تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804514360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه گردشگری و توریسم; یتیم هزار سرپرست |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حوزه گردشگری و توریسم; یتیم هزار سرپرست
کد خبر: ۴۵۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵ - 06 December 2014


سالانه نزدیک به یک میلیون گردشگر ایرانی به کشورهای همجوار و همسایه می‌رود و مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود.   ایران جزو معدود کشورهای منطقه به شمار می‌رود که از ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری برخوردار است. با این حال ما از این ظرفیت برای در آمدزایی به خوبی استفاده نمی‌کنیم و نه تنها گردشگر خارجی را جذب کشور نمی‌کنیم بلکه برنامه‌ای مدون برای گردشگر داخلی در نظر نداریم. بدتر از آن این است که سالانه نزدیک به یک میلیون گردشگر ایرانی به کشورهای همجوار و همسایه می‌رود و مبلغ قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شود. در این راستا جواد هروی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت می گوید:: ایران با وجود اینکه یک صدم جمعیت دنیا را دارد، نتوانسته است متناسب با جمعیت خود، گردشگر خارجی جذب کند و تناسبی بین جمعیت و حضورگردشگر در ایران وجود ندارد، نماینده مردم قاینات و زیر کوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: متاسفانه در بحث کمیت و کیفیت  جذب گردشگر تا امروز نتوانستیم از ضریب لازم و شاخص‌ها متناسب برخوردار باشیم. هروی هم چنین تصریح کرد:ایران جزو معدود کشورهایی هستیم که با وجودداشتن محوطه‌های عظیم تاریخی و طبیعی متاسفانه گردشگر به سراغ ایران نمی آید.    

در حال حاضر ترکیه سالانه  از 45 میلیون گردشگر پذیرایی می‌کند، اما ایران میزبان  جمعیتی زیر  300 هزار نفر است.  البته افرادی که به ایران سفر می‌کنند با هدف گردشگری نمی‌آیند بلکه آنها به دلایلی چون ماموریت کاری یا وابستگی خانوادگی مجبور به سفر به ایران می‌شوند؛ و گرنه اساسا ما هیچ زیر ساختی برای جاذبه‌های گردشگر آن هم گردشگر جوان در کشور فراهم نکردی  طبق آمارهای ارائه شده میانگین سن گردشگران خارجی که با تور به ایران می‌آیند و از جاذبه‌های فرهنگی دیدن می‌کنند، بالای ۵۰ سال است. هیچ ارگانی برای توسعه گردشگری اقدام نکرده است تمام مسئولان اجرایی و قانون‌نویسی کشورتاکید دارند که باید منابع درآمدی دیگر جایگزین، درآمد نفتی کشور شود. آنها اعتقاد راسخ دارند که صنعت گردشگری، می تواند به خوبی از عهده این جایگزین برآید اما تا کنون هیچ ارگانی به طور جدی نسبت به توسعه صنعت گردشگری اقدام نکرده است. هروی در ادامه این مطلب با انتقاد از این که هیچ ارگانی برای توسعه گردشگری اقدام نکرده است، ادامه داد: تمام مدیرانی که امروز ادعا می‌کنند در جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های لازم برای جذب گردشگر را فراهم کردند یا اطلاع  درست ندارند یا براساس ذهنیت صحبت می‌کنند. با وجود دارا بودن پتانسیل‌های عظیم گردشگری، هیچ نهاد و ارگانی برای توسعه این صنعت گام درستی بر نداشته است.

این نماینده اعتقاد دارد همین تعداد کم گردشگری که این روزها به واسطه تبلیغات بر اثر مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌های ایران هراسی در جهان به ایران سفر می‌کنند، نه از سر ذوق واشتیاق است و نه از سر جاذه‌های تاریخی و طبیعی، بلکه تنها برای دیدار از برخی مناطق خاص به کشور ما سفر کردند. وی با تاکید بر اینکه گردشگران ایران، افراد مسن هستند نه قشر جوان، اظهار داشت: متاسفانه در ایران به دنبال ایجاد زمینه های برای جذب گردشگر خارجی جوان تلاشی نمی‌شود و اکثر افرادی که به ایران می‌آیند سالخورده‌های کشورهای همسایه و به ندرت اروپایی و آمریکایی است. زیرساخت‌هایی برای اجرای تورهای ماجراجویانه و سخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر وجود ندارد درحالی که کشورهای دنیا به دنبال جذب گردشگر آن هم در سنین جوانی و پویایی هستند، ایران تنها میزان گردشگران کهن‌سال خارجی است. همانطور که این نماینده مجلس تاکید داشت باید صنعت گردشگری کشور به سمت جذب قشر جوان جامعه جهانی برای سفر به ایران باشد. اما جذب این قشر از جامعه نیاز به بستر سازی و برنامه‌ ریزی دقیق‌ تر و پویاتر نیاز دارد.

البته برای جذب گردشگر جوان اقدماتی صورت گرفته و اکنون در کشور تورهای دوچرخه سواری، سافاری و غارنوردی فعال است اما تعداد این تورها نسبت به تورهای فرهنگی تاریخی ایران بسیار کمتر است شاید چون زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای تورهای ماجراجویانه و سخت در ایران نسبت به کشورهای دیگر وجود ندارد. هروی در این رابطه گفت: باید به دنبال آن باشیم که توجه نسل نخبه جوان دنیا را به سمت ایران جلب کنیم.متاسفانه برای جذب گردشگر آن هم به این صورت که با میل و رغبت به ایران بیاید برنامه‌ای  کمی و کیفی نداریم . البته این قضیه متولیان متعددی دارد که هر یک باید به نوبه خود در این زمینه اقدام کنند. متولیان گردشگری پای کسب درآمد از صنعت گردشگری که به میان می‌آید همه ارگان‌ها خود را متولی امر می دانند اما هنگامی که باید برای آن سرمایه‌گذاری شود و سر و سامانی به آن داده شود، انگشت اتهام به سمت سازمان میراث فرهنگی می‌چرخند. با این حال رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس اظهار داشت: همه تصور می‌کنند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها متولی امر گردشگری است. اما این سازمان تنها نقش کوچکی در این قضیه بر عهده دارد و بخشی از بسترسازی بر عهده این نهاد قرار دارد.

به اعتقاد این نماینده تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت آموزش و پروش،  وزارت صنعت و معدن و تمام وزارتخانه  متولی توسعه صنعت گردشگری هستند. جامعه پذیرای گردشگر نیست فرهنگسازی در هر امری لازم است، حتی جذب گردشگر. در شرایطی که همچنان در شهرهای مختلف، ساکنان محلی موافق حضور افراد غیر محلی در شهر و روستای‌شان نیستند، نباید انتظار داشت که جامعه پذیرای حضور افراد خارجی با فرهنگ و دیدگاه دیگر باشد.

نماینده مجلس در این باره می‌گوید: فضای فرهنگی جامعه ما خود را آماده پذیرش گردشگر نکرده است. اگر می‌خواهیم انقلاب اسلامی خود را صادر کنیم. نیاز داریم اول کسانی را  جذب کنیم و بعد القائات فرهنگی خود را پیاده کنیم. زمانی که توانایی پذیرش افراد از سراسر دنیا نداریم چطور می‌توانیم علم، فرهنگ و انتقلاب را صادر کنیم؟ صنعت گردشگری، جایگزین درآمد نفتی هروی در بخش دیگر به نقش صنعت گردشگری در زمینه ثروت آفرینی اشاره کرد و گفت: این صنعت می‌توانید یکی از مهم‌ترین جایگزین‌های نفتی گردشگری باشد. کشور ترکیه به خوبی توانسته است از ظرفیت گردشگری خود برای تامین درآمدهای کل کشور استفاده کند .

این در حالی است که ظرفیت  تاریخی، باستانی و طبیعی ایران قابل مقایسه با کشور ترکیه نیست. بی‌توجهی به گردشگر داخلی انتقاد از حضور نیافتن گردشگر جوان خارجی در ایران، در شرایطی که برای گردشگر داخلی برنامه‌ای نداریم، نادرست به نظر می‌رسد. برای توسع این صنعت لازم است در گام نخست به فکر گردشگران داخلی بود، بعد به فکر جذب گردشگر خارجی جوان و پویا بود. در حالی که این نماینده اعتقاد دارد ایران از ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر خارجی دارد، اما شاهد اعزام گردشگر به کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه هستیم. وی در این خصوص گفت: نه تنها برای گردشگر خارجی برنامه نداریم بلکه  شاهد اعزام سالانه یک میلیون نفر ایرانی به کشورهای دیگر هستیم که این امر هم باعث از دست دادن گردشگر و هم درآمد ارزی می‌شود.

  رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس به نقش رایزن فرهنگی سفارتخانه های ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه از این ظرفیت برای جذب گردشگر استفاده نمی‌کنیم. اول باید رایزن فرهنگی بداند چه مسئولیت و اهدافی دارد تا بتواند نسبت به جذب گردشگر برای کشور اقدام کند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن