تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820739525




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو عامل شناخت و انگيزه سبب عشق به شهادت مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آذر ۱۳۹۳ (۲۳:۳۶ب.ظ)
آيت‌الله مصباح يزدي؛ دو عامل شناخت و انگيزه سبب عشق به شهادت مي‌شود رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، اگر اهميت نعمت عظيم ولايت‌فقيه و شخص امام (ره) و رهبري را درک کنيم، متوجه مي‌شويم، امروز دشمن‌ترين افراد کساني هستند که در جهت تضعيف ولايت‌فقيه و شخص ولي‌فقيه گام بر مي‌دارند.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم ، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در هفتمين يادواره شهداي اين مؤسسه با تشکر از دست اندرکاران برگزاري اين يادواره، اظهار داشت: هر موجود زنده‌اي بر اساس فطرتش، ميل به ادامه حيات دارد و انسان نيز به عنوان يک موجود زنده، علاقه به حيات دارد، وگرنه انگيزه‌اي براي کار و تلاش و امرار معاش نداشت؛ آن هم در زندگي‌اي که سختي‌ها و مشکلات هميشه وجود دارند.
وي ادامه داد: اما از طرف ديگر مي‌بينيم انسان‌هايي پيدا مي‌شوند که بر خلاف ميل فطري، اقدام به نثار جان خود در راه هدف مي‌کنند.
آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به جريان حنظله غسيل الملائکه اظهار داشت: به عنوان نمونه بنده همواره به داستان حنظله، به همراه نوعي اعجاب مي‌نگريستم که چگونه يک جوان تازه داماد به جنگ رفته و شهيد مي‌شود؛ اما بعد از انقلاب و به ويژه در هشت سال دفاع مقدس نمونه‌هايي را مشاهده کردم که داستان حنظله برايم معمولي مي‌نمود.
وي ادامه داد: حال اين سئوال پيش مي‌آيد که چرا عليرغم وجود ميل فطري به ادامه حيات، چنين محبتي نسبت به بذل جان در عده‌اي وجود دارد؟
عضو خبرگان رهبري با اشاره به تحليل عده‌اي که زندگي را در همين دنيا خلاصه مي‌کنند، ادامه داد: برخي افراد، اين عشق به شهادت و جان‌فشاني را نوعي حالت هيجان و احساسات تلقي مي‌کنند که به اوج رسيدن هيجان از سويي و وانهادن عقل از سوي ديگر، سبب مي‌شود تا شخص جان خود را بدهد؛ همان گونه که عده‌اي به خاطر برخي مشکلات و احساسات، به خود کشي اقدام مي‌کنند. اما کساني که ايمان دارند به خوبي مي‌دانند که هر چند عوامل احساسي در اين مسأله تأثير گذارند، اما رفتار آن‌ها و شهادت طلبي شان، توجيهي کاملا عقلاني دارد.
وي با اشاره به وجود دو عامل شناختي و انگيزشي در افراد براي انجام کار، اظهار داشت: انسان‌هاي وارسته براي انجام کار خود هم حکم عقل و هم شور و عواطف را به‌کار مي‌گيرند؛ اين دو عامل براي محقق شدن کار و به ثمر نشستن آن، لازم است؛ همان گونه که ماشين براي حرکت کردن در شب، هم به چراغ‌هايي نياز دارد تا راه را به راننده نشان دهد و هم نياز به موتور محرکه و انرژي حرکت دارد تا به راه بيفتد.
آيت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که هر يک از اين دو عامل ضعيف شود، بايد به تقويت آن پرداخت، ادامه داد: شور و احساس مذهبي مردم توسط محرم و صفر و زنده کردن نام سيد الشهدا (ع) و عزاداري و گريه، و معرفت آن‌ها نيز با بيانات مبلغين تقويت مي‌شود.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که برگزاري يادواره شهدا، علاوه بر انجام وظيفه ديني و انساني که همان احترام به شهداست، سبب تقويت شور و احساسات هم مي‌شود، ادامه داد: هم چنين اين يادواره‌ها سبب تقويت شناخت و درک راه آن‌ها و هدفي که براي آن شهيد شده اند، مي‌شود.
وي با طرح اين سئوال که چرا بايد روحيه شهادت طلبي را در جامعه زنده نگاه داشت، خاطر نشان کرد: گاه ارزش‌هاي والايي وجود دارد که براي پاسداري از آن لازم است، خون‌هايي نيز فدا شود، و به قدري اين ارزش‌ها اهميت دارد که جسم مطهر ابا عبدالله (ع) و ياران پاکش نيز فداي آن مي‌شوند.
استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به بخشي از زيارت نامه امام حسين (ع) اظهار داشت: بالاترين معادله‌اي که در طول تاريخ بشريت رخ داده است، همين واقعه عاشورا بوده است و لذا هيچ واقعه‌اي به اين اندازه براي شيعيان، مسلمانان، اديان ديگر و حتي بت پرستان و ملحدان برکت نداشته است.
وي افزود: براي تقويت عامل شناختي، اين معادله بايد به خوبي درک شود؛ چرا که عامل انگيزشي – عليرغم اين‌که بسيار مهم است – بدون عامل شناختي نتيجه مطلوب را نخواهد داد.
آيت الله مصباح با بيان اين‌که دين نفيس‌ترين هديه الهي براي بشريت است، خاطر نشان کرد: البته به تصريح قرآن کريم، دين، داراي دشمناني از شياطين انس و جن است و دشمنان دست از دشمني و جنگ بر نمي‌دارند مگر زماني که دست از دين خود بکشيم؛ لذا امام (ره) بارها فرمود که دشمن از اسلام سيلي خوده است.
وي با اشاره به دشمني شيطان با انسان خاطر نشان کرد: عواملي مانند حسد، خود خواهي، خود برتر بيني در همه انسان‌ها وجود داشته و دارد؛ و کشته شدن يکي از فرزندان حضرت آدم (ع) به دست برادرش، دشمني برادران يوسف با وي، و ده‌ها مورد ديگر نشان مي‌دهند که اين عوامل نفساني در همه وجود دارد، اما گاه شرايطي به وجود مي‌آيد که اين عوامل به اوج رسيده و بروز مي‌کند تا جايي که فرد ادعا مي‌کند: « انا ربکم الاعلي » !
وي خاطر نشان کرد: بايد توجه داشت که واقعه کربلا و کشته شدن امام حسين (ع) و ياران ايشان نه توسط يهوديان و بت پرستان، بلکه توسط مسلمانان- آن هم مسلماناني که برخي از آن‌ها در جنگ صفين در رکاب علي (ع) جنگيده بودند – رقم خورد، اما اين افراد با تبعيت از هواي نفس به درجه‌اي از پستي رسيدند که به طفل چند ماهه امام حسين(ع) هم رحم نکردند.
وي با بيان اين‌که براي جلوگيري از تقويت چنين عوامل نفساني، و مقابله با دشمنان دين، بايد دشمنان و راه‌هاي توطئه آن‌ها را بشناسيم، ادامه داد: اين در واقع همان بصيرتي است که رهبري معضم انقلاب بر آن تأکيد مي‌کنند. در واقع بسيار مهم است که بدانيم چه کساني دشمن هستند و چگونه به دشمني مي‌پردازند؛ در اين صورت است که انسان مؤمن با شناخت دين و دشمنان آن، حاضر است سخاوتمندانه جان خود را براي دين، تقديم کند.
عضو خبرگان رهبري خاطر نشان کرد: وجود امام (ره) بزرگترين نعمتي بود که خداوند متعال به مردم ما عنايت کرد، و هنوز عمق اين نعمت و برکات وجود ايشان براي هيچ کس روشن نشده است، و بعد از ايشان نيز وجود مبارک حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بزرگ‌ترين نعمتي است که خداوند متعال به مردم اين کشور عنايت کرده است.
وي ادامه داد: اگر اهميت نعمت عظيم ولايت‌فقيه و شخص امام (ره) و رهبري را درک کنيم، متوجه مي‌شويم امروز دشمن‌ترين افراد کساني هستند که در جهت تضعيف ولايت‌فقيه و شخص ولي‌فقيه گام بر مي‌دارند.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در پايان اين مراسم از مادر شهيد غفاري که اين يادواره به نام وي برگزار شده بود، تقدير کرد.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن