تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818777813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

براي عرضه نفت خام صادراتي در بورس انرژي آمادگي کامل داريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آذر ۱۳۹۳ (۱۴:۱ب.ظ)
مدير عامل بورس انرژي در گفت و گو با موج: براي عرضه نفت خام صادراتي در بورس انرژي آمادگي کامل داريم گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نفت فرآورده اي است که نامش با اقتصاد ايران و کشورهاي نفت خيز و به طور خاص کشورهاي خاورميانه عجين شده است.
اساسا اقتصادهايي که بر پايه نفت بنا نهاده مي شوند را بيماران هلندي مي نامند. اين جوامع اقتصادي هيچ راهکار جدي براي آزاد کردن خود از بند اين بيماري براي خود و کشورشان در چنته ندارند.
بازار سودآور نفت و ميعانات آن اين اجازه را به کشورهاي دارنده نفت و البته جهان سومي نمي دهد که فکر و راه حل تازه اي براي اقتصاد خود پياده کنند.
از اين رو بازار نفت و محصولات زير مجموعه آن، هميشه داراي فراز و نشيب هاي خاص خود بوده و گاه اين فراز و فرود ها باعث فلج شدن اقتصاد يک کشور يا يک منطقه مي شود.
متأسفانه اقتصاد هاي نفتي بسيار آسيب پذيرتر از ساير موارد هستند؛ زيرا با محدود شدن فروش نفت و فرآورده هاي آن، عملا مي توان کشور توليد کننده نفت را فلج کرد و اين همان کاري است که هر از گاهي کشورهاي جهان اولي به بهانه هاي مختلف با جهان سومي ها مي کنند.
البته نام اين محدوديت را گذاشته اند «تحريم».
از بعد از انقلاب ايران، کشور ما با محدوديت هاي بسياري رو به رو شد که نفت هم يکي از اين محدوديت ها بود.
از نگاه کشورهاي استعماري کشورهايي نظير ايران را مي توان با سلاح اقتصادي خودشان (نفت) خلع صلاح کرد که البته شايد اين طرز تفکر براي عراق، ليبي، سودان و کشورهايي از اين دست جواب دهد، ولي؛ براي ايران اين سلاح تنها باعث خودکفايي بيشتر بقيه صنايع شده و خواهد شد.
در شرايط تحريم برخي از کارشناسان براي اين عقيده بودند که مي توان کشور را بدون فروش نفت و با اقتصاد مقاومتي اداره کرد و برخي نيز عقيده داشتند که همزمان با اقتصاد مقاومتي بايد راهي براي دور زدن تحريم ها پيدا کرد و اين راه همان استفاده از بخش غير دولتي يا خصوصي بود.
در دولت قبل اين بخش خصوصي در وجود عده اي محدود ديده شد و بعدا معلوم شد که هم نفت را از دست داديم و هم پولش را!
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و برخي از اقتصاد دانان مستقل بر اين عقيده هستند که کشور هنوز هيچ برنامه و زير ساختي براي وارد کردن بخش خصوصي به بازار نفت ندارد و اگر روند سال هاي گذشته باز هم ادامه پيدا کند، چيزي که نصيب کشور مي شود، همان هيچ است.
اين کارشناسان بهترين زيرساخت براي وارد کردن بخش خصوصي به بازار نفت را بورس مي دانند و بر اين عقيده هستند که اگر کار را با بورس آغاز کنيم خواهيم توانست در صورت ادامه دار بودن تحريم ها با شناخت بهتر از بخش خصوصي واقعي، اين محدوديت ها را دور زده و نگران هيچ چيز نباشيم.
شايد به همين دليل بود که در دهه 80 شمسي و قبل ار اعمال تحريم هاي نفتي، طرح تشکيل بورسي با نام انرژي در کشور کليد خورد.
بورس انرژي چيست؟
از آنجا که يکي از بهترين و شفاف‌ترين مکانيزم‌هاي قيمت گذاري محصولات، عرضه آنها در بورس است، در اوايل دهه 80 ايده تأسيس بورسي براي انجام معاملات نفت طي فرايندي مشترک ميان وزارتخانه هاي نفت و اقتصاد شکل گرفت. در فاز نخست براي محقق شدن اين ايده در اواخر بهمن 1386 مبادلات فرآورده هاي نفت و پتروشيمي در بازار سرمايه آغاز شد.
از سويي با وجود زيرساخت‌هاي موجود در صنعت برق کشور که آن را از کشورهاي منطقه متمايز مي‌سازد، همزمان با فعاليت‌ها در راستاي شکل گيري بورس نفت، لزوم راه اندازي بورس برق در ادامه توسعه بازار برق کشور احساس شد. در خرداد 87 شوراي عالي بورس موافقت اصولي خود را با تأسيس بورس برق اعلام نمود. در اين بين تشکيل بازاري منسجم براي در بر گيري همه کالاهاي از جنس انرژي و تشکيل بورسي جامع و واحد براي معاملات انواع حامل‌هاي انرژي پيشنهاد شد.
تلاش‌ها براي ورود نفت و ساير حامل‌هاي انرژي به بازار سرمايه و تعيين قيمت اين محصولات در بورس، اوايل سال 1390 شکل ديگري يافت. در اين سال شوراي عالي بورس تصميم گرفت بورسي را با محوريت حامل‌هاي انرژي شکل دهد.
شوراي عالي بورس و اوراق بهادار در جلسه 90.3.30 با تجميع درخواست‌هاي جداگانه براي راه اندازي بورس نفت و برق به راه اندازي بورس انرژي رأي داد. بر اين اساس بورس انرژي به عنوان چهارمين بورس کشور جهت عرضه محصولات نفت و مشتقات نفتي، برق، گاز طبيعي، زغال سنگ، حق آلودگي و ساير حامل‌هاي انرژي شکل گرفت.
متعاقب صدور مجوز فعاليت بورس انرژي و براي تعيين گروه‌هاي سهامداري اين بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار، فراخواني را در تاريخ 90.4.5 جهت مشارکت نهادهاي مالي و فعالان صنعت نفت، گاز و فرآورده هاي نفتي، برق و با قيد ترکيب 60 درصد نهادهاي مالي، 20 درصد فعالان صنعت برق و نفت و 20 درصد عموم مردم و سقف 5.2 درصد براي هر متقاضي منتشر نمود.
در تاريخ يازدهم اسفند 1390 مجمع عمومي مؤسس شرکت بورس انرژي برگزار گرديد، و از بين کانديداهاي عضويت در هيأت مديره، 7 عضو اصلي و 2 عضو علي‌ البدل انتخاب شدند.
در ادامه با مشخص شدن ترکيب هيأت مديره بورس انرژي، در تاريخ 25 ارديبهشت ماه 93، دکتر شاپور محمدي، استاد دانشگاه تهران، به عنوان نخستين مدير عامل چهارمين بورس کشور انتخاب و براي تأييد به سازمان بورس معرفي شد.
ايشان پس از تأييد توسط سازمان بورس و اوراق بهادار با تهيه و پيشنهاد ساختار سازماني به انتخاب اولين مديران بورس انرژي اقدام نمودند.
سيد علي حسيني دومين رئيس بورس انرزي بود که در اواخر مرداد امسال براي يک دوره 2 ساله جديد در سمت خود ابقا شد.
خبرگزاري موج براي پي بردن به فعاليت هاي بورس انرژي در حوزه هاي مختلف، نفت، گاز و برق با مدير عامل اين بورس هم کلام شده است که ماحصل آن را در ذيل مي خوانيد.
*آقاي دکتر ضمن سپاس از وقتي که در اختيار خبرگزاري موج قرار داده ايد.
برخي از نمايندگان مجلس بر اين عقيده هستند براي اينکه کشور با مشکلات اخير بازار نفت و ورود برخي افراد نا اهل رو به رو نشود، بهترين کار اين است که از ظرفيت بازار انرژي و بورس استفاده کرد.
نظر حضرتعالي در اين مورد چيست؟
قطعا نمايندگان مردم در عرضه انرژي از طريق بازار بورس مزايايي ديده اند اين در حالي است که به جز نفت، توليدکنندگان ديگري نيز در کشور فعال هستند که علاقه مند به استفاده از امکان بازار سرمايه براي فروش محصولات خود هستند.
کدام مزيت هاي بازار سرمايه بر ساير بازار ها مي چربد؟
يکي از مزاياي بورس، شفافيت در انجام معاملات است. در بازار، شفافيت قيمت و دسترسي مستقيم به منابع مالي بسيار مهم است و اين از خصوصيات مهم بازار سرمايه است.
البته حمايت هاي قانوني از معاملات بازار بورس نيز از ديگر مزاياي اين بازار نسبت به ساير بازارهاي اقتصادي است.
نظر شخصي شما در مورد ورود بخش خصوصي بدون کمک بورس به بازار نفت چيست؟
در دولت گذشته ورود برخي افراد به بازار نفت، نتايج خوبي در بر نداشت. اين روش ها تنها در کوتاه مدت پاسخ مي دهد و براي بلندمدت به کشور و اقتصاد آسيب مي رساند. اما؛ بازار سرمايه در سطح بين المللي و در سطح منطقه کاملا شناخته شده است.
آيا بازار سرمايه نيز از اين ورود حمايت خواهد کرد؟
صد درصد از ورود نفت به بازار استقبال مي کنيم و در اصل اين يکي از وظايف ما است که بتوانيم به بانيان صنايع مختلف از جمله نفت و برق خدمت رساني کنيم.
خدماتي که بازار بورس به محصولات ورودي مي دهد، چيست؟
هر امکاني که براي افزايش رقابت و انجام معاملات رقابتي در بورس انرژي وجود دارد را در اختيار اين حوزه ها خواهيم گذاشت.
در بورس انرژي زيرساخت هاي نرم افزاري همانند بورس تهران و فرابورس است و ضوابط معاملاتي بورس انرژي نيز به تصويب هيأت مديره سازمان بورس و شوراي بورس رسيده است.
کارگزار هاي رتبه الف بازار سرمايه در بورس انرژي فعال هستند؛ يعني هر بستري که اين صنايع نياز دارند در بورس انرژي فراهم خواهد بود.
نمايندگان مجلس خواهان حضور بخش خصوصي خارجي در بازار نفت هستند، آيا بورس اين امکان را فراهم مي کند؟
بله. آقاي زنگنه بيش از يک ماه است که به دنبال تحقق وعده عرضه نفت خام صادراتي از طريق بورس هستند و همکاران ايشان در شرکت ملي نفت هم اين مهم را پيگيري مي کنند.
ما در بورس انرژي براي اجرايي شدن اين وعده لحظه شماري مي کنيم و براي عرضه نفت خام صادراتي کاملا آماده هستيم.
بنده اميدوارم به زودي اين خواسته به حق نمايندگان محقق شود.
آينده بورس انرژي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
به نظر من بحث قيمت گذاري در حوزه انرژي چه در حوزه نفت و چه برق، بسيار مهم و اساسي است و خيلي از دعواهايي که در کشور وجود دارد و يا چالش هايي که در اين مدت شاهد بوديم، ناشي از نبود يک مرجع بي طرف، کارشناس و قابل قبول بين المللي براي قيمت گذاري است که در حال حاضر ما در اختيار نداريم.
از نگاه بنده بورس انرژي مي تواند اين مشکل را حل کند، بنابراين عملکرد بورس انرژي در آينده بسيار مثبت خواهد بود.
محمد علي رفيعي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن