در ماهيت نظام آموزش عالي خود داريم و ايشان سعي دارند تا زمان رفع اين خلاها، دانشجويان با تلاش در دوره تحصيل، شناختي جامع از يک جامعه اسلامي را به دست آورند.
ک از ابعاد اين شناخت، دريافت جامع سياسي، اعم از شاخه ها و ريشه هاي سياست در کشور طي صد سال گذشته است. اگر به بيانات معظم له در باب مسائل سياسي دقت کنيم، در مي يابيم که از منظر ايشان چنانچه دانشجويان بخواهند قدرت تحليل پيدا کنند، بايد فعّاليت سياسي بکنند؛ بايد سياست را بخوانند، بنويسند، بگويند، مذاکره و مباحثه کنند و تا اين کار نشود، دانشجويان توانايي پيدا نمي‏ کنند و از سويي ديگر بر تبديل نشدن دانشگاه ها به جولانگاه مسائل سياسي تصريح مي فرمايند.
علت اين امر آنست که اگر دانشگاه آوردگاه زد و خوردهاي سياسي شود، آتش تعصبات بالا مي گيرد و مسائل علمي هم تحت الشعاع آن قرار خواهد گرفت. در حالي که اگر در فضايي آرام، مسائل سياسي داخلي و خارجي با عينک شناخت تحليل گردد، اين فرصت به وجود خواهد آمد تا فارغ از جهت گيري ها و تعصبات، ريشه و اساس مسائل سياسي مورد مداقّه قرار گيرد. دوره دانشجويي دوره شناخت است و نبايد دانشجو خودش را به گروه هاي سياسي بفروشد زيرا وابستگي، مانع از آزاد انديشي است.
در اين دوره است که اصالت ها، سياست ها و مزيت هاي جريان هاي سياسي تميز داده مي شوند. فهم سياسي عميق اگر در دوره دانشجويي شکل نگيرد و دانشجو فقط به درس خود بپردازد و از سياست غافل شود، بعد از اتمام تحصيل به لحاظ سياسي، به فردي غيرمسلح تبديل شده و به راحتي بازي مي خورد. بر اساس تجربه بايد اذعان کرد بسياري از جريان ها و گروه هاي سياسي ما اصالت تئوريک، علمي و از پيش طراحي شده ندارند و در بسياري از اوقات، اين جريان ها، محفلي و رفاقتي شکل گرفته است. در کشور ما هنوز حزب سياسي چارچوب دار و قدرتمندي که صاحب تئوري و نظريه مکتوب و صاحب تاليفات گوناگون باشد، تا افراد به آنها مراجعه کرده و عمق نگاهشان را در يابند، وجود ندارد.
داشتن مرامنامه کافي نيست و بايد حزب هاي سياسي براي اقشار جامعه به ويژه دانشجويان کتاب هايي را در تببين ايدئولوژي و منش سياسي خود منتشر کنند تا با رفتار عملي آنان مقايسه شود. شايد بتوان يکي از علت هاي انحراف جريان هاي دانشجويي مانند حادثه کوي دانشگاه در سال 78 را در همين معضل عدم مستند سازي احزاب دانست. به اين دليل که دانشجو نمي تواند شناخت کاملي از جريان هاي سياسي داشته باشد، گاهي در اين حزب و زماني در آن گروه فعاليت مي کند اما در پايان چيزي عايدش نمي شود و با دلزدگي از عالم سياست خداحافظي مي کند. اگر عامل خارجي و سرويس هاي جاسوسي دشمنان هم از اين فضاي غبارآلود سوء استفاده کنند، آنگاه مي توان به عمق چاه خلاء درک سياسي در دانشگاه و نقش اساسي احزاب در آگاهي بخشي به دانشجويان پي برد.
خلاصه کلام اينکه دانشجو بايد نگاهي جامع الاطراف داشته باشد و بداند که بازي هاي سياسي داخلي و خارجي نيروهاي مستعد کشور را از پيشرفت و نيل به سمت الگوي اسلامي – ايراني باز مي دارد. چنين فضايي مديران ارشد و به تبع آن تمام زير مجموعه ها را به رتق و فتق امور پيش پا افتاده سرگرم مي کند و فرصت طراحي پيشرفته و سريع را از آنان مي گيرد. روز دانشجو، استراحتگاه خوبي است تا دانشجويان کشورمان از فراز قله هاي علم، چشم انداز رسالت و وظايف خود را دقيق تر رصد کنند، مسير را مرور نموده و با تجهيزات بيشتر، راه پر فراز و نشيب خود را به سمت هدف که همانا آرمان شهر و مدينه فاضله اسلامي است با قدرت هر چه تمام تر طي نمايند.

نويسنده: حسن بنيانيان













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن