تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815693183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدامات غیرقانونی غرب در امور بسیاری از کشورها اخلال ایجاد کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سفیر ایران در روسیه: اقدامات غیرقانونی غرب در امور بسیاری از کشورها اخلال ایجاد کرده است مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: اقدامات غیرقانونی غرب و آمریکا در امور داخلی بسیاری از کشورها در سطح بین الملی اخلال ایجاد کرده است.


به گزارش ایرنا، دکتر مهدی سنایی روز جمعه در همایش "نقش دولت ها در جهان معاصر" در دانشگاه دولتی مسکو موسوم به "ام.گ.او" با بیان این که جهان معاصر با بحران های متعددی مواجه است، اظهار داشت: در دو دهه اخیر، جنگ، خشونت و ناآرامی در سومالی، افغانستان، عراق، لیبی و سوریه نه تنها سرنوشت مردم و دولت این کشورها را دست خوش تحول کرد، بلکه منطقه و جهان را دچار ناامنی کرد.
وی افزود: اخیراً نیز قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به یک تهدید جهانی تبدیل شده است.
سفیر کشورمان با طرح این سوال که چرا جهان چنین دچار بی ثباتی و ناامنی شده است؟ چرا رادیکالیسم در برخی مناطق رایج شده است؟ گفت: پاسخ های متعددی به این سؤالات می توان ارایه داد و می توان این موضوعات را از زوایای مختلف بررسی کرد.
سنایی گفت: اما پاسخ من این است که دلیل این بی ثباتی ها، تضعیف شدن دولت – ملت است. این واقعیت را به یاد آوریم که دولت – ملت طی سالیان بسیار و به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به پایه اصلی نظم و ثبات جهانی شده است.
وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم که در گذشته، درخواست هایی که اقوام و گروه های مختلف داخل یک محدود مرزی داشتند، توسط دولت- ملت ها تجمیع و مدیریت می شدند.اما ضعف دولت- ملت ها باعث بی پاسخ ماندن برخی از این درخواست ها، ایفای نقش فعال تر از سوی شبکه های فراملی و بروز برخی بی نظمی ها فراتر از چارچوب دولت- ملت ها شده است.
دکتر سنایی در ادامه سخنان خود به تشریح عوامل موثر در تضعیف نظامی دولت – ملت اشاره کرده و اظهار داشت: یک گروه از عوامل در چهارچوب مسایل بین المللی، طبیعی هستند. در این گروه از عوامل، زوال نظام دو قطبی، و پس از آن، طولانی شدن دوران گذار مؤثر بوده است.
وی افزود: از زمان پایان نظام دو قطبی، 24 سال می گذرد و هنوز شاهد وضعیت تثبیت یافته ای در نظام بین المللی نیستیم.
دلایل متعددی برای طولانی شدن دوران گذار مطرح شده است. به علاوه، روند جهانی شدن در جریان بوده است و در برخی مناطق جهان، از جمله در اروپای شرقی، محیط اوراسیا و بخش هایی از آفریقا، روند دولت – ملت سازی با روند جهانی شدن همراه شده است.
وی افزود: در کنار این عوامل، گروه دیگری از عوامل هستند که طبیعی نیستند و امکان اجتناب از آن ها وجود داشته است. این عوامل، آسیب های اساسی به واحد دولت – ملت وارد کرده اند.
سفیر ایران خاطرنشان کرد: یکی از این عوامل، رویکرد یک جانبه گرایی آمریکا بوده است. این رویکرد در شکل نرم انجام نگرفت و نظم نوین جهانی مورد نظر آمریکا شکل نگرفت. از اوایل قرن بیست و یکم، این رویکرد در قالب سخت و مداخلات نظامی از جمله در افغانستان و عراق تحقق یافت.
وی جهانی سازی را عامل دیگر موثر در این زمینه خواند و گفت: جهانی شدن یک روند است، اما جهانی سازی پروژه ای برای هم شکل کردن همه دنیا است.
سفیر کشورمان یادآوری کرد: تئوری "پایان تاریخ" از سوی "فرانسیس فوکویاما" و "جنگ تمدن ها" از سوی "ساموئل هانتینگتون" برای القای این مفهوم به دنیا بود که یک شیوه زندگی وجود دارد و آن شیوه لیبرال دموکراسی است.
وی افزود: عامل سوم، نقض و نادیده گرفتن قواعد حقوق بین الملل است. دولت های غربی با نادیده گرفتن اصل عدم مداخله و بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل، در لیبی و جاهای دیگر حقوق بین الملل را نقض کردند.
سفیر کشورمان کاربرد استانداردهای دو گانه را عامل دیگر تضعیف نظامی دولت-ملت در سطح بین المللی خواند و گفت: قدرت های غربی در راستای اهداف خود وضع دمکراسی در کشورهای مختلف را تعریف می کنند به عنوان مثال به تأمین شرایط دموکراسی در یمن و بحرین توجه نمی کنند و در کشورهای دیگر آن را لازم می دانند.
وی افزود: حتی در این راستا تروریسم به خوب و بد تقسیم می شود. به عنوان نمونه، در سوریه به گروهی از تروریست ها آموزش داده می شود و از آن ها حمایت مالی می شود.
سفیر ایران به آسیب دیدن مفهوم عدم مداخله به عنوان عامل دیگر تضعیف نظام دولت -ملت اشاره کرد و گفت:در واقع کشورهایی مثل امریکا و فرانسه که هر یک در مقطعی در شکل گیری مفاهیم دوره معاصر تاثیر گذار بودند با اقدامات شتاب زده، نابجا و نادیده گرفتن قوانین بین المللی، و تمسک به مداخله در امور کشورهای دیگر، مقدمات تضعیف نهاد دولت- ملت، به عنوان اصلی ترین واحد حقوق بین الملل و عامل اصلی تأمین ثبات در دنیا را فراهم کرده اند.
وی ادامه داد: مجموعه این عوامل باعث شده است نهاد دولت – ملت آسیب ببیند. نهاد تضعیف شده دولت – ملت، تهدیدی برای امنیت منطقه ای و جهانی است.
سنایی با بیان این که به ویژه دولت های ورشکسته (Failed States)، خطرناک هستند، اظهار داشت: زیرا که چنین دولت هایی با خطراتی همچون افزایش خشونت سیاسی و کیفری، فقدان کنترل بر مرزها، گسترش خصومت های قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی، جنگ های داخلی، استفاده از ترور علیه شهروندان، نهادها و زیرساختارهای ناکافی یا ضعیف، سطح بالای فساد، و احتمال قحطی مواجه هستند.
وی افزود: در چنین فضایی، جهان خطرناک تر است؛ چرا که دارای پیچیدگی بیش تر و قابلیت کم تر پیش بینی است.
وی نتیجه گیری کرد: برای حفظ ثبات و امنیت جهان، باید از ضعیف شدن نهاد دولت- ملت، به عنوان تنها واحد رسمی حقوق بین الملل معاصر جلوگیری کنیم و از بزرگ ترین پشتوانه نظام دولت- ملت ها، یعنی حقوق بین الملل حمایت کنیم.
سفیر کشومان خاطرنشان کرد: با چنین نگاهی، گفتگوی برابر بین دولت های دارای حاکمیت بر اساس حقوق بین الملل، عامل کلیدی ثبات جهانی است و بر همین مبنا، بازبینی ساختار بین الملل، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
در این همایش کتاب جدید یوگنی پریماکوف نخست وزیر اسبق روسیه از کارشناسان برجسته امور خاورمیانه روسیه معرفی شد.
پریماکوف در سخنانی در این همایش به اقدامات آمریکا به عنوان عامل اصلی ایجاد هرج و مرج و اغتشاش در سطح جهانی اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: مساله داعش تهدیدی مختص منطقه خاورمیانه نیست و امنیت جهان را به خطر انداخته است.
وی بر لزوم تشریک مساعی و هماهنگی اقدامات جامعه جهانی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تاکید کرد.
پریماکف همچنین بحران اوکراین را دارای دلایل عینی و ناشی از سیاست های مغرضانه دانست که آمریکا در ایجاد و مدیریت بحران نقش اصلی داشته است.
اروپام*4*391** 3404


14/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن