تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803935071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی؛ پس لرزه شکست در نبرد غزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی؛ پس لرزه شکست در نبرد غزه تهران- ایرنا- پایداری گروه های مقاومت در برابر تجاوزی گری های رژیم صهیونیستی افزون بر ایجاد شکاف داخلی در سرزمین اشغالی، افکار عمومی را با مساله فلسطین همراه تر کرده و اوضاع بین المللی را به سود فلسطین تغییر داده است.


خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) دوازدهم آذر گزارش کرد: اعضای مجلس رژیم صهیونیستی (کنست) با رای قاطع به انحلال کنست زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام اسفندماه فراهم کردند.
به گزارش شینهوا، گروه های راستگرای تندرو و میانه رو در دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بر سر بسیاری از مسائل مانند دولت یهودی، روند گفت و گوهای سازش و مسائل اقتصادی با هم اختلاف های بنیادین دارند و وجود چنین شکاف هایی ائتلاف را به خطر انداخته است.
بر پایه این گزارش، پس از اوج گیری اختلاف و دودستگی میان احزاب و جناح های تشکیل دهنده دولت ائتلافی، نتانیاهو با برکناری «تزیپی لیونی» وزیر دادگستری و «یائیر لاپید» وزیر دارایی این رژیم، پشتیبانی خود را از انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.
به گزارش این رسانه چینی نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از برکناری 2 وزیر خود گفت: من با این شرایط نمی توانم دولت را اداره کنم و این حکومت از همان آغاز دارای مخالفانی بود و در آن برخوردهایی وجود داشت و همواره زیر تهدید و هشدار اداره می شد.
دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی که سال 2013 میلادی به ریاست نتانیاهو شکل گرفت، به سبب وجود دودستگی و شکاف بر سر بودجه عمومی سال آینده و لایحه پیشنهادی درباره یهودی دانستن فلسطین همواره در معرض فروپاشی بود.
** پس لرزه های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه
کارشناسان امور سیاسی بر این باورند که شکست در نبرد غزه عامل برجسته از هم پاشیدگی کابینه نتانیاهو بوده است.
پس از به اوج رسیدن اختلاف ها درباره جنگ غزه و نیز طرح «کشور یهودی اسراییل» نخست وزیر رژیم اشغالگر که تاب تحمل مخالفان را نداشت، وزیر دادگستری و وزیر دارایی (رهبران احزاب مخالف) را از کابینه بیرون کرد و خواستار انتخابات زودهنگام شد.
در این پیوند، تارنمای «الرسالة نت» لبنان دوازدهم آذر در گزارشی نوشت: بسیاری از کارشناسان مسائل اسراییل بر این باورند که شکست نظامی در جنگ غزه عامل اختلاف ها و شکاف هایی است که اسراییل با آن دست و پنجه نرم می کند.
به باور این تحلیلگران، برکناری لاپید و لیونی و تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، به دلیل شکست رژیم صهیونیستی در نبرد غزه است.
ابعاد شکست سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی به طور آشکار در عرصه اقتصادی نیز دیده می شود، به طوری که ارزش شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.
به نوشته الرسالة نت، برکناری وزیران کابینه نتانیاهو پس از ادامه اختلاف ها بر سر جنگ غزه و طرح دولت یهودی، مخالفت وزیر دارایی با گرفتن مالیات از واحدهای مسکونی متعلق به زوج های جوان و... صورت گرفته است.
«علاء الریماوی» پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی، نیز به این تارنمای لبنانی گفت: هیاهوی بسیار بر سر بودجه بندی، هزینه های جنگ غزه و قطع بودجه برخی وزارتخانه ها سبب شد خشم نسبت به نتانیاهو افزایش یابد.
بر پایه این گزارش، جنگ غزه 15 میلیارد شکل بار اضافی مالی بر بودجه رژیم صهیونستی تحمیل کرده است.
همچنین این نبرد به ائتلاف راهبردی حزب های راستگرا و نتانیاهو ضربه زد و سبب شد نخست وزیر رژیم صهیونیستی قدرت رویارویی با شکاف ها را نداشته باشد.
الریمای، دولت نتانیاهو را «بی دست و پا» توصیف کرد که پس از جنگ غزه دیگر قدرت تحرک و تصمیم گیری را ندارد.
«ناجی البطه» کارشناس امور رژیم صهیونیستی، دوازدهم آذر در گفت و گو با الرسالة نت، علت شکاف ها در کابینه نتانیاهو را پیامدهای جنگ غزه دانست.
وی گفت: نشانه های شکست فقط به عرصه سیاسی محدود نیست، بلکه آثار این ناکامی در عرصه اقتصادی نیز دیده می شود؛ به طوری که ارزش شکل بیش از 14 درصد کاهش یافته و مشکلاتی به بار آورده است.
** فرار نتانیاهو از بن بست با برگزاری انتخابات زودهنگام
کنست دوازدهم آذر و اندکی پس از فروپاشی کابینه نتانیاهو، از برگزاری انتخابات زودهنگام در بیست و ششم اسفند امسال خبر داد.
شبکه «اسکای نیوز» امارات همان روز گزارش کرد: نمایندگان کنست به برگزاری انتخابات زودهنگام رای دادند و گفتند این انتخابات باید تا چهار ماه آینده در سرزمین اشغال شده برگزار شود.
این روزها فشارهای داخلی و خارجی بر رژیم صهیونیستی سبب شده است اعضای دولت نتانیاهو از هم گسیخته شوند.
برخی اعضای دولت از حل شدن مشکلات با طرف فلسطینی پشتیبانی می کنند و شماری دیگر با گرایش های تندروانه خود اجازه کنار آمدن با فلسطینی ها را نمی دهند. در چنین شرایطی که نتانیاهو در تنگنا گرفتار شده، پس از برکناری غیرمنتظره مخالفان تلاش کرده است با برگزاری زودهنگام انتخابات، فرار رو به جلو داشته باشد تا شاید بتواند خود را از تنگنا و بحران رهایی بخشد.
به نوشته اسکای نیوز، نظرسنجی ها در سرزمین اشغال شده نشان از این دارد که نتانیاهو در انتخابات آینده پیروز خواهد شد. وی برای دفع خطر احتمالی کاهش محبوبیت، با انحلال کابینه زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کرد تا پس از پیروزی بتواند طرح ها و سیاست های نژادپرستانه خود را با قدرت بیشتری ادامه دهد.
در این پیوند، «اکرم عطاالله» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی، یازدهم آذر به خبرگزاری «فلسطین الیوم» گفت: برکناری یائیر لاپید و تزیپی لیونی پایانی غیرطبیعی برای کابینه است و نتانیاهو مدت ها تلاش می کرد به این خواسته دست یابد.
به باور او، برکناری این 2 وزیر به معنی فروپاشی دولت و پیش رفتن به سوی انتخاباتی زودهنگام است که احتمال پیروزی حزب نتانیاهو در آن بالا است.
وی افزود: پس از آنکه نظرسنجی ها نشان داد احتمال پیروزی نتانیاهو بالا است، وی با طرح پرونده دولت یهودی جدال آفرید تا بهانه ای برای برکناری وزرا و فروپاشی دولت داشته باشد.
بر این پایه، در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو پیروز خواهد شد و اگر این انتخابات به آینده موکول شود احتمال شکست نتانیاهو در برابر رقیب قدرتمندی چون «دانی دانون» معاون وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی، وجود دارد.
او نظرسنجی های صورت گرفته را «دقیق» توصیف کرد و افزود: دانون در شرایط کنونی توان پیروزی بر نتانیاهو را ندارد، چرا که حزب لیکود در همسنجی با دیگر احزاب از همبستگی بیشتری برخوردار است.
وی افزود: برجسته ترین ضعف های حزب لیکود که همانند توفانی این حزب را تهدید می کند، عبارت است از: بحران اقتصادی و شکست جنگ غزه که جدال گسترده ای را در محافل صهیونیستی به همراه داشت.
حزب های مخالف بر این باورند که نتانیاهو در جنگ غزه با شکست روبرو شده و نتوانسته است به هدف های خود در این نبرد دست یابد.
آنها تاکید می کنند اگر داستان به این شیوه ادامه داشت و انتخابات در زمان مقرر برگزار می شد، چنین توفان هایی می توانست نتانیاهو را از پای در آورد.
** اجماع جامعه جهانی علیه رژیم صهیونیستی
روند رو به رشد شهرک سازی در سرزمین اشغال شده، یورش های هدفمند و برنامه ریزی شده به مسجدالاقصی، تکاپوی صهیونیست ها برای یهودی سازی بیت المقدس، ادامه مصادره زمین های فلسطینیان، محاصره باریکه غزه و حمله به آن، کشتار زنان و کودکان فلسطینی، نادیده گرفتن و زیر پا گذاشتن همه قوانین بین المللی و مقررات حقوق بشر به دست رهبران رژیم صهیونیستی سبب شده است افکار عمومی جهانی به ویژه در اروپا نسبت به این رژیم تغییر یابد.
اکنون حتی بسیاری از کشورهایی که زمانی با دست و دل بازی هرچه تمام از این رژیم پشتیبانی می کردند، اقدام های رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند.
برخی کارشناسان بر این باورند که اقدام نهادهای رسمی کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن فلسطین، رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار می دهد زیرا دولت نتانیاهو همواره برای پیشبرد برنامه های رژیم اشغالگر از تعهدات خود شانه خالی کرده است.
در این پیوند، روزنامه «النهار» لبنان دوازدهم آذر نوشت: دیروز در تصمیمی که دارای اهمیت نمادین است، نمایندگان مجلس فرانسه با 339 رای مثبت در برابر 151 رای منفی از دولت خود خواستند به منظور دستیابی به یک صلح پایدار میان رژیم اسراییل و فلسطین، دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.
این رای نمادین اگرچه دولت فرانسه را برای به رسمیت شناختن فلسطین ملزم نمی کند، با این همه فشار سیاسی قابل توجهی برای سوق دادن دولت به سوی این تصمیم قلمداد می شود.
روزنامه النهار افزود: این تصمیم با پذیرش گسترده فلسطینی ها روبرو شد؛ در شرایطی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی با برکناری وزیران دارایی و دادگستری، رشته های دولت ائتلافی را گسست و به انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام تن داد.
به نوشته روزنامه النهار، در اروپا فشارها برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین رو به فزونی است.
همچنین روزنامه «اللواء» لبنان سیزدهم آذر در گزارشی نوشت: نتانیاهو در پی اشتباه های خود اینک تغییر رویکرد بین المللی به سود دولت فلسطین را می بیند. وی در راه برپایی 2 دولت سنگ انداخت و در برابر گفت و گوهایی که وزیر امورخارجه آمریکا بر آن نظارت می کرد، ایستادگی کرد.
به نوشته این روزنامه، تازه ترین اشتباه نتانیاهو، برکناری وزیران دارایی و دادگستری است. وی به جای توجه به رویکردهای بین المللی، انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواستار شد و این مساله را درک نمی کند که برکناری وزرا همگرایی ایجاد نخواهد کرد.
سرانجام اشتباه های او کابینه را از هم پاشاند. همچنین شکاف داخلی و واکنش بین المللی به عملکرد نتانیاهو مانند طرح دولت یهودی در شرایطی که دوره تبیعض نژادی به سر آمده، وی را در تنگنا قرار داده است.
بر پایه گزارش این روزنامه لبنانی، تصمیم فرانسه پس از سوئد، اسپانیا و مجلس عوام انگلیس در رویگردانی از رژیم صهیونیستی نشان از این دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد از این پس از تصمیم گیری علیه رژیم صهیونیستی چشم نخواهد پوشید و برای ایجاد 2 دولت اعمال فشار خواهد کرد.
** نگاهی به شکست های نتانیاهو
شکست در جنگ غزه از یک سو و ناکامی در بسیاری از مسائل داخلی از سوی دیگر سبب شد نتانیاهو در وضعی ناگوار قرار گیرد.
شکست های پی در پی نه فقط به جایگاه سیاسی وی لطمه زده، بلکه بحران هایی ژرف را به همراه داشته است.
آشفتگی عملکرد نتانیاهو به آنجا رسیده است که رسانه های این رژیم نیز در برابر وی به سختی موضع می گیرند و در سایه وجود وی آینده نامعلومی را پیش بینی می کنند.
در این پیوند، روزنامه عبری زبان «هاآرتص» دوازدهم آذر نوشت: حکومت منحل شده کنونی بدترین دولت در تاریخ اسراییل بود.
به نوشته این روزنامه، اوضاع سیاست خارجی و امنیتی در دوران نتانیاهو بسیار ناگوار و ویرانگر بود. روند گفت و گو میان رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی متوقف شد و مصادره زمین های کرانه باختری شتاب گرفت. اوضاع حساس در بیت المقدس به هم خورد و نتانیاهو با دور زدن قانون برای تصویب لایحه دولت ملی یهود، شالوده مردمسالاری را به هم ریخت. وی همچنین با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تن به نبرد داد و سبب شد کشورهای اروپایی دولت را تحریم کنند.
همچنین سیاست اقتصادی دولت نتانیاهو بسیار زیانبار بود.
این روزنامه عبری زبان نوشت: نتانیاهو و وزیر دارایی بودجه ای را تنظیم کردند که با کمبود و اسراف روبرو بود و از دست زدن به اصلاح ساختاری و ایجاد تغییر ریشه ای خودداری کردند. در چنین شرایط ناگوار بهتر است دولت به کار خود پایان دهد.
بر پایه گزارش این روزنامه، کسانی که نسبت به آینده رژیم صهیونیستی نگران هستند باید با همگرایی مانع شوند که نتانیاهو بار دیگر زمام امور را در دست گیرد زیرا او بسیار تندرو و آماده قربانی کردن ارزش ها است تا به اندیشه ویرانگرانه خود جنبه عینی بخشد.
به نوشته هاآرتص، در صورتی که نتانیاهو بار دیگر به عنوان نخست وزیر برگزیده شود، آینده رژیم صهیونیستی با خطر محسوسی روبرو خواهد شد.
تحلیلگران بر این باورند که پایداری گروه های مقاومت در برابر تجاوزی گری های رژیم صهیونیستی سبب شده است توازن قدرت به سود فلسطین و گروه های مقاومت تغییر کند.
در پی چنین مقاومت هایی است که افزون بر شکاف داخلی در سرزمین اشغال شده، اکنون افکار عمومی نسبت به مساله فلسطین تغییر کرده و در عرصه بین الملل هم اوضاع به سود مردم فلسطین پیش می رود.
از اصغر یوسفی- گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**9278**1961**1358


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن